GMC Fishbowl bus uit Speed

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Robbie TPC, 11 okt 2008.

1. Gammapooka

Gammapooka

Lid geworden:
    25 nov 2004
    Ziet er weer netjes uit !
    Waar heb je die bankjes/stoelen nu van gemaakt ?

2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    De bankjes heb ik gemaakt van hout en elektradraad, ze bestaan uit 3 delen een zitvlak, een rugdeel en de 'metalen stangen' zijn van elektradraad.
    Ik let niet echt op het gewicht van de bus tijdens het bouwen, maar als alles in de bus zit is hij best heavy.

Hier het middelste deel dat verwijderbaar is,

De deuren van de ingang kunnen open, de deur bij de uitgang zit vast gelijmd,

In de (4)richtingaanwijzers die boven aan de bus zitten heb ik een metalen schroef geplaatst (er in verwerkt) mocht de bus tijdens een rit gaan kantelen dan valt de bus op de schroeven zodat de schade beperkt blijft.

De bouw volgorde van de foto's klopt niet helemaal meer, is niet zo'n ramp

De basis vorm van de koplampen zijn ook van elektradraad gemaakt,

De richtingaanwijzers die aan de voorkant (de hoeken) van de bus zitten heb ik gemaakt van aluminium, ik heb aluminium gebruikt omdat dat minder schade gevoelig is,

Straks de rest.

3. mixit

mixit Guest

interresant 1

4. sennetje

sennetje

Lid geworden:
    2 sep 2007
    woah! eindelijk ben je dr weer;) heb met smart zitten te wachten. Het vordert mooi Robbie;)

Groet Sen

5. Zjeraar

Zjeraar

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Hoi Robbie!

Mooi werk weer. Fijn dat je terug bent :)

6. jan_m

jan_m

Lid geworden:
    22 dec 2008
    Inderdaad eindelijk..... je hebt ons lang laten wachten op een update, maar het wachten heeft geloond wederom zeer mooi werk dat u laat zien.

Groetjes Jan

7. Celle

Celle

Lid geworden:
    20 aug 2008
    Ziet er al heel mooi uit!

8. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Het is fijn om weer terug te zijn :-D

Ik moest voor één van de kleuren (blauw) zelf mengen om de juiste kleur te krijgen, vervolgens de verf met een roller aangebracht op het model.

Voor al het spuitwerk is het een kwestie van afplakken,

en nog meer afplakken,

Voor de nummers 2525 op het dak heb ik sjablonen gemaakt, daarna met een zwarte stift de omtrek van de nummers overgezet op het dak.

De nummers heb ik 'ingekleurt' met penseel en zwarte satin verf,

Ook voor de omtrek van de nooduitgang deur heb ik een sjabloon en een stift gebruikt,

Voor de reclame op de zijkanten van de bus moet ik nog even goede afbeeldingen zoeken, verlopig maar even tijdelijke forum reclame erop gezet ;-)

9. Celle

Celle

Lid geworden:
    20 aug 2008
    Echt prachtig die laatste foto.

"busje komt zoooooooo .. busje komt zooooooo ... laloallaalolalo..." :)

10. NiTrO

NiTrO

Lid geworden:
    1 dec 2002
    misschien eens contact opnemen met robbert ivm sponsering? :):):):):):):):):)

11. Mark-013

Mark-013

Lid geworden:
    10 jul 2007
    1 woord: wow!

Dat ziet er echt super uit joh! Top werk!

12. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank jullie wel mensen :thumbsup:
    Dit project laten sponseren (in ruil voor onderdelen, wielen, aandrijving en besturing) zou niet zo gek zijn. Ik denk niet dat Robert het ziet zitten om mij te sponseren, misschien dat een sponsor van het forum wel intresse heeft. Maar voor dat ik een mogelijke sponsor benader moet ik eerst even met Robert bespreken wat het sponsorbeleid is op het MBF.

Op de achterkant van de bus komt een originele relcame banner, de afbeelding komt direct van de (DVD) film, wel een beetje aangepast met photoshop,

Ik print de reclame uit en plak (A4 met plakkant) het op een aluminium plaatje, het plaatje plak ik met dubbelzijdige tape aan de bus. De spiegels heb ik gemaakt van hout en elektradraad,

De spiegels heb ik zo simpel mogelijk gemaakt omdat ze bij het kantelen of crashen van de bus als eerste kapot gaan, ze zijn makkelijk te vervangen,

Voor de passagiers ga ik het anders doen dan gepland, in totaal komen er 14 passagiers in de bus. In plaats van alle karakters uit de film te gebruiken (Jack en Annie komen er wel in) gebruik ik figuren uit andere legendarische films. De figuren zijn niet perfect maar ik heb wel geprobeerd om de trademarks/kenmerken van de verschillende iconen vast te pakken zodat ze herkenbaar zijn. Het zijn allemaal badguys :)

13. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    super mooi die updates robbie, leuk dat je weer terug bent!!! wat weegt het geheel nu ong? en waar hoop je op uit te komen?

14. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel, het gewicht van de bus zal nu ongeveer 2 kilo zijn denk ik. Als alles en iedereen in de bus zit zal hij in totaal rond de 3 a 4 kilo gaan wegen, vermoed ik.

15. stefan1

stefan1

Lid geworden:
    16 apr 2007
    Welkom terug robbie, en weer fantastische updates.

Ik blijf het weer volgen succes verder ermee

16. -Diederik-

-Diederik-

Lid geworden:
    29 sep 2008
    Goed dat je weer terug bent, ik begon me al zorgen te maken over de bus:) Hij wordt echt mooi! Maak je trouwens ook nog een mechanisme om de ingang van de bus 'op te blazen'? Ga zo door!

Mvg,
    Diederik

Dat 'sterretje' in de ruit is ook erg leuk gedaan:)

Laatst bewerkt: 19 feb 2009
  17. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Beginnen aan het chassis

hoogste tijd voor een kleine update.

Afgelopen week heb ik op het forum gezocht naar wielen voor de bus, want zonder wielen kan ik niet beginnen aan het chassis.
    Na wat speurwerk ben ik op het bouwverslag terecht gekomen van Catweazle, die bezig is met het ombouwen van een King Hauler van Tamiya: hulp-gevraagd-bij-ontwerp-heavy-hauler
    Ik las dat hij de originele Tamiya voorwielen ging vervangen voor de bredere Supersingles, meteen even een PBtje gestuurd of ik de originele wielen kan overnemen. Yes :yes:

Vandaag zijn ze gearriveerd met de post, in de eerste instantie zou ik ook voor de supersingles gaan, de wielkasten van de bus heb ik berekend voor de brede wielen.
    Echter, voor mijn model is het niet noodzakelijk dat er brede wielen onder komen omdat ze niet te zien zijn aan de buitenkant van de bus, tenminste, de breedte is niet te zien.

Zojuist even gekeken hoe ze staan, alsof ze ervoor gemaakt zijn :-D Langs de rand van de wielkasten komt nog een rubbere spatlap,

Voor de achterwielen moet ik nog even goed op het forum zoeken,

Mocht iemand nog een setje achterwielen hebben liggen die hij niet gebruikt dan hou ik me graag aanbevolen. Ik had al een paar PBtjes gestuurd maar nog geen succes gehad.
    Het weekend ga ik beginnen aan het chassis :yes:

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ja, het mechanisme om de ingang van de bus weg te blazen komt er ook nog in, maar dat doe ik pas als laatste.
    De barst in het raam vond ik ook wel een grappig detail :-D

19. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Rob,

Ziet er super uit met de wielen. Lijkt inderdaad of ze voor je bus gemaakt zijn :p

Blij dat ik je heb kunnen helpen. Mocht je geen aanbiedingen meer krijgen heb ik nog een adresje voor je gevonden op eBay.
    Doe regelmatig zaken met deze persoon en na betaling met ongeveer 10 dagen de spullen in huis.

Hier het setje banden:
    TAMIYA SEMI OR TRAILER TIRES 1 PAIR 9805456 NEW - eBay, Trucks, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 17-apr-09 18:19:01 CEST)

en hier het setje velgen.
    FOREIGN SEMI'I or KNIGHT HAULER FRONT RIMS 1 PAIR - eBay, Trucks, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 14-apr-09 14:22:02 CEST)

De verzendkosten van uit de US bedragen ongeveer 7 euro.

Mocht je nog hulp nodig hebben, laat maar even weten.;)
    Een bestelling is zo geregeld.

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Hee Ruud, ik ben echt superblij met het setje van je Hauler, ook de stuurinrichting/wielophanging bespaard me weer een hoop tijd dan dat ik het zelf moet maken.
    1000 maal :worship:
    Voor de achterwielen wacht ik nog even af op een paar PBtjes die ik verstuurd heb, met ebay heb ik zelf totaal geen enkele ervaring, wel gehoord/gelezen dat er wat risico's aan zitten mbt bestellen en leveren. Tuurlijk geeft het wat zekerheid als iemand goede ervaringen heeft met de desbetreffende ebay verkoper, ik geef een gil als ik je hulp nodig heb ;-)

Net even het geheel in elkaar gezet om te kijken hoeveel ruimte ik heb, alles past prima, ik moet alleen de stuurinrichting/wielophanging met ongeveer 20 mm verbreden,

Straks even de zaag erop zetten :yes:

Deel Deze Pagina