Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 19 feb 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    En gemonteerd, morgen eens testen:
    [​IMG]

    Heb met een logische schakelaar (in dit geval gear down & landings flap) ingesteld dat onder de 90km/uur de snelheid constant gemeld wordt.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo weer 3 vluchten op de teller en de IAS is goed bevallen.
    Heb de snelheid waaronder hij gaat afroepen verhoogd naar 100km/uur, heb ik iets meer controle over de snelheid.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    groningen
    Of: iets meer tijd om te reageren als 'ie te laag dreigt te worden?

    (Jaja, altijd iets te zeuren, die brilman.)

    Wel mooi dat dit (dwz. real time doorgeven van airspeed) tegenwoordig allemaal kan!


    jan.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Leraar zeker :D
     
    Lex Risseeuw vindt dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    groningen
    Klopt, was ik (nu met pensioen).

    Je wilt niet weten hoe vaak ik studenten met hun door mij nagekeken tentamen aan het bureau hebt gehad met de zinsnede "Ja, dat bedoelde ik ook!", waarop ik dan antwoordde: "Ja, maar dat staat er niet." :)

    Dus geen punten.

    Zeker hier op het forum hebben we geen ander middel om onze gedachten etc. over te brengen dan dmv. de taal, maar het is dan wel zaak dat we ons zo precies mogelijk uitdrukken.

    Ik ben daar erg scherp op.

    (Laatst, met die bosbranden rond Athene, hoorde ik een nieuwslezeres zeggen: "De brandweer probeert met honderden mensen de brand te bestrijden." Kijk, dat blussen niet binnen een half uurtje lukt snap ik, maar . . . En dat dan van een NPO (?) nieuwlezeres! Waar gaat het heen met de wereld . . . o_O)


    jan.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Zaterdag was stichting PHantasy In Blue te gast bij Apollo 67 in Horst.
    Heb daar 2x gevlogen met de Meteor.

    Hier wat foto van de eerste vlucht met dank aan Jan den Hartog:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Was een prima vlucht, startend en landend van links naar rechts geen probleem vanaf het gras.
    Lekker wat hondebotten gedraaid

    En wat foto`s van de 2de vlucht die maar kort was vanwege een loszittende motorkap.
    Heel eerlijk ik wist dat ze iets naar voren trillen tijdens de landingen op het beton van Deelen, en dat ik ze wat strakker moest zetten.
    Maar dan moet de bekabeling ven de turbine naar de ECU en de brandstofleiding los want die lopen door de kap heen.

    Dus ik dacht dat komt wel, naja, bij de 2de vlucht kwam 1 kap dus wat los te zitten.

    De start was van rechts naar links, iets upslope en richting het mais.
    Vond dat de kist niet echt op snelheid kwam maar hij vlog prima toen ik hem even goed lostrok, misschien toch iets meer startflaps in programmeren volgende keer.

    Maar de kist vloog dus maar voelde meteen al dat die niet recht vloog.
    Bij de takeoff roll zat de kap nog goed maar toch ergens in de lucht naar voren geschoven.
    Tijdens voorbij vliegen zag ik dus de linkerkap iets naar voren staan, blijkbaar stond die ook best open op 1 van de foto`s te zien.

    Enkele rondjes gemaakt om even te voelen en toen de landing ingezet van links naar rechts.
    Kon de kap er zo weer opschuiven maat met maar 45% brandstof nog aan boord en het probleem wat verholpen moet worden niet meer de lucht in gegaan.

    Het was mooi zo.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jeti studio geeft wel veel inzicht, moet nog even secuur kijken maar m`n startsnelheid waarbij ik de kist lostrok de laatste vlucht lag op ongeveer 70-75km/uur.

    Voor de landing probeer ik in de laatste bocht naar final op 100km/uur te zitten om deze langzaam te laten zakken naar 90.
    Het laatste stuk richting de 80 en dan moet ie ook wel ongeveer gaan zitten.

    Kan met de Kingtech`s wel heel lekker de snelheid regelen, alleen dat was de hele ombouw al waard.
     
    j.gordijn6, Johannes59, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    141
    Schitterende kist,
    Schitterende foto’s
    Hut ab !
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    408
    Locatie:
    Voorburg
    Top man ! :beer:
     
    Berto vindt dit leuk.
  9. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Hier
    Mooi man, ziet er weer strak en beheerst uit.
    Koppie erbij houden en alles komt goed.
    Nu iets met een veer uitdenken of zo om de kappen te zekeren?
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2024 om 12:15

Deel Deze Pagina