Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

mx-16, ik heb de programmeervoorbeelden aan het einde van de handleiding gevolgd en daar staat wel butterfly en welfkleppen in maar geen remklep beschrijving. Bij de basis instellingen worden remkleppen niet genoemd en ook niet bij waar welke servo in moet.

dat van de regelaar kan kloppen, eens kijken of dat zo werkt.

Het klopt dat je verschillende fasen anders getrimd wil hebben maar het is wel oppassen dat het uittrimmen dus per vliegfase opnieuw moet.

Ok. Overal waar staat "welfklep" moet jij lezen "remklep". Het principe is exact hetzelfde.
Even opletten hoe je je remkleppen wilt aansturen; gas naar je toe trekken om de kleppen omhoog te laten komen of gas van je af duwen om ze omhoog te laten komen?
In het eerste geval moet je in de grundeinstellungen bij Gas an K1 -> "kein" hebben staan, in het tweede geval "kein inv". Je motor op een schakelaar is het makkelijks, dat heb ik ook. Meestal heb ik hem op K8 want 2-3-4-5-6-7 zijn voor rol, richting, hoogte, rol2, klep1 en klep2. K1 gebruik ik dan om de stroomvoorziening op te prikken.

Het klopt dat je verschillende fasen anders getrimd wil hebben maar het is wel oppassen dat het uittrimmen dus per vliegfase opnieuw moet.
Ja, even opletten. Als je er aan gewend bent wel heel erg handig hoor. Je kunt nog veel meer per fase instellen (dual rate en expo bijvoorbeeld - moet je ook even om denken als je wijzigingen maakt in het fasetrim-menu dat dat dan per vluchtfase moet)

thanks, dat was de gouden tip, het was even vogelen tot allebei de remkleppen volledig erin en eruit kwamen maar nu werkt het allemaal goed.

Heb nog geen verschillende vliegfasen ingesteld, eerst maar eens zo vliegen, de rest volgt dan nog wel.

Hallo heren,
sinds gisteren heb ik een MX-16 maar.......

Welke ingang gebruik ik nu voor de Bec van de ESC in te pluggen op de Graupner GR 16?
Als ik naar de plaatjes kijk dan kom ik bij nr. 8 uit.
Of moet ik nr. 1 gebruiken die geeft nl. Gas-/ Bremse weer.

Mvg.Bernard

Beetje afhankelijk van hoeveel/wat voor servo's je gebruikt. Via de poorten 7 en 8 mogen mag je als ik het goed heb niet meer dan 5A trekken. Daar heb je wel heel veel en hele zware servo's en bijvoorbeeld verlichting voor nodig.
Als je kanaal 1 vrij hebt kun je die nemen maar 7 of 8 is normaal gesproken geen enkel probleem.

Er loopt op het RCN forum al een tijdje een draadje over de nieuwe SJ zenders die Graupner binnenkort gaat introduceren:

Wird es bei den Graupner Sendern bald bunt?

[SJPROPO] TRANCEMETTER - Air

attachment.php

bc01f2152be442649ac1047e8b275fb6.jpg

Zo te zien beginnen ze nu eindelijk die rare Graupner-gewoonte af te schaffen om een 6-kanaals zender MX12 te noemen, een 8-kanaals MX16, etc. De T-serie gebruikt gewoon het aantal kanalen als kenteken...
Maar nog steeds alleen draaiknopjes en geen schuifpotmeters, dat is een van de weinige dingen die ik echt jammer vind aan mijn MX16-HoTT.

ik vind nogsteeds die mx-32 er super vet uit zien, hoop dat die eens leverbaar komt;)

vind wat ik zo de plaatjes van de schermpjes zie het menu van die t-12 een beetje kinderachtig... wel mooie metertjes maar beetje kleuren chaos...;)

Op de ProWing in Soest (DE) was dit weekend geen Hott ontvanger meer te krijgen, volgens de verkopers wordt er toch flink gehamsterd. Maar in NL gewoon online te bestellen.

Ik heb 2 probleempjes waar ik bij het instellen van de AVA niet helemaal uitkom:

1) Ik wil de gasknuppel beveiligen met een extra schakelaar. Zodat als ik het model na landing oppak ik niet meteen een haal van de klapprop krijg als ik tegen de gasknuppel aan zou stoot... Hoe moet dat ook al weer?

2) Ik heb een vario sensor. Hij staat aan in het telemetrie menu en als ik daar kijk bij de 'rauwe data' dan werkt hij ook. Maar in de twee standaard schermen voor vario en hoogte zie ik niets veranderen. Heb ik dan een firmware upodate nodig? Bij een eerdere ontvanger heeft het wel gewerkt.

Oh ja, heeft iemand al eens een klein speakertje gevonden wat rechtstreeks in te pluggen is in de koptelefoonuitgang?

Probleem.
Toen ik mijn MX-16 HoTT en de eerste ontvangers net had, heeft Arjan het spul voor mij geregistreerd en geüpdate. Sindsdien nog een paar ontvangers gekocht en die hadden kennelijk dezelfde update want alles werkte. Gelukkig maar, want hoewel ik goed Duits snap en geen echte digibeet ben krijg ik van Duitse software, en vooral die van Graupner, meestal hoofdpijn.

Maar nu ben ik aan de beurt. De ontvanger die eerder in mijn Taborca zat is verhuist naar de Epsilon (en doet het daar prima). Omdat inmiddels de Taborca is gerepareerd door MaartenX heb ik een nieuwe GR-16 ontvanger gekocht voor de Taborca. En kennelijk heeft deze een recentere update dan mijn zender, want hij reageert niet. En ik heb er net nog eens naar gekeken... maar ik krijg nog steeds hoofdpijn van die Graupner update-software...

Ik denk dat Arjan best nog eens voor mij zou willen updaten, maar Deventer is niet helemaal om de hoek vanuit Hilversum. Is er toevallig niet iemand die hier iets dichterbij woont die goed uit de voeten kan met dat HoTT spul en mij uit de brand zou willen helpen?

Laatst bewerkt:
Met de nieuwste versie van van Graupner gaat het erg eenvoudig. Ik heb nu versie 2.4 van de ugrade studio.
Je kiest dan voor "HoTT Receiver" en daar kies je de optie "Auto download". Zorg dat je de ontvanger bij de hand hebt. Houdt het knopje ingedrukt en plug de ugrade-kabel in de telemetrie poort. Dan zie je op het scherm dat de receiver gevonden is en kan je het knopje loslaten.
De rest gaat vanzelf. (Zo even uit mijn hoofd)

Rob

Dat klinkt alweer een stuk simpeler... maar, voor mij is het probleem nu opgelost. Er was helemaal geen update nodig, ik had iets verkeerd aangesloten (stom, stom, stom) maar eenmaal goed aangesloten bleek alles perfect te werken. Dus de Taborca is klaar voor een re-maiden - graag met ietsje minder wind...

Help met updaten gevraagd

Iemand al de firmware van de MX-16 ge update? Mijn MX-16 heeft versie 1.65.De laatste versie 1v722 wil ik met radio-studio 3.5 updaten maar de file die van de site gedownload is krijg ik niet in de firmware-upgrade.

Mvg. Bernard

Hallo Bernard,
Het is niet de bedoeling om exact dezelfde vraag op 3 verschillende plekken te zetten. Ik heb al antwoord gegeven op één van die twee andere plaatsen waar je vraag staat.....

Moet je even de Nederlandse firmware er op zetten (is 1 minuut werk, net zoals je een normale update doet). In het pakket zitten alle talen die je wilt (engels, duits, nederlands, spaans, italiaans....)
Firmware_talen_zpsba904a05.jpg

Vandaag geüpdate naar de laatste versie voor de mx-20, zonde dat op de firmware pagina nog de oude versies worden getoond.

Groet'n,
Sander

Back