Graag tips bij wikkelen CD Rom borstelloos

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 3 mei 2003.

1. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Gisteren motortje gemaakt voor de IMA Yak. (Shockflyer formaat)

24 wikkelingen 0.4mm

Weegt inc. regelaar, 9×4.7 prop en zware propsaver 41 gram. Gewicht zit hem vooral in de dikke stator, de redelijk grote rotor met 1.5mm magneten en de zware propsaver.

Ster, hoogste timing
    9×4.7:
    14W
    4100 RPM
    Trekkracht 170 gram (berekend)
    80%

Beetje weinig trekkracht dus naar driehoek geschakeld, hoogste timing

9×4.7:
    18W
    4300 RPM
    Trekkracht 185 gram (berekend)
    71%

zelfde met wat meer spanning over de 2S accu:
    9×4.7:
    23W
    4500 RPM
    Trekkracht 205 gram (berekend)
    64%

8×6:
    22W
    5000 RPM
    Trekkracht 194 gram (berekend)
    72%

Ik weet niet in hoevere de berekende trekkracht klopt, maar ben hier niet zo tevreden over eigenlijk..

Zal model eens bouwen en dan motor monteren, moet nu zo hard knijpen om de motor vast te houden dat het moeilijk te voelen is hoe 'hard hij trekt'

Iemand nog tips/ideeën om hier meer uit te halen?

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

3. Hi Joost,

Ziet er nochtans zeer mooi motortje uit, zeer mooi gewikkeld. Zou je eens het motortje alleen eens willen wegen, ben niet zo thuis in gewichten van props, regelaars.. Weeg ook altijd enkel de motor met propsaver... :oops:

Bedenkingen;
    -Sta er versteld van dat je KV zo laag is met "slechts" 24 wikkelingen. Het is zeker meer dan 5mm breed, ik schat 6, nee?

-Rendement zit zeker in de goede richting, Dus je bent niet aan het overbelasten. In de 70-80% is toch een teken dat je goed zit. Misschien kan je nog grotere props proberen, maar idd, ik vind 9/4.5 toch wel het maximum voor een shock. Slecht zijn de resultaten zeker niet.

Ik zou zeggen, leg dit motortje opzij voor een lightflyer ofzo, rendement is mooi, licht, maar net niet genoeg voor een shock.
    Mijn meest succesvolste shockflyermotoren hebben redelijk smalle stators met een redelijk grote diameter. Zoiets als 23-24 mm, 4.5 breed oid, en werken steevast met 8/4.3 props.
    Zoek in je vooraad motortjes (weet dat je die hebt :wink: ) Iets vergelijkbaars van maat, en dan praten we verder.

concete tip;

Als je dat koperen statordragertje kan vervangen door iets van plastiek of alu, win je zeker nog enkele grammen. Weet het wel, makkelijk gezegd als je geen draaibank hebt, maar bvb plastiek dopjes van pennen gebruikte ik vroeger veel. (echt ideaal zijn damiaanactie stiftjes :wink: )

superlichte propsavers maak je zo;
    -asje kort afslijpen (net genoeg overlaten)
    -gewoon op de rotor zelf, met ca lijm links en rechts van de as 2 koolstofstaafjes lijmen van ongeveer 1 mm.
    -prop met elastiekje er rond.

Geen idee hoeveel het weegt, kan met m'n weegschaaltje (resolutie 1 gram) het verschil niet zien.

Hoop dat het op de foto tezien is...

:wink: Niels

4. gertjan

gertjan

Lid geworden:
    29 sep 2002
    Sorry, Niels, maar ik heb jou foto een beetje aangepast. Het lijkt mij nu duidelijker zichtbaar. Ik was ook benieuwd wat je bedoelde. Ik kan het nu zien, prima oplossing!

5. o, geen probleem hoor. Je had ook gewoon kunnen vragen om een duidelijkere foto :wink: . BTW die motor is een 12 gram cd-rom motor voor de shockwave (8600 rpm, 2cel, 4A; 7/3.5)

(ik maak digitale foto's met een videocamera, die heeft natuurlijk geen flits...daarom zijn alle foto's die ik binnenshuis maak zo slecht belicht...)

Niels

6. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Ha Niels, thx!
    Goed idee die propsaver.

diameter van stator is 23.5mm, hoogte is 5,8mm
    buitendiameter rotor 28mm

Waar denk je dat dat witte buisje vandaan komt? :wink:

Wegen lukt momenteel niet, de batterij van m'n weegschaal is leeg :mad: (Dé nachtmerrie van een Brilman ;))

Motor trekt de Yak toch aardig vertikaal door volgens mij, moet nog wel e.a. aan gehangen worden, onderstel etc.

We zien het wel, eerst de Yak afbouwen, en dan indien nodig kijken wat ik nog aan motoren heb liggen.

7. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    Wie kan mij helpen bij het volgende.
    Ik heb een cd rom motor opnieuw gewikkeld.
    20 windingen van 0.3 draad. De stator is 20 mm breed en 5mm hoog.
    Ik heb 9 ankers en 12 magneten. Er zitten kogellagers in.
    Nu trekt de motor met 3 lipo's ongeveer 6a. De motor maakt behoorlijk wat toeren, maar naar mijn mening nog niet genoeg om mijn 3dx te laten hoveren. De motor wordt ook zeer heet. Hoe kan ik dit oplossen. Ander draad, meer windingen????

8. Dikker draad. Enig idee toerental, spanning, stroom, prop?

Met een kleinere prop kan je met minder windingen weg, dikker draad -meer vermogen.

Weet niet hoeveel je 3Dx weegt, maar veel meer dan 150 gram kan zeker niet 3Den met dit formaat stator...

Niels

9. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    De prop is een 8x4,3. De 3dx gaat ongeveer 180 a 190 gram wegen.
    Ik heb nog geen idee van het aantal rpm. De stator dus te klein. Ik heb ook eentje van 25mm doorsnede opnieuw gewikkeld met 20 x 0.42 draad. Is dit misschien een betere oplossing???? Kan ik de kleine b.v. wel gebruiken voor een holiday??

10. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Als de boel te heet wordt (verzadiging) werken sterkere (dikkere) magneten of meer ijzer in de endbell goed.

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sterkere magneten verminderen de verzadiging niet, het ijzer gaat nog meer in verzadiging.

Bij een te hoge temperatuur zou ik eerder zoeken in een te hoge stroom (te zware prop of een kortsluiting) of te dunne draden.

12. Harmpy35

Harmpy35

Lid geworden:
    26 aug 2002
    @ Bassman,

Ik heb ook een 3DX van 165 gram. Deze heb ik NATUURLIJK voorzien van een borstelloosje.

De mijne heeft ongeveer dezelfde stator (9polig, 22.7mm doorsnee, 4.5mm dik) Deze motor met 23 windingen delta levert ZAT vermogen en stufkracht voor mijn 3DX. Ook buiten met veel wind is er nog zat vermogen over.

Ik gebruik een 8x3,8 APC prop.

Met ongeveer 1/3e gas hovert het dingetje al.

Oohjah, ik heb de motor voor 2 cellen gewikkeld. De motor wordt niet warm en ik gebruik 5x5x1mm N45 magneten(12x)

13. bassman

bassman

Lid geworden:
    24 jun 2003
    Hallo harmpy,

Wat voor regelaar gebruik je?
    Wat voor draaddikte gebruik? (ik heb 0.3)
    Heb je ook een foto van jouw 3dx?

14. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Yak is inmiddels af.. en motor doet het naar tevredenheid!
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=188683#188683
    Alleen wel vervelend dat je uit een hover valt als m'n regelaar begint terug te regelen..

Een lichtere motor zou beter zijn, maar heb nu al CG problemen... als ik nog eens wat tijd kan vinden.. :roll:

15. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Ik wil binnenkort gebruik gaan maken van cd-rom motoren voor de GWS EDF-64. :D Voor het wikkelen van de cd-rom motor was ik het volgende van plan :

22.7mm 9-polige stator (van gobrushless)
    6 magneetpolen (5x5x2 N45)
    18 wikkelingen 0.5mm draad
    Delta wikkeling
    wikkelschema: ABCABCABC

Ik ben me net aan het inlezen over dit onderwerp, dus zou graag willen weten of dit gaat werken. De motor zal overigens draaien op 3s lipo. :)
    (Als het echter ook mogelijk is dit op 2s te doen, door de wikkeling hierop aan te passen, hoor ik dat natuurlijk graag. Scheelt weer in gewicht. ;))

edit:
    Afgaande op de ervaringen in de performance database van gobrushless, is het misschien voor een hogere Kv, aan te raden minder wikkelingen te gebruiken....15 ?...maar aangezien ik ook al 6 magneetpolen heb (wat, zo heb ik gelezen, ook voor een hogere Kv zorgt) vraag ik me af of dit gecombineerd met een kleiner aantal wikkelingen niet een te hoge Kv geeft. :? (30k rpm is voor de EDF64 echt de grens)

De DIY double stator outrunner kit van gobrushless is over twee weken leverbaar, dus ik zit ook nog een beetje te twijfelen of ik dit niet beter kan doen... :?

Als iemand tips en adviezen heeft....graag! :?

16. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Niemand? :?

17. ok, ik dan :wink:

Met een 22.5 stator is de motor meer dan 25 mm buitendiameter dacht ik? Dan kan je hem niet in de spinner of vanbinnen in de duct inbouwen. je moet hem dan vanachter buiten de duct bevestigen. Gaat ook, maar dan moet je de voorste lager verplaatsen. De spinner meer naar voor vind ik geen goede oplossing.

Verder ben je idd een veel te "hete" motor aan het bouwen. Als je 6 magneetpolen wil moet je 25W delta oid hebben. Ik zou het bij 12 magneetpolen en +-15W houden. Van 12 naar 6 pool doet de kv maal 2. et is een kwestie van even een wikkeling te maken en eens uit te testen of alles ok is. Verder moet je niet echt schrik hebben dat de fan ontploft van een te hoge kv, je motor zal het toch eerst thermisch begeven :wink:

Op 2S gaat dit natuurlijk ook, maar dan is de stroom veel hoger. Als je hetzelfde vermogen wil scheelt dit dus niks in gewicht.. voor 2S deel je het aantal wikkelingen door 1.5 of ga je van ster naar delta over...Ik zou voor 3S gaan...

succes,
    Niels

18. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

He Niels,
    De buitendiameter is 26.6mm...dat gaat dus inderdaad niet passen. :oops:
    In dat geval lijkt het me verstandig de 20mm stator te gebruiken...de buitendiameter van de can hiervan is 23.94mm. :)
    Verder wordt het dan 3s, 15W 0.5mm draad, 12 magneetpolen (5x4x1 N45).

Gobrushless heeft trouwens voor de 22.7 stator een double/triple stator kit en fluxring, maar als je een 20mm stator wilt stapelen, hoe kom je dan aan een geschikte behuizing? Twee std. behuizingen aanpassen?

ps: ik kan de link naar de datasheet op ACW waar je laat zien hoe je de motor kunt inbouwen trouwens niet terugvinden... :?

19. IJsbrand

IJsbrand Guest

Ben ook even aan het prusten geweest,volgende stap is

nieuwe magneten bestellen,en ik denk ook dikker draad.

[​IMG][​IMG]

20. benvlieggraag

benvlieggraag

Lid geworden:
    4 sep 2002

Deel Deze Pagina