gieten???

ik vroeg me af of het mogelijk is om zelf lichte metalen te gieten (aluminium, messing en koper)
voor bijv. cilinders en zuigers???

en wat zou je dan nodig moeten hebben en hoe zou je daaraan kunnen komen? ("iets" om het metaal in te smelten en dan natuurlijk een gietvorm, maar wat nog meer en moet je voor een zuiger alleen messing (dat is toch brass?) of een mengsel van een aantal metalen hebben?)

ik hoop dat jullie mij van serieuze antwoorden kunnen voorzien, want dat ben ik ook.

vrgt Jacar

Vraag eens aan onze motoren bouwers Loet Wakkerman en een van de heren Metkemeijer. Zij weten hier denk ik alles vanaf.

Brass is idd messing.

Het is zeker mogelijk messing, brons en andere metalen te gieten.

Zorg er echter wel voor dat je de juiste materialen hebt. Je werkt met behoorlijk hoge temperaturen, en het is niet de bedoeling dat je jezelf verwondt. Het grootste gevaar schuilt in de mal waarin je wilt gieten. Daar mag absoluut geen vocht in zitten. Dat is eigenlijk het grootste gevaar. Het metaal gaat dan spatten, en je mal kan zelfs barsten.

Kijk ook eens op www.hobbyklok.nl waar je wat spulletjes vindt. Probeer ook aan het adres van een gieterij te komen, om daar wat spullen (voornamelijk mallenzand) te bietsen.

Geen idee, ik zit nauwelijks in die wereld. Oja, nog 1 tip: Als je brons gegoten hebt in mallenzand, rustig een flinke tijd laten afkoelen. anders krijg je brosheid in je brons. een scheepsschroef (een grote) moet 6 weken afkoelen.....

daar zou ik wel een krankcase mee kunnen maken (moet je nog wel goed afwerken...) maar een zuiger gaat niet goed lukken op die manier..., hoe doen de motor fabricante dat eigenlijk? : gieten of op een draaibankje???)

vrgt Jacar

Ik denk dat dat niet nauwkeurig genoeg is.

Zou het niet het simpelste zijn om dat te frezen?

Met een draai- en freescombinatie kan je al veel.

Als je het wilt afwerken heb je zowiezo een freesmachine nodig.

ja dat dacht ik dus ookal... nouja het is toch leuk om een keer een vormpje uit piepschuim te gieten.
moet ik wel aan dat speciale zand zien te komen...

vrgt Jacar

Hoi Sparki
Iets even gieten dat kun je wel vergeten ,daar komt wel het een en ander voor kijken ,om je een voorbeeld te geven ,wil je messing gieten ,heb je een temperateur
nodig van 800 graden
In Delft heb je Machine fabriek Reineveld deze heeft ook een gieterij ,probeer daar eens binnen te komen dan zal je het een en ander wel duidelijk worden ,
Ik kan je het hier wel vertellen maar je zult het moeten zien om het te begrijpen .
Zuigers worden tegewoordig in een Persgietmachine gemaakt .in deze machine word de contramal van een zuiger geplaatst ,en deze word onder druk met vloeibaar
alu, volgespoten
Hopelijk heb je hier wat aan

Groeten Motormuis

Back