Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

1. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Helaas, niet te vinden.

Op de site van Graupner zou hij normaal moeten staan.
    Het probleem is echter als ik de file download er een handleiding van de MX-16 HoTT blijkt in te zitten.

Volgens mij hebben ze nog geen engelstalige handleiding!

2. beekman

beekman verslagschrijvers

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Ik vraag me wel af of er wel verschil zit tussen de MX16 en de MX20 buiten het aantal geheugenplaatsen?
    De Duitse handleiding van de MX16 en de MX20 zijn inderdaad niet identiek maar of de instellingen en de mogelijkheden anders zijn daar ben nog niet van overtuigd.
    Op de site van Graupner staat in ieder geval wel een volledige Engelse en een zeer beknopte Nederlandse beschrijving voor de MX16:
    Graupner MX-16 COMPUTER SYSTEhannelsM GRAUPNER HoTT, 8 c

Wat betreft je vraag waarom er maar van 1 pool de stroom wordt gemeten; Als er stroom loopt is er altijd sprake van een stroomkring.
    De stroom die je in positieve ader (+ rood) meet komt ook weer terug via de negatieve ader (- zwart). En de stroom is in deze kring overal hetzelfde: Loopt er 20 AMp door je accupakket dan loopt er ook 2O Amp door je positieve (rode) kabel naar de regelaar en 20 Amp door de regelaar zelf en dan weer 20 Amp terug door de zwarte kabel naar het acupakket. De stroomkring is zo weer rond.
    Als je de positieve ader en de negatieve ader samen meet dan heffen deze elkaar op (20Amp en -20Amp)=0
    Het maakt dus niet uit of je stroom van de positieve pool of van de negatieve pool meet, de waarde is hetzelfde alleen is de stroomrichting verschillend.

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je indruk wilt maken op het vliegveld, de officiële versie van stroom in = stroom uit:
    Wetten van Kirchhoff

4. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Okay, bedankt.
    Ik moet nog even bekijken hoe ik die Electric Air Module het best kan monteren en aansluiten.

Wat de handleiding betreft, de engelstalige versie is op komst. Men heeft bij Graupner nog iets meer tijd nodig.
    Tot die handleiding uitkomt adviseren ze de engelstalige handleiding van de MX-16 te gebruiken. Je zou er op z'n minst de MX-20 moeten kunnen mee bedienen, voorlopig dus. ;)

5. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Wie weet wat er gebeurd als je de verkeerde firmware upload? Ik bedoel, krijg je een foutmelding ofzo? Dat gedeelte van dit systeem is een beetje goedkoop, ik weet niet hoe het met andere merken is...
    En waar is dat "motor on C1" goed voor? Is het ook van toepassing op elektrokisten? Moet ik dat wel instellen of is "none" goed? Snap het niet zo goed...

6. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Ik heb eigenlijk zelf nog totaal geen tijd gehad om m'n zender te bekijken en in te stellen, noch om de handleiding te lezen!

Als ik tijd heb wil ik het nog wel eens bekijken.
    Zou eigenlijk nog iets moeten testen voor beekman. Ook nog niet aan toe gekomen... ;)

Straks eens kijken of de engelstalige handleiding al bij de downloads zit. Want tot voor een paar dagen was het nog steeds de handleiding voor de MX-16 die erbij zat.

7. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Geen idee, misschien kun je het eens vragen op het duitse forum waarvan de link hieronder ergens staat.

Als ik het goed begrijp moet je "motor on C1" instellen op "idle re." als je met een gewone electrokist wil vliegen. Geen gas (idle) is stick naar achter, vol gas is stick naar voor.
    Wil je dit omdraaien (geen idee waarom iemand zo zou willen vliegen), dan hoef je niet je gaskanaal te reversen maar heb je de keuze 'idle fr." nodig. Maar zoals gezegd, waarom je dat willen gebruiken... Beetje raar, geen gas stick naar voor, vol gas stick naar achter. Makes no sense... ;)

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat gebruik je bijvoorbeeld met elektrozwevers met remkleppen. Ik zal je niet vermoeien met de details (staat haarfijn in de manual) maar remkleppen zitten vaak ook op de gas-stick, waarbij "gas open" kleppen dicht moet zijn. Die functie heet Bremse. En daar horen weer mixers bij, waarbij het nodig is de gasfunctie om te draaien. De vorige MX-16 (35Mhz en 2,4 IFS) had dat niet en dat is retelastig :)

Daarnaast zijn er ook mensen die gewoon met "getrokken gas" vliegen.

9. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Owzo.. Het heeft met zwevers met kleppen te maken.

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    ja....die hebben sommige rare mensen :p
    En daar is het wel logisch, als je remkleppen wilt trekken (zoals dat heet) doe je "het gas dicht", je remt immers af.

Overigens vliegt een maatje van mij ook met "getrokken gas". Best lastig als je daar een keer de zender van over pakt. Het idee daarachter is volgens hem dat het in een echt vliegtuig vaak ook zo is; van een Cessna 172/182 en ook een Piper Cherokee weet ik het inderdaad, daar zit een gasknop die je uit moet trekken (dus naar je toe) om gas te geven.
    Nou ja...het zal wel :)

11. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    NOP :nooo:

Elke vliegtuig (dus ook de Cessna`s en Pipers) moet je om volgas te geven de hendel/knop naar voren duwen :yes:

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    chips ja je hebt gelijk, weet niet meer wat dan de logica was :confused:

13. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dat komt waarschijnlijk uit de heliewereld, daar trek je namelijk wel het gas/pitch naar je toe.

14. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Kun je even zeggen hoe je dit hebt geflikt? ;)

Ik heb de handleiding al een paar keer overlopen, maar lijkt niet altijd even eenvoudig.
    Iets met free mixers ofzo?
    Voorlopig heb ik echt geen idee...

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Voor zie dit ook wil:

Hier beschrijf ik hoe je de rechter 3-standenschakelaar (ctrl 10) en een tweestandenschakelaar (Sw 3) kunt programmeren zodat je op kanaal 6 standen hebt:

* Ga naar "gebereinst""
    Ga naar Kanaal 5, op het tweede vakje klikken (staat nu "frei"), dan schakelaar 10 bewegen. Als het goed is staat daar dan "Geb10".
    * Ga naar Servoeinst"
    Selecteer kanaal 5, zet "mitte" op -20, "weg" op 80% 120%
    * Ga naar Freie mixer

Maak M1: 5 ->5, schakelaar toewijzen ("3"), en dan met het pijltje naar rechts in het mixermenu:
    Weg -30% -30%
    Offs -50%

En dan heb je 6 standen :)

Let even op: als het basismodel "vliegtuig" is moet je bij de grundeinstellungen wel 1 rolroer selecteren, anders gaat kanaal 2 ook meedoen met de mixers.....

16. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Heb een MX12 gelinkt als leerling aan mn MX16, heb een nieuw model ingesteld op de trainer zender. Als ik overschakel naar de MX12 dan is de neutraalstand van de servos anders. Moet ik dat in het sub trim menu van de trainer zender oplossen?

En kan de antenne van de ontvanger in het toestel blijven? Waarom hebben sommige ontvangers 1 en andere 2 antennes?

Vliegt wel fijn die MX16 en handig dat je kan zien hoeveel accu, bereik etc je hebt. Nu sparen voor telemetry.

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Staat in de beschrijving; je moet in de leerlingzender het totale model kopiëren, dus inclusief alle middenstanden, uitslagen, enzovoort. Bij de oude MX16S moest dat juist dat niet, daar moest je in de leerlingzender een "kaal" modelgeheugen gebruiken.

Dus ja, je moet alle middenstanden etc in de leerlingzender goed zetten.

Het lijkt er op dat met de HoTT als leraar de leerling enkel het zendgedeelte van de leraar-zender gebruikt; bij de oude MX16 gebruikte de leerling het zendgedeelte én het modelgeheugen van de leraar.
    Of eigenlijk, dat lijkt niet alleen zo, het is ook echt waar. Ik heb daar al wat kritiek op gelezen maar ergens is het wel fijn. Dan kan de leerling zijn eigen instellingen aanpassen in zijn zender.

18. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Mja het staat andersom de leraar moet zich aanpassen aan de leerling. Maar iig bedankt! En hoe moet de antenne van de zender staan? Had ergens gelezen niet rechtop maar 45 graden?

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Bij mij niet. Er staat letterlijk: (blz 129): het model waarmee de leerling vliegtvan de leerling moet compleet in de leraarzender worden geprogrammeert. Ze gaan er nu dus van uit dat de leerling zijn eigen zender en vliegtuig heeft, en jij schuift nu als leraar aan :)

Dat van die antenne weet ik ook niet. Ik heb hem altijd gewoon haaks staan.

20. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Perfecte beschrijving, kan het alleen nog niet uittesten wegens tijdsgebrek. Vanaf het even lukt test ik de programmatie en laat ik hier iets weten!
    Alvast bedankt voor je hulp Arjan, anders had ik het waarschijnlijk niet gevonden! :D

Deel Deze Pagina