Gyropter

Discussie in 'MBF Labs' gestart door lecraM, 7 mrt 2024.

Tags:
  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat effect van het naar voren bewegende blad en retour bewegend is in een heli al opgevangen
    naar voren gaand heeft meer lift ivm meer luchtsnelheid
    dit resulteerd o.a. in een aansturing die ietwat verdraait aangrijpt op de heli
    eerder heb ik een link gedeeld naar een topic over meerblads rotorkoppen, daar wordt dit verhaal uitgelegd.
    in het kort, een goed op te vangen effect. dit effect zie je heel erg mooi op een heli zonder stabilisatie, zonder flybar.
    windvlaag op de neus, heli gaat achterover, en links/rechts (afhankelijk draairichting rotor)
    des te kleiner de heli, des te grover is dit effect merkbaar

    een mandragende heli is dit effect niet zo spannend, een piloot voelt dit en corrigeert.

    Bij een heli zit de max snelheid redelijk vast
    dat komt (naar mijn beste weten) met name vanwege de buitenkant van de rotor, op een punt gaat die te snel en gaat het klapperen.
    vleugels etc zijn in de regel altijd toegevoegd voor efficientie doeleinden.
    sommige heli's hebben de hoofdas zelfs in de vliegrichting gekanteld, zodat de romp er dan recht onder hangt.

    IN dit geval haalt men de voorwaartse beweging bij de rotor weg, daar zijn de props voor.
    de vleugels nemen een deel lift over, dus de rotor heeft minder werk (efficientie)
     
  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd goede punten. er zijn heel snelle model heli's. heel snel mss wel de snelste "echte heli's". men kan een beetje afleiden wat er moet gebeuren om sneller te kunnen.
    een maximum, is de geluidssnelheid van de rotortip in de vliegrichting. op een gegeven moment is het maximum bereikt van toerental + snelheid. wil men sneller vliegen (als men vermogen heeft), dan kan men alleen de pitch verhogen.
    toerental, kan niet goed hoger. op een gegeven moment bereikt men een punt, waarbij de snelheid reductie van het achteruit bewegende blad, en de invalshoek, een stallpunt bereikt.
    nu is het wel zo, dat een rotorblad niet ineens gewoon stalled, maar deels, en nog enigzins door blijft vliegen.
    dan resulteren heel hoge vliegsnelheden. met 10 kW zoiets? dat wel.
    in mijn geval is die "invalshoek" puur de rotor invals hoek, en geen cyclische of collectieve dingen. dit maakt mijn layout heel "robuust" wat deze snelheid limiet betreft.
    de rotor krijgt een reductie in snelheid bij de achteruit bewegende bladen, maar geen grote invalshoek of stall in dat geval. bovendien aan beide kanten van het toestel gelijk.
    bij weinig vliegsnelheid, beide "helften" van elke rotor, heel hoge snelheid door toerental. ik kijk er naar uit! experimenteren, kijken hoe goed het te krijgen is. ik maak eerst een sub-250 versie. gooistartjes enz rennen in de hand.
    grote versie, zou heel snel kunnen (en STOL eigenschappen, ST-VL mss)
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.296
    Locatie:
    Rotterdam
    een rotorblad stallt gewoon hoor...
    alleen omdat bij een (model)heli de pitch tijdens een rotatie van de rotor continu veranderd, is binnen de rotatie de pitch al een keer verminderd, belasting verlaagd, uit de stall gekomen
    het volgende blad overtrekt ook, en komt er ook vlot weer uit. en dat bij een 600 rc heli 1900 keer per minuut
    bij onze heli's hoor je dit nog wel eens, daar hebben ze in de 3d vliegerij het woord "blade fart" voor uitgevonden

    dit 10kW kan inderdaad wel kloppen..
    die echt snelle jongens was met name electro, die hadden serieuze vermogens nodig
    snelheid weet ik ff niet precies, iets van 300 a 400 km/u
    speciaal ingerichte apparaten..

    Ik kan mij voorstellen als een heli lift gaat halen uit vleugels, voorwaarste voortstuwing uit props, men het hoofdrotor toerental kan verlagen, om zo de tipsnelheid laag genoeg te kunnen houden.
    en zo hogere vliegsnelheden kunnen halen dan met alleen een hoofdrotor
    al geloof ik niet dat ze dit ooit op grote schaal hebben toegepast.
    zullen er vast een paar zijn.. maar er zijn er niet veel

    voor jouw snelheidslimiet, ik geloof niet dat je daar in de buurt gaat komen:D
    dan moet je wel een heel hoge rotorsnelheid instellen.
    Qua stall, omdat jij de rotor als "paraplu" gaat gebruiken, vermoed ik dat deze eerder als vlieger, of vliegende plaat gaat werken.
    komt geen echte voortstuwing uit, want je invalshoek per blad is 0.
    dus komt er ook weinig vermogen vanaf, en zullen ze ook niet kunnen stallen.
    daar heb je belasting voor nodig. overtrek is een schending van wat de vleugel kan dragen bij gegeven hoek en gewicht, die samenhang.

    maar, ben benieuwd wat je experiment op gaat leveren
    wie weet zit het anders in elkaar dan ik denk, kan makkelijk :D
     
    lecraM vindt dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd maar er is wel iets speciaals, de rotoren zijn elk door een motor (uitgezochte), op een hoog toerental. iets van 9000 rpm max, bij iets van tegen 30 cm diameter (precieze bladlengte moet ik uitzoeken dat de motoren het kunnen trekken,
    dat is het uitgangspunt bij de bouw van het prototype).
    verder is er een motor met (trek) propeller in de neus. de kracht van die motor, is in principe genoeg om prop te hangen (bijna 1:1). die motor is ook de aandrijving van de vliegrichting. staart met flink hoogte en richtingroer.
    rotoren beetje in V-stelling.
    vlieggedrag lijkt op een autogyro, met hogere topsnelheid, rugvlucht, en echte duikvlucht. doordat de rotoren aangedreven zijn.
    het rotor toerental, is te regelen, en bijvoorbeeld hoge vliegsnelheid, kan het toerental juist minder (!) om de pieksnelheid van de tippen, laag te houden (experimenteren, wat het effect is van rotor langzamer, nuttig of niet)
    verder landen e.d., als een autogyro en ik vermoed nog langzamer (door het kunstmatig hoge toerental vgl met autogyro).
    ik probeer meteen, geen vleugels! zodat ik meteen goed kan zien of/hoe de rotoren lift maken.

    toev: het punt waardoor ik er op kwam, is dat bij een autogyro, een deel van de weerstand van het toestel, komt doordat de rotor achterover staat, een beetje vermogen van de aandrijving trekt (de motor in de neus), "geinduceerde luchtweerstand". en door de rotoren aan te drijven met eigen motoren, de "vliegweerstand" reduceren.
    de rotor, zijn eigenlijk "vaste vleugels", maar dan met veel hogere luchtsnelheid.
    niet zozeer een klassieke helicopter (positief bladhoek), of autogyro (negatief bladhoek),
    maar null hoek. en een beetje de rotor "achterover" maar niet zoveel als een autogyro.
    en ook minder weerstand in de vliegrichting. hoeveel minder, gaan zien.

    ik ga eerst letterlijk een bouwruimte maken, ik heb zakken mortel e.d. klaarliggen. balken, hoekijzers, enz enz.
    dit project, is nu even een motivatie, dat ik weet waarvoor ik nu poeren ga maken enz. de moeite van het bouwen.
    mijn echte hobby is modelbouw en vliegers e.d. , solderen, niet "tuinhuisjes" maken. verder heb ik geen zicht op een beter huis oid. dan zelf maken! komt nu.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2024

Deel Deze Pagina