Goedkope grote lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door laurens, 9 jan 2004.

1. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Volgens de site van Thunderpower is de gemiddelde ontlading 5 tot 6C dat is dus 48A
    Ja hoor, ik kan ze overigens nog veel verder het frame in drukken zodat hij er aan de achterkant weer uitkomt. Maar voor het evenwicht is het toch het beste hem helemaal tot in de punt te drukken. Ze zijn namelijk een stuk lichter als een NiCad van 12 cellen.
    Moet nog iets bedenken om hem extra te ondersteunen, een harde landing en hij breekt denk ik.

2. Crazylegscrane

Crazylegscrane

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Michel,

Ziet er allemaal gelikt uit!!!!!! :D

Misschien ter extra ondersteuning een carbon plaatje voor de akku?
    voorstel: onderdeel nummer 2782 van Mikado?

En als ze van Thunder Power inderdaad special made kunnen maken, waarom dan niet een dubbele laag aan het uiteinde?
    komt je gewicht ook naar voren!
    Maakt voor jouw niets meer uit, je hebt de pakketten al.
    Ik wacht met deze aanschaf nog even, totdat de nieuwe afmetingen beschikbaar zijn.

Martin

3. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Wat ik veel zie is dat men twee carbon vlieger stokken over het paket kript met kripkous. Dus in de lengte van het pakket. Weegt niks en zeer effectief.

gr Remco

4. Gerco

Gerco Guest

Ik heb recent ook mijn 4 6000 Mah Tarabat pakketten gekregen, 2 x 3CS en 2 x 5CS en ik zal wat vertellen over mijn ervaringen met deze packs.

De 3CS heb ik al gebruikt op mijn hovercraft:

zoals je ziet gebruikt deze 2 pakketten tegelijk. De lift motor trekt maar 30 A continu dus dat is geen probleem. De voortstuwing motor heb ik gecheckt en trekt 54 A piek dus dat is maar net boven wat Tarabat zei, de 50 A dus ik verwachte daarom ook geen problemen. Maar toen ik goed en wel op het strand aan het hoveren was hield het pakket voor de voorstuwing er opeens helemaal mee op. Ik heb toen de Lipo voorin achterin gezet en een Nicad pack voorin gedaan en kon weer verder. Maar even later hield deze Lipo er ook mee op.

Toen ik later de packs los haalde bleek dat ze het niet meer deden omdat bij beide de - kabel zichzelf had losgesoldeerd van de soldeer lipjes !! En verder nog wat gesmolten plakband en dergelijke. Ik heb alles weer vast gesoldeerd, wat vers plakband erop gedaan en het packs weer dicht gemaakt en toen deed het pack het weer zoals verwacht.

Om opnieuw problemen te voorkomen heb ik de bedrading wat veranderd om beide packs paralell te schakelen om de stroom pieken te verdelen. Dit werkt blijkbaar goed want vandaag had ik geen problemen. Aan het eind merkbaar minder vermogen dus ik ben maar gestopt hoewel mijn Phoenix 80 nog niet eens een low voltage cut off deed. Thuis gemeten en voltage is 9.33 V en 10.0 V. Temp van pack was 47 graden en 42 graden. Wat niet geheel vreemd is aangezien ik er nog wel 50 + 30 = 80 A piek uit haal. En dan moet ik er bij zeggen dat ik om goed te manoevreren piekvermogen vaak nodig ben, toch wel 30 - 50 % van de tijd. Dus de packs worden best zwaar belast. Vandaag was ik die power ook wel nodig om met de hovercraft tegen de windkracht 5-6 in te komen over het strand.

Zoals ik ook al wel eens ergens gelezen had wordt het vermogen van de Lipo packs dus meer gelimiteerd door de aansluitlipjes dan door de chemie. Hoewel de fabrikant dan zegt dat de chemie niet overbelast mag worden en daarom de aansluitlipjes als "zekering" fungeren.

Volgens mij is er toch geen direct gevaar aan het overbelasten van Lipo's door hoge piekstromen en komen problemen toch alleen door verkeerde laadinstellingen of kortsluiten ? Zeker weet ik dit niet... Iemand meer info ?

Ik ben ondanks bovenstaand "probleem" toch zeker wel erg tevreden over mijn packs, want dit ligt niet aan de packs maar doordat ik er gewoon wat meer amperes uit haal dan waarvoor de packs bedoeld zijn. Als je netjes (altijd) onder de 30 A blijft is er absoluut geen probleem ben ik van overtuigd.

Ik ben op het moment een grotere brushless - Lipo powered hovercraft aan het ontwerpen die op de 5CS moet draaien en ik had gehoopt om die op een pack te kunnen draaien zodat ik minder gewicht heb maar gezien bovestaande problemen ontwerp ik de hovercraft wel om op 2 packs ook te draaien. Wel iets meer gewicht maar dan kan ik wel ook tot 80 A en heb ik 12000 Mah :lol:

5. mdegans

mdegans

Lid geworden:
    5 jul 2003
    De nieuwe cellen van Thunderpower, deze staan nog niet op de site maar lees maar eens de thunderpower thread op rcgroups. Charlie Wang (ontwerper en tester van Thunderpower) heeft ze nu al enkele maanden in test uitgebracht en er zijn er 20000 naar resellers verstuurd.
    Deze nieuwe cellen zijn in een iets andere groote om te size compatible te maken met Sub-C cellen en zijn wel degelijk 10C continue belastbaar gezien de reakties van de testers.
    Nu nog in europa krijgen en dan hoeven we er niet zoveel parallel te zetten :D :D

6. Gerco

Gerco Guest

klinkt fantastisch maar ik moet nog zien of de prijzen ook enigzins betaalbaar zijn...
    De packs van Tarabat zijn juist interessant omdat ze heel goedkoop zijn. Maar iets duurder dan Nicads, en per Mah veel veel goedkoper.
    Vergelijkbare packs van Kokam of Thunderpower kosten meestal ruim het dubbele dan de Tarabat packs en dat scheeld nogal natuurlijk.

En tot op heden was de ontlading zelfs ook ongeveer gelijk. Als deze nieuwe packs inderdaad 10C kunnen doen continu is dat heel mooi maar ik moet nog zien wat ze kosten, voor een pakket van 6000 mah bv.

7. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Zijn er inmiddels al meer praktijk ervaringen opgedaan met de Tarabat Packs (ook na intensief gebruik)? Ik overweeg daar ook een pack aan te schaffen voor mijn J3 project.

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
  9. Gerco

Gerco Guest

Ik heb recent niet veel meer met mijn Lipo's gedaan maar zag al wel online dat er ook andere shops zijn die goedkope Lipo packs verkopen die goede specs hebben.

Ik zie dat dit laatste bericht van ruim 2 jaar terug was en dat is best een tijd in Lipo land natuurlijk.

10. guy5927

guy5927

Lid geworden:
    14 apr 2004
    hmmm, dat begint al te gaan ....

Ik krijg plots visioenen van zomerse club-dagen waar je naast het tsjirpen van de krekels nog enkel het vredige gezoem van electro-calamoto's, - J-3 Cubs, - superchipmunks, -spitfires, -extra330's , enz enz hoort ... :D

Deel Deze Pagina