Graupner Piper Cherokee

:banana: Eindelijk na heel lang zoeken heb ik hem eindelijk gevonden en binnen kunnen hengelen… :banana:

na 7 maanden ellende in de thuissituatie (geestelijk gestoorde ex) eindelijk een moment van vreugde en geluk…. Ik was al bijna vergeten hoe dat voelde…

vroeger toen ik een klein kereltje was had mijn oom een prachtige Graupner Piper Cherokee, hij was net zo mooi als die in de graupner catalogus die intussen helemaal versleten was van het steeds maar doorbladeren….. wow wat was dat een schitterend toestel, veel mooier dan de Big Lift van mn vader…
Mijn oom vond het schitterend dat ik telkens maar weer vroeg of ik zn vliegtuig mocht bekijken en vol bewondering alle details zat te bekijken….
Dat blijft je je hele leven tot je dood aan toe bij… toen ik wat ouder was kreeg ik van mijn oom de HB 61 pdp motor die in de cherokee zat… met de woorden, “alsjeblieft jongen hier heb je alvast een motor voor als je later ook gaat modelvliegen” mijn blik vertrok een beetje van :eek: naar :banana: echt een supergeweldige man was die ome Luuk van mij, hij was de gene die mij op 12-13 jarige leeftijd mn eerste biertje gaf :bier: en even daarna de motor van zijn mooie Cherokee :)

altijd is me dat toestel bijgebleven en heb lang gezocht naar een originele graupner bouwkit of een gebruikte in nette staat, en nu na ruim 20 jaar heb ik hem eindelijk gevonden…… een heuse nieuwe ongevlogen cherokee met een (nieuwe) 12cc irvine…. Ik hoef niet uit te leggen dat deze vervangen gaat worden door de HB 61 pdp die toevallig heb liggen :D

wow… ik ben echt blij :thumbsup:
1CFB3FBE-1490-4355-9470-A3A3D689525D.jpeg
4B1D0523-ED0A-49D7-B347-8B0A10AB7DBF.jpeg
879D1D19-A755-4CD4-93F2-7738184881BA.jpeg

Dat was inderdaad een RETEGAVE kist in de catalogus, waar ik ook heeeeel veel uurtjes op heb zitten kwijlen....

Gaaf man! En dan nog ongevlogen ook... Wel goed checken of hij destijds recht gebouwd is!

Goed gezien :yes:

Ik was ze al aan het zoeken, of ze anders zelf maken….. tot ik een mailtje kreeg van de bouwer dat hij nog was losse delen had gevonden :)

A5DCE796-DD44-432A-B67B-2B9EA2C88504.jpeg

Gaaf heb je hem compleet! Wat ik ook een mooie kist vond was de Monsun, ik herinner mij nog dat die op dezelfde pagina stond waarook de Cherokee stond. Ik bedoel dan de uitgebreide catalogus. De Monsun was voor een 6,5 CC tweetakt.

Gaaf heb je hem compleet! Wat ik ook een mooie kist vond was de Monsum, ik herinner mij nog dat die op dezelfde pagina stond waarook de Cherokee stond. Ik bedoel dan de uitgebreide catalogus. De Monsum was voor een 6,5 CC tweetakt.
:D "N" op het eind.... het ding was naar een seizoen vernoemd.... ;)
Was inderdaad ook een heel mooi ding. Jaar of 6~7 geleden nog eens een complete kit van tegen gekomen, ongebouwd, met de HB 40 er ook bij, nieuw in zijn doosje.... Heel jammer dat ik die toen af moest slaan, want mijn meissie vond het huis al te vol...

de Monsun was inderdaat ook een mooie, net als de Jodel Robin... dat oude spul uit jaren 70 / 80 blijft prachtig, als ik ooit een kit tegenkom dan kan ik me niet inhouden :D
zo heb ik nog een nieuwe MK kit staan, een ongebouwde Simprop EA 230, en een nieuwe 1/4 Byrons Christen Husky bouwkit uit de jaren 90, mooiste vondst was een hele nieuwe en zelfs in een onbeschadigd doosje liggende HB 61 pdp pumped, alsof hij zo uit de fabriek is gerold.. echt nog geen eens een kreukel in de meegeleverde boekjes/instructie, dat is nou echt een timecapsule, er zaten nog 3 super-tigre gloeipluggen bij die destijds in een kartonnen doosje werden geleverd

ouwe meuk is gaaf :)

Toch is die Irvine motor ook wel een mooi ding, hoewel op een oude kist een HB of een PDP wel mooier is. 10 CC was toen in die tijd een beetje de max.Prachtig vond ik ook de meercilinders van OS uit die tijd.

Grappig, ik was ook altijd verliefd op die Cherokee uit de katalogus. Net een mooie auto maar dan met vleugels.

haha, dat is inderdaad exact dezelfde, de HB zonder pomp met weinig draaiuren die uit mn oom zijn cherokee kwam had ik een tijd geleden gestart en werkelijkwaar.. primen en 1 tik en gelijk lopen, en nog netjes ook :yes:
toch best goed spul die ouwe meuk :D
Ik heb meerdere HB's gehad (hoewel nooit een .60) en ik vond het altijd zeer vriendelijke motoren in de omgang. Liepen als het spreekwoordelijke klokje...

Back