Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 19 feb 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb eens even de telemetrie gegevens erbij gepakt ter vergelijk van de landingen.

    Eerste vlucht:
    hoogte 20mtr, snelheid 96km/uur
    touch down, 79km/uur

    tweede vlucht:
    hoogte 20mtr, snelheid 95km/uur
    touch down, 87km/uur

    derde vlucht:
    hoogte 20mtr, snelheid 84km/uur
    touch down drop, 64km/uur

    Heb voor nu even een stall warning gezet op de GPS snelheid.
    Mooiste in natuurlijk IAS, heb als het goed is nog een sensor liggen eens kijken of ik die kan opsnorren.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2023
    Johannes59 vindt dit leuk.
  2. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Prachtige kist en zonde van de schade, maar op de één of andere manier heb ik het idee dat jij het bouwen/repareren leuker vindt dan het vliegen ;-)

    Gr. Jan
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, dat valt wel mee hoor.
    Is iets wat er bij hoort.
     
    Hans Rijkuiter en jan1966 vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.757
    Locatie:
    Ede
    Gezien de geen wind aanwezig . Zou je ook een airspeed indicator kunnen nemen van jeti . Je tweede landing was perfect voor het oog .
    Je stall speed is dus 70 km/h zet de warning op 80 dan heb je nog vliegsnelheid en de turbines de mogelijkheid om je voorwaartse snelheid te geven . Althans dat is wat ik zo uit je verhaal afleid .
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Vandaar mijn laatste opmerking over de IAS, heb volgens mij nog ergens een pitot etc. van Jeti rondslingeren, zat in mijn F-15 destijds.
    Heb een 'warning low speed' nu op de GPS staan op 85km/uur, als ik die Jeti sensor nog heb bouw ik die in en dan op een windstille dag een paar afstel vluchtjes maken.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.757
    Locatie:
    Ede
    Ik had het kunnen weten IAS indicated airspeed sensor ..... iets met te snel lezen en niet opslaan ......sorry.
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Geweldig mooie foto's! en succes met de reparatie.

    Mvg,

    Bart
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja, Jan den Hartog maakt er altijd weer een geweldige foto shoot van.

    de schade aan de vleugel stelt eigenlijk niks voor, jammer dat m`n linker poot de flap mee heeft genomen maar verder zit het allemaal weer.

    Zowel links als rechts alleen de bevestigingsblokken losgebroken:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar dat zit allemaal weer:
    [​IMG]

    Gelukkig zijn de stukken van de flap nog heel:
    [​IMG]

    En weer geplakt:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2023
    gpman, Kjel Postema, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Schitterende foto's!!!
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.960
    Locatie:
    groningen
    Ja, de foto's zijn plaatjes!

    (Volgens mij komt dat vaker voor . . . :hammer:)

    Respect voor de wijze waarop je met alle reparaties omgaat. :thumbsup:

    Zoals door Jan al eerder opgemerkt: het lijkt alsof je er van houdt!

    (Doet me denken aan die mop over die man en die beer . . . , hoe ging die maar weer.)


    jan.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik hou van knutselen, dat zeker.
     
    serge pot, ramses en gpman vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Je trekt het schaalvliegen gewoon erg ver door:

    upload_2023-9-20_14-53-22.jpeg

    De kist wordt er steeds beter van, je verbeterd `m steeds verder.
    En vliegen doet ie (en jij) prachtig! :worship: :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.757
    Locatie:
    Ede
    Dat doet ie zekers . Heerlijke om te zien
     
    ramses en Berto vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank jullie mannen, te veel eer voor ikke, rommel ook maar wat aan.....

    Heb een 1:1 showprogramma van de Meteor losjes overgenomen en wil daar eens mee gaan oefenen.
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.757
    Locatie:
    Ede
    Herkenbaar ,zo bekijk ik de videos van Mikael Carlson betreffende mijn wo1 kisten om daar de flightenvelope te herkennen . En probeer daar ook al aanklotend in de buurt te komen .
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Wat zal de gemiddelde vliegsnelheid zijn van de 1:1 Gloster Meteor, 350 - 400 knopen? 600 tot 700 km/u.
    Delen door 5 is schaal snelheid kom je op gemiddeld 110 - 130 km/u werkelijk.
    Nou dat is knap lastig (uitdagend) maar dat is nu eenmaal de mooiste snelheid waarop deze kist tot z’n volle recht komt.
    En jij fixt dat prima Berto, zeker met die Jeti speed pitot probe gaat dat goed komen.
     
    ramses en serge pot vinden dit leuk.
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.317
    Locatie:
    Den Haag
    Of zo?

    Dynamische schaalsnelheid
    Visuele/lineare schaalsnelheid levert een onvliegbaar lage schaalsnelheid op en mist het schaal vlieggedrag zoals de juiste banking.
    Dynamische schaalsnelheid is een beter uitgangspunt. Dit wordt ook door de NASA bij modellen gebruikt als Dynamic Similitude Speed of manouvre realism speed.
    Kruissnelheid origineel : √schaalfactor

    "De prestaties van de Meteor waren geweldig voor die tijd. Bij het starten kwam het toestel met een snelheid van 225 km per uur los van de grond en versnelde daarna tot een kruissnelheid van ongeveer 540 km/u. De klim tot een hoogte van 10.000 meter duurde met deze snelheid niet langer dan ongeveer 7 minuten waarbij de snelheid terugliep tot ongeveer 370 km/u."
    defensieweb.fandom.com/wiki/Gloster_Meteor

    Dynamische schaalsnelheid 1:5 = 540: √5 = 241 km/u.
     
    serge pot, ramses en MadRay66 vinden dit leuk.
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Terwijl jullie lekker soebatten over de schaalsnelheid bouw ik lekker door.

    Vleugel is al weer klaar:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Romp heb ik gisteren ook weer een eind klaar gemaakt.
    Vanavond alles weer inbouwen en dan moet het geheel weer luchtwaardig zijn.

    Nu ik weer zo bezig ben neig ik toch steeds meer toe naar een V2 te bouwen en te verstevigen op de plaatsen weer er nu steeds schade ontstaat.

    De romp is licht, maar ook dun.
    Dat was dus al het probleem toen Frank hem ging repareren, tijdens vervoer was gewoonde neus afgebroken. Dit is gerepareerd door middel van het aanbrengen van carbon strengen.
    Echter met de klappen die ik nu gemaakt heb knikt de romp steeds op de onderste ronding van de romp.

    Zoals ik al zei de romp is dun, hooguit 1mm, om de vrom erin te houden aan de binnenzijde voorzien van 1mm piepschuim wat weer met een glasmatje is vastgezet.
    Op zich houdt dat het, maar een andere romp zou ik ook achterin de romp willen voorzien van carbon strengen om de krachten beter te kunnen weerstaan.

    Daarnaast zit er een bult/knik boven in de romp wat op sommige foto`s goed te zien is, die zat er altijd al in, geen idee wat de oorzaak daarvan is maar mogelijk al vlak na de bouw gebeurd.

    Ook zou ik de neus sterker willen hebben (qua gewicht kan dat makkelijk), doordat er nu bijna 1kg lood voor in de neus zit voor het spant van het neuswiel scheurt die dunnen huid daar gewoon open bij een klap.
    Eerst was het rechts, nu links, is ook al wel weer gerepareerd maar persoonlijk vindt ik het wat te slap.

    Met een klap komen ook alle krachten op het voorste spant terecht en uiteindelijk ook op de dunne huis, er is nergens een geleidelijke krachten overbrenging.

    + als ik een romp zou ombouwen kan ik een nieuwe indeling maken en nette passende spanten waar ik ze wil hebben.
    En meteen de staart in de juiste hoek monteren.

    Mhhhhh.................................


    Wat betreft de schaalsnelheid.

    @AGK was het maar zo makkelijk, maar dat is het niet.

    @Henri Kaper ik denk dat jij wel goed zit met wat je zegt.

    Volgens mij is er hier wel eens een keer een draadje over gestart, eens kijken of dat terug te halen is.

    Heb vanochtend even snel in de data gekeken maar de hoogste snelheid van afgelopen weekend was 170km/uur. en dat bij 1/2 gas denk ik (mhhh, zou die data er even bij moeten pakken).
    Maar gedurende de vlucht denk ik dat ik een aardige schaalsnelheid vloog.
     
    ramses en Johannes59 vinden dit leuk.
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.317
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb het niet zelf bedacht, hoor! Ik had het ergens gelezen en voor mezelf genoteerd ... en copy-paste naar hier.
    Misschien komt het wel uit het draadje dat je noemt?
    Jan Hermkens had mij er ook een keer een artikel over gegeven.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik denk dat we even op @Jan Hermkens moeten zoeken, volgens mij had hij daar een draadje over gestart.
     

Deel Deze Pagina