Graupner Mini Viper (was:Goedkope speedkist)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jitze, 22 dec 2009.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vanavond de Viper ophalen bij Wouter!

    Binnenkort dus foto's en wat bouwplaatjes.


    @jos: ik ga nu eerst de viper proberen. Daarna ga ik beslissen met welk toestel ik verder wil, afhankelijk van hoe het met de Viper ging.

    Iedereen hier een prettig nieuwjaar gewenst!
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Jitze, ik zeg niet dat je de Viper niet moet bouwen en er mee vliegen. Het lijkt mij een zeer leuk scheur ijzer!

    Ik zeg dat het waarschijnlijk beter is om voor de Viper te vliegen eerst te oefenen met een heet schuim kistje. Anders dan is die mooie Viper na 1 vlucht kapot en dat zou zonde zijn.

    Ik zeg dat gezien ik zelf moeite heb een Viper achtig kistje te vliegen. En dat met mijn vlieg ervaring.
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag Jos,
    ik heb hier nog een MS composit Swift liggen, daar komt binnenkort sowieso een heet motortje op. Daar kan ik dan in ieder geval even mee scheuren.

    Maar zou de Viper echt zo moeilijk vliegen? Wouter heeft hem als tweede toestel gevlogen. Het gaat hier overigens over de Graupner Mini-Viper, er zijn natuurlijk meerdere vipers.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jitze, volgens mij vlieg je al een tijdje toch?.
    De Mini-Viper vliegt niet echt moeilijk, hij is klein, dat is het enige.
    Laat hem eventueel invliegen door iemand die hem kent.
    Als je gewoon een goede basis hebt, dus beginnerskist met rolroeren en daarna misschien een laagdekker dan is alles te vliegen.
    De roeruitslagen klein en hem bij je in de buurt houden.

    We hebben van de zomer even getest, iemand die net (die middag) zijn brevet had gehaald meteen met de Hawk laten vliegen.
    Ging prima.
    Ook een ander kon er prima mee overweg, als je basis maar goed is.
    Al dat gezeur dat iets moeilijk vliegt, als je onthoud wat je gestuurd hebt en rustig blijft dan vliegt een F5B kist, maar ook een FxD kist heel makkelijk, hij doet niets wat jij niet stuurt.

    Ik heb even gekeken naar die MPX Blizzard, dat zou ik dus niet doen, zonde van het geld.
    Koop dan een Ion met flaps, die is niet duur (zal rond de 180 euro zijn) en abachi/schuim vleugels.
    En dat is tenminste iets waar je mee verder kan.

    GJ
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    GJ, ik vlieg ongeveer een jaartje met enige regelmaat. Dat gaat inderdaad best aardig, heb hier en daar ook anderen lesgegeven met beginnerstoestellen.
    Vanavond en morgen eerst maar eens de Viper goed bekijken en wat doorrekenen.


    Even een heel andere vraag: gisteren sprak ik clubgenootjes (vader en zoon) die een HAWK F5B hebben. Het toestel klimt niet bepaald snel, maar omlaag hebben ze er een hoop lol mee. Ze waren alleen benieuwd hoe hard het ongeveer gaat. Jij enig idee? het toestel heeft aardig wat massa, er ligt een gedraait massief stuk ijzer in de neus.
    En dan nog een vraagje: vader vond de HAWK erg mooi, maar is alweer op zoek naar iets wat nog sneller is. Heb je tips?
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Wat weegt die Hawk?
    Een met lood-verzwaarde Hawk (meen tot 1850gr) hebben we met de radar gun gemeten op zo uit het hoofd 250km/h.
    Is het gewicht lager, loopt de Hawk stukken minder hard.

    Met het goed uittrimmen (instelhoek iets verkleinen, beetje lood erbij, sterke aandrijving) heb je aan de Hawk al een behoorlijk snelle kist. Wil je meer ga je al snel tichting een Surprise, Raketenwurm ov zelfs Avionik. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan....

    Voor meer fun met een hotliner kun je overwegen er een zwaardere motorisering in te leggen. Het wordt een stuk leuker als je (ruim) boven de 1000W in een hotliner hebt.


    Voor wat betreft de Viper: prima te vliegen, zeker met de huidige lipo techniek en dus wat lager vliegewicht tov de vroegere aandrijvingen (480race - 10xN500AR nicads). Zorg wel dat je een goede werper hebt, een beetje startsnelheid is wel fijn. Heel belangrijk zijn kleine uitslagen, hoogteroer maximaal 2mm.
    Dat ene rolroertje doet overigens prima z'n werk, hoef je je geen zorgen over te maken.

    Groet,
    Gerben
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Graupner Mini-Viper opgehaald

    Vanavond bij Wouter langsgeweest om de mini-Viper op te halen. Gelijk natuurlijk al het andere moois bekeken wat gebouwd is/wordt.

    Thuis de bouwplank opgeruimd en gelijk maar begonnen. De onderplaat is af en het eerste spantje moet alleen nog de binnencontour uitgezaagd.
    De onderplaat hoort van 3mm balsa te zijn, maar ik vind het erg zwaar. Ik denk dat ik hem nog een keer overnieuw maak van 2 of 2,5. Het vleugeltje is ook heel licht gebouwd, dus een zware romp zou zonde zijn!

    Ook nog wat OraLight opgezocht, heb nog twee kleurtjes liggen.
    Denk dat ik maar voor rood ga.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, over de Hawk heeft Gerben al wat verteld, dat scheelt mij weer tikwerk.
    Snelheid haal je uit gewicht, dus de Hawk op minimaal 1750 gram vliegen maar ook vooral de instelhoek verkleinen, de eerste vlucht met mijn Hawk was zoals hij uit de doos kwam.
    Er zat geen gang in.
    Zwaartepunt nog verder naar achteren gelegd, hielp niet.
    Toen kwam ik op het idee dat de instelhoek wel eens verkleind kon worden, dus met plakband aan de gang gegaan en hij werd steeds sneller.
    Toen een plak lood erbij en gaan!

    Dan de Viper.
    Hij is, zoals Gerben zei, gemaakt voor ouderwetse techniek, dus Nicads en borstelmotortje.
    Als je met een brushless en lipo's gaat spelen dan hoef je je geen zorgen te maken over gewicht.
    Die 3mm bodemplaat land je op he, die mag best wat dikker zijn en volgens mij moet er wat aan geschuurd worden.
    Werper is inderdaad belangrijk, recht weggooien, hoeft niet hard maar wel recht.

    Bouw ze!

    GJ
     
  9. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je echt adrenaline wilt is een uDD wellicht wat. Kost niks en bouw je in een avond.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pieter
     
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hoe gooi je zo een ding weg?
     
  11. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tja, daar zaten wij ook mee. Laat ik vooropstellen dat elke start weer een belevenis op zich is. We hebben het volgende geprobeerd:


    • Met duim en wijzvinger tussen de kielvlakken pakken over de flaperons heen en dan een duw geven in de goede richting. Dat werkt, maar je hebt een lage aanvangs snelheid en je moet dan wel volgas weg.

    • Als een DLG weggooien. Werkelijk een ramp want dat gooien gaat wel maar laat em wel precies los op het juiste moment anders komt ie keihard terug na een 180 graden dwarrel.

    • Als laatste en definitieve oplossing heb ik een heel klein kegje van 2mm balsa op het batterijluikje gemaakt. aan weerszijden een stukje grof schuurpapier voor de grip en dan tussen duim en wijsvinger gewoon gooien. Dat werkt uiteindelijk het beste.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Stapje verder

    Vanmorgen en vanmiddag lekker gewerkt en dat is te zien:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Inmiddels nog een heel klein beetje verder. Morgenavond of zaterdag de servo's inbouwen en het staartje afmaken. De neus ga ik pas mee verder als ik een geschikte motor heb.
    Heb hier een 1650kv motortje liggen van 140W. Slingert een 6x5 propje rond maar ik weet niet of het toestelletje daar echt snel mee gaat zijn.

    Op dit moment verwacht ik op een vlieggewicht van 290 gram te komen.


    @Pieter Jan: ook wel een leuk kistje die delta! Maar nu eerst nog even met een EPP delta, da's wat makkelijker te repareren.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik verwacht dat je rond de 100 km/u uitkomt met dat motortje.
    Als je even wat meer gegevens geeft (merk motor en aantal lipo's) dan kan ik het wel beter uitrekenen.


    GJ
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een soortgelijk motortje genomen en een lipo die er op lijkt.
    Kom op ongeveer 130 km/u en 9-11 Ampere in vlakke vlucht op een 6x5 prop.
    6x6 scheelt niet heel veel, gaat alleen meer stroom trekken, 13 Ampere.


    GJ
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    130 wordt ik voorlopig wel blij van hoor, als hij dat haalt!

    Hoef alleen de accu nog, de rest heb ik nog liggen :banana:
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Netjes hoor!
    Probeer een zo goed mogelijke aansturing voor je hoogteroer te maken. Het is erg belangrijk dit zo spelingsvrij mogelijk te maken. Zo lang mogelijk heveltje op het hoogteroer, gaatjes voor de stuurstang iets klemmend en zeker niet te ruim, goed spelingsvrij en nauwkeurig servotje.
    Met de minieme uitslagen die dit soort kistjes gebruiken is iedere 0.1mm speling teveel.

    Groet,
    Gerben
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gerben, weer bedankt voor de tips. ik heb nu een 1mm stuurstang klaarliggen, en in het roerhoorntje zit ook een 1mm gat.


    Gisteren heb ik het stabilo en de elevator in de folie gezet. Niet mn favoriete werk maar het is netjes geworden. de kleuren zien er erg mooi uit zo. ik zit nu te twijfelen om de romp te glassen en verder neutraal te houden.
    een foto komt nog, ik zit nu in de trein.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.924
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb altijd zonder problemen gevlogen met een 0.8 staaldraadje in een 2mm bowdenbuis.
     

Deel Deze Pagina