GreatPlanes Seawind EP

Discussie in 'Watervliegen' gestart door marijnacht, 12 mei 2008.

1. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hee Rowan,

Gefeliciteerd met weer een geslaagde vlucht. Moet wel heerlijk zijn aan het eind van de dag aan het water. Jammer dat het te donker was voor een filmpje.

Ik ben de laatste tijd niet veel meer wezen vliegen. Mijn prive veldje is al aardig volgebouwd. Er wordt nl een nieuwe wijk gebouwd op de weilanden waar ik altijd vlieg. Het is nog wel mogelijk maar de ruimte wordt steeds kleiner, en er komen steeds meer bewoners.

Mede daardoor heb ik de Seawind aangeschaft.(btw hij is er nog steeds niet) In de zelfde wijk zijn een paar ruime grachten aangelegd en 5 minuten fietsen is een zandgat.

Is WD40 voldoende om de roestvorming tegen te houden denk je?
    Ik heb het nog staan.

Als je nog even snel een waterkist wil bouwen moet je eens kijken naar de Puddle Twin. Leuke kist en snel te bouwen. Tekeningen zijn op internet te vinden.
    Zal echter niet veel uitmaken met de seawind kwa ruimte.

Gr Harry

2. want a plane

want a plane

Lid geworden:
    17 aug 2005
    roestvorming

ik betwijfel of dat genoeg is! ik ga echter toch voor de RVS vervanging.. de aansturing zit er nu toch even optioneel in ;). ik denk dat als je een spray haalt om de onsteking van je motor/brommer in te spuiten zodat hij waterdicht word ook redelijk helpt dat vormt namelijk en soort laagje en het smeert ? en anders misschien ook vliegen en proberen te behandelen totdat het gaat roesten? tegen de tijd dat het zo ver is ook maar langs de randjes het strookje schuim eruit snijden en ook vervangen door RVS ?

vergeet niet als de seawind binnen is om de stuurstangen die naar je Rudder en Elevator toe gaan goed te schuren en te behandelen met Olie! zeker die van je Rudder ( zit dichter bij het water en roest verschrikkelijk! )

bij mij zat alles zo vastgeroest dat de servo's niet sterk genoeg waren om de roeren te bewegen...

Groetjes Rowan,

3. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hoi Rowan,

Waar ik al bang voor was, is bewaarheid, De Seawind was achter gebleven bij de douane. Kost 28 euri ekstra.

Een juweel van een kist. Jammer dat de vleugel niet past en dus pas gemaakt moet worden. Net als de vleugel bevestiging, een knullige oplossing. Dit wordt een M5 nylon bout met een moer onder het triplex brugje. Romp is fantastich, vleugel minder. De pasform van de vleugeltips houdt ook niet over.

Maar een juweeltje. Er komen 2 servo's in de vleugel. Hier is ruimte genoeg voor. Heb ik ook wat meer kracht op de rolroeren.

Rowan, is het water waar je vliegt soms brak water? Dat zou verklaren dat de boel zo snel vast roest. In dit forum en dat van RCgroups.com heb ik nog geen klachten gelezen over roestvorming.

Gr Harry

4. want a plane

want a plane

Lid geworden:
    17 aug 2005
    roestvorming

Hee Harry,

waar ik vlieg is het inderdaad brak water maar meer zout als zoet ;) maar ik maak het model altijd goed schoon en zo nu en dan iets aan wd-40 erop. maar ook als ik hier thuis vlieg ( zoet ) gebeurd het ook... ik ga het toch vervangen door rvs wil ook gewoon kunnen vliegen in brak water ;).

heb je al een idee wat de setup gaat worden?

Groetjes Rowan

Nog een paar dagen en op naar croatia :D:D:D:D

5. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hi Rowan,

Om roestproblemen uit te schakelen is RVS inderdaad de oplossing. Het is wel moeilijker te bewerken.

Mijn setup is standaard. de RimFire 28-30-950kV. Volgens de berichten voldoet deze buitenloper prima, en past zonder aanpassingen.
    Al mijn servo's zijn van Hextronik, de HXT900. Deze servo's zijn 0,8 g zwaarder dan de futuba maar de stelkracht is 1,6 kg. de regelaar is van Turnigy, 25A met BEC. Verder heb ik nog een LIPO 3S1P van 1500 mA.
    Ik lees dat er ook met 2100 mA gevlogen wordt.

Net als jij gaan we met vakantie. De Seawind zal moeten wachten tot na de vakantie. (het weer zit trouwens toch niet mee)

Eens kijken of er in Praag modelbouwzaken zijn.................

Het is hier trouwens erg stil. Zouden alle bezitters van de Seawind op vakantie zijn..............? :cool:

Fijne vakantie.

Gr Harry

6. want a plane

want a plane

Lid geworden:
    17 aug 2005
    setup

Ja zeker! ik vlieg ze met 11,1 V 2200 mAh lipo's van rctechnics en heb daar Hele moooie vliegtijden mee!

en tja ik moet zeggen dat ik het ook jammer vind dat marijnacht niet meer reageert met zijn bevindingen ? ondertussen al een maiden gemaakt?.

ik ga over een paar dagen op vakantie de stress slaat hier nu net toe in huis :D....

Groetjes Rowan,

7. marijnacht

marijnacht

Lid geworden:
    25 jul 2007
    weer terug

Ben een tijdje erg druk geweest en heb helaas geen tijd gehad om te vliegen of te posten op het forum.

Leuk dat er weer een nieuwe Seawind bezitter is bijgekomen.
    Over het rolroer, dit had ik bij m'n twinstar ook met twee servo's en het werkt erg goed om bij het landen dit als flaps te gebruiken. (wel zette ik ze hier omhoog ipv naar beneden omdat ie anders voor eeuwig bleef zweven).
    Ik heb er over nagedacht om dit bij de Seawind ook met twee servo's aan te gaan sturen, maar had toch geen zin om hier direct een aanpassing voor te maken.
    Ben heel benieuwd hoe 'return' harry dit maakt (foto's)???

wel ben ik bezig m'n FlyCamOne2 in te bouwen. deze wil ik in de cockpit tussen de piloten zetten zodat je ziet wat zij ook zien. :)

binnenkort meer...

8. want a plane

want a plane

Lid geworden:
    17 aug 2005
    camera

Hee Marijnacht!

als er filmpjes zijn of foto's van je installatie zeker even hier neer knallen! ik heb er namelijk ook al over na zitten denken! heb je ondertussen wel de maiden al gehad of had je dat nou al?

Groetjes Rowan,

9. marijnacht

marijnacht

Lid geworden:
    25 jul 2007
    Yes!!!!!!!
    Gisteren eindelijk m'n maiden gehad.
    Het was zulk prachtig windstil weer en ik had eindelijk tijd.

Wat vliegt dit ding geweldig zeg, echt heel soepel. hij reageert heel direct op de bewegingen van de knuppel, (ik had gelukkig wel wat expo op de rolroeren).
    Alleen landen ging wel heel 'skippend' maar dat kan ook aan mijn vliegkunsten liggen (ben nog niet zo heel ervaren :)).

Ook komt hij heel mooi los uit het water, eerst langzaam gas geven, als hij planeert kun je volgas geven en dan ben je zo in de lucht. Je moet niet direct volgas geven heb ik gemerkt, doordat de propeller hoog zit drukt hij dan de neus dieper in het water en gaat hij moeilijker in plané.

Al met al een heel fijn nieuw vliegtuig in m'n collectie.

groet,

Marijn

10. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Hee Marijn, gefeliciteerd met succesvolle maiden!!! :D

Waar heb je gevlogen? Kanaal/meertje?

11. marijnacht

marijnacht

Lid geworden:
    25 jul 2007
    Thanks!
    Is toch elke keer weer spannend. Vooral deze keer omdat dit mijn eerste zelfbouw vliegtuig was.
    De vorigen had ik allemaal 2ehands gekocht en dat is toch anders, hier heb je dan toch de nodige uurtjes al in geinvesteerd.

Ik heb gevlogen op Bussloo, een recreatieplas in de buurt.
    Is nog niet echt de ideale plek omdat het overdag met mooi weer dus gewoon druk is met mensen die aan het zwemmen zijn. Niet echt een goede combi met watervliegen...
    kan hier dus alleen 's avonds terecht.

groet,
    Marijn

12. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hi,

Na vakantie en redelijk druke tijd weer wat aan de hobby gedaan.
    Zoals eerder aangegeven heb ik 2 servo's geinstalleerd in de vleugel.
    Gelukkig is er ruimte genoeg alleen met de pen, waar de vleugel mee in de romp gelocked wordt, moest ik rekening houden.

Ik heb gelijk deze pen met ekstra epoxy vast gezet.

Nieuwe servo bevestiging.

Alles op z'n plaats.

Inmiddels is de motor ook geplaatst en aangesloten aan de verlengkabels.
    Trouwens een prettige voorbereiding, deze verlengkabels, zeker met een Rimfire.

Marijn, bedankt. leuke draad. Jij hebt gezorgt dat de Seawind is aangeschaft.;)

Rowan, inmiddels terug van vakantie?

Meer volgt.

Gr Harry

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. marijnacht

marijnacht

Lid geworden:
    25 jul 2007
    Hi Harry,

Leuk dat je er al zover mee bent.
    Ik ben heel benieuwd naar de plaatjes.
    Wil zelf ook twee servo's gaan inbouwen want ik vind de landingssnelheid ook aan de hoge kant.

14. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hi Marijn,

Ik ben benieuwd wat het effect zal zijn. Opzich is het profiel van de vleugel al vrij dik, wat al zou moeten resulteren in een lagere snelheid.

Ik lees (ook op RCgroups.com) dat het een vrij snel vliegtuigje is.
    Niet erg. Maar waar ik wel zorgen over heb is de kans van het "ïnnemen" van water tijdens de landing op het water.

Op het forum van RC groups wordt de naam van CORROSIONX genoemd.
    Wat ik lees moet het een wondermiddel zijn. Zelf regelaars die behandels zijn met dit spul werken nog als ze uit het water komen (na drogen uiteraard).

Ik dacht de regelaar in een ballon te pakken en afsluiten met een tirerap.
    Moet ie natuurlijk niet te heet worden......

Gr Harry

15. want a plane

want a plane

Lid geworden:
    17 aug 2005
    daar is hij weer !

he he eindelijk weer eens in het vaderland :D

3 weken toch wat lang hoor... maarja !

wat ik heb gedaan met de regelaar is 2 stukken watervaste brede tape nemen en met die 2 plakken de regelaar sealen! werkt simpelweg gewoon goed;) ben net 2 uur thuis en dalijk weer weg voor wat vluchten ala seawind :D

Groetjes Rowan,

P.s. wel koud hier .....

16. marijnacht

marijnacht

Lid geworden:
    25 jul 2007
    Hi Harry,

Ik heb besloten dat ik ook 2 servo's op de rolroeren wil, kun je wat foto's laten zien hoe jij dit gedaan hebt?

De Seawind is idd een snel vliegtuigje en een lagere landingssnelheid zou goed uitkomen.
    Ik heb ook over CorrosionX gelezen op RCgroups maar kan het hier in nederland niet vinden.
    Bij coleco staat het op de website maar navraag deed blijken dat ze het niet meer leveren.
    Overigens heeft mijn seawind als eens een keer op de kop in het water gelegen en zelf toen was er niks aan de hand, gewoon drogen en weer vliegen.

Groet,

Marijn

17. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hee Martijn,

Gelukkig weer heel terug. Hoe was de vakantie, en heb je er nog gevlogen?

Een paar post terug heb ik wat foto's geplaatst. Ik weet niet of ze te zien zijn, maar af en toe lijkt het of ze verdwenen zijn. Weet niet hoe dat komt. Maar goed, ze zijn er nu wel.

Bij de eerste foto heb ik het oude servo plankje verwijderd en de nieuwe op de vleugel gelegd en met een hobbymes de omtrek ~ 1,5 mm ingesneden. daarna vanaf de voorkant het overtollige materiaal weg gestoken zodat het nieuwe servoplankje er netjes inpast. Let wel op dat je de vleugelpen ook mee moet nemen in de maten. Op foto 3 zie je dat de servos´s ongeveer 4 mm uitelkaar staan. Dit is de breedte van de koolstof vleugelbevestiging. De servo´s zitten dus aan beide kanten van de vleugelpen.

Op foto 2 is het servoplankje op de plaats gelijmt met 2 componenten lijm. Denk er ook aan dat je de vleugelpen ekstra vast lijmt. Dit was in mijn vleugel niet echt goed gedaan. Nadat de lijm droog is, snij je met een scherp mes het overtollige tempex weg om ruimte te maken voor de servo´s.

Op foto 3 zit alles op de plaats. De aansluiting van de stuurstang naar de rolroeren zit aan de onderkanr. Dit is gedaan omdat de servo´s al erg hoog boven de vleugel uitsteken.

Laat even weten of dit duidelijk is.

Succes.

Gr Harry

18. marijnacht

marijnacht

Lid geworden:
    25 jul 2007
    Hi Harry,

Hier op mij PC zie ik de plaatjes inderdaad niet, ook nu nog niet. het lijkt of ze maar 1x1 pixel groot zijn.

zou je ze misschien via pb aan me willen sturen? ben er erg benieuwd naar namelijk.

groet,

Marijn

19. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    Hoi Marijn,

Voor mij zijn ze zichtbaar. kijk maar even in je brievenbus;).

Gr Harry

20. return

return

Lid geworden:
    15 jun 2008
    He martijn,

Nog wat gedaan met de rolroeren, of ben je inmiddels druk met de opleiding?;)

Gr Harry

Deel Deze Pagina