Graupner Key West - motor + ESC?

Discussie in 'Speedboten' gestart door setsunakaede, 27 jan 2012.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, weer eens wat aan de KW gedaan namelijk de waterpickup en rompdoorvoeren gemaakt en geplaatst.

    Zo zit het momenteel in de spiegel:
    [​IMG]
    De rompdoorvoeren zijn gemaakt van 4mm messing buis in een klein messing plaatje voor het lijmoppervlak gesoldeerd. Daarna is dit prutseltje met een lijmende siliconenkit in het geboorde gaatje in de spiegel geduwd, na uiteraard voorzichtig het plastic wat opgeruwd te hebben.

    Dat ziet er aan de binnenkant dan zo uit:
    [​IMG]
    De motorsteun en asspant zitten inmiddels ook weer op hun plek, netjes afgelakt en met dezelfde lijmkit vastgeplakt. Zit lekker degelijk nu, en het ziet er een stuk netter uit dan de eerdere constructie met ... plintjes ofzo? Kweenie...

    Verder nog een kleine lekkage aan de motorkoeling opgelost met tiewrapjes als makeshift mini-slangklemmetjes, want de slangen lekten een ietsje op de aansluitingen. Nu niet meer, dus.
    Binnenkort maar eens de motor definitief vastzetten, regelaar op zijn plaats doen, koelslangen trekken en de servo vast zetten. En dan, LiPo'tje er in en varen maar.

    Ik ga eerst maar eens beginnen op 2S, die heb ik al liggen en het hoeft van mij niet gelijk bloedhard. Kunnen we later wel overstappen op 2x 3s, in elke drijver ééntje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.030
    Locatie:
    Zwolle region
    Roer zit precies achter de prop. Dat gaat dus veel stroom kosten. Steek je licht even op bij Jan (Pompebled) om te zien wat op dit punt de 'way-to-go' is.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tsja Eric, zo zat dat origineel op de Key West en dat ga ik lekker niet veranderen, ik wil het zo origineel mogelijk houden. De kieltjes zitten hier ook nog onder, kost ook veel stroom, jammer dan.

    Ik heb er nog één staan, daar gaan de kieltjes waarschijnlijk wél onder uit maar ik weet nog niet of ik daar het roer zou gaan omhangen (waarschijnlijk ook niet).
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, de eerste (zwarte) Key West is nu bijna weer vaarklaar, de ontvanger moet nog met wat dubbelzijdig iets vastgezet worden en er moet nog wat klittenband in de drijvers om de lipo ('s) vast te kunnen zetten en dan zijn we er wel zo'n beetje.

    Gelijk dan nog een flex-as vraag: Voor onderhoud heb ik gelezen: Na het varen as uit de boot, afdrogen en in de siliconen-vet.
    Is die siliconen-vet iets speciaals, dikkigs, of bedoelen jullie daarmee de standaard siliconen-spray meuk van de bouwmarkt mee? En doe ik datzelfde spul in dat zwarte eindstuk met die twee (kogel?)lagers, of kan daar beter wat anders in?
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vandaag eindelijk tijd gehad om de Key West even te testen in het badje van de kinderen, om te kijken of de waterkoeling het goed zou doen en er geen slangen los zouden springen etc.
    Dat ging prima, dus daarna maar meegenomen naar de vijver.

    Enfin, lang verhaal kort, video (baggerkwaliteit want telefoon...):


    De boot kan absoluut harder dan dit; dit is op 2S. Maar vergeet niet dat:
    -Dit voor mij een jongensdroom is die ik graag heel houd
    -Ik absoluut geen ervaringen heb met speedboten die op het randje varen
    -De romp en alles (dus ook de stepjes) nog origineel zijn

    Dus voor mij gaat dit, voor nu, hard zat. Over een tijdje kan ik alsnog wel overstappen op 3s.

    Wat vinden jullie er van zo?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.970
    Locatie:
    As,België
    gewicht iets naar voor leggen want hij hobbelt nog een beetje
    of je staart stuk iets anders in stellen dat gaat met die twee schroefjes
    voor de rest kan de key zeker nog sneller
    vroeger met gewone opzet vaarden we zelfs sneller met deze boot

    heb er eens eentje tegen de kant aan geparkeerd full speed
    de accu zat vooraan tussen de twee drijvers LOL en instant zinken
    maar daarna nog veel plezier mee beleeft

    gr raf
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kan nog wel eens proberen met een grotere prop, ik heb geloof ik nog een 40K en een 42K liggen. De motor werd nauwelijks lauw, dus die gaat dat wel trekken denk ik zo.
    Ik had zelf het idee dat hij aardig strak voer, maar ik zal nog eens wat gaan spelen met het gewicht, als dat wil lukken. Er ligt een stuk flex-as in de weg... De LiPo lag nu dwarsover achter in de boot, vóór de servo.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nog eens een testrondje gevaren met de Key West, nu met een 43,5K prop er onder (de vorige lijkt niet een 37,5K maar een 40,5K te zijn) en volle LiPo, die ik aan bakboord in de drijver heb vastgelegd. Het vaart marginaal harder, niets echt wereldschokkends wat natuurlijk ook wel te verwachten was.
    Ik heb ongeveer een kwartier tot 20 minuten gevaren tot aan het lipo-alarm.
    Ook nog even een filmpje geschoten, deze keer met een wat meer fatsoenlijke camera:


    Misschien toch maar overstappen op 3S en weer de 40,5K er onder ;)

    @raf: Dat jullie vroeger harder gingen met de Key West kan gemakkelijk kloppen; even afgezien dat ik ook maar een beginnend speedbootvaarder ben (en dus nog een beetje een prutser) "hoort" de Key West op 8-9C NiCD te varen; rond de 10-11V dus. Ik vaar nu op 2S, 7,4V. Een stuk minder toeren dus...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.970
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hij wipt iets minder nu dus de balans is beter
    je kan ook nog met de instelling spelen die op de strut heb zitten
    deze kan je hoger en lager zetten en ook iets domping geven
    het is uit proberen dat de KW niet te nat vaart maar niet begint te wippen
    het is uitzoeken hoe ze het beste vaart en daar kruipt wat tijd in om een goede afstelling te bereiken

    maar het ziet er aardig uit
    en wij vaarden op nicad's welke een pak zwaarder wogen dan nu je lipo's
    dus je boot moet minder moeite doen om in planee te komen

    gr raf
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Klopt, de aanloop is ook niet echt erg lang, een paar meter op zijn hoogst. Maar de topsnelheid kan nog prima wat hoger, en dan zal de balans waarschijnlijk ook veel meer een issue worden.
    Ik heb zelf namelijk het idee dat hij nu wel mooi strak vaart, maar ook voor een deel omdat hij nog te veel vaart en te weinig gebruik maakt van zijn tunnel. En dat dat wippen meer komt van het door zijn eigen golven heen varen...

    Ik heb ook verder niet echt een idee van hoe je zo'n boot nou fatsoenlijk instelt; wat gebeurt er als ik de strut hoger of lager zet? Domping kan ik aardig beredeneren: Meer domping is neus in het water, minder domping is neusje omhoog.

    Overigens doet de koelmantel naar ontwerp van Pompebled het uitstekend! Motor was na een kwartier varen ongeveer handwarm.
     
  11. Jee-Em

    Jee-Em

    Lid geworden:
    12 nov 2011
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Groningen
    Heh.. vroeger óok een Key west gehad. Dat aparte roer heb ik laatst nog teruggevonden.
    Ik weet dat ik toendertijd (als jong ventje) de pest in had dat de constructie van het roer de "roostertail" om zeep hielp.

    Zoals hij nu gaat, wijkt de snelheid niet héel veel af van de 14,4v 700 en 2 Sanyo-rood 7.2 racingpacks die ik toendertijd gebruikte.

    Ik vond het altijd maar een sloom ding, en mijn Key Biscayne blies er ruimschoots voorbij. Als ik tóen had geweten van die malle "trimtabjes" aan het einde van de sponsons.........

    Ik zou het niet bonter maken qua snelheid. Mijn Key West is uiteindelijk ten onder gegaan aan 2 x 8,4v en een 45 carbon prop. De motor torque ropte de motorsteun uit het lood...die dus met stabilit express zéer degelijk aan de bodem vast zat.. blub blub.. De vijver ingewaad om de electronica te redden ,en de drive-line. De rest is dezelfde dag nog in de container beland. :p
     
  12. Beire

    Beire

    Lid geworden:
    25 apr 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Nieuw hier dus weet niet zo goed of er een voorsteltopic is. Als er 1 is zal ik me daar graag voorstellen hoor.

    Reden dat mijn 1e posting in deze (oudere) thread is komt doordat ik na heel lang niets meer aan modelbouw heb gedaan het plan had opgevat om mijn oeroude 1e bouwkit bootje (een Key West) terug nieuw leven in te blazen. Ben zoekende naar onderdelen/info via google hier terecht gekomen.

    Alvast heel wat nuttige info te vinden hier (ook in de rest van het forum) dus ben al een hele tijd aan het inlezen. Maar wou toch even laten weten waar ik mee bezig was. Of althans, wat de planning is. Wel weinig tijd dus kan een werkje van lange duur zijn.

    Heb al wat vragen maar probeer die eerst zien te beantwoorden door de zoekfunctie te gebruiken.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.827
    Locatie:
    Sneek
    Welkom op dit forum!

    Zoals je hebt kunnen lezen, valt er aan de Key West maar beperkt wat te verbeteren tenzij je het onderwaterschip aanpast (kieltjes er af) en eventueel de sturende aandrijving vervangt, door iets dat met meer vermogen om kan gaan.
    Houd in gedachten dat de leeftijd van de kunststof romp inmiddels een beperkende factor is geworden...

    Lees je goed in en kom dan met vragen.

    Groeten, Jan.
     
  14. Beire

    Beire

    Lid geworden:
    25 apr 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Bedankt Jan,

    Is de bedoeling om hem zo origineel als mogelijk te houden. Originele motor niet meer te vinden tussen mijn spullen. Moet ik ff opzoeken wat er in zat, dacht een Speed of zoiets maar dat zoek ik nog wel ff uit. En anders een alternatief maar wel eentje met de oude getrouwe borstels. Be namelijk nog helemaal niet mee met dat lipo en borstelloze gedoe.
    Ik probeer me zo veel als mogelijk in te lezen maar er staat hier zo veel info op dat het moeilijk is om me op 1 item gefocust te houden.

    Ouderdom van de kunststof romp heb ik ook al over gelezen. Maar is me niet helemaal duidelijk of dat echt met de ouderdom te maken heeft of met de invloed van het licht. Is maar dat de ene jaren lang in het donker (doos) heeft gelegen en de andere was al geverfd toen ik hem kocht. En ze zien er beide nog redelijk goed uit.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.827
    Locatie:
    Sneek
    Als ABS geverfd is (bij voorkeur binnen en buiten) dan vertraag je het uitdampen van het middel, dat het plastic soepel houdt. Licht heeft daar minder invloed op, het plastic vergeelt onder de invloed van UV.

    De meeste KeyWest werden aangedreven door een Speed 700 Neodym op 12-14 cellen NiCad/NiMH.
    Experimenten met brushless en Lipo resulteren in een veel lichtere boot, die wel sneller was, maar ook vaker op z'n dak ging juist vanwege dat lagere gewicht (en de mogelijkheid van brushless overkill).

    De sturende prop was het eerste dat aan z'n mechanische grenzen kwam en de geest gaf.
    Een flexas met een vast roer naast, of achter de prop was de vervanger.

    Groeten, Jan.
     
  16. Beire

    Beire

    Lid geworden:
    25 apr 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Bedankt voor de uitleg Jan,

    Ik heb ondertussen al redelijk wat info gevonden maar dwaal telkens ik wat lees af omdat er weer wat anderen interessante zaken voorbij komen. Vandaar ook mijn late reactie op uw bericht.

    Als ik er echt aan toe ben post ik eventueel wel mijn vorderingen en/vragen. Maar misschien kan ik daar best een ander eigen topic voor openen vermoed ik.
     
  17. Klaas de lang

    Klaas de lang

    Lid geworden:
    6 nov 2021
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Wolvega
    Wie nog een Key West zoekt ik heb hem te koop staan op MP. 20240522_092451.jpg
     
  18. Beire

    Beire

    Lid geworden:
    25 apr 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Bedankt Klaas,

    Ik heb momenteel 2 Key West in huis en ga het daar voorlopig even mee doen. Heb gezien dat je uit regio Wolvega komt. Dat is ook al wat té ver voor me om eventueel een bod (hoger dan de huidige 90€) te doen ivm verzendkosten want afhalen zie ik niet zitten vanuit Antwerpen.

    Hopelijk vind je snel een koper.
     
  19. Klaas de lang

    Klaas de lang

    Lid geworden:
    6 nov 2021
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Wolvega
    Ik weet niet wat verzendkosten zijn naar België. Maar ik denk dat 100 euro een nette vraagprijs is.
     
  20. Beire

    Beire

    Lid geworden:
    25 apr 2024
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Ik vind persoonlijk ook dat 100€ een nette prijs is. Maar ik drukte me misschien verkeerd uit, wat ik eigenlijk bedoelde is dat het voor mij persoonlijk te hoog is omdat ik al 2 Key west heb liggen. Sorry.
     
    Klaas de lang vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina