GEZOCHT: 66mm compressor wiel

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Tadango, 27 sep 2009.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Je moet je niet helemaal blind staren op egt wbt lagers. Het kan best zijn dat de midden sectie van een turbine veel heter is zonder het te weten en dat je egt alles ok laat schijnen. Een voorbeeld hiervan is flowreversal in de binnenkoker, zie ook: start

    Heb zelf ook ooit een keer een lagertunnel finaal verbrand/gesmolten ondanks dat de uitlaat temperaturen goed waren, geen enkele waarschuwing vooraf. ('T stond zó stil....)

    Maar dit is een voorbeeld maar kan ook andere oorzaken hebben, turbines zijn soms niet helemaal te begrijpen.....zie het soms maar als een vrouw! :D

    Mijn JG100 heefd ook "redelijke" temperaturen maar daar kleven de lagers ook af en toe ondanks dat ze nat zijn. Heb al van alles uitgeprobeerd maar begrijp het niet helemaal. Hij draait echter al weer een paar jaar dus het zit verder wel goed........

    Groetjes,
    Gerald
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Gerald

    Maar dit is een voorbeeld maar kan ook andere oorzaken hebben, turbines zijn soms niet helemaal te begrijpen.....zie het soms maar als een vrouw! :D


    Oeps dan heb ik een DZ 54 in de keet rondvliegen, die maakt soms ook veel toeren !!!




    GR Japiooooooooooooooo
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Oeps, nu heb je d`r leeftijd verraden, zou me maar eventje gedeisd houden als ik jouw was ;-)
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Ze komt hier niet, dus ik heb mazzel, maar ik zorg natuurlijk wel voor goed onderhoud en laat haar ook nooit over de toeren draaien, maar ik haal er wel het maximale eruit hihi.


    Gr Japiooooooooooooooo
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha :rolling:
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Je bent weer leker bezig Jaap:D:D:D
     
  7. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hahahaha, kijk op mijn hyves, dan zie je wie er sneeuw ruimt



    Gr Japiooooooooooo
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, jij bent een echte Gentleman Jaap :D
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Tja, de motor zal we voor geen meter deugen ;)

    Het kan natuurlijk zijn dat 1 stick het begeven heeft en dat die een hotspot veroorzaakt. Dat kan dan het kleven probleem veroorzaken. Dt hoeft geen zichtbare hotspot te zijn maar kan op 1 punt veel hitte in de ngv veroorzaken.

    Mmmh...... iemand zin om tegen betaling een kamertje te maken? :) Anders moet ik een puntlas apparraat gaan bouwen. Leuk project :)
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben benieuwd hoeveel stuwkracht de motor levert bij 110k omdat hij dan nog op een acceptabele temperatuur zit. Als dat bv 7.5kg is dan is dat voldoende om bruikbaar te zijn :) Daarvoor moet je een opstelling bouwen en dat heb ik vandaag maar even gedaan. Ik heb een 15 euro meter verbouwd tot druk meter en met wat bouwmarkt onderdelen heb ik van de test tafel een stuwdruk tafel gemaakt. Qua kosten was het niet zoveel :) 15 euro bouwmarkt spul (inclusief een voorraad boutjes en moertjes) en een meter van 15 euro.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als ik druk met 20kg op de motor dan begeeft nog niets het, moet voldoende zijn ;) De rails wil iets flexen aan de achterkant als je hem optilt maar zo komen er toch geen krachten op.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    test bank

    Mooi gemaakt Herman.
    heb je de kapotte stick al vervangen? ben benieuwd wat de motor drukt
    gr GJ
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2009
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dankje :)

    De kapotte stick is nog wel iets bruikbaar denk ik. De onderkant was naar binnen verbogen en met de aanslag erop leek het net alsof een heel deel weg was. Dit lijkt dus nog mee te vallen al hebben ze hun beste tijd zeker gehad. Ik ga er eerst nog mee testen want een nieuwe kamer maken is niet zo eenvoudig zonder puntlasser en ander handig gereedschap :)
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    succes Herman , ik ben benieuwd
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    He, ik had al wel een foto verwacht met op de meter + 6kg ;-)


    Naja, we zullen moeten wachten vrees ik, ziet er goed uit Herman.

    Misschien komende dagen de F-15 in de tuin weer eens aanjagen en kijken wat die drukt, ben benieuwd.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    ik verwacht zeker 6kg bij 110k, als het meezit zelfs 7 met dit weer :)

    Foto was indoor, dan mag hij niet lopen :(
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dus....... de motor presteerd niet zoals verwacht..... stukken beter nog :) 107k 8.34kg!!!! Dat had ik echt niet verwacht. Ik vond hem al wel redelijk drukken maar dit overtreft de verwachtingen wel ;) Kan zijn dat hij eerder dus meer deed. Ik vond de jet al zwaar en begin dit jaar ging die met dit koele weer goed verticaal. De jet moet 10.5kg zijn geweest en dus de motor heeft zeker meer dan 8kg gedaan. Idle zat hij op 420g ongeveer.

    110k lijkt me een mooie waarde voor nu. Alleen wel een hoop onbalans te voelen dus even balanceren zometeen. Ook ben ik benieuwd naar de lagers als hij afgekoeld is. Als de smeerleiding naar achteren zijn werk goed doet moet dat niet zo zijn gaan kleven :)

    Wie weet vliegt de vision weer met de flink aangepaste motor weer zodra het weer het toestaat :) Ben wel benieuwd hoe de motor in de kist presteerd nu...
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk dat zijn goede berichten :yes:
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad :) Nu nog even een gewicht van 8kg zoeken om te kijken of de meter niet heel gek afwijkt ;)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Misschien ben ik wat voorbarig maar hij loopt nu nog enorm soepel :) Nog makkelijker dan voor de run..... Eens kijken of dat zo blijft de komende run's ;)
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Net even de log bekeken en de egt lag constant op 680. Dat deed hij begin van het jaar ook precies met dezelfde buitentemperatuur. Allene toen bij 118k met een 2038 compressor. Wellicht had hij toen ook 8kg en doet de motor nu met minder toeren evenveel omdat de compressor beter is. Klinkt logisch :)
     

Deel Deze Pagina