Gloeiweerstand voor rookgenerator

ahum, dat is een periode waarin het water in ieder geval ijsvrij schijnt te zijn, weliswaar met hier en daar (lees overal) een regenbui. boze tongen beweren zelfs dat het warmer wordt en de Titanic never nooit meer een ijsberg zal tegenkomen. De aarde warmt niet op enkel de zee blijkbaar, daardoor meer verdamping etc etc = regen. Je kunt stellen dat de ijsberg van de Titanic nu van boven komt.
 
Roel,

Om de ventilator zowel bij het vooruit als achteruit varen te laten werken neem je de electronica van een servo.
1 Sloop een oude servo.
2 i.p.v. de motor plaats je de ventilator, er moet wel een kleine brugcel tussen gezet worden, de + en - aan de ventilator en de 2~ aan de print.
3 nu kan je met de pot de ventilator regelen zodat hij reeds een klein beetje toeren maakt in stationaire stand.

Alain,
 
Roel,

Om de ventilator zowel bij het vooruit als achteruit varen te laten werken neem je de electronica van een servo.
1 Sloop een oude servo.
2 i.p.v. de motor plaats je de ventilator, er moet wel een kleine brugcel tussen gezet worden, de + en - aan de ventilator en de 2~ aan de print.
3 nu kan je met de pot de ventilator regelen zodat hij reeds een klein beetje toeren maakt in stationaire stand.

Alain,

Alain dank, maar dat is bij de Parrot niet nodig; het is een VSP-sleper.
De Voith-Schneiders draaien altijd dezelfde kant op, wenden en achteruit doe je middels cyclische bladverstelling.
Als ik "stationair" wil draaien, gaat de regelaar gewoon een tikje vooruit en de VSP's blijven in neutraal. Schip blijft dan netjes op z'n plaats.
De draaiknop op de zender die het toerental regelt, heb ik softwarematig zó ingesteld dat "achteruit" niet mogelijk is. De uitslag is dan 0%.
Daarmee voorkom ik dat de gloeispiraal wél gaat gloeien, maar de ventilator niét gaat draaien. (Die draait namelijk nooit achteruit)

Maar voor degenen bij wie dit wél van toepassing zou kunnen zijn (bij "gewone schepen" dus, met schroef-aandrijving):
Doe er je voordeel mee!
 
Roel, heb je nu geen dun laagje neergeslagen olie overal in je hobby kamer? ;)
Ooit heb ik lamp olie gebruikt om een treinlocomotief te laten "roken". De speciale vloeistof was te duur voor mij toen en lamp olie werkte eigenlijk nog beter. Het enige probleem was dat na verloop van tijd alles vettig ging aanvoelen omdat de olie damp overal neer sloeg. Toen was het uit met de pret en mocht ik mijn trein niet meer laten roken. :oops:
 
Dat gebeurt met die speciale olie ook hoor. Ben wel eens bij een "darkride" geweest waar de klacht was dat de opbrengst van de showverlichting enorm was teruggelopen. Nadat we alle lampen hadden schoongemaakt was het al een stuk beter!
 
Nog geen last van.
Nu heb ik ondertussen wel 500 cc van die handel verstookt in mijn garage die nou niet echt tochtdicht is...
Op de modellen nog geen smurrie gezien.
 
Joop: de machinist had lampenolie gebunkerd in plaats van diesel.
En da's nog niet het ergste: de sukkel had geparfumeerde lampenolie gebunkerd. Van het Kruidvat notabene.
Toen de motoren aansloegen stonk de schuit als een Grieks bordeel... ;)
 
En ik maar denken dat mijn Titanic leuk rookte. Maar er zijn mensen die het allemaal een tikje heftiger doen:
Ik ben benieuwd hoe vaak hij de brandweer aan huis krijgt...:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top