Groot onderhoud aan de Walrus

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 26 dec 2009.

1. duikboot

duikboot

Lid geworden:
    21 jun 2012
  2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ben ook bezig met een pic processor om een balance regelaar te maken
    oude foto want de rest van de componenten zitten er nu ook op ;
    door corona bleven deze achter bij de post
    afmetingen zijn 20 X21 mm
    nu is het alleen nog de software fine tunen tot ik tevreden ben
    ben benieuwd naar uw arduino software oplossing
    de print moet nu nog in de ultrasoon en dan ingespoten met isolatie spray
    gr raf 20200721_093910.jpg

Laatst bewerkt: 21 jul 2020
  3. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Een van de componenten die ik nog mis is een ballast tank regelaar - die op deze foto is een kapotte uit de O-1.
    Beetje aan het spelen met de volgorde van componenten in de toekomstige techrack.

Bijgevoegde bestanden:

4. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
  5. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Nu het lopende project op het drogen van wat verf na zo goed als klaar is stof ik dit draadje maar weer eens af. Al weer vier jaar geleden dat hier iets gepost is,..... time flies when you're a model builder :rolleyes: .. De Walrus is nu dus al 15 jaar uit de vaart ... schrik er zelf van! :(

Ik heb 2024 voor mezelf als duikboot jaar gedefinieerd, dus dan moet nu eindelijk de Walrus er aan geloven. Van het eerste plan van het groot onderhoud is nu alleen de nieuwe motor plus diens bevestiging gedaan. Ik wilde de duiktank ook met een hall sensor geregeld trimbereik uitrusten, maar ga dat nu anders doen. Inmiddels is een holle-as steppenmotor hier aanwezig. Plan is nu om die tegen het kopschot van de tank te schroeven, en die met een 8mm trapezium draadstang de zuiger te laten bedienen. Deze wordt dan door de stepper heen in- en uit getrokken. Als de steppermotor dan geen stappen mist weet je altijd exact waar de zuiger zich bevind aan de hand van het aantal stappen dat de motor gemaakt heeft. Eens kijken wat dat gaat worden. En die stepper motor is ook nog een stukken kleiner als ouderwetse motor plus vertragingen.

Ook zijn nieuwe kleinere digitale servo's binnen. Deze gaan de roeren bedienen. In de boeg buiten het techerk zitten drie 'ouderwetse' servo's voor het duikroer in de toren, en bediening van perikoop en snuivermasten. Ik moet nog even bedenken wat ik daarmee ga doen, vervangen of laten zitten.

In ieder is het plan er nu 2 Arduino's in te gaan zetten. Eén die de ontvanger uitleest, signalen naar de kruisroeren mixed, en de zuigertank aanstuurt. De tweede dan voor die tank omdat de eerste niet snel genoeg is om de steppedriver vlot genoeg van pulsen te voorzien. Ik zit er over te denken om dat ook een gyro in te bouwen met een druksensor erbij om zo de stabilisering van de LTR 5.2 die ik nog heb over te nemen. Maar daar slaap ik nog even over, met in mijn achterhoofd de tijd die ik met de Leopard tank bezig ben geweest om de loop stabilisering werkend te krijgen. Qua programmering een soortgelijk systeem, maar daar kwam steeds meer bij kijken .. Nu kan ik dat programma voor een groot deel overnemen, en de ervaring met het hele systeem in de Ldaarvan helpt natuurlijk ook, maar wellicht blijft toch de LTR er in. Ik weet het nog niet...

robbert de rouw vindt dit leuk.
  6. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Eindelijk!!

mooi plan hoor! Misschien kan je nog overwegen trimtanks in te bouwen. Kleine tandjes voor en achter waartussen je water met een pompje verplaatst.

7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Sjongejonge Lex.
    En dat allemaal één dag voor Subsail?
    Ik neem aan dat je vannacht niet geslapen hebt... :worship:

8. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Zoiets ja... soms komen op de gekste mometen de ideeën boven.

9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik zal eens bij Tony informeren... :p

10. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Nou, het feest is begonnen! Eerst maar eens alles uit elkaar trekken. Maar hoe zat die toren nou ook al weer geborgd aan de romp ..... ? En hoe moesten de voorste servo's er ook al weer uit ... ? En waarvoor diende al die oude elektronica ook al weer ... ? Zekeringen ... ?? 20 jaar oude servo's ..... Zelf geprutste oplossingen van problemen van toen waar ik nu echt geen actieve herinneringen meer aan heb ... !!

Pppfffff, er is nog wat te doen!

Maar ..... ook nog dingen die toch nog goed zijn en hergebruikt gaan worden. En de romp ruikt nog naar echt hout na al die 20 jaar, en niets is muf of schimmel! Dat valt me mee!

Strippen nu die hap, en eerst de duiktank op een stepper motor met Arduino besturing ombouwen.

hermor vindt dit leuk.
  11. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Dat ziet er allemaal aardig complex uit, maar leuk dat je hem weer varend gaat maken!

12. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Is allemaal 20 jaar geleden in elkaar gezet. Joekel van een vertragingskast aan de duiktank, 3 mixers, LTR, failsafes, grote grove elektronica, allemaal full size servo's, alles met draadjes aan elkaar geknoopt, anders was er toen niet. Gaat er nu heel anders uitzien.

Maar de toren mechaniek met periskoop en plateau met masten, en de besturing van de roeren werkt nog prima, valt me reuze mee!

13. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Werkt die toren mechaniek met een servo in het nat?

14. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Nee, drie servos helemaal in de boeg met bowdenkabel. Dat is de afbeelding met blokje van 3 servos en Alu buisjes er aan. De draaibeweging gaat dan met een asje met afdichting de toren in, en daar met hevels naar de te bewegen delen.

15. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Begin van de nieuwe aandrijving van de zuigertank:

16. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Lex

Zijn dat kant en klare stappenmotoren of heb je ze omgebouwd, heb ooit zoiets geprobeerd maar kreeg het niet soepel lopend. Maar denk dat jij iets andere motoren gebruikt

17. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Is een kant en klare 'niet captieve' stepper. Ik heb hem al een een driver gehangen en hij loopt goed. Ik denk dat ik uiteindelijk een te krachtige heb uitgezocht, maar dat geeft alleen maar meer reserve.

Of zo'n stepper soepel loopt ligt net als bij een brushless motor meer aan de aansturing dan aan de motor zelf. De Arduino(s) en driver daarop programmeren is de volgende stap.

18. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dat wordt even doorbuffelen om voor zaterdag klaar te zijn!
    Ik heb de kielvin van de Micro Magic alvast geslepen...

19. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Niet weer dat trauma naar boven halen Roel .... :eek::eek: Was er net een beetje overheen ... :rolleyes:

Tot Zaterdag! :beer:

Roel van Essen vindt dit leuk.
  20. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Het was meer dat ik de motor had aangepast naar zon lange spindel maar dat was geen succes, liep stroef dus heb het erbij gelaten..

Ben erg benieuwd naar jouw resultaten

Deel Deze Pagina