Graupner Dandy

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 14 dec 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Kun je dan niet beter een Res zwever bouwen en die dan Dandy als naam geven.
     
  2. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ja, toch valt dat mee. De mijne zit onder de 700 gram en heeft meer vleugeloppervlak dan bijvoorbeeld een E-Zwevertje wat een modern en wat dunner profiel heeft. Dan ding loopt door wanneer je het vraagt en vliegt desgevraagd ook heel langzaam. Dandy kan alleen het laatste en heeft dan dus een glijhoek van niks. Dat hoort een beetje bij het soort profiel wat de vleugel heeft, wat mij betreft.

    Wat mij betreft niet dus. Dandy is een knakker op leeftijd en dat geeft andere kwaliteiten. Die RES zwever is er toch wel (zij het met een andere naam) en ik vond het leuk te melden dat het aan de duinen zo mooi ging.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Mij opmerking is denk niet helemaal begrepen , wat is bedoel is wil je een Res model bouw een Res model.
    Wil je Vintage bijv een Dandy bouw dan ook een Dandy en pas de constructie iets aan als je dat wil maar laat de buitenlijnen 100% Dandy.
    Maar goed dat is mijn mening ieder moet zelf weten wat hij of zij doet, want ook dat kunnen leuke (nieuwe) ontwerpen worden.
     
    peytr en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is toch wat het is. Nostalgie, het herbeleven. Ontwikkelingen hebben niet stil gestaan. Ooit bedacht voor de mooie glooiende hellingen in Duitsland, en niet het vlakke polderlandje. En voor een schare volk in die vergeten jaren. Ik denk dat de Dandy 100% van die beleving van weleer herhaald. En dat is charmant, in al zijn eenvoud. Oude magie.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  5. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    .. en alsnog een sfeerplaatje van vorige week... IMG-20210614-WA0000.jpg
     
    GeeW, delta-X, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Is wel een heel cool plaatje
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.181
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker!
    Maar waar is dat?
     
  8. peytr

    peytr

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ha Bruno,

    Aan de Maasvlakte. Tussen mij en Dandy zie je het kunstwerk 'de Zandwacht' staan wat het meest zuidelijke punt van het nieuwe Maasvlaktestrand markeert. Doordeweek is er vaak goed te vliegen; het weekend is te druk.

    Waar Dandy vloog is het is het laatste restje hoge duinen dat na de teloorgang van de NW helling voor de Slufter (met de aanleg van Maasvlakte II) is overgebleven. Je hebt een beetje ZW nodig om er te kunnen vliegen. Ook de lage duinen bij het nieuwe Maasvlaktestrand zijn vliegbaar maar die zijn wat laag. Vroeger kon je voor de Slufter van ZW tot NW met een beetje afgeplatte bakstenen nog hellingvliegen :) doordat de slufterduinen stijl, hoog en lekker glad waren. Je had toen ook aan de noordzijde nog een geweldige helling voor zowel modellen als Delta's. Daar hebben ze een rij molens voorgezet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Whohw… das idd mooi plaatje. Mooie samenvatting van dat gevoel
     
  10. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Amsterdam
    Dandy- (1).JPG Dandy- (1).JPG Dandy- (2).JPG Dandy- (3).JPG Dandy- (4).JPG Dandy- (16).JPG De Dandy kit zit in elkaar
    Pakket zag er goed uit en paste prima met uitstekende tekening erbij, begonnen met de vleugel, was even zoeken hoe de voorlijst er op moest maar dat is prima gegaan verder. Makkelijk bouwen met dat vlakke profiel. Voorzichtigheid met schuren is geboden omdat de spanten lichter gemaakt zijn door er openingen in te maken. Handig is dat de V stelling al in de spanten zit waardoor de metalen versteviging gewoon recht kan blijven. Ik heb de twee vleugeldelen aan elkaar gelijmd.

    Stabilo is ook snel gebouwd, rudder past mooi in de ruimte tussen de middelste spanten. Stabilo koud op de romp ge-epoxied, wel voor de zekerheid twee driehoeklatjes er onder gelijmd tegen de romp aan.

    De romp is eenvoudig te bouwen in tegenstelling tot de oude Dandy loopt nu de nerf van het hout van boven en onder haaks op de lengte, dit is veel sterker en daardoor splijt de romp niet zo makkelijk als de originele Dandy.
    Aangezien de romp stevig is ontworpen heb ik het onderste gedeelte hiervan met 1,5 mm gedaan in plaats van de 2,5 mm verder heb ik het voorste onderste plankje op de neus van 6mm niet geplaats.
    De cockpit zit met een pennetje door het gat aan de voorkant door het spant in de romp en een magneetje aan de achter, onderkant vast in de romp maar kan er naar boven toe makkelijk uitgehaald, de canopy is gelijmd met plexiglas 2 componenten die ik per ongeluk had gekocht ipv epoxy, stinkt vreselijk maar lijmt dit uitstekend .
    Het spant achter de cockpit waar de vleugel tegenaan ligt wat verlaagd waardoor bij een neuslanding de vleugel er overheen kan schieten, althans dat hoop ik.
    De neus van de romp vond ik moeilijk bij elkaar te brengen mede door de 2,5 mm delen, daar stond erg veel spanning op en was ook daardoor niet makkelijk links en rechts in een gelijke bocht te krijgen. Van 3mm triplex de neusvorm uit gezaagd en tegen het eerste spant gelijmd, daarlangs de zijkanten naar voren geleid. Zo zit het ook in het originele ontwerp zag ik.
    De starthaak die zoals het hoort van multiplex is heb ik niet gebruikt, mijn Dandy destijds heeft het gebruik van deze haak nauwelijks overleeft omdat op de een of andere manier een paar keer de ring bleef steken waardoor de Dandy als een vlieger aan de lijn naar beneden stortte en zich in de grond boorde. Nu zit er een metalen schroef haak in.
    Plankje voor de servo's gemaakt en de besturing ingebouwd. Ik heb geen scharnieren gebruikt maar de folie door laten lopen als scharnier, nog niet eerder zo gedaan maar werkt voor deze zwever prima. Van de bijgeleverde stuurkabels heb ik de oranje buitenkant niet gebruikt. De witte binnenkant loopt ook al een stalen draad door. Dus witte plastic doorgesneden en die gebruikt als buitenmantel, sturen doe ik met de staaldraad.

    Na het nodige schuurwerk alles bekleed in geel en zwart folie net als in 1970. Bekleding is redelijk geworden, laatste restje zwart op de neus gezet maar blijkt helaas in het juiste licht iets andere glans te hebben dan de rest van de romp..
    Ontvanger en accu er in, accu helemaal naar voren met klein beetje lood erbij brengt het zwaarte punt ietsjes te ver naar voren, ongeveer 5 mm maar ik laat het even zo.
    Totaal gewicht is nu 610 gram. De gebruikte ontvanger heeft ook Telemetrie mogelijkheden maar ik wacht nog even met hoogte sensor en accuspanning sensor te bestellen, eerst maar zien hoe het vliegt, de maiden is op de DOW

    . Dandy- (1).JPG Dandy- (2).JPG Dandy- (3).JPG Dandy- (4).JPG
    Dandy- (5).JPG Dandy- (1).JPG Dandy- (2).JPG Dandy- (3).JPG Dandy- (4).JPG Dandy- (5).JPG Dandy- (8).JPG Dandy- (9).JPG Dandy- (13).JPG Dandy- (14).JPG Dandy- (16).JPG Dandy- (8).JPG
    Dandy- (9).JPG
    Dandy- (13).JPG
    Dandy- (14).JPG

    Dandy- (16).JPG
     

Deel Deze Pagina