GEZOCHT: 66mm compressor wiel

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Tadango, 27 sep 2009.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Je moet je niet helemaal blind staren op egt wbt lagers. Het kan best zijn dat de midden sectie van een turbine veel heter is zonder het te weten en dat je egt alles ok laat schijnen. Een voorbeeld hiervan is flowreversal in de binnenkoker, zie ook: start

Heb zelf ook ooit een keer een lagertunnel finaal verbrand/gesmolten ondanks dat de uitlaat temperaturen goed waren, geen enkele waarschuwing vooraf. ('T stond zó stil....)

Maar dit is een voorbeeld maar kan ook andere oorzaken hebben, turbines zijn soms niet helemaal te begrijpen.....zie het soms maar als een vrouw! :D

Mijn JG100 heefd ook "redelijke" temperaturen maar daar kleven de lagers ook af en toe ondanks dat ze nat zijn. Heb al van alles uitgeprobeerd maar begrijp het niet helemaal. Hij draait echter al weer een paar jaar dus het zit verder wel goed........

Groetjes,
    Gerald

2. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Gerald

Maar dit is een voorbeeld maar kan ook andere oorzaken hebben, turbines zijn soms niet helemaal te begrijpen.....zie het soms maar als een vrouw! :D

Oeps dan heb ik een DZ 54 in de keet rondvliegen, die maakt soms ook veel toeren !!!

GR Japiooooooooooooooo

3. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Oeps, nu heb je d`r leeftijd verraden, zou me maar eventje gedeisd houden als ik jouw was ;-)

4. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Ze komt hier niet, dus ik heb mazzel, maar ik zorg natuurlijk wel voor goed onderhoud en laat haar ook nooit over de toeren draaien, maar ik haal er wel het maximale eruit hihi.

Gr Japiooooooooooooooo

5. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Haha :rolling:

6. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Je bent weer leker bezig Jaap:D:D:D

7. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hahahaha, kijk op mijn hyves, dan zie je wie er sneeuw ruimt

Gr Japiooooooooooo

8. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Haha, jij bent een echte Gentleman Jaap :D

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Tja, de motor zal we voor geen meter deugen ;)

Het kan natuurlijk zijn dat 1 stick het begeven heeft en dat die een hotspot veroorzaakt. Dat kan dan het kleven probleem veroorzaken. Dt hoeft geen zichtbare hotspot te zijn maar kan op 1 punt veel hitte in de ngv veroorzaken.

Mmmh...... iemand zin om tegen betaling een kamertje te maken? :) Anders moet ik een puntlas apparraat gaan bouwen. Leuk project :)

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik ben benieuwd hoeveel stuwkracht de motor levert bij 110k omdat hij dan nog op een acceptabele temperatuur zit. Als dat bv 7.5kg is dan is dat voldoende om bruikbaar te zijn :) Daarvoor moet je een opstelling bouwen en dat heb ik vandaag maar even gedaan. Ik heb een 15 euro meter verbouwd tot druk meter en met wat bouwmarkt onderdelen heb ik van de test tafel een stuwdruk tafel gemaakt. Qua kosten was het niet zoveel :) 15 euro bouwmarkt spul (inclusief een voorraad boutjes en moertjes) en een meter van 15 euro.

Als ik druk met 20kg op de motor dan begeeft nog niets het, moet voldoende zijn ;) De rails wil iets flexen aan de achterkant als je hem optilt maar zo komen er toch geen krachten op.

Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  11. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    test bank

Mooi gemaakt Herman.
    heb je de kapotte stick al vervangen? ben benieuwd wat de motor drukt
    gr GJ

Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dankje :)

De kapotte stick is nog wel iets bruikbaar denk ik. De onderkant was naar binnen verbogen en met de aanslag erop leek het net alsof een heel deel weg was. Dit lijkt dus nog mee te vallen al hebben ze hun beste tijd zeker gehad. Ik ga er eerst nog mee testen want een nieuwe kamer maken is niet zo eenvoudig zonder puntlasser en ander handig gereedschap :)

13. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    succes Herman , ik ben benieuwd

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    He, ik had al wel een foto verwacht met op de meter + 6kg ;-)

Naja, we zullen moeten wachten vrees ik, ziet er goed uit Herman.

Misschien komende dagen de F-15 in de tuin weer eens aanjagen en kijken wat die drukt, ben benieuwd.

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    ik verwacht zeker 6kg bij 110k, als het meezit zelfs 7 met dit weer :)

Foto was indoor, dan mag hij niet lopen :(

16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dus....... de motor presteerd niet zoals verwacht..... stukken beter nog :) 107k 8.34kg!!!! Dat had ik echt niet verwacht. Ik vond hem al wel redelijk drukken maar dit overtreft de verwachtingen wel ;) Kan zijn dat hij eerder dus meer deed. Ik vond de jet al zwaar en begin dit jaar ging die met dit koele weer goed verticaal. De jet moet 10.5kg zijn geweest en dus de motor heeft zeker meer dan 8kg gedaan. Idle zat hij op 420g ongeveer.

110k lijkt me een mooie waarde voor nu. Alleen wel een hoop onbalans te voelen dus even balanceren zometeen. Ook ben ik benieuwd naar de lagers als hij afgekoeld is. Als de smeerleiding naar achteren zijn werk goed doet moet dat niet zo zijn gaan kleven :)

Wie weet vliegt de vision weer met de flink aangepaste motor weer zodra het weer het toestaat :) Ben wel benieuwd hoe de motor in de kist presteerd nu...

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Kijk dat zijn goede berichten :yes:

18. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Inderdaad :) Nu nog even een gewicht van 8kg zoeken om te kijken of de meter niet heel gek afwijkt ;)

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Misschien ben ik wat voorbarig maar hij loopt nu nog enorm soepel :) Nog makkelijker dan voor de run..... Eens kijken of dat zo blijft de komende run's ;)

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Net even de log bekeken en de egt lag constant op 680. Dat deed hij begin van het jaar ook precies met dezelfde buitentemperatuur. Allene toen bij 118k met een 2038 compressor. Wellicht had hij toen ook 8kg en doet de motor nu met minder toeren evenveel omdat de compressor beter is. Klinkt logisch :)

Deel Deze Pagina