Wanneer de loting heeft plaatsgevonden kan Gliderscore gebruikt worden om de score in te voeren, puntentelling wordt automtisch uitgerekend. De score kan met de hand ingevoerd worden (Score Entry) en kan met de smartphone ingevoerd worden (eScoring) waarover later meer. Hieronder de Score Entry, met de hand dus. Hier kan de score op ieder gewenst moment gecontroleerd en eventueel aangepast worden. Per ronde (Round) en groep (Group) kan de score ingegeven of gewijzigd worden. De score wordt met gehele getallen ingevoerd, dus bij "Time" wordt 558 ingevoerd wanneer iemand 5min 58sec heeft gevlogen. Landingpunten wordt ingevuld in "Landing" naar afstand tot het doel, wanneer je van 0 tot 1mtr van het doel land vul je een 1=100punten in, land je tussen 1 en 2mtr land vult je een 2=95punten enz., land je over de 20mtr dan vul je een 0 in. Deze score wordt vertaald volgens de landingstabel van F3RES en is in het reglement vastgelegd. Vervolgens wordt de score in F3RES opgebouwd uit 2 x de tijd + de landingspunten, deze score staat netjes in "Points" en uiteindelijk vertaald naar een 1000-"Score" vertaald in de ronde. Het mooie van Gliderscore is dat het allemaal netjes berekend wordt, ook tijden in overflight bijv. in onderstaand voorbeel (6:01) wordt netjes teruggerekend. De opbouw is te vinden in de "Score Rules" te vinden in de wedstrijd setup. Zoals in het bovenste afbeelding te zien is zijn er genoeg mogelijkheden tot reflights.
eScoring is nog gemakkelijker, iedere deelnemer kan zijn score invullen middels een QR-code die door Gliderscore op een briefje wordt gegenereerd. Het inrichten is heel simpel, ook dit wordt door Gliderscore geregeld. Het is een web-toepassing. Het enige wat je moet doen is "eScoring" aanzetten. Er wordt een unieke "Competition ID" gegenereerd en deze dient in de "Competition status" op "Public" gezet te worden. Wanneer je daarna bij "Open/Closed (online scoring) op "Open" klikt staat de wedstrijd klaar om met QR-code te werken. Iedere deelnemer kan nu op zijn smartphone zijn score per ronde invullen en wordt vastgelegd in Gliderscore. Om de score bij te werken op de wedstrijdlaptop dient om de x ronden de gegevens gedownload te worden middels de optie "Download to PC". Er kan een selectie gemaakt worden welke rondes gedownload moeten worden, Giderscore houdt ook dat bij. Daarmee kun je op de laptop ook meteen de tussenstand zien. Dit downloaden is snel gebeurd en doen we in het veld met een hotspot op een smartphone. Maar ook wanneer je handmatig scores bijwerkt of een deelnemer heeft geen smartphone dan kun je ook de rondes uploaden. It works both ways .
Iets nog over het inspreken van de "pilotnames". Ik kreeg deze tip van Jacob Bos (dank daarvoor). Dit gaat heel makkelijk met je mobiele telefoon. Je spreek de namen allemaal achter elkaar in en haalt het bestand over naar je PC. Daar knip en plak je de namen met de Audacity tool in nieuwe WAV bestanden die de naam van de piloot krijgen. Het klinkt heel duidelijk en is snel uitgevoerd.
Natuurlijk vliegen we meerdere wedstrijden. Gliderscore kan deze allemaal bijhouden in de Competition Series. Je maakt een competition serie aan en in deze serie neem je de wedstrijden op die gevlogen zijn. Gliderscore houdt de stand dus netjes bij. En hiervan is dus ook een rapport te printen.
Iets over de rapporten in Gliderscore, kort en duidelijk, er zit alles in wat je nodig hebt. Bij "Design" kun je zelf het "Overall Results" rapport aanpassen bijv met een logo. "Publisch Online" zorgt ervoor dat de "Overall Results" naar de Gliderscore website gestuurd worden. Deze kunnen daar dan ook altijd geraadpleegd worden.
In de laatste versie (6.74) is het knopje "Add" verdwenen bij de "country codes". Deze zijn verplicht bij internationale wedstrijden waarbij het FAI-ID gebruikt wordt. Een truc is om de oude versie van Gliderscore.exe even terug te zetten (de nieuwe versie even renamen naar ".exe_old". In de oude versie bestaat het knopje "Add" nog wel. Nieuwe versie: Oude versie:
Bij het maken van een test omgeving om een aantal piloten te importeren en een loting te maken kregen we een foutmelding, daarbij hadden we even een loting met teams gemaakt ( error: De conversie van type DBNull naar type Integer is ongeldig): Blijkbaar iets verkeerd gegaan. Even Gerry gemaild en we kregen vrijwel meteen antwoord. Of we even de teams weer aan kunnen zetten en dan naar piloten te gaan: Toen bleek er in een waarde van het veld team een waarde (0) gemist werd. Deze zorgt voor de error, hoe er geen waarde in het veld terecht komt weten we niet. Maar mocht je de fout tegenkomen bij de loting dan weet je dat de waarde in het Team veld zit.