Grote microheli-uitleg voor de beginners!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door sander88, 7 mei 2005.

1. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    met vliegtuigen kun je eventuweel nog mix gebruiken. alleen spreek je dan als nog niet van een gecoördineerde vlucht
    ik zelf doe dat niet.
    heli dus nooit geen mix gebruiken. want een mix werkt als je rolt dus altijd en dus ook op momenten dat je het niet wilt.
    plus dat het altijd de zelfde hoeveelheid is.
    met zelf sturen kun je zelf de hoeveelheid uitslag bepalen en dus alles aanpassen op de heersende omstandigheden. vliegen is namelijk altijd dynamisch.
    nooit statisch

2. jante

jante Guest

ah ok
    dan moet ik daar maar is op oefenen
    bedankt
    grtz
    jante

3. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    hallo allemaal.

ik heb een micro-helitje die word bestuurd over 2 kanalen. gas en draaien. is het ook mogelijk om hier het boverstuk van bv een dragonfly op te zetten en een andere ontvanger ed erop te zetten. de heli is 48 cm lang en de rotordiameter is 50 cm.

site van de heli voor de insruk: 8O
    http://www.rg-innovation.ch/produits/index.php?gamme=1&produit=4

ik hoor het graag.

groeten robert

4. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    voor MzK en Graupner kristallen moet je bij www.perba.com wezen. €9,90 elk en verzend ze voor €2,40 per briefpost. gewoon ter informatie omdat ik hier op dit forum nog al veel mensen zie die een MX-12 willen. Graupner kristal kost normaal iets van € 15 8O . De graupner kristallen staan niet op de site, maar even mailen welk kanaal e.d.

Groeten,

Rik Hermsen

5. Steven D

Steven D Guest

Er staat hier nog geen info over hoe de zender in te stellen.

En dan in het bijzonder de staart.
    Als je met de knuppel links gaat draait de staart naar rechts.
    Hij gaat dus links de bocht in.

Niet evident voor een leek.

grtz

Steven

6. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    er zijn nederlandse handleidingen in omloop hier geloof ik. kun je het daarmee oplossen?

edit:
    nu staat er een handleiding van de MX-12 op modelbouwforum, selfmade :D :
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42743

7. vnauta

vnauta Guest

Hey

Ik heb vandaag mijn Honeybee II binnen gekregen. Dit is de eerste keer dat ik een heli bestuur. Ik weet hoe het hele principe werkt van heli, dat scheelt. tijdens het trimmen waar bij het ligtjes op de ski's moet staan, trilt de heli hevig en krijg het niet goed uit getrimt zodat ie op een plek blijft staan.
    Geef ik wat meer gas om echt van de grond af te komen, vliegt het zeer stabiel. Nog een beetje onwennig maar een hoover gaat redelijk. Beter dan ligtjes op de poten de heli op zijn plek houden. Hebben meerdere daar last van.

Nog een vraagje. De heli hangt nog iets wat achter over, maar de accu zit al in zijn meest naar voren positie. Hoe balanceer ik dat nog uit? De antenne rond de 4-in-1 mix ding wikkelen?

8. Whampsy

Whampsy Guest

voor dat trillen kan je denk ik het best even je bladen wat strakker zetten.

9. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Strakker? Losser denk ik! Het duurt nu te lang voor de bladen zich door de centrifugaalkrachten gaan zetten, waardoor hij pas bij loskomen de bladen centreert... Verder, heb je je bladen ook gebalanceerd? Elke heli, ook een micro, moet goed worden gebalanceerd omdat er anders geheid trillingen zijn. En dat uit zich altijd op een vast toerental omdat dan de heli resoneert op de trilling. Een goed gebalanceerde micro trilt helemaal niet.

Succes,

Ton.

10. evert.999

evert.999 Guest

Vraagje, wat heb ik allemaal nodig als ik een nieuwe zenderset (mx12?) wil aanschaffen voor me walkera df22e (en toekomstige helis misschien)?

Speed controller, gyro?

Maar ik zag op tekeningtjes op het forum dat je een servo aansluit op een gyro, klopt dat? Maar ook heb ik een 4e servo aansluiting plek gevonden op me df22e, dus als het 'te doen' is wil ik kijken of er een df36 tail kan opzetten, maar dat is nog toekomst praat :D

Ook heb ik net nieuewe ontvanger (standaard) binnen , maar de servo(s) die ik op kanaal 2 probeer aan te sluiten geven geen kick (op de overige kanalen, 1 & 3, wel). Wat kan dat zijn?

11. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    23 jan 2006
    misschien een gekke vraag, maar ik meende dat dit subforum over die hele hele kleine micro ehlitjes ging, onder de 100 gram en zo groot als een tennisbal en dergelijke, en dat de grotere electro helicopters in het electrohelicopter forum gingen, maar toch zie ik hier nog steeds helicopters langskomen van een halve kilo...
    nouja, zal aan mij liggen.

zit dr wel over te denken om een micro micro helicopter te bouwen, zodat ik lekker in mn vrij grote kamer kan rondvliegen, omdat het buiten vaak vervelend weer is, en ik de silverlit heli's weer iets te saai vind.. (en ze zijn eigenlijk al weer te groot, zelfs in mijn kamer :p)

12. Pjoeter

Pjoeter Guest

Nog kleiner bouwen dan een silverlit en dan ful options 8O
    En dan ook nog beneden de 10 gr blijven :p

Sterkte en suc6
    Ik wacht in spanning af op het resultaat.

13. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Swashplate recht t.o.v. de skidz (Dus de grond), er vanuit gaande dat die origineel zijn gebleven. Het zwaartepunt idem, dus de skidz evenwijdig aan de grond/tafel. Das ballpark, exact is het niet aan te geven. De meeste heli's die ik vloog/vlieg vinden tussen precies in balans tot iets neuslastigst het lekkerst. Vooral micro's iets neuslastig maken, dan hebben ze een iets betere penetratie als je buiten vliegt...

Groetjes,

Ton.

14. waarschijnlijk alles nieuw want de ontvanger van een wakara kan niet samen met een mx12 of een andere zender is mij verteld...

15. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    En dus kan je de ontvanger gyro en evt de servos ook vervangen voor betere.

16. pa5ca

pa5ca

Lid geworden:
    13 mei 2007
    Bijzonder praktisch artikel...
    Ben dus maar eens aan het balanceren geslagen (E-sky HB King II) en kom tot de verbijsterende conclusie dat ik ruim 65gr lood moet plakken in de canopy. :evil:
    Ik heb de heli aan een miniscuul dun staal draadje gehangen, deze past precies onder het flybar scharnierpunt door, dat is dan tevens het middenpunt van de main rotor shaft. :D
    Was even schrikken hoeveel de heli staart lastig is / was. :oops:

Is dit gebruikelijk, verwachte dat ze redelijk in balans zou zijn RTF... :?: mooi niet.......... :!:

17. Astennu

Astennu

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Ik heb een vraag.

Mag je eigenlijk zo maar met een helikopters buiten gaan vliegen ? Of moet je daar een certificaat voor hebben ?

Ik zit te denken om een heli te kopen:

Dragonfly 04
    Dragonfly DF40
    Dragonfly DF36 Brushless Complete set

Nu hoor ik het het zo i zo heel moeilijk is en dat je veel moet oefenen. Andere zeggen ook dat die goedkope Dragonfly 04 heel instabiel is dat het dus best moeilijk oefenen is. Aan de andere kant zeggen ze wel dat die 04 meer kan hebben.

En nu vraag ik me ook af mag ik zo maar met dat ding buiten mijn eigen huis/ achtertuin op bv een plein vliegen ( natuurlijk als er niemand is ). Of moet je daar een certificaat voor hebben ? Of op een rustige dag in het park of zo.

18. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    nee je hoefd geen certificaat te hebben om met model heli's te vliegen.
    wel is het verstandig zodra je heli gaat vliegen om even een ervaren heli vlieger en dan wel eentje met veel ervaring in het balceren van de heli te zoeken

19. Astennu

Astennu

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Zo'n vermoeden had ik al. Die dingen kunnen in ieder geval niet out of the box opstijgen. Ik heb hier wel veel beginners tutorials gezien waar uitgelegd wordt waar je op moet letten en hoe je de boel moet uitlijnen.

Ik woon zelf in nijmegen. En er zit wel een shop in de buurt die de Dragonfly 04 verkoopt dus misschien kunnen hun voor een klein bedrag even mee kijken.

20. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    als je bij die shop 4rc bedoeld dan ben je daar zekers goed geholpen.

Deel Deze Pagina