Graag tips bij wikkelen CD Rom borstelloos

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 3 mei 2003.

1. Geert, ik wil wel helpen. Hoeveel draait de motor nu onbelast en belast bij hoeveel volt ?

Niels

2. Geert

Geert

Lid geworden:
    9 okt 2002
    het onbelaste toerental is 5500 rpm bij 11,75 V
    bij een 13*9 prop nog 3000 rpm bij 8,4 V
    bij een 11*4.7 nog 3700 rpm bij 9.6 V

groeten geert

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een 12polige stator met 6 magneetpolen? Die combinatie ben ik nog nooit tegengekomen. Rekenen is moeilijk, het is voor niet lrk-motoren altijd een beetje experimenteren.

Je kunt de zaak ook omdraaien: je weet met welke spanning je gaat werken en welk toerental je wilt hebben. Wikkel de motor, drijf hem aan met het gewenste toerental en meet de spanning. Is de gegenereerde spanning te hoog minder wikkelingen, is de spanning te laag meer wikkelingen.

4. Geert

Geert

Lid geworden:
    9 okt 2002
    foutje; het aantal magneten is niet 6 maar 16 stuks

5. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Heb vandaag voor het eerst veel moeite met het verwijderen van de oude magneet ring uit een cdrom rotor. :roll:

De magneetring verwarm ik altijd met een verfafbrander (ca. 500 graden C), tot dusver ging dit goed, maar vandaag bleef de ring op een paar stukjes na zitten :(
    Langer verwarmen resulteerde in een 'sterrenregen' achtig effect!!! :eek:
    Een paar losse stukjes magneet waren zó heet geworden, dat de vonken er af spatten :? Hete lucht weg, en ze gingen gewoon door met knetteren en leken andere stukjes aan te steken, heeft iemand dit eerder meegemaakt? 8O :blowup:

De magneet ring is er nog steeds niet uit, hoe doen jullie dat zonder de rotor te beschadigen?

Nog een vraag: ik zou graag een motortje willen maken voor een snel electro jetje, speed 400/480 formaat.
    Een vriend van me kan een rotor voor me draaien en ik heb een aantal dezelfde statoren welke ik wil gaan stapelen.
    Wat voor stator heeft de voorkeur bij een snelle motor, 6 of 9 polig? Aantal magneten? En hoe zorg ik ervoor dat de gestapelde statoren op elkaar blijven zitten? (RCgroups is down :x )

6. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Bij een 6polige stator 4 magnetpolen gebruiken, bij een 9polige stator 6magnetpolen.

7. Hoeveel stators wil je gaan stapelen (hoogte)?
    Als je er maar 2 stapelt, zou ik wel 12 magneetpolen gebruiken. 6 Is ook goed, maar je moet veel meer wikkelingen leggen, waardoor de kans op fouten groter wordt.

Stators gewoon met wat secondelijm stapelen. Wel lange houder gebruiken hé. koperbuisje of zo

Mijn dubbelstator motor heeft ook gewoon 12 magneetpolen. Oef, 8 wikkelingen delta is makkelijk wikkelen.

haal nu zo'n 15500 toeren met gunther

Niels

8. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Niels,

Hoe heb je de endbell gemaakt ? Lijkt erop dat je twee "ringen" aan elkaar hebt gesoldeerd.

9. klopt, zijn 2 ringen aan elkaar gesoldeerd. Het voorste kapje is ook van een endbell van een cdrom motor, maar dan met het het buisvormig deel (waar de magneet zit) eraf geslepen.

enne...ja hoor, loop perfect in balans rond :wink:

niels

10. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Hey niels, waarom vergeet je andere belangrijke data zoals spanning en stroomverbruik??

11. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
  12. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  13. benvlieggraag

benvlieggraag

Lid geworden:
    4 sep 2002
    Ik wist niet dat het zo’n gevaarlijk spul is, gelukkig is het enorm magnetisch en plakt het aan elkaar en ademt je het stof niet makkelijk in.
    Ik ben blij dat je dit soort dingetjes ziet Ron.

14. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Het stof kan te heet worden en daardoor niet meer magnetisch zijn.

15. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Ik heb me ook maar eens gewaagd aan het zelf wikkelen. CD rommetje gesloopt met behoorlijke sterke magneten erin. Was een 42 speed.
    Asje van een oude IPS met kogellagertjes. Tsunami 10 Amp regelaartje en alles gewikkeld met .3 koperdraad. Eerste keer 14 windingen en de tweede keer met 17 windingen.
    Beide keren had de regelaar problemen om de motor te starten. Even een tikje helpen en dan kwam hij goed op gang.
    Motortje trok met 3X 350 kokam 5,5 Amp. Alles van het testbokje af en ingebouwd in de Holiday. Aaaai zwaartepuntprobleem.
    Zo uit de hand met een Gunther propje ging hij net niet vertikaal. Na een seconde of 15 volgas begon het aardig te meuren. Zo'n branderige lucht. Motortje hield er spontaan mee op. Even af laten koelen en dan kon hij weer, maar ook dan gaf hij bij even volgas weer zo'n verbrande lucht. Motor wordt dan ook flink heet.

Wat gaat er fout??? Vanwaar die startproblemen en hoe kan alles zo heet worden ondaks dat het asje netjes gelagerd is?

16. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    ff off-topic: Heeft er nog iemand 5x5x1,5 oid liggen? En er een paar over?

Ton.

17. Dat is je probleem. 0.3mm koperdraad is net te dun voor 5.5A met weinig koeling. Ben er zeker van dat 0.4 of zelfs 0.5 ook nog gaat, als je een normale maat hebt...Waarschijnlijk heb je sluiting tussen een paar windingen omdat de isolatie niet goed meer is, en lopen de prestaties daarom ineens terug, met de hitte vandien. Ook sluiting met het stator van 1 of meerdere windingen kan het probleem zijn, wat voor isolatie heeft je motor? Lijkt hij ook niet stroever te draaien als vroeger?

Dat moeilijk starten kan een eigenschap van de regelaar zijn (heb geen ervaring met tsunami, klooi eens wat met de instellingen), ofwel heb je op elke pool niet evenveel gewikkeld.
    Het is te verhelpen door nieuwe magneten als de regelaar het probleem is. Met neodyms zou dit toch geen probleem mogen zijn voor de tsunami.

Heb geen 5*5*1.5, wel nog 5*2.5*1.5 denk ik, moet wel eens tellen of ik er nog wel genoeg heb voor m'n volgende project :wink:

Niels :pim:

18. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Oke Niels ik zal er eens .4 draad gebruiken. Eerst had ik .5 geprobeerd echter kreeg ik er dan niet meer dan 9 wikkelingen op dit leek me erg weinig vandaar dat ik overgestapt ben naar .3.
    Zal deze week ook wat magneetjes bestellen zodat misschien het startprobleem ook verholpen is.

Het netjes demonteren van diverse cdrom motortjes valt niet altijd even mee. Om het asje te demonteren is een hele klus :oops:

19. Heet stoken met verfstripper of soldeerbout, het koperen busje afsteunen en met een spijker erdoor slaan gaat het best voor mij

Veel succes,
    Niels

20. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Vanmiddag 12 wikkelingen van .4 draad erop gezet. Meer past er niet op Geen startproblemen meer!!!! Bij volgas met twee 1200Mah lipo's blijft de holiday net niet in het handje hangen. Behoorlijk power dus. Motor wordt ook minder heet.
    Met drie lipo's geeft de motor bij volgas een piepgeluid en blijft staan. Dat is wat jullie noemen een MISFIRE?

Al met al leuk werk.!!

Deel Deze Pagina