Graupner Key West - motor + ESC?

Discussie in 'Speedboten' gestart door setsunakaede, 27 jan 2012.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi topic over die regelaars, leuk ook om aan hun cijfertjes te rekenen en de conclusie ("het koper verdampt direct bij die stromen...") te lezen. Zo zie je maar: Internet en Marketing (/oplichting) zijn beste maatjes, oppassen dus.

    Ik zit trouwens nog steeds te kijken naar zelf bouwen van zo'n regelaar. Brushed techniek is relatief simpel en ik heb nog een paar motoren liggen... Wat vinden jullie, afgezien van de gebrekkige uitleg (er staat bijv. niets bij over hoe af te stellen...) van dit schema?
    Een beetje beter beschreven maar volgens mij minder interessant (want "sluggish reaction on throttle") zijn de High Rate ESC's van deze pagina. Mij lijkt het handige van deze schema's: Meer vermogen nodig? Gewoon een paar FET's er bij + koelpijpje door de tabjes.

    ...Of kan ik deze vraag beter deponeren in het RC Electronica gedeelte?
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.030
    Locatie:
    Zwolle region
    Mijn oom die met name de zware off-shore slepers bouwt, heeft ook in het verleden al zijn brushed-regelaars zelf gesoldeerd. Prima mogelijk en over het algemeen van prima kwaliteit. Houd er rekening mee dat van tien regelaars die je bouwt er één niet werkt.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mwach, dat is toch ook ongeveer de failure rate van de hokkiepokkie china-elektronica?
    Ik denk dat ik daar wel mee kan leven ;-)
    Ik ben wel benieuwd naar hoe die eerste ESC af te stellen is; er zitten 2 trimmertjes op die (lijkt mij) voor de instelling van het geheel zijn maar een uitleg ho maar... :(
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    "Vroegah" waren die 2 potmeters vaak voor het instellen van de neutraalstand en de volgas stand. Toen waren regelaars nog niet zelflerend. Misschien dat het bij dit ontwerp net zo is?
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat vermoed ik ja. Maar welke precies waarvoor is, en hoe dat dan af te stellen... (draaien! :D )

    Misschien toch maar eens op circuitsonline.net in de groep gooien.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Zender aan, regelaar aansluiten op de ontvanger met voltmeter op de motordraden. Als de spanning niet 0V is met de stick neutraal, dan aan de ene potmeter draaien totdat het wel zo is. Geen reactie op de voltmeter, dan is het de andere. Zo heb ik althans mijn Quartronic regelaar van mijn Paul Denker afgeregeld, toen ik de handleiding kwijt was.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat zijn een heleboel nuttige links Ron! Dank u!
    Heeft u ervaring met één of meerdere van deze ontwerpen? Zitten er aan- en afraders tussen? Of is het vooral persoonlijke smaak?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Normale mensen sparen sigarenbandjes, ik spaar links :D Geen ervaring mee. De borstelloze regelaar van Jo Aichinger is goed, maar of je er nog firmware voor kunt krijgen?
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een mens moet een hobby hebben, nietwaar? Links sparen is niets mis mee :)

    Ik ga wel door de links heen klikken en een ontwerp wat mij aanstaat gewoon bouwen, kijken wat hij doet.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou in eerste instantie zoeken bij OSMC : Open Source Motor Controllers , die groep is actief, voor ondersteuning en zo. Kijk maar eens in de files, pictures, links en database secties op die site. Je kunt zowel via e-mail als via de site mee discussiëren/vragen. Bij aanmelding wel selecteren dat je geen rommel van Yahoo wenst te ontvangen.
    Ik ben daar 'eigenaar' van twee elektro-modelbouw gerelateerde groepen, het opzetten van zo'n groep is fluitje van een cent:
    LRK-torquemax : building brushless e-motors
    D-calc : Motor Drive Calculator for RC E-flight

    Op RCG kun je ook terecht, hoewel deze uitstekende discussie meer ontwerp georiënteerd is:
    BLDC controller - RC Groups

    Voor vragen over Bruce Abott's ontwerpen kun je bij Bruce terecht, hij is actief op RCG.
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1253397
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2012
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, ik heb mijn tweede Key West binnen. Op zich een heel mooi model, zwart met metallic banden en een tribal voorop, maar met nog best wel wat werk.
    Ook hier zitten de kieltjes nog onder.
    Verder ontbreekt alle electronica (geen ramp) op de motor na (ongekoeld uiteraard), de haakjes enzo om de kap op de romp te houden bij een flip en... de schroef...
    Wel was de verkoper zo lief om een versneden romp erbij te doen in de doos.

    Het plan is nu om eerst deze zwarte in originele staat varend te krijgen en dan degene die ik al had te ontdoen van zijn kieltjes.
    Verder wil ik proberen de versneden romp weer in elkaar te plakken en daar nog wat leuks mee te gaan doen.

    Dus, nu zit ik met de volgende vragen:
    -Welke schroef kan ik het beste halen voor deze boot? De originele is niet meer te krijgen...
    -Hoe kan ik het beste de versneden romp weer stevig in elkaar krijgen? Ik wil graag tips voor lijm en versteviging.

    Ik heb weer meer dan genoeg knutselmateriaal! Nu nog tijd, en iets hogere temperaturen, het vriest nu in mijn hobbyhok...
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.834
    Locatie:
    Sneek
    Als de tweede Key west ook een 700 motor heeft, dan 'past' daar een 40,5K, 42K, 43,5K en een 45K prop uit de 2318.xx serie van Graupner bij.

    Hoe groter de prop hoe hoger de stroom en hoe noodzakelijker de waterkoeling.

    Wat betreft de boot in delen; als die straks optimaal gemotoriseerd gaat worden, zou ik de delen vóór het aan elkaar plakken eerst lamineren met glasweefsel en epoxy (de eerste laag met aceton of MEK in de ABS werken).
    Nu kun je er optimaal bij.

    Groeten, Jan.
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De bovenkant heb ik zowiezo niet, dus dat zou zelfontwerp worden. Wat er uit elkaar gesneden is: De tunnel is in twee delen gescheiden van de rompen, dus de onderkant ligt al in 4 delen.

    Nadat ik vorig bericht gepost had, lag ik nog even in bed te overpeinzen wat ik nou met die stukken plastic aanmoet.
    Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen digitale tekeningen te maken ervan, en een spantenplannetje. Zodat ik hem misschien uiteindelijk gewoon van hout kan maken, eventueel een slagje groter... (nee ik had nog niet te veel projecten...) Maar in ieder geval, de tekeningen beschikbaar kan stellen aan degene die er interesse in heeft.
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Even terugkomend op de regelaar-discussie: Ik heb inmiddels twee stuks van de ESC van Bruce Abbott uit één van uw links gebouwd; beide werken prima. Ik moet ze nog wel voorzien van een beetje koeling en onder last testen, maar ze zijn in ieder geval (ook door mindere goden) prima te bouwen als je een geprogrammeerde microcontroller koopt bij VOTI.nl; stuur hem de .hex van de site op en je krijgt je bestelde microcontroller klaar voor gebruik opgestuurd. De regelaars zijn goed te doseren en er zit een safe op dat hij niet start totdat de knuppel op "0" heeft gestaan. Mooi ontwerp.

    Vanwege de goede ervaringen heb ik nu ook de materialen besteld voor zijn ontwerp van een ESC met reverse, voor andere boten.
    Voor de volledigheid, Bruce's website met electronica.

    Deze ontwerpen zijn wat mij betreft dus aanraders. Bedankt voor de links!
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Koelpasta op beide oppervlakken aanbrengen en met bankpasje alles weer afschrapen zodat pasta alleen de poriën vult. Meer pasta geeft slechtere koeling. Zie
    https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_grease#Purpose

    Meer koelmethodes
    www.mgm-compro.com
    -> afghanistan
    -> tech.info
    -> controller cooling in models

    Toegevoegd aan mijn bladwijzers :thumbsup:
     
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    I know wbt de koelpasta; hetzelfde verhaal geldt ook voor computer-CPU's en dat is ook een hobby van me.
    Ik zit er zelf eerder aan te denken om een messing buisje door de schroefgaten van de FET's te prikken; elektrisch liggen ze toch al aan elkaar dus geen kortsluitingsgevaar daar. En dan gewoon opnemen in de waterkoelingslus. Het hoeft toch niet erg gekoeld te worden; bij 40A totaal heeft elke FET ongeveer 1,2W te verstoken. Daar worden ze niet echt bang van, en ik ook niet. Pas bij 80A totaal begint het een beetje zoden aan de dijk te zetten met 4,8W per FET. En daarbij kunnen ze op 100 graden C nog steeds 90% van hun maximum ratings schakelen, dus het mag best een beeeetje warm worden.
    Mooi spul hoor, die moderne FETjes :D
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geldt dat ook voor de high- en low-side FETs, voor alle vier dus? Welke FETs heb jij gebruikt?
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De regelaar zonder achteruit heeft alleen low-side FET's en een FET voor de rem.
    Voor de low-side heb ik IRL3803 FET's gebruikt (RdsOn 0,006 ohm), de regelaars met reverse gebruiken voor de high side IRF4905 FET's (RdsOn 0,02 ohm) maar ik hoop daarmee op hooguit 10A uit te komen en dan boeit het ook niet zo veel. Overigens liggen de tabs van de low- en high side FET's inderdaad aan elkaar.

    Ik zie trouwens nu wel dat ik een klein rekenfoutje heb gemaakt bij de wattages in vorige post, die moeten verdubbeld worden.
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik moet nu toch voorzichtig eens gaan denken aan het vaarklaar maken van één van de Key Wests en daarvoor heb ik de handleiding koelmantel maken van Pompebled uitgeprint. Nu zit ik alleen een beetje met waar ik het benodigde "closed cell foam" kan vinden. Op de foto's afgaand wordt er een stuk uit een plaat van een paar mm dik en met een zelfklevende zijde gehaald.
    Iemand enig idee waar ik dat, en Polyester tape, kan kopen? Bij voorkeur omgeving Delft/Zoetermeer, of een webshop...
     

Deel Deze Pagina