Gezocht: plannen Optimist zeilboot

Hoi,

ik ben op zoek naar plannen van een Optimist zeilbootje (het bekende jeugdzeilbootje - niet de graupner versie)

Ik kan nergens plannen vinden, wel bouw-handleidingen die tonen hoe alles in elkaar moet, maar niet de plannen zelf (dus de lijnentekening van de houten onderdelen)

Ik heb wel 2 amerikaanse websites gevonden die beweren de "officiele" plannen te verkopen, maar bestellen moet via fax/brief en betalen via bankcheque of cash geld sturen... gekke jongens die amerikanen in dit digitale tijdperk.

Verder heb ik ook helemaal geen behoefte aan "officiele" plannen al dan niet op ware grootte want het is niet mijn bedoeling om op ware grootte een echte optimist te bouwen die voldoet aan de klasse-regels.

Ik wil een schaalmodel bouwen en daar zou een vereenvoudigde of verkleinde versie al voor kunnen volstaan...

Dus, iemand die mij kan helpen?

Leuk projectje!
Moet hij ook kunnen varen, of is het enkel voor op de kast? Informeer eens bij de dichtsbijzijnde zeilclub, daar zal je hoogstwaarschijnlijk wel een optimistje kunnen bezichtigen en opmeten.

Mvg.,

Evarne

Ik zou je wel aan maten kunnen helpen. Dan zou je zo een eigen tekening kunnen maken. Ik heb hier thuis namelijk 2 wedstrijd optimisten staan. Ik ga dit verslag zoiezo volgen.

p.s. Als je vragen hebt over de boot, kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel aan helpen. Ik zeil namelijk ieder weekend erin.

Heb je hier al op het forum gezocht? D'r zijn er in het verleden al een stuk of wat gebouwd en daar is een bouwverslag van. Ik weet dat er ergens modeltekeningen rond zwerven. Ik zou eens diep moeten graven, misschien heb ik ze zelf ook nog wel ergens.

Zoek eerst een hier op het forum. Mocht je d'r echt niet uitkomen, ik neem wel een abo op dit draadje, ik zie het dan wel langs komen.

Wim

Met Google SketchUp

Nu ik eraan denk...

indien je Google SketchUp (overigens gratis te downloaden op http://sketchup.google.com/) hebt, kan je via de 3D warehouse een optimistje downloaden en op je pc opmeten! Dat zal je heel wat tijd besparen.

Mvg.,

Evarne

Laatst bewerkt:
@ Evarne: dank voor de tip, heb Sketchup onmiddelijk geinstalleerd en ben in de 3D warehouse op zoek gegaan... helaas het model dat ik daar kon vinden was niet veel meer dan een vrij rechthoekige bak, had meer weg van een appelsienkist dan van een optimist..

@ Wim: ik heb (en had) reeds gezocht op het forum, en ben 3 draadjes tegengekomen over de bouw van een RC optimist: 2 vrij recente maar helaas ook vrij korte draadjes met zeer beperkte info, en 1 draadje van 2006 dat 4 of 5 pagina's lang was, maar waar wegens de ouderdom geen enkele foto of link het nog deed...

PS: Op zich hoef ik ditmaal enkel een statisch model, het is enerzijds wel verleidelijk om er een RC projectje van te maken, maar het is een open bootje en de inbouw van RC apparatuur doet dan eigenlijk afbreuk aan de waarheidsgetrouwheid van het model - en in dit specifiek geval lijkt het mij nu net leuk om een schaalmodel te hebben zonder storende RC apparatuur (de reden vertel ik later wel - het moet eigenlijk nog even een verrassing blijven....)

@ DAZZLER op het zelfde blad staat nog een optimist maar is niet direct als zodanig te erkennen, deze heeft wel de vorm ;)

PS: Op zich hoef ik ditmaal enkel een statisch model, het is enerzijds wel verleidelijk om er een RC projectje van te maken, maar het is een open bootje en de inbouw van RC apparatuur doet dan eigenlijk afbreuk aan de waarheidsgetrouwheid van het model - en in dit specifiek geval lijkt het mij nu net leuk om een schaalmodel te hebben zonder storende RC apparatuur (de reden vertel ik later wel - het moet eigenlijk nog even een verrassing blijven....)

Je kan een dubbele bodem overwegen, waar de RC-spullen in komen.

Hoi Herman,

voor minder dan 10€ kan een mens niet gaan sukkelen ;) Bedankt voor de link! Plannen zijn gekocht ;)

Wel nog eens kijken of 1:4 niet net een beetje te klein is voor m'n doeleinden, mss verschaal ik de plannen wel naar 1:3

hallo mooi dat je weer verder kunt , trouwens 1:3 kun je ook wel 1:1 maken ben je helemaal klaar ook geen gepruts met elektronica .

en prettige feestdagen alvast ,ook voor iederander .

gr Rexonamen

De plannen van ebay zijn vandaag toegekomen... Op het eerste zicht vrij netjes (hoewel de kwaliteit van de "kopies" wel beter had gekund...

Begin ik de plannen na te meten, zijn schaal 1:4 en met een schaal lengte van 57,5 cm klopt dat ook bijna (230 cm ipv 236 in 1:1 - toch al een redelijke afwijking) maar met de breedte gaat het helemaal fout: 34,6 cm op het breedte punt, dat zou dus 138,4 cm in het echt zijn, terwijl dat maar 112 cm hoort te zijn.

Voorste en achterste spant lijken dan weer wel min of meer "te kloppen" wat in bovenzicht dus een optimist geeft met erg bolle boorden, terwijl een echte optimist toch wel wat slanker toont (en is)

Back to the drawing board dus....

Back