Graag tips bij wikkelen CD Rom borstelloos

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 3 mei 2003.

1. Geert

Geert

Lid geworden:
    9 okt 2002
    @gertjan

De stator heeft inderdaad 12 polen.
    Waar de ankers uit komen weet ik niet want ik heb ze gekregn van een kennis.

@ ron

Hoe dik zijn de individuele statorplaatjes? 0,6 x 45 mm
    Welk wikkeldiagram gebruik je? ABCABCABCABC met dubbel 0,8 mm 4 wikkelingen per pool
    Wat is de motortemperatuur ongeveer? handwarm

Ik heb inmiddels het aantal magneten teruggebracht naar 8.
    Resultaat:
    De motor loopt iets minder goed aan.
    Toerental onbelast ca 8700 rpm
    eerste meting met 12*5 prop 5600 rpm bij 16 amp en 3s3p lionaccu

Omdat mijn huidige ampere meter maar tot 20 Amp kan moet ik nu eerst een ampere meting tot 35 ampere maken zodat ik het maximum uit mijn regelaar kan halen. Dit is overigens een Phonix regelaar

groeten geert

2. Ik heb mijn eerste plate cd rome motor om gewikkelt , hij draaide goed , totdat de lijm rond de wikkelpinnen losliet , draad en magneet trokken naar elkaar, het begon te roken.
    Weet iemand soms een materiaal/lijm waarmee ik draad goed vast kan leggen , en bestand tegen de hogere temperaturen

3. Geert

Geert

Lid geworden:
    9 okt 2002
    @leo
    Om de draad te borgen gebruik ik twee componenten lijm. Ik lat dit als druppel tussen de wikkeling lopen. Dit voorkomt ook het fluiten van de motor door het trillen van de windingen.
    De magneten zet ik eerst met secondenlijm vast en vervolgens vul ik de zijkanten aan met tweecomponentenlijm welke met microballoons is gemengd. Hierdoor ontstaat een licht en sterk mengsel wat tegen redelijke temperaturen bestand is.

groeten geert

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Leo, wordt je motor niet TE heet?
    Beter geen cyano-acrylaat/secondenlijm gebruiken, niet alle wikkeldraadisolatie is daar tegen bestand (na maanden).

5. Geert, twee componenten lijm zegt mij niets , dat heb je in zoveel soorten en maten , ik zoek juist een materiaal wat voor deze toepassing gemaakt is . Zo,n mooie ronde magneet hoef je niet te lijmen die zit vast aan de as.
    Ron het zal best wel eens zo geweest kunnen zijn , volgende keer ga ik iets minder dik wikkellen met meer wikkellingen , in ieder geval zal ik de warmte produktie meer beperken , maar het is slecht werken zonder de geeigende produkten .

6. benvlieggraag

benvlieggraag

Lid geworden:
    4 sep 2002
    Leo ik gebruik net als Geert epoxy, van die heel erg vloeibare.
    Ik heb mijn eerste motor laten behandelen door het wikkelbedrijf waar ik mijn draad haal, daar dompelen ze de motor in een enorm lakbad waarna hij in een oven gaat voor een uurtje en dan is de lak keihard, en zit dus helemaal tussen de wikkelingen in.

7. Ook geen "odorless" CA? Damn, heb echt geen zin om met die loodzware, kleverige 2 componenten (ik meng altijd te veel :oops: ) epoxy te gaan werken... Is er niks anders?

Heb al wat coils gemaakt met odorless ca erop, en tot nu toe zien die er nog goed uit, maar na maanden komt zou de isolatie eraf komen ofwat?

Niels

8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Het cyano probleem is in den beginne een paar keer gerapporteerd. Ik weet niet met welk merk CA lijm en welk merk draad. Je zou de epoxy kunnen verdunnen met spiritus (methanol?). Dan lijm je alleen de draden aan elkaar, zonder de tussenliggende ruimtes met epoxy te vullen. Microballoons erbij?

9. benvlieggraag

benvlieggraag

Lid geworden:
    4 sep 2002
    Ik heb een motortje gewikkeld voor een shok flyer, om hem ligt te houden en omdat het makkelijk wikkelt heb ik 0.4 mm genomen maar ik vrees dat het net te dun is want bij 7,5 A dan ruik ik de lak van de wikkelingen, ik zie nog niets verkleuren of roken maar op den lange duur is het misschien iets teveel maar aan de andere kant je vliegt niet zo vaak lang met volgas.
    Zijn er mensen met 7.5 A en .4 draad ervaring?

10. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    Ik ben ook druk bezig om wat nuttigs te doen met oude
    cd rom motoren. Ik heb er inmiddels 4 opnieuw gewikkeld.
    2 motoren gebruiken de originele glijlagers. Bij volgas wordt de motor en de wikkelingen behoorlijk warm. Is dit normaal????? Ik heb 15 wikkelingen met 0.4 koperdraad en 3 lipo's. Ook heb ik de originele magneetring vervangen door n45 magneten. De motor trekt ongeveer 7,5 a 8 a bij volgas met gunterprop. Hoe kan ik de warmte ontwikkeling verminderen, of is dit alleen een kwestie van koeling die bij het vliegen wel verkregen wordt.

11. Hoi Ben;

Mijn eerst shockflyermotor had ook 0.4 mm draad (inc of exclusief isolatie :wink: ). Volgas zat ik ook rond de 8-9 amp. Echt warm werd dat niet, en de motor doet het nog steeds prima. Hij ligt nu wel op de kast sinds ik nu met een lichtere en _veel_ efficientere vlieg. Heb nooit duurtest op de grond gedaan, maar normaal kom je met een shocky indoor zelden boven halfgas uit, dus het is waarschijnlijk geen probleem. Een motor trekt in de lucht ook veel minder stroom dan statisch, dus vliegen die hap!
    Aan hoeveel toeren zit je nu? Met 8/3.8 en 7,5 moet je toch rond de 7300 zitten (2S)

Bassman,
    In princiepe mag hij eigenlijk niet warm zo worden nee. Dat is nu net hetgene wat brushlessmotoren bouwen moeilijk maakt, en bij de meesten op een kwestie van geluk uitdraait, nl er een behoorlijk rendement uithalen bij de prop die jij wil. Het is een kwestie vAn goed wikkelen, Kv die juist is, niet teveel vermogen willen halen. Als je niet oplet kan het rendement zelfs lager liggen dan gewoon brushed, dus let zeker op de volgende elementen.
    Hetgeen er kan schelen in jouw geval;
    -Te weinig wikkelingen voor een guntherprop, motor dus overbelast
    -Sowieso te dunne draad. Er moet zeker dikker draad opkunnen. Ik weet het, ik zeg hierboven net iets anders, maar die is voor een shocky dus wordt niet bij volgas gebruikt :wink:
    -Aantal windingen niet perfect gelijk, magneten niet goed uitgelijnd
    Glijlagers zijn prima, geen probleem.

Niels

12. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    Bedankt voor de tips.
    Wat voor draaddikte adviseren jullie en hoeveel wikkelingen ongeveer voor een cd rom motor met gunter prop. En welke dikte en aantal wikkelingen voor b.v. een grotere prop voor aandrijving van een ultimate??

13. maarten

maarten

Lid geworden:
    25 feb 2004
    Ron, Epoxy moet je toch niet verdunnen met spiritus?? Want als ik Epoxy ergens op geknoeid heb dan gebruik ik (brand)spiritus om het eraf te halen, lost gewoon op of zo het is iniedergeval helemaal af waar het af moet zijn. Toch, of praat ik nou onzin??

14. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Gedachte is dat de verdunner (spiritus) verdampt voor de epoxy uithard.

15. Cees Kraaijeveld

Cees Kraaijeveld

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Hé jongens,

ik heb twee CD-Rom-motoren gebouwd van kitjes van StrongRCMotors uit amerika, lopen geweldig! nr.1 = 13T Y 24awg-draad, nr.2 = 20T Y 26 awg-draad, 12 magneten 5*5*1 mm, 22,7 mm stator.

16. peytr

peytr Guest

Met spiritus verdunnen zorgt voor onvolledige uitharding van de hars, ook na verdamping. Spititus bestaat voor een deel uit water, believe it or not.
    Echt goed verdunnen gaat met gedenatureerde alcohol (dat is nabij 100% alcohol, in tegenstelling tot spiritus of wat als methanol wordt verkocht). Kostbaar goedje maar geen degradatie van de epoxy meer. Een ander alternatief is speciale epoxyverdunner. Ook dat geeft echter (uit ervaring) soms hardingsproblemen. Probleem is dat veel van die goedjes na langere shelf time enig water gaan bevatten, dat voor problemen zorgt.

17. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Aha, weer wat geleerd :) Methanol dan?

18. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    Even een vraagje. Ik heb een 6 pools stator en 0.4 draad. Ik gebruik 8 magneten. Hoeveel windingen heb ik nodig voor een gunter prop zodat de motor niet te heet wordt. Ik heb nu 18 windingen 0,4 met een tsunami regelaar. De motor trekt ongeveer 7a. Moet ik veel meer windingen maken????

19. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Dat hangt er van af wat je met je motor wil Bassman, hoeveel toeren draait hij?

Eventueel kan je van Delta naar Ster schakelen (of andersom, weet niet wat je nu hebt)

20. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    Ik wil de motor gebruiken voor de rhino epp en b.v. de holiday.

Deel Deze Pagina