Goldpluggen solderen

  • Topicstarter Topicstarter T401L
  • Startdatum Startdatum
Okey, ik zal het allemaal proberen.

Maar is er dan echt een groot verschil tussen een soldeerbout en een soldeer revolver?
 
T401L


Maar is er dan echt een groot verschil tussen een soldeerbout en een soldeer revolver?
-----------------------------------------
Ik soldeer al van af mijn 20 ste Jaar! :oops:
En heb nog nooit aan een revolver gedacht laat staan kopen.
Wil hem nog niet hebben al kreeg ik hem cadeau :evil: .
Bij een pistool heb je gewoon te weinig warmte afvoer.
Hij is voor de elektronika eigen lijk nog te grof
mvg
Frederik :D :D
 
Zoals ik al eerder in dit draadje zei:


Rover zei:
Mocht je in de toekomst vaker willen gaan solderen, investeer dan in een goed soldeerstation, dit kost een paar Euro's maar daar heb je minstens 20 jaar plezier van.

Groeten, André.

Na net als velen eerst wat verschillende "gewone" soldeerbouten te hebben gekocht heb ik nu inmiddels zo'n 26 jaar een Weller soldeerstation welke ik vrijwel wekelijks zonder enig probleem en met plezier gebruik, deze heeft nog geen regelbare temperatuur maar werkt met verschillende punten in verschillende vormen welke de temperatuur bepalen, zo kun je voor elke soldeerklus de juiste temperatuur en puntvorm kiezen.

Net als de heer F.van.Gent zou ik ook ECHT NIET zo'n soldeerpistool/revolver willen hebben, mijn ervaring met die dingen is dat de punten na een paar keer warm te zijn geweest verbuigen bij het minste of geringste, bij wat grotere objecten komt zo'n ding vermogen te kort (vreemd want de meestte zijn 100 Watt of meer) en bij kleinere objecten is de punt OF te groot, OF verkeerd van vorm en is er dus niet goed contact te maken met het te solderen object,,,, enz enz enz.



André.
 
Ik sluit me hier volledig bij aan.
Na begonnen te zijn met een soldeerbout van weller op 220 heb ik later toch maar wat geld geinvesteerd in een soldeerstation.
Het station zal ongeveer 15 jaar oud zijn en heb er nog steeds plezier van. Het is ook van het type van punten wisselen om de temperatuur in te stellen maar dit is geen belemering.
De bout is 50 Watt en dit is voldoende om de goldconnectors te solderen.
Voor het wat zwaarder werk heb ik nog een weller bout gekocht van 100 watt. Maar dit is meer om dun blik te solderen.
Als je een nieuwe bout voor het eerst in gebruik neemt moet je vaak even de punt vertinnen.
Even een schuurpapiertje over de punt halen om het te ontvetten en vervolgens de bout warm laten worden en 60/40 tin er tegen aan laten vloeien.
En altijd een nat sponsje er bij om je punt regelmatig schoon te maken tijdens het solderen.
 
Ik heb van alles geprobeert, en niks lukt nog.
Het lijkt net of de punt van de soldeer revolver anti-tin is want niks blijft eraan hangen, het is net of je 2 plus-polen van een magneet tegen elkaar probeert te drukken.

Ik heb nu intotaal 4 connectoren weten te verpesten, die dingen zijn naar mijn mening duur, en ik heb 2 soldeer-apparaten gekocht voor niks. Daarin tegen heb ik geen ervaring met solderen en ook niet met het solderen van goldpluggen.
Ik heb naar mijn mening geen soldeer station nogig om de 20 jaar te halen want ik gebruik het niet dagelijks. In die 2 jaar dat ik mijn wagen heb is dit pas de eerste keer dat ik moet solderen.
En zoals het nu gaat zou ik het niet meer graag een hobby willen noeman aangezien niks mee zit. :|
 
ahjwinth zei:
Voor het wat zwaarder werk heb ik nog een weller bout gekocht van 100 watt. Maar dit is meer om dun blik te solderen.

Met een punt 9 in de 50 Watt Weller kun je nog behoorlijke brokken koper netjes aan elkaar krijgen en dus ook dun blik.

ahjwinth zei:
En altijd een nat sponsje er bij om je punt regelmatig schoon te maken tijdens het solderen.

Dit is inderdaad heel belangrijk, ongeacht met wat voor een soldeerbout je ook werkt, VOOR elke soldering even beide zijden van de punt over het sponsje zodat alle verontreinigingen van de punt af zijn.


André.
 
Misschien een klein beetje off-topic.
Maar waar een soldeer pistool prima voor is,is piepschuim snijden :)

Verders sluit ik me helemaal aan bij de rest.

T401L, is er niemand in de buurt die je het kan laten zien hoe het precies gaat ? Meestal doet dat wonderen :wink:
Een klein soldeercursusje bijvoorbeeld.

Succes !

Edit: Niet opgeven ! maar gewoon iemand zoeken die je wilt helpen !
 
Van zo'n zware soldeerrevolver heb je in no time een lamme hand. Bovendien is de warmtecapaciteit van dat puntje veel kleiner dan van een soldeerbout, koelt meteen af als een wat grotere massa/oppervlak verwarmd moet worden.
 
Schuur eerst eens de punt goed schoon van je soldeerpistool en probeer dan de punt eens te vertinnen. Als dat werkt moet het solderen ook lukken.

Ik begrijp niet hoe je de goud connectors kan verpesten. Even de overbodig tin er afhalen en als het nodig is een beetje opschuren.
Je kan die connectors gewoon hergebruiken.
Of heb je ze mishandelt met tangen en bankschroeven??
 
Wil het tin ook niet gaan vloeien? Wordt het niet zacht?
In dat geval wordt je bout / revolver niet warm genoeg.
Zelfs als de punt van je revolver niet schoon is, zou het tin (zeker met de warmtecapaciteit van jouw revolver) wel moeten gaan vloeien.

Indien je de goudstekker volledig (dus met veel oppervlak) in een bankschroef zet (of in een griptang o.i.d. klemt) zal er ook veel warmte wegvloeien via de bankschroef / griptang.
Goedstekkertje dus alleen met een puntje voorzichtig vastklemmen (zodat het oppervlak tussen de stekker en het omklemmende materiaal zo minimaal mogelijk is).

Pas trouwens op met schoonmaken van de punt van je revolver / bout:
Veel punten hebben een coating: indien je die eraf haalt soldeert het stukken minder makkelijk.
Maar schoonwrijven over een speciaal daarvoor (bij electronicazaken te kopen) "sponsje" helpt.

Succes.
 
Ik heb de forums doorgespit over het solderen van goudpluggen. De info in dit (oude)draadje is voor mij zeer leerzaam.

Nu heb ik nog twee vragen.
1. Is het voorvertinnen van de draad over te slaan als ik eerst de goudplug voorvertin, de tin vloeibaar houd en meteen een draad erin steek? Of is de verbinding dan niet sterk genoeg?
2. Stel dat de draad niet ín de goudplug past. Kan ik dan wél een voorvertinde draad aan een voorvertinde goudplug solderen waarbij de draad ahw op de goudplug gesoldeeerd wordt en niet erin?
 
Nu heb ik nog twee vragen.
1. Is het voorvertinnen van de draad over te slaan als ik eerst de goudplug voorvertin, de tin vloeibaar houd en meteen een draad erin steek? Of is de verbinding dan niet sterk genoeg?
2. Stel dat de draad niet ín de goudplug past. Kan ik dan wél een voorvertinde draad aan een voorvertinde goudplug solderen waarbij de draad ahw op de goudplug gesoldeeerd wordt en niet erin?

Altijd de draad voorvertinnen en niet de goudplug.

De draad na het voorvertinnen direkt in de goudplug steken en klaar solderen .
Ik hou hierbij de schone soldeerbout aan de onderkant van de goudplug .

Als de vertinde draad begint te smelten een beetje lotdraad toevoegen .

De draad maak ik voor het vertinnen passend voor de goudplug als het nodig zou zijn .
Maar bij dikke draden horen ook dikke goudpluggen .

Mvg Johan
 
ik vertin ze beiden voor.. en laat ze dan daarna even goed door samen smelten. maar dat is kwestie van secondes aangezien ik een gasbout gebruikt die een goudplug 4mm in 2s op temperatuur heeft.
 
Zonder voorvertinnen van de draad heb je geen controle over de vloei. Je kan de onvertinde draad wel in de plug steken, maar heb je dan een gesoldeerde verbinding, of een geplakte? Dat is niet te zien. Is de draad vertind, dan kan het eigenlijk niet meer mis.
 
ik ben net als drkgddlr of zoiets :P wel benieuwd naar waarom plotterwelt alleen de draad voorvertind en niet de plug?
 
Ik vertin eerst allebei met de bout, daarna zet ik de draad op de plug en verwarm de boel met een heel fijn brandertje en zonder je vingers te branden vloeit de boel in elkaar. Dat gaat echt perfekt !
 
Misschien dat de topicstarter met ons wil delen waar hij woont, misschien dat een medeforunmlid hem even een handje kan helpen en kan laten zie het het moet... Lijkt me namelijk onmogelijk om iemand met geen kennis van zaken "schriftelijk" uit te leggen hoe je ff snel en vakkundig een goudstekker soldeert...

Mocht de topicstarter bij me in de buurt wonen ben ik bereid te laten zien hoe het "moet".
 
Een goudplug hoef je niet voor te vertinnen .
De goudlaag oxidiert niet .

En als je hem gaat vertinnen krijg je vaak de draad er niet meer in .

Ook met een brandertje solderen raad ik af omdat je nooit de temperatuur kan inschatten .

Te koud is schlechte verbinding.
Te heet is schlecht voor het tin .

67384911e05b62e4d.jpg


Dit is ook een te koude soldering waar de bout te klein was van een medeforumer waar ik de regler van overnam .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top