Gloeiweerstand voor rookgenerator

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Roel van Essen, 28 dec 2012.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Kweet niet Ron... Ik denk dat ik dan toch voor de muggen ga...
    By the way: omschrijf : "zomers"... Wat is dat?:?
     
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.812
    Locatie:
    Eck en Wiel
    ahum, dat is een periode waarin het water in ieder geval ijsvrij schijnt te zijn, weliswaar met hier en daar (lees overal) een regenbui. boze tongen beweren zelfs dat het warmer wordt en de Titanic never nooit meer een ijsberg zal tegenkomen. De aarde warmt niet op enkel de zee blijkbaar, daardoor meer verdamping etc etc = regen. Je kunt stellen dat de ijsberg van de Titanic nu van boven komt.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ach. de zee warmt op, en de aarde koelt af...
     
  4. shuttle

    shuttle

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Sint Gillis Waas
    Roel,

    Om de ventilator zowel bij het vooruit als achteruit varen te laten werken neem je de electronica van een servo.
    1 Sloop een oude servo.
    2 i.p.v. de motor plaats je de ventilator, er moet wel een kleine brugcel tussen gezet worden, de + en - aan de ventilator en de 2~ aan de print.
    3 nu kan je met de pot de ventilator regelen zodat hij reeds een klein beetje toeren maakt in stationaire stand.

    Alain,
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit jaar valt de zomer op dinsdag.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Alain dank, maar dat is bij de Parrot niet nodig; het is een VSP-sleper.
    De Voith-Schneiders draaien altijd dezelfde kant op, wenden en achteruit doe je middels cyclische bladverstelling.
    Als ik "stationair" wil draaien, gaat de regelaar gewoon een tikje vooruit en de VSP's blijven in neutraal. Schip blijft dan netjes op z'n plaats.
    De draaiknop op de zender die het toerental regelt, heb ik softwarematig zó ingesteld dat "achteruit" niet mogelijk is. De uitslag is dan 0%.
    Daarmee voorkom ik dat de gloeispiraal wél gaat gloeien, maar de ventilator niét gaat draaien. (Die draait namelijk nooit achteruit)

    Maar voor degenen bij wie dit wél van toepassing zou kunnen zijn (bij "gewone schepen" dus, met schroef-aandrijving):
    Doe er je voordeel mee!
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Ik zal op dinsdag dus extra oppassen en binnen blijven;
    als de zomer valt hebben we allemaal een blauwe muts op...
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Vanavond ingebouwd in de "Parrot"...
    Het werkt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.758
    Locatie:
    Woerden
    Roel, heb je nu geen dun laagje neergeslagen olie overal in je hobby kamer? ;)
    Ooit heb ik lamp olie gebruikt om een treinlocomotief te laten "roken". De speciale vloeistof was te duur voor mij toen en lamp olie werkte eigenlijk nog beter. Het enige probleem was dat na verloop van tijd alles vettig ging aanvoelen omdat de olie damp overal neer sloeg. Toen was het uit met de pret en mocht ik mijn trein niet meer laten roken. :oops:
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Dat gebeurt met die speciale olie ook hoor. Ben wel eens bij een "darkride" geweest waar de klacht was dat de opbrengst van de showverlichting enorm was teruggelopen. Nadat we alle lampen hadden schoongemaakt was het al een stuk beter!
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Nog geen last van.
    Nu heb ik ondertussen wel 500 cc van die handel verstookt in mijn garage die nou niet echt tochtdicht is...
    Op de modellen nog geen smurrie gezien.
     
  12. Joop van Oijen

    Joop van Oijen

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Breda, Bavelselaan
    Roel, wanneer de Parrot zo rookt, moet u de verstuivers een keertje wisselen!:D
    Leuk filmpje.
    Gr. Joop
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Joop: de machinist had lampenolie gebunkerd in plaats van diesel.
    En da's nog niet het ergste: de sukkel had geparfumeerde lampenolie gebunkerd. Van het Kruidvat notabene.
    Toen de motoren aansloegen stonk de schuit als een Grieks bordeel... ;)
     
  14. Joop van Oijen

    Joop van Oijen

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Breda, Bavelselaan
    @Roel,
    Had ie de meisies ook meegeleverd? kom ik ne keer zien:rolleyes:
    Joop
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    Dat dan weer niet, helaas... Er hangt een centerfold van de Penthouse in de machinekamer, that's it...:sleeping:
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.801
    Locatie:
    Salland
    En ik maar denken dat mijn Titanic leuk rookte. Maar er zijn mensen die het allemaal een tikje heftiger doen:

    Ik ben benieuwd hoe vaak hij de brandweer aan huis krijgt...:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    12 volt, 6 ampère, pffffff.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina