Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 19 feb 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Eindelijk was het gister weer eens zover, na de laatste vlucht 25 mei.
    En toen een lange periode van droogte en dus fase 2 dus niet vliegen.
    En toen vakantie.

    Kon ik eindelijk gisteren weer eens op Deelen zijn.
    De wind was nog wat vlagerig dus eerst maar eens wat geknald met m`n Eurofighter en ineens was de wind vrij wel weg.

    Dus tijd voor de Meteor.

    Motoren starten probleemloos, dus die ECU Li-Ion`s van SMT-RC doen hun werk.
    Maar remmen werken niet, mhhh da`s vreemd net op de bok wel, motoren uit, beetje klooien, hee ze doen het weer, vreemd maar het werkt.
    Motoren weer starten en vliegen maar.

    Take Off (zie filmpje) en een positieve klim, mede doordat ik iets getrokken hoogteroer had.
    Lekker rondvliegen, half gas is eigenlijk al meer dan genoeg om rustig rondjes te draaien.
    3/4 geeft wat meer snelheid maar dan lijkt ie te snel te vliegen, blijft natuurlijk geen ragbak.

    Rondje met gear uit, dan op downwind start flaps, indraaien, full flaps en neerzetten.
    Kist moet nog steeds wat langzamer kunnen maar snelheid is er lastig uit te krijgen.

    Maar zet hem rustig neer met een redelijke snelheid en dan de remmen erop.

    Eh, geen remmen, kist dus heel heel heel ver (meter of 100) uit laten rollen, draaien en terug taxiën.

    Gek, en toen kwam ik erachter dat doordat we flight modes hebben aangemaakt de laatste keer we de remmen niet hebben om geprogrammeerd.

    Met flaps up had ik volle remmen, start flaps een klein beetje, en full flaps 0 remmen.

    Foutje.
    Even opnieuw geprogrammeerd en ook de flaps meteen wat meer uitslag gegeven.

    Naja, we hebben de fout gevonden dus later nog een keer vliegen, toen ook op de andere baan.

    Die start was vlakker maar nog steeds positief, eigenlijk hoef ik geen hoogte te trekken, hij vliegt zichzelf probleemloos los.

    Weer lekker rondjes gedraaid.
    Even met full flaps nieuwe trimstand ingesteld.

    Gear uit, fly by, op downwind startflaps, indraaien, full flaps en neerzetten.
    Nog steeds moet die langzamer kunnen, maar snelheid wil er niet echt uit.

    Maar de landing is prima, remmen er op, kijk dat werkt nu ook.
    Terug taxiën en heb volgens de telemetrie nog 1 liter (en 1 liter reserve) dus nog even een rondje maken.

    Start probleemloos, gear up, flaps up.
    Downwind, start flaps, indraaien, ships gear vergeten., gear uit, voor de baan full flaps.

    En toen die bijna stond zag ik het neuswiel 45graden staan, hoofdwielen raken de baan, neus zakt door en neuswiel en voorste wieldeur raken de baan.
    Neuswiel klapt iets naar binnen, ik trek iets, kist komt weer los, neuswiel klapt uit en zet de kist neer en taxie weer terug.

    Dat was waar even spannend.

    Ik vermoedt 1 van de neuswiel aanstuur kabels bij het uitklappen ergens achter is blijven hangen.
    Neuswiel kwam wel uit maar onder 45graden en niet in z`n lock.

    Bij de tik tegen de baan en het weer lostrekken, kwam deze alsnog goed uit en in z`n lock en kon ik hem weer neerzetten.

    Naast een schaafplek op de voorste neuswieldeur geen schade.

    Op naar de volgende vluchten.

     
    Bruno van Hoek, ramses, henky en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.317
    Locatie:
    Den Haag
    Dat heet nou testvliegen! :D
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Zwolle
    Prachtig !!
     
    Berto vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond even kijken naar de neuspoot van de Meteor voor vandaag.
    En ook zeer waarschijnlijk de oorzaak gevonden.

    De rechterwieldeur ging niet open omdat het slangetje op de cilinder was gescheurd, daardoor kwam het neuswiel daartegen tijdens het uitklappen en kwam dus schuin te staan.
    Tijdens de eerste tik tegen de baan is daarbij waarschijnlijk ook de c-clip van de as eraf getikt. Dit niet opgemerkt want kon probleemloos terug taxiën.

    Bij het uit de aanhanger halen en de kist op z`n zij te leggen lag het neuswiel zo in de kist, de as is tijdens het vervoer er dus uit getrild.
    de hier nog missende bus lag in de romp.

    Slangetjes vervangen, neus wielas weer goed gemonteerd en hij is er weer klaar voor.
    [​IMG]

    Ook het bijladen even bijgehouden:
    ECU links: 668mAh (4 starts)
    ECU rechts: 634mAh (3 starts)
    ontvanger accu links: 913mAh
    ontvanger accu rechts: 912mAh
     
    jmk1, Bruno van Hoek, ISOLA2 en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister 2 probleemloze vluchten gemaakt, alles werkte en alles deed het zoals het hoorde, inclusief ikzelf ;-)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

     
    jmk1, Bruno van Hoek, ramses en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Den Haag
    wat een vliegbeeld, geweldig
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Het is en blijft een schitterende kist !
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks, kist vliegt ook heel lekker.

    Gister dus 2 vluchten gemaakt, zonder 1 enkel probleem dus ook weinig over te vertellen.
    Gewoon lekker rondjes draaien, heb voor vlucht 2 de uitslag van de landings flaps weer iets vergroot.
    Voor take off flaps wil ik dit ook nog doen, dat mag best iets groter.

    Model heeft wel erg de neiging om de bocht in te vallen, daar moet ik nog even aan wennen.

    En wat die ook doet is graag omhoog, even boven half gas gaat de kist als een raket omhoog en moet ik drukken om dit te voorkomen, tot half gas vliegt ie vrijwel neutraal, lichtjes trekken soms maar meer ook niet.

    We wilden het CG bekijken bij vlucht 2 maar toen niet om gedacht en voor vlucht 3 werd het te grijs dus wild eik de lucht niet meer in.

    Staat voor de volgende keer op de rit, voor m`n gevoel mag hij lichter op de neus.

    Maar naar aanleiding hiervan samen met Ray ( @skycat ) eens de kist goed bekeken en tot een aantal conclusies gekomen:

    1 wisten we al wel.
    De instelhoeken tussen de vleugel en stabilo kloppen niet, Frank heeft het stabilo al een grotere instelhoek gegeven maar nog vlieg ik met de hoogteroeren in neutraal een stuk down getrimd.

    Na wat vergelijken kwamen we tot de conclusie dat de staart in z`n geheel naar voren lijkt te hellen, de scharnier lijn van het richtingsroer staat niet haaks op de langsas terwijl dat bij de echte wel zo lijkt te zijn.
    [​IMG]

    Het idee is nu om van de winter (lees je mee @skycat ;-) ) om de romp net voor het kielvlak door te slijpen en opnieuw te richten.
    Dan kan het stabilo weer op de oude stand geplaatst worden en het hoogteroer zal dan ook echt neutraal kunnen staan.

    Daarover mijmerend op de weg terug in de auto gisteravond kwam ik op nog meer ideeën (lees je weer mee @skycat ).

    Ik ben tijdens de vlucht amper boven halfgas geweest, alleen bij de start even en dan gaat ie als een jekker omhoog.

    Dus ik loop nu met het volgende idee rond.

    - Ik lepel de P80`s eruit en plaats er 2x een Kingtech K70 voor terug (heb er toch al 1), Dat scheelt al zo`n 1000 gram gewicht
    - met de K70`s heb ik genoeg aan 2ltr per motor, totaal dus 4ltr, da`s 1 ltr minder dan nu scheelt +/- 800gram en zover mogelijk voorin de gondel plaatsen,
    - ook geen UAT`s meer met brandstof, 400 gram minder?
    - ipv een harde tank een zak, 200gram winst?
    - dan kan ik nog wat spelen met servo gewichten in de de staart, daar 50 gram minder is in de neus 150 gram minder.
    - gyro (nu achter zwp) kan er ook wel uit, 25gr.
    - richtingservo verder naar voren, iets minder gewicht in de neus,
    - powerbox zou er uit kunnen maar dat gewicht zal ik waarschijnlijk weer moeten compenseren met lood dus ligt er net aan of dat nut heeft.

    Bovenstaande zou mij bijna 2.5kg minder vlieggewicht opleveren en met de K70`s maar iets minder prestaties welke ik misschien alleen ga merken bij de take off maar tijdens het vliegen zeker niet zal missen (stuwkracht/gewicht verhouding gaat van 0.63 naar 0.59).

    Daarnaast zijn er nog wat voordelen, oa elektrische start maar ook de mogelijkheid tot restart tijdens het vliegen, mocht er 1 uitvallen dan kan deze weer opstarten en mogelijk nog weer veilig landen.

    Mhhh, winterklusje incomming........
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2023
    jmk1, Bruno van Hoek, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Er staat nog 6 kg te drukken….
    Dat lijkt me veel
    2x3n is geen 6 kg
    Of ben ik het tellen verleerdb
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Foutje :hammer:
    Met 6kg restdruk zou ik hem nooit aan de grond krijgen......
     
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    En ja ik lees mee. Ideeen om hem te ontdoen van ballast is zeker een goed idee. Kom wel een dagje klussen bij je.
     
    Bruno van Hoek en Berto vinden dit leuk.
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond weer 3 vluchten op de teller gezet, en alle 3 (net als de 2 daarvoor) zonder problemen, alles werkt en alles doet het zoals het hoort.
    Motoren werken probleemloos, landingsgestel gaat in en uit en lekvrij, evenzo de remmen doen wat ze moeten doen.

    De eerste vlucht hebben we vooral weer even gekeken naar wat er beter kan, er stond wat cross wind maar met een 25kg bak heb je daar niet veel last van.

    De vorige week vergeten duikproef voor zwaartepunt bepaling hebben we deze vlucht 2x uitgevoerd, conclusie zwaartepunt moet wat verder naar voren dus zal wat stukje bij beetje wat lood in de neus moeten toevoegen.

    En de neus zakt nog wat te hard in de bocht.

    De kist deed ook een beetje 'balloonen' met het selecteren van start naar full flaps in de dalende bocht, na een tikje extra down trim was dit ook weg.

    Verder gewoon beetje gevlogen, touch en go, landing en klaar.


    Voor de 2de vlucht klein beetje het omhooggaande roer meer uitslag gegeven om die zakkende neus tegen te gaan en vliegen maar weer.

    Tsja, het balloonen is weg, neus naar beneden in de bocht draaien ook dus we komen steeds een stapje dichter bij het eind punt.
    Verder gewoon weer lekker gevlogen, weer een touch en go en landing.

    Vlucht 3 wat meer 'show' rondjes gemaakt, niet te hoog niet te gek maar gewoon weer lekker vliegen.
    Wind was ondertussen 180 graden gedraaid .dus van de andere kant binnen komen.

    Touch & go was goed, moet eigenlijk voordat de wielen de baan al raken weer volgas geven, tegen de tijd dat die rolt komen de turbines weer op gang en kan ik doorstarten.
    Landing was ok, maakte hem bewust best langzaam en dat zie je lichtelijk aan die ene hengel, als het zwaartepunt straks weer wat naar voren ligt zal dit ook minder zijn, en gas bijgeven heeft geen nut met deze turbines ik moet het echt hebben van de energie die nog in de kist zit.
    Verder ok neer kunnen zetten, struts veren net iets te ver door waardoor de deuren de baan aantikken.

    Maar dat was een heel lekker vluchtje.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En een stukje film van vlucht 3:
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond weer even alles geladen en uit de aanhanger gehad en opgebouwd.

    Als eerste even gekeken naar het zwaartepunt, dat lag op 181mm van de voorlijst, had weinig lood maar die 50gram die ik had heeft het zwaartepunt gebracht naar 179mm :rofl:
    Zal dus wel wat meer bij moeten maar eerst wat lood halen.

    Heb ook de hele kist even nagelopen, alle uitslagen gecontroleerd, alle bootjes/moertjes gecheckt, turbine luiken eraf gehad en dat zag er allemaal nog prima uit.
    Dus weer klaar voor de volgende vluchten.

    Heb ook even de instelhoeken vluchtig gecontroleerd.
    Met de vleugel koorde aan de romp op 0 graden, en het hoogteroer in lijn met het stabilo (zo vliegt die dus niet) dan heeft het stabilo een instelhoek van -1,5 graad.

    Met de vleugel op 0 graden en het hoogteroer in de neutrale vliegstand, dan komt de hoek van hoogteroer/stabilo uit op 0 graden.

    De staart lijkt een 2 graden naar voren te hellen, zou ik dit dus corrigeren dan staat het stabilo ook vrijwel goed.
    De scharnier lijn van het richtingsroer helt ook nog eens 2 graden te ver naar voren (4 graden dus totaal op de middenlijn van de kist), maar als ik de staart gecorrigeerd heb denk ik niet dat ik daar wat aan doe, zal al een stuk beter staan als ik dit zelfs zo laat.
     
    Bruno van Hoek, jan brilman, Bart83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister weer naar de club geweest, was veelste warm en had in eerste instantie ook niet heel veel zin om de Meteor op te bouwen.
    Maar toch uit de kar gehaald, beetje gevlogen met de Extra en tussendoor toch maar langzaam de Meteor klaar gemaakt.

    Het windje ging ook meer liggen zodat we over de hoofdbaan konden vliegen (de grootste reden om niet eerder met de Meteor te gaan vliegen was de zon die op de andere baan bijna op final hing).

    Dus met de Meteor vliegen, was gewoon een heerlijk vluchtje.
    Toch lekker als alles gewoon doet wat het moet doen, opbouwen, tanken, starten en vliegen zonder maar 1 hick up.

    Hele vlucht bijna 1/4 gevlogen wat ook wel te zien was na het vliegen, zat nog 2,5ltr peut in de tank.

     
    Bart83, Danny-P47, Kjel Postema en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    Nederland
    Mooie vlucht en heerlijke landing ook!
     
    Berto vindt dit leuk.
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks, model vliegt ook heerlijk.

    Heb er nu bijna 1,5uur mee gevlogen en denk dat ik nu op 95% van de 'beste' afstelling zit, zijn nog wat dingetjes die ik tzt wil proberen.

    Echter met straks een grote modificatie ben ik weer terug bij 50% maar dan heb ik wel een hele goede basis waardoor hij denk ik nog beter zal gaan vliegen.
     
    Bart83 en gpman vinden dit leuk.
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooie vlucht Berto! Als er weer eens een PhBlue trainingsdag is zou ik het leuk vindens eens te komen kijken en filmen.

    Mvg,

    Bart
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks.

    Komende zaterdag de 16e is er een PHiB trainingsdag bij mvc Apollo 68 in Horst.

    Ik zal daar ook aanwezig zijn en als alles klopt voor het eerst buiten Deelen vliegen.

    De volgende is op 7 okt bij mvc Sticks in Keldonk.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Er is een Kingtech K70 G2 voor mij gereserveerd.

    Plan is om beide JetCat P80`s compleet met telemetrie module en UAT te verkopen.
    Als er 1 of beide weg zijn dan zal de K70 G2 ook uit mijn Eurofighter gehaald worden en dan beide inbouwen in de Meteor.

    Op zich zou dat niet heel gek veel werk hoeven te zijn dus dat kan op redelijk korte termijn gebeuren.

    Voordelen die ik dan alleen hier al uit haal zijn:
    - minder gewicht van de turbines, +/- 800 gram minder,
    - 1 ltr minder peut mee, +/- 800 gram minder,
    - geen UAT`s, +/- 400 gram minder,
    - mogelijk wegen de uitlaten wat minder,
    - turbines nog wat verder naar voren scheelt mogelijk ook wat lood in de neus,

    Qua gewicht denk ik dat ik hier dus al een 2000 gram gewichtswinst mee maak.

    Wat betreft het vliegen heb ik het voordeel dat de turbines veel sneller op toeren, maakt landingen makkelijker hoef minder ver vooruit te denken.
    En de mogelijkheid van het herstarten van de turbines mocht er 1 een keer uitvallen.
     
    Johannes59, Bruno van Hoek en AHoogendijk vinden dit leuk.
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteren op de trainingsdag van Phantasy in Blue bij Apollo 68 drie heerlijke vluchten gemaakt, op de laatste landing na.

    Voor het eerst op een ander veld en ook nog een veld met de nodige beperkingen qua vlieggebied.
    Maar niks wat de Meteor of ik niet aan zou kunnen.

    Eerste start trok ik hem wat hard los door de hogere weerstand van het gras, dus was een lekker steile klim, verder lekker gevlogen.
    2de en derde vlucht prima maar de landing van de derde vlucht was ruk.

    Nou eigenlijk geeneens zo heel erg ruk, de hele vlucht vloog ik al vrij langzaam, op zich allemaal zonder problemen maar dat heeft me bij de landing genekt.
    Ik kwam perfect uit, neus redelijk hoog maar voor mijn gevoel nog voldoende snelheid.

    Baandrempel over en het leek allemaal goed, daalsnelheid was met de hogere neusstand wel iets hoger en wilde hem netjes afvagen voor een greaser zoals de vorige vluchten echter een 20cm boven het gras viel die als een blok uit de lucht.

    En dit weer met de nodige schade omdat vooral het linker gear weer volledig uit de vleugel brak, de flap meenam en tegen de romp sloeg.
    Door het doorzetten van het gewicht ook weer enkele plekjes op de romp.

    Maar ik weet nu wel hoe langzaam die niet kan :D

    Ik heb weer even iets te doen ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Antonio69, Helikapoter, max z en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina