Graafmachine: caterpillar 330 (1:14)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Arie32, 13 mrt 2010.

  1. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
  2. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
  3. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Ziet er mooi uit!

    welke kostprijs van dit meesterwerk schat je? (als je het niet wilt zeggen, hoeft het niet, hoor)

    mvg
    Maarten
     
  4. robbert-geveke

    robbert-geveke

    Lid geworden:
    29 dec 2007
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Westland
    ik zit eigenlijk met de volgende vraag

    die accu is dit een lood accu en kan deze zonder problemen op zijn kant gelegen worden :confused:

    naar mijn weten kan een lood accu niet op zijn kant
     
  5. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    dit type accu kan je op zijn kant leggen
    maar ze hebben de voorkeur voor rechtop (ervaring met beveiligingsinst.)
     
  6. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo,
    Bij mijn weten kun je inderdaad de accu platleggen,ik mijn geval moet het ook want rechtop lukt niet i.v.m. de ruimte.
     
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    In mijn graafmachines liggen ze ook plat, dit gaat al 8jaar goed.
     
  8. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Om nog even door te borduren op de loodaccu,wat is de beste manier om deze te laden?
    Ik heb het geprobeerd met een computerlader maar deze ging na 1 keer laden kapot.Ik hoorde nadien dat computerladers slecht overweg kunnen met loodaccu's??
    Mijn idee was om een standaard acculader te gebruiken die je ook gebruikt voor een autoaccu maar ik heb geen idee hoelang ik dan laden moet.Iemand ideen?
     
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo Arie,
    Om een loodaccu snel te laden, heb je een speciale lader nodig die automatisch uitschakelt als de accu vol is. Als hij niet uitschakelt, overlaad hij de loodaccu waardoor hij gas gaat maken. Dit gas drukt de gel weg waardoor de capaciteit verminderd. Ik laad mijn accu's altijd met een constante spanning van 13,8V. Hierdoor kan de accu nooit overladen. Je kan hem er eigenlijk continu aan laten hangen. I.p.v zo'n lader kan je ook een regelbare voeding nemen welke begrenst is op 2A (bij 7Aloodaccu) en deze op 13.8V instellen. Een lege accu trekt vanzelf de spanning van de voeding naar beneden, en zal langzaam naar de 13,8V stijgen. Dan neemt de stroom af, en als de stroom 0A is, is de accu vol.
     
  10. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hey Stefan

    Om dus geen capaciteitsverlies te krijgen kan ik me maar beter een loodacculadertje aanschaffen?


    Momenteel ben ik bezig de hydrauliek in te bouwen hetgeen nog niet zonder slag of stoot gaat.De pompeenheid heb ik inmiddels een andere plaats gegeven.Deze zit nu half onder de cabine weggebouwd zodat ik meer ruimte overheb om het stuurventiel een fatsoenlijke plek te geven.Een beetje ruzie heb ik ook met de zekeringshulsjes die de slangen borgen.Jeetje wat een strijd om die er goed om te krijgen.
    Binnenkort meer foto's
     
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Jep.
    Vraag er ook bij of hij geschikt is om gel accu's te laden, sommige laders zijn alleen geschikt voor "natte" lood accu's.
     
  12. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo allemaal

    Vandaag de eerste hydrauliektest gedaan.Na wat aanloopprobleempjes werkt alles nu stabiel bij 20bar.

    Zo had ik de toevoer van de tank naar de pomp te laag zodat de pomp vol met luchtbellen kwam te zitten.Dus tank aansluiting veranderd.Deze zit nu op lijn met de aanzuigkant van de pomp.
    Hier een videofragment van de eerste test.
    YouTube - Kanaal van avioarie
     
  13. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    Mooi!

    maar is zoveel geluid normaal?

    mvg
    Maarten
     
  14. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Ja lijkt me wel,een motor met pomp is niet muisstil hoor.IK merk geen verschil met andere graafmachines qua geluid.
    Afgezien van de motor zit er ook nog een robbe vertraging tussen gebouwd.dit geeft natuurlijk ook wat extra geluid.
     
  15. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    je zal wel gelijk hebben, hoor :)

    (ik heb der niet zo veel verstand van ;))

    mvg
    Maarten
     
  16. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo

    ik als hydrauliekbeginner gebruik om de slangen te zekeren leimbach zekeringshulsen.Op onderstaande foto's van een andere graafmachine staan hulsen die je kunt vastdraaien en/of vastdrukken.Wie weet waar je zoiets kunt krijgen?
    Onder de jung-pomp kenners onder ons,kunnen jullie me vertellen welke maat schroefdraad gebruikt wordt op deze pompen en waar ik eventueel hiervoor bevestigingsmateriaal kan kopen?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dit zij volgens mij de foto's van RON zijn graafmachine, dus vraag het hem. Het is meestal gewoon pneumatiek spul van Festo of Norgren.

    Nog even iets over het olie schuim verhaal. Ik zie dat jij je retour of teruglopen van je olie boven in de tank hebt zitten. Ik zie dit velen zo doen, maar dit is niet juist. Het olie oppervlak van de olie in de tank moet zo rustig mogelijk blijven, zodat deze geen lucht gaat opnemen, met de mogelijkheid van schuimen. De retour daarom ALTIJD onder het olie-niveau maken en aan het einde de buis liefst wat dikker zodat de stroom snelheid uit de olie wordt gehaald. Dan is de kans op schuimen het kleinst, en verouderd de olie ook minder snel.
     
  18. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    aha weer wat geleerd.
    Ik heb inmiddels de aanzuigkant verhoogt zodat deze in lijn ligt met de pomp.De aanzuigslang ligt nu ook beter.De retouren zitten inderdaad bovenin maar door er iets meer olie in te doen komen ze in de olie te zitten,dus dat is nog een mogelijkheid.
    Afgezien daarvan heb ik nu geen last meer van schuimen,kan het ook puur door verkeerde montage van de aanzuigkant gekomen zijn?
    Ik dacht in eerste instantie dat de plaats niet zo belangrijk was
    De aanzuigbuis heb ik gebogen zodat bij scheefstand van de kraan er altijd olie aangevoerd kan worden.
     
  19. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De plaats van de aanzuigbuis is op zich niet belangrijk voor een goede werking, zolang hij maar onderaan zit, en open is, dus niet met de open kant vlak tegen de bodem, of zijwand.
     
  20. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    dit weekend hard doorgewerkt om alles testklaar te krijgen.
    Ik heb het hydrauliek nu stabiel werkend op 20bar.dit wil ik later mogelijk nog iets verhogen.
    De eerste graaftest is ook een feit,snelheid zit er nog niet in maar dat ligt aan de machinist.Pffff best moeilijk hoor
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de eerste testvideo
    dBp10YmbydY[/media] - cat330 test1.AVI
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina