Gezocht (mede) Bouwers VolvoOceanracer

• Topicstarter Topicstarter frank hillenaar
  • Startdatum Startdatum
Idee met tandwiel overbrenging is door Robert in de vorige draad al geopperd:
Robert H. zei:
hallo,

ik heb op het net wat rondgezocht, en kwam dit mechanisme tegen voor een cantel kiel
nou zou ik het graag wille kopen of zelf maken al weet ik niet hoe?

afb9036.jpg

afb9037.jpg

afb9038.jpg

wel kan je deze boot met kantelkiel kopen ,maar voor mij toch wat te prijzig :cry: ik zou graag alleen het kantelsysteem hebbe.
http://www.windwarrioryachts.com/ULTIMATEWARRIOR.html

dank
groetjes Robert
Eventueel samen met het door mij aangegeven volgstuur mechanisme is dit best een goed systeem denk ik. Krachten worden hierbij niet door een servo opgevangen, maar door de worm/wormwiel combinatie. (Ten minste: wanneer je de overbrenging niet vanaf de motor met een tandwiel, maar met een wormwiel maakt. Voordeel van een worm/wormwiel is dat deze van zich niet terug zal draaien onder belasting, iets wat een tandwiel combinatie wel wil doen.)

Wim

Om de kiel afnembaar te houden moet je dus een kantelbare zwaardkast maken...

De wormwiel oplossing is mechanisch de meest elegante, ook i.v.m. het stroomverbruik, de vraag is alleen, of het snel genoeg werkt, anders ligt je boot na een snelle overstagmaneuvre eerst vreemd op één oor, terwijl de kantelkiel nog onderweg is naar de loefzijde...

Groeten, Jan

om het hele systeem waterdicht te maken was mijn plan om op een half doorgezaagde pvc buisje met een diameter van ongeveer 1.5cm een polyester manteltje omheen te lamineren en dat dan daarna lossen. Dan heb je twee perfect in elkaar schuivende buisjes dit zou je met wat vet ertussen goed waterdicht te maken.

want dat baat mij nog zorgen om het geheel goed waterdicht te maken.

en volgensmij moeten de roeren naar buitenstaan voor een optimale werking (als je er twee hebt).

mvg Robert

Ik wil me ook even bemoeien daar ik ook wel interesse heb in dit project.
Met het laatste te beginnen: 2 naar buitenstaande roeren: deze staan dus onder een bepaalde hoek naar buiten gericht. Indien je gaat sturen naar links of rechts gaan de roeren wel in een hele gekke hoek van elkaar staan. Welke consequenties dit heeft op het vaargedrag of hoe men dit in werkelijkheid oplost weet ik niet.
Ik ga dit draadje goed in de gaten houden en de kans dat ik een bijdrage wil leveren is op dit moment reeds groot.

Pendelaar (Ton)

de roeren moeten onder een bepaalde hoek naar buiten staan omdat dan als de boot onder helling vaart er 1roer uit het water komt en het andere roer mooi naar beneden wijst en dus het meest effectief is.

mvg Robert

Wanneer het loef-roer niet (geheel) uit het water komt gebeurt het volgende:
Het roer aan de loef zijde zal, bij oploeven, een neerwaartse kracht geven, zodat de neus wat omhoog wil komen. Bij afvallen zal dit net andersom zijn: de neus wordt in het water geduwd.

(Het klinkt allemaal dramatisch, maar dit is de theorie, wanneer je de krachten op de roeren ontbind. Ik denk dat het wel mee zal vallen.)

(Eventjes ouderwets krachten ontbinden :wink: )

Wim

ik heb wat zitten rekenen en ik kom op dit uit :
stel:lengte kiel 40cm
massa bulp 2kg
hefboom in de boot 10 cm

moment in de boot = moment buiten de boot

l(kiel)*F(bulp)*sin a(kantelhoek) = l(in de boot)*F(in de boot)

dus: F= (0.40m*2.0kg*9.81*sin 40°)/(0.10m)
F=55.5 N of 5.65 kg

dit zou dan de maximale druk die de servo moet over winnen. alleen de hoek word nog groter als de boot door de wind schuin word geblazen? of zie ik dat fout.

dus voor de veiligheid zou de servo de maximale hoek van 90° moeten aan kunnen de. Er komt dan 7.8 kg druk op de servo.

in deze berekeningen is niet met Archimedes rekening gehouden wat de kiel wat lichter maakt in water.

mvg Robert

ps : is er al wat meer informatie over de plannen van de VOR70?

Nog over die roeren: Deze staan naar buiten, om de boot bij helling een roer zoveel mogelijk rechtop (en dus zo neutraal mogelijk) te houden. (over die neus naar boven en beneden, dat is een serieus probleem, wat nose-diven en uit het roer lopen in de hand kan werken)

Van bovenaf gezien, staan de roeren juist iets naar binnen toe (toe-in) net als de voorwielen van een auto (deze staan ook niet geheel parallel). Dit om de boot stuurbaar te houden. ABN-1 heeft hier problemen mee gehad, en heeft dit tijdens de wedstrijd aangepast. (meer toe-in)

Ik zou graag willen meedoen, maar ik ben nu nog een skutsje aan het bouwen.
Dus pas half volgend jaar, denk ik te willen beginnen met een
F100 met kantel kiel en dubbele roeren, 2 zwaarden, fok omzetter,
genua, kortom alles, wat maar maakt dat ik sneller kan.

Op de foto zie ik twee keer een RMG smartwinch ik denk model 280.
de rode knoppen zijn de terug meld potmeters.

Na wat problemen gehad te hebben met de scanner is hier een schets van het systeem.

schets%20kantelkiel%20systeem%201.jpg

Het is even een vlugge schets maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

Om het geheel waterdicht te maken komt er aan de boven kant een kapje dat precies op de lagerbussen en de romp aansluit.
Het vet tussen de as en de lagerbussen zorgt dat het geheel dan waterdicht is.

Groeten
Jeroen

Even over die berekening van de krachten op de servo.
volgens mij zitten jullie er naast.
De kiel is 40 cm lang
Het lood is 2 kilo
De hevel in de boot is 10 cm

De kiel is 4x langer dan de hevel dus volgens mij komen er dan 4 meer krachten op het eind van de hevel.
Dus er komt 4x2= 8 kg kracht op het eind van de hevel.

Bij het systeem wat ik wil gebruiken is de servo arm net zo lang als de hevel, in dit geval 10 cm.
Dan heb ik een servo nodig met 80 kilo trekkracht op 1 cm van de as. 8O

groeten
Jeroen

die 8kg geldt alleen voor als je de kiel 90° laat kantellen wat niet de bedoeling is. Het idee is zeker goed jeroen, alleen heb je erg veel kracht nodig om de kiel in beweging te zetten, ik weet niet of dit lukt? en verbruikt de servo niet erg veel stroom als hij volledeig gekanteld is? en nog een kleine opmerking, de servo moet je nu wel hoog in de boot monteren wat minder gunstig is voor de stabiliteit , maar dit is natuurlijk maar minimaal , verder toppie.

@skiff, nu snap ik wat jullie bedoelde met het meer naar binne gericht zijn van de roeren,

mvg Robert

Mijne heren:

Waarom een servo die over voldoende kracht moet beschikken en hoog geplaatst in de romp komt.
Is het een optie om een traag draaiende electromotor te gebruiken met genoeg torque en een overbrenging met tandwielen of een snaar te gebruiken.
Ik ga maar eens denken.........

Pendelaar (Ton)

De schets van het systeem vind ik goed, maar kan de servo niet omgedraait zitten, beneden en de arm van de servo omhoog.
De Hitec hs-815 arm servo zou het werk kunnen doen.
Ik heb veel foto's van de ABN/AMRO boot kunnen maken toen zij in
Den helder lagen.

@ Robert
De Servo hoeft nu bijna geen kracht te leveren omdat de hevel van de kiel loodrecht op de servoarm komen te staan.
De krachten van de kiel werken dus niet direct op de motor van de servo, dit bespaard dus veel stroom.

@ Pendelaar
De kiel moet in een zo kort mogelijke tijd van de ene naar de andere kant kunnen kantelen.
Als dit te lang duurt dan wordt het varen met de boot erg lastig.

@ Tiepje
als de servo arm omhoog wijst dan kost het enorm veel kracht en stroom om de kiel gekanteld te houden.
Bij het systeem met de servo arm naar beneden wijzend komen de krachten loodrecht op de servo arm te staan en kost het de servo veel minder kracht om de kiel in positie te houden.

Nog even iets anders
Ik denk zelf dat we de boot niet veel groter moeten maken dan 1 meter. dit om de krachten op kantel servo/winch/motor niet te groot te laten worden.

groeten
Jeroen

krachten vallen wel mee als je het systeem met het wormwiel gebruikt, en het kielgewicht kan minder als je de kiel laat kantelen. Mijn redenen om een groter model zijn, het is meer rendabel om het op een groter schip te doen, als je al die apperatuur inbouwt in een kleiner schip is de gewichts toename onevenredig met de gewonnen snelheid door de kantelkiel , en het makkelijker om alles in te bouwen dus ik blijf bij een groter model van 1.40m en ik de praktijk valt dat wel mee om te vervoeren!

mvg Robert

Back