Gyrocopter

Ik heb de plannen van het kleine model al afgedrukt.
Zal wel een uitdaging zijn om die rotor bladen uit balsa te maken.

Hier een foto van de dle55, heb er een nieuwe carter en lagers moeten op plaatsen, maar ik heb de piston ring gebroken, nu wachten tot de nieuwe er is en dan de motor op testbank plaatsen.
f0e0i9.jpg
 
Doordat we niet echt heel veel tijd en budget hebben zullen we de C30 autogyro verkleinen naar +/- 1m80-2m rotor diameter maken.

Die maken we met een elektromotor en een prerotator.
 
Grote voordeel bij autogyro is dat je geen stall kent. Bij stall gewoon de neus naar beneden drukken en je vliegt verder.
Zoals je het beschrijft zou er geen verschil zijn met een vleugelvliegtuig... :cool:
Het echte verschil is, een gyrocopter gaat niet in een duik over als de snelheid te laag wordt, maar gaat over in een soort gecontroleerde zakvlucht.
 
Ja, ze hebben al een paar eindwerken over een gyrocoper gemaakt, maar ze hebben niets staan in hun werkplaats, enkel in de bibliotheek.
We zullen proberen een afspraak te maken voor de bibliotheek.
 
momenteel zijn we volop bezig met het opzoeken van geschiedenis en het zoeken van sponsors. (kandidaten?)

Zodat we kunnen het kleinere toestel maken.
 
Weet iemand wat meer informatie over een
'scorpion tale op een gyrocopter'?
Stond op deze site:
Juan de la Cierva

In dit stukje tekst:

1. Cierva, Juan de la, and Don Rose. Wings of Tomorrow: The Story of the Autogiro. New York: Brewer, Warren & Putnam 1931 (also found in a condensed version in Readers Digest. Vol. 18 No. 108 April 1931 pp. 1079 *1081) See also J. Gordon Leishman’s superb series of historical articles: “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 4” Vertiflite Vol. 51 No. 3 Fall 2005 pp. 58 - 61 “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 3 * Scorpion Tails and Jumping Takoffs” VertifliteE. Vol. 49 No. 4 Winter 2003 pp. 36 * 39; “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 2 * Capsizing Rotors and Flapping Blades” Vertiflite. Vol. 49 No. 3 Fall 2003 pp. 46 * 49; “The Autogiro: The First Rotating-Wing Aircraft * Part 1 * That Curious Phenomenon of Autorotation” Vertiflite. Vol. 49 No. 2 Summer 2003 pp. 46 * 48

Of een foto zou ook heel interessant zijn.
 
Eindelijk begonnen met de bouw nu het carbon enzo. geleverd werd:

materialen (carbon, alu, balsa, triplex, depron en glasvezeldoek) :
2m4ofo3.jpg


plannen + onderdelen setup:
mjo2zq.jpg


carbonnen buisje verbonden met epoxy, en richtingsroer is demonteerbaar doordat er een U-vorm is gemaakt uit glasvezeldoek+epoxy.
full


full


Wat moet er nog gebeuren?
-batterij plaatje maken
-hoogteroer aan richtingsroer lijmen
-wielen zoeken
-systeem bedenken om die rotors te bedienen vanboven.
-rotors maken (dit wordt waarschijnlijk het moeilijkste)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De gyrocopter is voor 60% klaar:

28ahi4p.jpg


Lager vanboven voor de rotors.
2mfygzd.jpg


r1dgkg.jpg


Het schiet al aardig op, hopelijk binnen 1 of 2 weken een testvluchtje maken. En het verschil tussen 1, 2 of 3 bladen voor rotor en/of prop testen.

Ook zijn we begonnen met het tekenen van de Cierva C30A.

33lf48j.png


2qvgrh5.png
 
Opzich worden HXT 900 servos ook gebruikt op sommige 450 heli's, maar ik zou het niet aanraden.
Het zijn hele leuke servos voor het geld, maar zijn bijvoorbeeld erg snel stuk als ze een tikje krijgen,
en missen misschien dat stukje precisie wat je hiervoor zou willen hebben.

Supergaaf project trouwens! :D
 
Heeft iemand een idee of 2 HXT900 (9gram) servos sterk genoeg zijn voor het bewegen van de rotor?


Als ik je een goede tip mag geven gaan deze aan diggelen gaan na een paar vluchtjes. Een heli heeft minder terugkoppeling op de stuurstangen dan een autogyro... Dus de tandwieltjes gaan je niet dankbaar zijn
 
Ok, dan ga ik hitec hs255BB servos gebruiken (3.9 kg torque)
wel wat zwaarder... (35gram)

Ik heb lang zitten schuren aan die rotorbladen, nu moeten ze nog gebalanceerd en gecoverd worden.
2nu6ekw.jpg


qqpnwy.jpg


Momenteel weegt alles 408 gram (met 2x9gram servos), het opgegeven gewicht is 490 gram. Dus dat komt wel goed.
jtuskl.jpg


Ik zit nu wel te denken dat het moeilijk zal zijn om die rotors uit te voeren in 1, 2 en 3 bladen. Omwille van het balanceren enzo.
 
Ik heb 3 vluchten met de gyrocopter gemaakt:
1e vlucht: gyrocopter sloeg direct om
2e vlucht: gyrocopter vloog 3meter
3e vlucht: gyrocopter vloog 6meter en rolde dan om

zie het filmpje:
jasper gyrocopter 1 - YouTube

205fv3o.jpg


Verbeteringen:
-Landingsgestel van aluminium => eerder plooien dan breken
-Richtingsroer bevestigen => opstijgen van grond (sturen in windrichting)
-Rotors coveren,sterker maken en wat beter balanceren (CA opensmeren erop)
-Nieuw systeem om rotors te kantelen

4g6ewz.jpg


Nieuw systeem om te bewegen (2assen i.p.v. 3 bij de vorige):
naukp.jpg


Ik weet nog steeds niet echt wat er iedere keer fout ging, bij de tweede en derde poging gaf ik wat meer gas, misschien zwaartepunt (op het plan staat dit niet aangeduid, waar zou die liggen?) of teveel uitslag?
 
Back
Top