Wat ik al zei: De gloeiplug bevat platinum. Dat heeft een katalytische werking op Methanol, maar NIET op ethanol of andere alcoholen.
Ethanol bijvoorbeeld, ontsteekt prima zolang er stroom op de plug staat, maar NIET als je de stroom er af haalt.
Er zijn meerdere manieren om Methanol te maken, en sommige leveren behoorlijk zuivere Methanol op, andere methodes kunnen behoorlijk "vervuild" zijn met Ethanol, propanol of andere stoffen uit de alcohol-reeks.
Water heeft er weinig mee te maken, en de temperatuur van de plug ook niet (tenminste, afhankelijk van hoe je het bekijkt).
Als die motor op andere brandstof WEL loopt, weet je zeker dat de temperatuur van de plug er niks mee van doen heeft: waarom zou de plug met brandstof A warmer blijven vergeleken met brandstof B? De boel brand immers?
De oplossing van een electronische ontsteking, lost overigens het probleem OOK op (want dan werkt Ethanol WEL prima) en heeft nog een paar andere voordelen zoals een fors lager brandstofverbruik, een véél betrouwbaardere stationairloop, een makkelijker starten, een veel betere failsafe, nooit meer een kapotte plug, en nooit meer geklooi met al die snoeren (dus een veel simpelere startkist). Daarnaast maakt het van het ene op het andere moment ook niet meer uit hoeveel Nitro je gebruikt.
Ook een klein nadeel in dat de afstelling wat kritischer word, maar daar valt érg goed mee te leven, en een klein nadeel dat je vliegtuig ongeveer 100 a 150gram zwaarder word, maar ook daar valt erg goed mee te leven.
Tussen de besparing in gloeipluggen en de besparing in brandstof, verdient zo'n ontsteking zichzelf al redelijk vlot terug, al hangt dat natuurlijk ook af van hoe veel je vliegt.