Hmm transmitter binnengekregen. Geprobeerd om alles goed te regelen, flaperons enz. En ik snap er geen hars van haha. Veel nut heb je niet aan de manual, en van youtube word ik ook maar niet wijzer, dan maar blijven door proberen...
Flaperons zijn eindelijk gelukt! Heb met deze firmware maar 2 opties voor flaperons, dus heb ze nu 1 voor thermieken(5mm), en 1 voor landen. Ik heb al redelijk wat over opentx gehoord, maar om dat te installeren zou ik nog een kabeltje van HK moeten kopen, is het wel waard?
Kak, kom er net achter dat je niet de firmware van de turnigy 9x kan upgraden zonder een hardware modificatie te maken aan de turnigy. Kan je het echt niet zonder opentx?
Kijk eerst eens met iemand naar wat je nu hebt. Volgens mij moet je er zonder opentx ook wel uitkomen.
Blijkbaar is er nog een andere transmitter in precies dezelfde prijsklasse, de turnigy 9XR pro, en daarmee kan je wel gewoon opentx erop zetten en het is beter in nog een paar andere opzichten. Dus ik ga denk ik mijn huidige transmitter terugsturen, ik heb alles nog. En dan die andere bestellen. Ik kan nu toch twee weken niet vliegen ivm mijn studie. Dus tijd zat
jhep, geen andere optie, ik heb op mijn turnigy ook pcb spoortjes moeten wegkrabben en kleine draadjes moeten solderen om de opentx software te kunnen installeren, maar t is wel de moeite waard hoor, opentx is een stuk gebruiksvriendelijker
Dan ga ik voor de turnigy9xr pro, die heeft ook gelijk meer geheugen en backlight, dus dat scheelt al wel.
Kom er net achter dat ik midden in de CTR van rotterdam lig lol. Dus vliegen in bleiswijk zou hartstikke illegaal zijn toch?
weet niet hoe het daar zit maar in belgie kan het wel binnen een CTR , max hoogte en max gewicht gelden wel , hier word alles onder 1kg als speelgoed beschouwd waar je thuis mee mag vliegen als ik het goed heb....
Zorg eerst maar dat je hoger dan 50 meter kan gooien, en/of een thermiekbelletje weet te pakken tot boven de 100 meter. Tôt dan kun je overal vliegen.
h. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits 1°voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaartontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing; 2°voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
Even een toevoeging. Voorgaande gekopieerd uit de regeling Modelvliegen. Er staat niets vermeld over CTR's. H 2 is voor jouw van toepassing zoals ik het interpreteer. Succes met zwiepen.
Maar CTR's hebben luchtklasse C, dan zie ik dit: vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits op schriftelijk verzoek van belanghebbende een convenant is gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder zich houdt aan de afspraken in dat convenant; Dus betekent dat dat ik alleen kan vliegen als ik lid ben van een club in de buurt?
Je hoeft niet perse lid te zijn van een vereniging. Als je dan toch in een CTR wilt vliegen zal je zelf een schriftelijk verzoek moeten indienen bij de verkeersleiding van dat vliegveld. Als op dat verzoek wordt ingegaan kan je een convenant afsluiten waarmee je met in achtneming van een reeks regels kunt vliegen. Die regels zullen je beperken in de vliegtijden, de plaats(en) waar je mag vliegen. Hoe hoog je mag vliegen en zo nog meer. Het is ook mogelijk dat je maar eenmalig toestemming krijgt om op een bepaalde tijd en plaats te vliegen. De kans dat jij als eenling een dergelijk convenant kan afsluiten of zo'n toestemming krijgt is (heel) klein. Meestal krijgt alleen een vereniging dat voor elkaar. Daarom is lidmaatschap van zo'n vereniging sterk aan te raden. Maar bedenk je goed dat de gestelde regels strikt gehandhaafd worden. Als je die regelmatig (stelselmatig) aan de laars lapt zal dat convenant nietig worden verklaard en kan je daar helemaal niet meer vliegen. Tegelijkertijd heb je het dan ook voor de andere mensen verbruid. Dat zal je niet in dank worden afgenomen.
In België mag je modelluchtvaartuigen enkel vliegen van op erkende terreinen (clubs dus). Wat onder de term 'speelgoed' (tot max. 1 kg (!?) ) valt is hierop een uitzondering: dat mag je in principe idd eender waar vliegen. Ligt die club in een CTR (en dat is in mijn geval zo) dan gelden er eventueel extra beperkingen qua toegestane tijdstippen en max. vlieghoogte. Max gewicht en bijhorende goedkeuringen hebben voor zover ik op de hoogte ben niets te maken met het feit of je binnen of buiten een CTR vliegt.
Voorstel, bezoek je dichtstbijzijnde modelvliegclub en vraag hen. Zij hebben een convenant en kennen de maximale vlieghoogte. Daarnaast is een club zeer leerzaam en gezellig! (Ik dacht dat het altijd ouwe sokken waren en dat valt reuze mee).