Grumman Skyrocket 2-motorig rubber model

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 17 aug 2007.

1. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Ik ben na een interval van 4 jaar weer bezig aan mijn Skyrocket. Ik was er toen bijna mee klaar, maar vooral het maken van de neusblokken, spinners, vrijlopen, etc weerhielden me van het afmaken van dit model en het verdween in een doos. Inmiddels zijn de plaatjes die ik toen in deze thread had opgenomen niet mer beschikbaar, maar voor de eerdere ontwikkelingen kan je kijken op de Skyrocket pagina kijken op mijn website.

Hier is een plaatje van wata ik tegen kwam toen ik de doos weer opendeed:

Dat is toch een bijna compleet vliegtuig!

Inmiddels heb ik de staartvlakken bekleed, maar moet ze nog spannen en lakken. Ik heb de balsa neusblokjes gemaakt en die moeten nu rond worden gedraaid, gelakt en voorzien van lagers. Dan wordt het tijd om spinners te vacu-formen en props te maken.

Nog even wat historische plaatjes:

2. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Hie zijn de beklede roeren. Het oranje krijgt nog een zwarte bies. Een van de roeren wordt verstelbaar om het afstellen van het model te vereenvoudigen.

3. micheldeman

micheldeman

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Heel mooi en knap gemaakt, zonder bespanning vind ik modellen vaak mooier dan wanneer ze bespannen zijn, want dan zie je de constructie nog goed.
    Ook hoe de canopy gemaakt is houd ik in mijn achterhoofd, voor het geval het bij mij een keer aan de orde komt.
    Mooi hoor,
    Michel

4. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Michel, ze vliegen een stuk beter met bespanning!

Hier is het systeem wat de vleugel op zijn plaats houdt. Ik gebruik hiervoor 4 magneten. Op de foto zijn twee te zien, de andere twee zitten onder in het puntje van de neus en onder de stoel van de piloot. Als ik de vleugel op zijn plaats schuif klikt hij nu netjes op zijn plaats.

5. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Hier de Skyrocket op dit moment

6. micheldeman

micheldeman

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Leuk ding hoor, kun je hem niet radiografisch maken. Je kunt van een afgedankte helicopter de 2 motortjes en ontvanger gebruiken. Deze 2 motortjes bedienen namelijk de 2 rotors en door naar links of naar rechts te sturen het onderlinge toerental toe of afneemt waardoor de helicoptor (in dit geval jouw vliegtuigje) naar links of rechts stuurt. Ik heb zo'n setje op een tigermoth van westwings gemonteerd, echter enkel 1 motortje, waardoor ik alleen maar kan gasgeven.
    De propellor, afkomstig van de achterrotor van de helicopter heb ik met stukjes van een boterkuipje vergroot om meer trekkracht te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. micheldeman

micheldeman

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Zijn nu al je foto's verdwenen? Ah, daar zijn ze weer, laat maar.

Laatst bewerkt: 21 jun 2012
  8. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Michel
    vliegt die tiger moth goed? Vernuftig gedaan! Ik ben niet zo'n ster in rc vliegen en geniet erg van vrije vlucht. Ik zie wel de voordelen van rc, vooral als ik weer een model in een boom heb gevlogen.

9. micheldeman

micheldeman

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Hallo Wout,

Hier wat filmpjes van iemand die er RC in heeft gebouwd. Het modelletje dat ontworpen is voor rubber motor vliegt best aardig. Het geheel bestaat enkel uit balsa plankjes, geen ribben of holle constructies.
    Modelletje is hier in de UK te koop voor ongeveer 10 euro.

x4Kq7q71TLI[/media] Bob's West Wings Profile Tiger Moth Converted to Radio Comtrol - YouTube
    NNfyax7rgiY[/media] indoor rc west wings tiger moth part 1 - YouTube
    lAFJEIfvV9U[/media] indoor west wings rc plane - YouTube

Ikzelf vind vrijevlucht zwevers erg leuk en vind het dan een uitdaging het model RC bestuurd te maken. Ik zie RC als een aanvulling, het model moet wel de eigenschappen van een vrijvluchtzwever behouden. Ze vergen ook minder ruimte, vliegen langzamer en je kunt er overal mee vliegen. Met grotere modellen is dat niet het geval, dan ben je aangewezen op een club met eigen vliegveld. Ik heb hier vlakbij een prima locatie op een heuvel, ideaal voor kleinere RC zwevers. Vlieg dan op de wind en wacht tot er thermiek opkomt, dat lukt eigenlijk altijd op een zonnige dag. Ik ben er eigenlijk recent na 30 jaar weer eens mee begonnen. De micro RC geeft veel mogelijkheden en is zeker zo duur niet meer als 30 jaar geleden. Vroeger had ik ook (rubber) vrijevluchtmodellen en wat RC zwevers, maar dat laatste in mindere mate.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Gunther

Gunther

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Mooie Tiger Moth! Kan het plan in PDF gedownload worden?

11. micheldeman

micheldeman

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Nee helaas, het bouwplan laat geen afdruk van de onderdelen zoals vleugels en romp zien en ikzelf heb ook geen kopieen van de onderdelen gemaakt.

Misschien dat je hem kunt bestellen via een website in Engeland.
    In het andere geval wil ik je er wel eentje toesturen, want zoveel weegt het ook weer niet,
    groet,
    Michel

Deel Deze Pagina