Ik denk niet dat door een gyro de bouwvaardigheid zal afnemen... Deze Splendor is ARF, daar hoef je sowieso weinig aan te bouwen. Met een gyro wordt het afstellen en uittrimmen van een toestel 'minder kritisch' (binnen bepaalde grenzen uiteraard). Dat is meteen ook de faze van het vliegklaar maken van een toestel die het meeste tijd/kennis/kunde in beslag neemt.
Met weinig wind/turbulentie en een te hoge demping kan zo'n gyro ook weer een nadeel zijn. Hele kleine stuurbewegingen worden niet 1:1 doorgegeven waardoor het lastig is om b.v. heel nauwlkeurig de vleugels recht te houden. Voor instappers in de F3A hobby zal dat nauwelijks merkbaar zijn, maar als je al gewend bent om correcties 'uit te smeren' over een langere baan dan is deze situatie best lastig.
Alsof je met een stuk elastiek aan je roer staat te vliegen? Die Parkzone GeeBee vliegt erg goed, alsof t model maten groter is.
Ik heb gevlogen met een goedkope 3as gyro van Hobbyking in een Wind 110E, en moet eerlijk zeggen dat dit model geen gyro nodig heeft omdat het model al erg stabiel/neutraal vliegt ( zoals alle F3A modellen ) Waarschijnlijk heeft t in kleinere modellen wel echt zin, maar wel met een kanttekening. Gyro`s zijn er in allerlei prijs klassen van € 30 tm € 1000,- en de duurdere bv van LF techniek zijn volledig programeerbaar met snelheidssensoren ed. De kans bestaat dan dat diegene met de "duurste gyro" het meeste voordeel heeft en dit moet niet de bedoeling zijn. Ik heb zelf mogen ervaren wat deze techniek kan, en dat is niet misselijk, perfekte rollen met alleen rolroer, mesvlucht ed zijn erg eenvoudig met deze systemen maar met een pittig prijskaartje. Gr Frank
Hetzelfde verhaal heb je natuurlijk ook met de toestellen... hoe groter, hoe 'stabieler', en hoe hoger het prijskaartje wordt. Je hebt dus een competitief voordeel bij een groter toestel. Punt is dat de 'stabiliteit' rechtstreeks verband houdt met de score: er bestaat zoiets als de 15°. Kom je uit een rol, dan moeten de vleugels na die rol perfect level, per 15° helling gaat er een punt af van de score. Met kleinere toestellen sta je dus meer te corrigeren dan bij grote. Een gyro zou dat deel van het stuurwerk kunnen wegnemen.
Doel moet ook zijn om op de een of andere manier de 'instappers' de gelegenheid te geven om zonder specifiek materiaal kennis te laten maken met deze tak van sport. De stabilisatie systemen die langzamerhand steeds meer beschikbaar komen kunnen er toe bijdragen dat instappers sneller de figuren kunnen leren. De kleinere modellen vliegen zoals gezegd met stabilisatie gelijk aan de grotere en zijn dus voorspelbaarder in hun gedrag. Dat maakt het leren van de figuren weer eenvoudiger.