Graupner Mini Viper (was:Goedkope speedkist)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jitze, 22 dec 2009.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, teveel hoogteroeruitslag.
    Met dit soort modellen heb je maar 2 a 3mm uitslag nodig op hoogte.

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2010
  2. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Inderdaad je overtrekt gewoon de vleugel, het zou ook kunnen dat door deze hoge G krachten de vleugel vervormd.

    De oplossing is dan inderdaad kleinere uitslagen, en/of het zwaartepunt naar voren.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een high speed stall krijgt zal ie redelijk agressief omrollen.
    Als hij rustig wegrolt zal er iets vervormen, misschien het hoogteroer en anders de vleugel.

    GJ
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    het gebeurt in een fractie van een seconde, je ziet het toestel zelfs bijna niet draaien.

    Ik zal dus iets minder gek moeten doen met uitslagen als ik dit probleem niet nog eens wil.
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.924
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik denk dat het inderdaad aan de vervorming van het hoogteroer te wijten is, aan welke zijde zit de hevel?
    Daarnaast heb je maar één aileron, wat toch asymmetrische weerstand oplevert.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Jitze het beschrijft is het een stall.
    In een flits trekt ie over een vleugel weg.
    Vervorming gaat rustiger.
    En asymmetrische weerstand??
    Vroeger vlogen ze allemaal met 1 rolroer en dan zou ie in rechtuitvliegen juist naar 1 kant moeten trekken.

    GJ
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.924
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik bedoel dat de linker en rechter vleugelhelft een andere weerstand hebben en bij rechtuitvliegen is dat (meestal) geen probleem omdat je dit eruit trimt.
    Het zou best een een stall kunnen zijn, maar waarom dan altijd naar rechts?
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik denk zelf ook dat het een stall is.
    Normaal heb ik nooit last van afwijkingen met het toestel, hij vliegt heel strak. Alleen als ik hem echt hard up trek doet hij dit. Het duurt een fractie van een seconde en is daarna ook gelijk weer over (alleen je schrikt je rot). Ofwel: de angle of attack van de vleugel is heel even te hoog.

    Of het altijd naar rechts is weet ik niet, maar de 2x dat ik het had wel in ieder geval.
     
  9. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    even naar de eerste posting snel vliegen voor weinig

    Kijk eens naar de E2k WASP goedkope kit zeer snel en wendbaar met niet te dure spullen.
    En vooral ja (je moet er wel tijd voor hebben) via een triplex hobbyplaat van de gamma is de romp makkelijk te kopieren daar deze het eerste zal sneuvelen.
    Hier kan je voor 4,50 2 rompen bouwen uit 1 plaat.
     
  10. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Waspjes zijn best stevig, alleen een volgas crash overleeft hij niet.

    Harde landingen of zelfs radslagen kan hij wel tegen.
    Kitjes zijn via Dutch F3D site te verkrijgen, bouwen duurt 2 avonden.
    We proberen een competitie van de grond te krijgen. Er zijn al een aantal vliegers, dat zal wel lukken dus.
    Afgelopen weekeinde op de Nationals meegevlogen, dat ging super.

    Dus wil je goedkoop en leuk racen dan is dit een goede optie.
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    update

    Even een update over de Mini Viper.
    De afgelopen weken/maanden heb ik er veel plezier aan beleefd. Afgelopen zaterdag kwam hier een tijdelijk einde aan door een domme stuurfout.

    Ik was vanuit een lage pass verticaal omhoog aan het vliegen en dan doe ik vaak even het gas dicht. Ik belandde nu helaas bijna recht boven mn hoofd en kon dus de snelheid van het toestel niet meer zien.
    Toen ik hem horizontaal probeerde te krijgen stallde het toestel en kon ik niet zien of hij rechtop of op zn kop lag. (Ik denk dat ik hier ongeveer schrok en vergat wat gas te geven.) Normaal los ik een orientatieprobleem op door even up te trekken en te kijken welke kant hij opgaat.
    Deze keer ging dat niet. Zonder motorvermogen stallde het toestel opnieuw en verdween achter de beruchte bomenrij.
    (op ons veld staat er als je aan het vliegen bent een lange hoge bomenrij achter je rug. als je daarachter verdwijnt ben je klaar.)
    Hij is hard op zn neus neergeklapt. Vreemd genoeg is zelfs de propellor nog heel en is enkel de romp gecruncht. De vleugel is nog prima.

    Ofwel: de schade is 1 avondje plakken en 10 euro hout+folie.
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.924
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zei het zaterdag nog: lekker stevig vleugeltje ;).
     
  13. Arthur Hendriks

    Arthur Hendriks

    Lid geworden:
    15 okt 2016
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Schipluiden
    Hey Guus.

    Ik ben nu de min Viper aan het nabouwen van de Graupner tekening. Klopt het dat niet alle ribben erop staan? Zo ziet het er naar uit. Ik heb 2 pagina's. 1 pagina tekening en de andere de bouw instructie.\

    Ik hoor het graag

    Groet Arthur

     

Deel Deze Pagina