grappig, de ruston-uitvoering heb ik ook op mn verlanglijstje staan, heel gaaf met die kleuren..Ik ben dr nog niet zeker van, maar als ik het ga maken, doe ik het weer met mijn airbrush, het zal deze keer dan flink wat plakwerk worden
. Het Hellcatje is klaar voor de trimvluchten. Ik heb de standaard prop en rubber uit het Guillows bouwdoosje gebruikt: Wash-out van de vleugels: Dit was het laatste Guillows-kitje die ik gebouwd heb... het Guillows tissue vind ik niet fijn verwerken, ik vond de decals erg kwetsbaar en het Guillows hout/de constructie is veel te zwaar. Propellor en rubbercombinatie uit de kit is ook niet ideaal heb ik begrepen... Ik heb zin om aan het Keil Kraft kitje van de Camel te beginnen, die is van een hele andere kwaliteit. Maar goed, het resultaat van de bouw van m`n Guillows Hellcat: Gewicht zonder balast, prop en rubber 35,2 gram: Ik heb de Hellcat gebalanceerd dmv een stuk breed soldeertin onder een postelastiek om de motorkap. Heb wat foto`s geschoten met m`n mobieltje tijdens het trimmen, zal ze hieronder posten. Was wel lastig; Hellcat weggooien, mobieltje oppakken en voordat die scherpstelde op de Hellcat was de Hellcat alweer beneden... Groeten, Ramses
. Pfffff, dat was weer even wennen.... het trimmen van een vrije vlucht model. Eerste vluchtje trok de Hellcat veel te hard naar links: ... going down: Proberen iets rechts te trimmen: Derde vluchtje ging al iets beter: Steeds wat bijtrimmen en steeds iets beter vluchtjes: De Hellcat vloog al iets mooier een "vlakke" rechter bocht: Meer windingen: Zoekplaatje : Groeten, Ramses
Inderdaad, enigzins vergelijkbaar zelfs niet! Eén rondje was het maximale wat ik eruit heb gehaald. Maar het was erg leuk om te doen, pure nostalgie! Heb zin om aan de Sopwith Camel te beginnen! Ik ga die lichter proberen te maken en ga mezelf ook maar eens verdiepen in ander rubber voor de motor en een andere prop dan welke standaard bij het kitje geleverd worden. Groeten, Ramses
Ik zie dat er geen landingsgestel onder de modelletjes word geplaatst, is dit om gewicht te besparen?.ben nu zelf ook begonnen aan een spit van guillows daar zit wel een onderstel bij is het beter deze achterwege te laten ivm vlieg presentatie?
Herbie: Twee redenen voor het weglaten van het landingsgestel: - het vliegt beter, want: minder gewicht en minder weerstand - het ziet er tijdens de vlucht veel beter uit. Bij een Spitfire dan, niet bij de Camel.... Wat wel gedaan wordt is: - twee buisjes lijmen op de plek waar het landingsgestel hoort te komen - Het landingsgestel hier in prikken wanneer het je vliegtuig ergens neerzet en het landingsgestel eruit trekken wanneer je wilt vliegen. Ramses, Hij ziet er goed uit hoor! Zowel statisch als in de lucht. Tijd om een groter veld op te zoeken! Wat is de spanwijdte van het model? Wout
. Dank je Wout! De spanwijdte van de Hellcat is 42cm. Het veldje is op zich best groot, alleen de bomen die er omheen staan ook Ik heb vandaag op hetzelfde veldje nog eentje ingevlogen, 'Ravi' de kraai: Groeten, Ramses
LEUK! je hellcat kan nog wel beter aan t vliegen komen met beter rubber en prop, hij ziet er kaarsrecht uit, washout voor elkaar, is de domping vd prop ook genoeg naar beneden en rechts? Bij de camel zal dit nagenoeg extreem zijn, vanwege het korte neusje...echter is dit zeer belangrijk voor mooie en vooral voorspelbare/trimbare vluchten. Gewicht is wellicht wat veel voor in een zaal, maar buiten moet dit prima gaan, mijn typhoon is maar een paar gram lichter. Ravi lijkt me goed bij de club passen, lekker eigenwijs grappig dat ie zo tam is
. Dank je! Er zat inderdaad te weinig downtrust op de Hellcat. De motorkap is een voorgevormd vacuüm gezogen kapje waar de 'bearing' in klemt. Ik heb er een dun stukje hout aan de bovenkant tussen gestoken zodat de Hellcat meer downtrust kreeg. Het motorkapje en de bekleding aan de bovenkant van het linker vleugelmiddenstuk is tijdens de trimpogingen gisteren gescheurd, ik weet niet of ik dat nog ga repareren. Ik vond dit een leuk modelletje om het 'vrije vlucht' vliegen weer te proberen. Ik ga van de Camel een beter vliegend modelletje proberen te maken. Verder met de Camel! Wat voor een soort prop en rubbermotor zouden goed zijn voor de Camel? Groeten, Ramses p.s. Ravi is inderdaad een lekker eigenwijs beestje :wink:
Die motorkapjes staan ook niet zo goed bekend bij vliegers. Het lukt vaak slecht om de domping en zijtrek hierbij goed in te stellen omdat het plastic te makkelijk vervormd door de kracht van de rubbermotor. Weet je de truc om tissue te repareren? Smeer beide zijden van de scheur in met wat witte houtlijm. Neem een stukje plastic keukenfolie en leg dit hierover heen. Het tissue wordt nu tegen het folie aangetrokken en de scheur verdwijnt. Laat het geheel een dag drogen met het folie erop. En de motorkap? Vullen met PUR? Geen idee.... Die Ravi is leuk! Overnacht hij bij je of komt hij soms langs? Wat betreft prop en rubber voor de Camel, ik weet het nog niet. Als prop denk ik 6 of 7 inch, waarbij 7 inch al aardig de grens opzoekt voor een model met weinig V-stelling. Licht gebouwd moet het wel kunnen. Met genoeg V-stelling kan een dubbeldekker tot ongeveer de halve spanwijdte aan prop hebben, maar dat is hier echt niet aan de orde. Rubber is afhankelijk van het gewicht, een lus van 4,5 mm is een goed begin. Wout
. Bedankt voor de tips Wout! Afgelopen weken druk aan het tekenen en vliegen dus van bouwen is even niets meer gekomen. Heb wel een nieuw filmpje gemaakt van m`n Savoia S.13, een klein scratch-built "stick-and-tissue" vrije vlucht (rubber power) modelletje welke ik full-function rc heb gemaakt, misschien wel leuk om hier te plaatsen: Groeten, Ramses
heel mooi gebouwd, super leuk project. ben benieuwd wat voor moois je nog meer op de plank hebt staan
. Dank je! Op de (teken)plank staan momenteel drie kisten van Nederlandse bodem. Op de (bouw)plank staan nog m`n Chippy en Gladiator,... en natuurlijk de vrije vlucht Sopwith Camel uit dit draadje! Groeten, Ramses
Tjonge, mooi spul allemaal zeg! het grotere schaal spul...aargh, ik zou het allemaal wel willen doen, vv, schaal, dlg, 8 meter zwevers...... gezien mijn tijd en ruimte houd ik het voorlopig maar bij dlg en wat klein vrijevlucht spul. Zodra je camel af is , wellicht een vrije-vlucht-schaal-dagje/avondje/middagje houden?
. Dank je! In m`n onderschrift (Behance) staan nog wat andere projecten. Ik hou het bij (semi)schaalmodellen, vrije vlucht en RC. Ben van plan nu snel met de Camel te beginnen. Misschien vanavond beginnen met het uitsnijden van de onderdelen... Tzt een vrije-vlucht-schaal-dagje/avondje/middagje lijkt me erg leuk, gaan we doen! Ik kan een hoop van jullie leren op vrije vlucht gebied. Zo mooi als bijvoorbeeld jouw Hawker Typhoon vliegt is mij nog nooit gelukt! Groeten, Ramses
'' Ik kan een hoop van jullie leren op vrije vlucht gebied. Zo mooi als bijvoorbeeld jouw Hawker Typhoon vliegt is mij nog nooit gelukt! Groeten, Ramses[/QUOTE] haha, mij ook niet! ik heb afgelopen iffy erg veel gezien, gehoord en hopelijk geleerd. Ik denk dat een paar cruciale dingen toevallig de juiste verhoudingen hadden in de bouw vd tyfoon, bv de tipverdraaing. dat is toch altijd ff afwachten of dat allemaal mooi gelijk op gaat. Ook heb ik op aanraden van andere deelnemers wat meer side- en downthrust op de prop gegeven. Eigenlijk ben ik nog niet veel verder dan dat, qua ''kennis'' over het vliegen met deze modellen. Houd ons op de hoogte van je camel!
. `t is al even stil hier... ik ben namelijk bezig geweest met het vliegklaar maken van twee rc-schaalmodellen. Deze zijn inmiddels succesvol gemaidend Binnenkort maar eens beginnen met de vrije vlucht Sopwith Camel! Kan ik in de tussentijd mooi de ontwikkelingen volgen van Vincent zijn vrije vlucht Keil Kraft Sopwith Camel en een hoop leren/afkijken van hem... Groeten, Ramses
Heb vandaag de laatste hand gelegd aan zo'n guillows kistje. Zie het eerder als statisch model. Dus geen vliegexperimenten.
Leuk om te zien dat er een aantal mensen bezig zijn met bouwdoosjes voor vrije vlucht. Ik wil jullie er graag op wijzen dat er in november, tijdens de IIFI, een kit scale klasse is waarbij je mee kan doen met deze modellen. Bernard