glow driver seidel st7-70

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sukhoi, 1 nov 2009.

1. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    met een beetje geluk heb je 'm nog voor het weekend binnen,op wat voor kist komt ie?

2. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    weet ik nog niet, ben nog een mooie kist aan het zoeken, enerzijds zie ik graag een yak-11 of LA-7, maar dan vrees ik dat ik erg beperkt ben in aanbod,en dat ik vermogen tekort kom. Anderzijds kan een Stearman of Reliant ook erg mooi zijn... Tips zijn altijd welkom :)

3. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Een stearman is idd een goeie keus,Super stearman is beter(rolroeren in boven en ondervleugel,reageert beter) moet je voor de gein eens op de site van FMS(spaarnwoude)kijken, staat vast wel een foto van op,1 van de jongens daar heeft een stearman met stermotor.Merk weet ik helaas niet zal wel eens vragen, fokker dXXI is ook een mooie kist,alleen ben je dan wel aangewezen op tekeningen. yke rusticus heeft diverse tekeningen van diverse vliegtuigen waaronder deze fokker,staat per kist bij wat voor motor.Zit leuk spul bij alleen zit je dan wel minimaal de hele winter in je hok te bouwen(als je het al haalt voor het voorjaar,voor grote ARF heeft topflite of greatplanes wel wat leuks.

Laatst bewerkt: 11 nov 2009
  4. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Voor deze motor wil ik wel een hele tijd in het bouwhok kruipen :) . Waco dubbeldekker en beechcraft staggerwing lijkt me ook wel wat. Weet alleen niet welke spanwijdte en gewichten de Seidel zal aankunnen.
    Prop's voor de Seidel zijn al binnen ( met dank aan Harofly ):D .

Deze laatste is zeker een grote kanshebber, de P26 peashooter. Of er plans van verkrijgbaar zijn weet ik niet, zal eventjes zoeken,maar als iemand me meer kan vertellen, graag :D

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Die Peashooter is ook een van mijn favorieten!
    Ik weet dat Jamara er een ARF van gehad heeft (+/- 180cm span) maar ben 'm verder nog niet tegen gekomen als model (wel één van de twee laatst overgebleven echte; zie foto's).
    Mocht je plannen vinden voor dit model in 1:3 / 1: 3,5 dan mij svp ook even een seintje geven :cool:
    Lijkt mij een ideaal model voor een stermotor!
    Grtz, Hans
    Foto's genomen in het Planes of Fame museum in Chino, California USA. Had buitenkansje door ontmoeting met Jurrie, een reeds lang geleden geïmmigreerde Nederlander (ex luchtmacht piloot en JPL en NASA medewerker). Jurrie werkt nog als "volunteer" bij het museum en gaf ons een prive rondleiding inkl. achter de schermen kijkje in werkplaats.

6. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Bewuste Stearman is van Ron Ton
    Bouwdoos is van Flair, schaal 1:4 met een spanwijdte van 2,26m
    Motor is eigenbouw, 7 cilinder 70cc
    Hele mooie combinatie, misschien ietwat overpowered :D
    Vliegt er prachtig mee

Meen dat Peter Foks (defox op het forum) er ook een van Flair heeft met een Brown Bear motors Penta 54cc (5 cilinder)
    Gaat ook als een engeltje met heimwee

Groeten, Ralf

7. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Ga me dit weekend eens wat verdiepen in de P-26, is echt prachtig. Als ik iets vind, laat ik het hier zeker weten :D . De post heeft vandaag gebeld, maar kon de oproep niet beantworden. Hopelijk is er niets gebeurt met de Seidel....

8. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Vandaag, de grote verrassing :D pakje van Duitsland.

gewoonweg prachtig stukje techniek, en naar Seidel normen zeer snel geleverd ;)

Nu snap ik wel nog niet met welk mengsel hij moet draaien :confused: zal eens de handleiding moeten lezen .. Of als iemand tips heeft..

9. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Begin maar in te draaien met een litertje 10%, zolang die hierop draait zonder dat de conderste cilinders vet slaan kan je nog een litertje hiermee draaien,zodra de onderste cilinders vet gaan slaan doe je hetzelfde met 8%,daarna 6% etc.Staat ook in je boekje. Zorg bij het starten ervoor dat je accu vol is,je hebt totaal maar een half uur gloeicapaciteit. Starten is redelijk simpel,vinger op de carburateur en goed primen totdat ie zo goed als verzopen is, dan de spanning erop en met de prop in je hand rustig draaien tot je hem voelt bokken, zoniet verder choken. Als ie bokt aanslaan,succes

10. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Net een brandstof mengsel gaan brouwen bij mijn vaste rc winkel :) . Zoals seidel dus voorschrijft, gewoon methanol met 10% synt. olie.
    Gloei accu's zijn aan het opladen, normaal morgen eerste start poging :)

11. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Pfff, ik heb net zoals Seidel voorschrijft, 4 cellen van 3300mah aan elkaar gekoppeld, zodat ik dus 1,2 volt bekom aan de uitgang, maar ik krijg hiermee mijn seidel langs geen kanten in gang :( .

12. cajo

cajo

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Om te gloeien moet je tussen de 1,2 en 1,5 volt hebben
    met 1,2 zit je al aan de minimale kant en dan gaan er de kabelverliezen nog vanaf dus heb je startproblemen.

13. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Dat dacht ik ook, raar dat die mannen dat zo voorschrijven,maarja, heb de accu's nu volledig laten opladen, eens zien of het morgen lukt ...

14. Sandy Groen

Sandy Groen

Lid geworden:
    1 dec 2007
    En, is het gelukt,heeft ie gedraaid?:D

15. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    neen, nog niet :( Heb op ebay een cyclon loodaccu gekocht van 25Ah , 2 volt, met die zou het moeten lukken,anders weet ik het ook niet meer :confused:

16. jacques.1

jacques.1

Lid geworden:
    19 nov 2006
    hoi,

om te gloeien met een 7 cil. seidel is een 2v 10a lood accu voldoende ,
    mits deze (vers) geladen is
    ik gebruik deze al jaren zonder probleem
    wel een goede kabel gebruiken , en nooit volgas geven met de accu aangesloten gaan de pluggen niet lang mee spreek uit ervaring

gr jacques

17. jacques.1

jacques.1

Lid geworden:
    19 nov 2006
    ik weet niet hoe het is met deze motoren uit india , maar de oudere motoren van seidel hadden genoeg met 3 a 4 % olie
    om te starten doe ik eerst ± 4 a 5 cc brandstof in de carb spuiten ,draai de motor enkele malen rond stroom erop .nog een enkele maal draaien en dan aanslaan , iets gas erop en even warmdraaien

gr. jacques

18. Sukhoi

Sukhoi

Lid geworden:
    15 nov 2008
    Het is me nog niet gelukt, de accu is nog niet aangekomen. Heb zonet nog 3 extra cellen gaan halen, en parallel aangesloten, zit nu met 7 cellen van 3300mah, als het met dit niet lukt, dan weet ik het niet meer. Morgen eens proberen. Ik vraag me anders ook af of ik geen mechanische regelaar zou kunnen gebruiken vanaf mijn 12volt accu. Als ik nu een ijzeren buisje, en enkele meters koperdraad gebruik, zou ik dan niet aan mijn 2 volt geraken ? :rolleyes:

Laatst bewerkt: 20 nov 2009
  19. jacques.1

jacques.1

Lid geworden:
    19 nov 2006
    hoi,

met 1,2v cellen lukt het niet.

haal een loodaccu van 2volt 10 amp. kost ± 10 euro van graupner
    opladen en je kan starten

gr. jacques

20. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Zoals ik al eerder schreef gebruik ik één enkele 1,2 V NiCad cel Sanyo KR-7000 om te starten.....zonder probleem! Vinger op carb, carb vol open, 3 a 4 slagen ronddraaien, vinger weer los en carb terug dicht op iets boven stationair, gloeiaccu aansluiten en 1 a 2x aanslaan en .....:music:
    Als reserve heb ik ook nog een uit drie GP3700 NiMh 1,2 V cellen samengestelde accu.....ook geen enkel probleem!

Ik denk eerder dat er wat anders mis is (afstelling bv)
    Heb je al eens een plug losgedraaid en gekeken of ie goed gloeit? (bij de 1 cellige Sanyo accu gloeien de pluggen niet al te fel maar blijkbaar toch voldoende om te starten).

Wat betreft olie%; op 10% zal de motor niet echt lekker willen lopen. Zonder bijgloeien sloegen de pluggen steeds vet onder de 2500 a 3000rpm. Seidel zelf vertelde dat je direkt met niet meer dan 8% zou kunnen beginnen en na een litertje of twee al terug zou kunnen naar 5,5 a 6%.
    De oude modellen (Duits fabrikaat) hadden slechts 3 a 4% olie nodig zoals Jacques al meldde.

Succes!

Deel Deze Pagina