Grote microheli-uitleg voor de beginners!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door sander88, 7 mei 2005.

1. flyforce

flyforce Guest

Goed verslag hoor, dit is tenminste info waar je wat aan hebt.

2. Heej gasten :D

Sorry dat ik dit forum onderbreek, maar als beginner wil ik het toch even kwijt:)
    Ik heb vandaag die nieuwe XUFO versie 2 gezien, echt AMEN :worship:
    Hierdoor ben ik erover gaan denken om ook een model aan te schaffen. Dus toen ik thuis kwam gelijk op internet gekeken enzo ben ik terecht gekomen op dit forum, en heb mijzelf dus gelijk aangemeld:) Ik zit er nu dus over te denken om een model te kopen, waarschijnlijk een helicotermodel of een XUFO. Alleen ik heb er niet veel verstand van, vooral niet van al die termen en namen die jullie gebruiken. Wat lijkt jullie een perfecte helicoptermodel om te beginnen? Eentje die niet te duur is, maar wel van goede kwaliteit? En waar je allemaal op moet letten als je er 1 aanschaft? Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen!:):) :D

Alvast bedankt:)!!

Greetz Sander

Rule the sky...above and beyonD

3. $olo

$olo Guest

hoi sander en welkom
    misschien kan je beginnen met de zoekfunctie te gebruiken met als trefwoorden : dragonfly , piccolo , hummingbird. deze zijn allen redelijk betaalbaar. wil je voor een duurdere optie kan je gaan voor : t-rex , ark400 , zoom400 .
    tip: in het begin is het vooral veel lezen ;)
    succes.

4. manne

manne Guest

bedankt voor deze uitleg. ik had deze uitleg al gelezen voordat ik een heli had gekocht maar toen snapte ik er geen bal van (servo's, swash plate etc.).

Maar nu ik zelf ook een heli heb (ondertussen half gedemonteerd) snap ik het. Erg handig! Als ik m'n nieuwe mainshaft binnen heb ga ik m'n heli meteen perfect afstellen :D

thanks again.

5. ejpsx

ejpsx Guest

kan iemand dan ook nog even precies uitleggen,wat een beginners stand is van de throttle en de pitch?
    is deze liniear aan elkaar ?
    throttle > 0 25 50 75 100
    pitch > -3, 0, +7
    zie verschillende dingen hier,alleen wat is het beste voor een beginner?
    (ik dus)

Groeten Erik

gebruik de mx 12 met zoom 400 hier!

6. Erik,

Hangt een beetje ervan af wat voor heli je hebt en persoonlijke voorkeur. Even eerst een naamuitleg.

Pitch: stand van de rotorbladen t.o.v. het horizontale vlak. bijv. -5 houdt dus in dat de bladen met een negatieve hoek van 5 graden staan t.o.v. het horizontale vlak. Voor een beginner is het niet nodig dat de bladen onder een al te negatieve stand staan op het moment dat de throttle (gasstand) laag is. Een klein beetje negatief is wel handig daar de heli zich dan ligt tegen de grond zuigt. Midden stand en vol-pitch (vol as stand) zijn afhankelijk van de motor en heli. Deze vindt je meestal terug in de handleiding.

Throtlle: De snelheid van de motor (even kort door de bocht). Deze zal niet negatief komen te staan. Rotorbladen werken slecht in hun achteruit. :)

Idle up: verhoogde stationair stand. Niet direct voor een beginnen, maar zodra je een beetje verder bent kun je ervoor kiezen om via een schakelaar deze functie te gebruiken. De "gasstand" krijgt dan een minimum waarde van Half-gas (of als je gaat voor idle-up2 vol gas). De heli vliegt wat zuiniger en je kunt wat meer gaan stunten (niet dan bedoel ik niet stunten als in waar gaat ie heen en wauw wat doet de heli nou weer).

Voor een beginner, en om alles een beetje overzichtelijk te houden kan er liniair gevlogen worden. Oftewel de snelheid van de rotorbladen veranderd net zo snel als de stand van de rotor bladen. Non-liniair houdt in dat het middengebied van de throttle niet exact op 50% ligt maar wat hoger. Veelal bij brandstof heli's gedaan omdat deze wat minder vermogen hebben in hun lage gebied.

Experts, ik nodig jullie uit om mij te corrigeren waar nodig.

grtz.

Danny

7. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    Kan iemand mij uitleggen wat CCPM is? voor een beetje meerprijs is de X-400 verkrijgbaar met een ccpm swashplate..

Ark X400 CNC Machined Swashplate - Anodized Red

Ark X400 CNC Machined CCPM Swashplate - Anodized Red

nog een vraagje,
    waar is een head button voor? (afremmen van de rotor, maar nog iets?)

Ark X400 CNC Machined Head Button - Anodized Red

mvg
    Rico

8. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Rico,

Voor te stellen; 3 servos rechtstreeks naar de tuimelschijf ipv allerlei mixheveltjes ed tussen servo's en tuimelschijf.

9. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
    ok, dus minder speling, met de voorwaarde van een mix funktie op de zender stel ik me zo voor.
    (toch?)

maar bij een gewone swashplate wordt een soort hefboom tussen de servo en de swashplate gebruikt, die mis ik in de ccpm opstelling.
    dus duurdere servo's nodig?

10. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    > (toch?)
    Mixers zijn eigenlijk helemaal niet nodig hoor..
    als je heeeeel goed kunt knuppelen met 3 functies tegelijk.

> duurdere servo's nodig?
    3 gelijkwaaridge servos.

11. ik heb mijn antenne ook door een rietje gedaan, maar aan de kant van de staartrotor en tja, komt hij daar tussen... Dus let ook hierop!!! Enneh kan je je antenne weer verlangen door er het oude stuk of een ander draadje aan te solderen ?

12. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
  13. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    wat betreft het balanceren van de bladen.
    dit is zeer belangrijk.
    vaak word dit onderschat met alle gevolgen vandien

ik heb laast iemand geholpen die had een dragonfly tweede hands over genomen. nu waren de bladen kompleet fout gebalanceerd en had die een gigantiese trilling op de hele heli en was er gewoon weg niet mee te vliegen. (Eigen ervaring dus)
    mijn tip hier bij is ga naar een ervaren persoon als je trilling ziet voor dat het erger word.
    het is namelijk zond om iets dat makkelijk te verhelpen is door ervaren mensen de oorzaak te laten zijn van het feit dat je veel geld kwijt bent of dat je niet verder gaat met de hobby

14. flexmaster23

flexmaster23 Guest

Hele goeie tip! :) Hij was zelfs nieuw uit de doos en niet goed gebalanceerd...

15. Rc-Flyfun

Rc-Flyfun

Lid geworden:
    6 jan 2006
  16. jante

jante Guest

Ik heb geen heli maar hou me er wel graag mee bezig in fms
    nu ik heb een vraagje al je een bocht wil maken en je rolt
    dan trek je op de hoogte(sorry ik vlieg met vliegtuigen dus ik kan helemaal fout zitten) maar dan gaat de staart hangen en valt er eigelijk niet veel te doen.
    Wat kan ik daar tegen doen? Mixen in mijn zender? en wat dan ?
    ik heb een zender futaba 6exa dus ik heb geen heli-functie
    alvast bedankt

grtz
    jante

17. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    vliegtuigen en heli's stuur je als je mooi vliegt altijd op alle roeren.

18. jante

jante Guest

wat wil je daar nu mee zeggen?
    als je een vliegtuig instuurt dan moet je toch gewoon rollen en dan op de hoogte trekken?
    ik heb nog nooit richtingsroer gebruikt in een bocht
    magoe stel ik wil mijn fout recht zetten dan zeg jij dat ik moet rollen, dan hoogte trekken en dan nog eens richting???
    grtz
    jante

19. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    nee wat ik zeg is dat je alle roeren te gelijk moet gebruiken.
    dus als je een bocht wilt in zetten moet je rol rudder en hoogte gebruiken en ook allemaal blijfen gebruiken tijdens het maken van die bocht.
    bij vliegtuigen zien wij het als modelvliegers minder gouw dat het niet een mooi bocht is maar dat is alleen om dat het kleiner is en we er niet in zitten
    een mooie gecoordineerde bocht is moeilijk maar zekers de moeite waard

20. jante

jante Guest

ok dus dat moet je zelf doen, niet mixen?
    grtz
    jante

Deel Deze Pagina