H.M.S. SOVEREIGN of the SEAS van deA

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 7 feb 2023.

1. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dank je wederom Jaap, je laat me ook al weer blozen :koud:
    Dat klopt inderdaad Dave, de tuigage brengt altijd weer wat meer "smoel" op het schip.........

En de kogel is door de kerk, er komt ook een loze grootstag, sterker nog die is er al:
    IMG_8276.jpeg

IMG_8277.jpeg
    Vanaf de masttop ook weer met oogje en muis naar de fokkemast waar deze middels een talie door de hartblokken werd gespannen..........

Nu kon ik alles definitief aanspannen, dus ook de wanttouwem van de grote mast:
    IMG_8278.jpeg
    En de blokken zitten redelijk op een lijn, de derde van links zit iets te hoog maar dat blijft zo, een kniesoor die hier op let ;) .........

Aansluitend werden het spinnekop en de hanepoten van de grote mars, en de slingerstag aangebracht:
    IMG_8279.jpeg

IMG_8280.jpeg

Deze slingerstag is bedoeld voor de oorlogs- schepen, als een van de twee kapotgeschoten word dan voorkom je dat deze op het dek neer klettert met alle gevolgen van dien voor de bemanningsleden die daarop aanwezig zijn :eek:

Ik persoonlijk vind zo'n dubbele stag best wel wat meerwaarde hebben op het schip dus vandaar dat deze toegepast is............

Tot de volgende keer maar weer,
    Gegroet Koos

Laatst bewerkt: 22 mrt 2024
    walter10, P Voogt, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtig om de tuigage zo te zien ontstaan. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:.

Vriendelijke groet,

Jaap

Jaques vindt dit leuk.
  3. Ruud Kok

Ruud Kok

Lid geworden:
    7 nov 2023
    Het want was voor mij het moeilijkste deel van het proces, maar zoals jij het laat zien, lijkt het allemaal zo vanzelfsprekend. Met veel bewondering volg ik je voortgang. Compliment.
    Groet,
    Ruud

Jaques vindt dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Alleen een kniesoor die er op let :) , maar het volgende viel me op:
    Bij de kruismast begin je de hoofdtouwen van het want te zetten vanaf het voorste jufferblok, en zo verder naar achter toe. Bij de hoofdmast werk je precies andersom, je bent begonnen bij de achterste jufferblokken.
    Op zich geeft dit alleen een verschil in de volgorde waarop de hoofdtouwen om de masttop gelegd zijn, maar ik meen dat de wijze die je bij de kruismast toegepast hebt de standaardprocedure is.
    Is er een speciale reden waarop je bij de hoofdmast zo te werk bent gegaan?

Je maakt er in elk geval weer iets moois van.

P Voogt en Jaques vinden dit leuk.
  5. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Kijk inderdaad heel goed op gelet :) en uiteraard is hier een reden voor, dat heeft te maken met de (soldaten)gaten in de marsen, deze lopen maar tot achterzijde mast top, zie de foto vanuit de handleiding.....: Bezaanmars.JPG
    Dit is de bezaanmars in het linker gat komt de masttop, en zo zijn ze uiteraard alle drie.......

Bij de bezaanmast, waar maar zes wantttouwen (drie paar) op kwamen was ik al aan het "klooien", het voorste paar kroop al ver naar achteren waardoor de andere twee de neiging hadden om over elkaar te gaan liggen, zie onderstaande foto:
    IMG_8287.jpeg
    De volgorde is hier vanaf rechts (het voorste en tevens het onderste wantpaar) naar links (het achterste tevens bovenste paar) waarbij goed te zien is dat het allemaal maar heel eng is............

Dus bij de grote mast, waar maar liefst zes wantparen zitten, ben ik na het aanbrengen van de eerste paren die van voor naar achter aangebracht werden (geen foto van) deze volgorde gaan wijzigen:
    IMG_8288.jpeg
    Hier is de drukte dan ook goed te zien waarbij de ruimte nu al zéér beperkt is voor de zes wantparen............

Bij mijn vorige model (de H.M.S. Victory) liepen de gaten verder door naar achteren:
    IMG_3040.JPG
    Hier is duidelijk te zien dat de toegepaste gaten verder doorlopen naar achteren, is hier de rechterzijde.................

Dus dat is dan de reden, en de toegepaste volgorde was nu:
    1e De wanttouwen van achter naar voor paarsgewijs aan elke zijde aangebracht zonder ze aan te spannen
    2e De beide stagen aangebracht die redelijk aangespannen werden
    3e De hoofdtouwen aan gespannen van voor naar achter
    4e
    De twee stagen definitief aan gespannen

Na controle van alle talrepen en de positie van de mast werden deze definitief vast gezet en de restanten van de talrepen afgeknipt...............

Dus inderdaad dit is niet gebruikelijk om het zo uit te voeren maar is dus uit nood geboren.
    Nu weet ik niet hoe dit de vorige SotS bouwers zoals @pietsan en @Pingu57 ervoeren tijdens hun bouw???

Tja en nu maar hopen dat het je goedkeuring kan verkrijgen zodat ik weer met een gerust hart kan slapen :D:p...............

Bedankt voor je compliment Herman en ook @Jaap Smith en @Ruud Kok weer bedankt voor jullie positieve bijdrage :worship::worship:

Ik hoop dat de bovenstaande uitleg duidelijk is voor de volgers, zo niet dan hoor ik het wel..............
    Groet Koos

Laatst bewerkt: 23 mrt 2024
    P Voogt, Pingu57, Dave Bekers en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Nou, mijn goedkeuring heb je niet nodig om mooie dingen te bouwen :)
    Ik zal je binnen een jaar of 10 weten te zeggen of het ook anders kan, als ik aan het optuigen van de Soleil Royal begin, want daar zullen de marsen een gelijkaardige opbouw kennen.
    Eerst eventjes Mikasa afbouwen, en dan een gelijkaardig maneuver op Bismarck 2, en dan pas begin ik aan de Soleil Royal.
    Nog een klein beetje geduld dus :eek::p:D

Jaques vindt dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Als reactie op de laatste post van Koos ( @Jaques ) Wat de volgorde betreft voor het plaatsen van de hoofdtouwen op het model van de Sovereign;

Ik heb op mijn model van de Sovereign de hoofdtouwen i,v,m. de mastgaten van alle masten van achter naar voor gezet, dus m.a.w. eerst de achterste juffer en zo naar de mast toe en het voorste juffer het laatst. Hetgeen goed te zien is op de inzet van de foto waar de voorste hoofdtouwen het hoogst liggen om de masttop. De reden is door Koos hierboven goed uitgelegd. Normaal gezien plaats ik de hoofdtouwen altijd van voor naar achter, maar in dit geval was dat dus een stuk lastiger en zoals een ieder weet, als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat ;)

JPG_4762_2637_bewerkt-1kopie.jpg

P Voogt, Pingu57, Dave Bekers en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dank je Piet dit had ik nog niet eerder gezien in je verslag :oops:, maar blij dat het inderdaad klopt wat ik schreef :koud:

Intussen heel wat stoeiwerk verder met de sloeptakel, als eerste werden er twee oogjes voorzien van een gestropt touwwerk wat onder de bijboot doorloopt:
    IMG_8289.jpeg
    Het zwarte touw door de ringen is tijdelijk ;)......

Aansluitend de hanger, deze is om de top van de grootmast geslagen met een "oogsplits" en ook aan het eind werd er een oog gestropt. waaraan weer een lus werd gemaakt die aan het einde ook weer een oog kreeg wat door het (eind)oog van de hanger loopt, allen van bruin garen:
    IMG_8290.jpeg

Van ecru touw werd de lopende hanger gemaakt deze start aan een oogboutje onder de fokkemars loopt dan naar een gestropt 4-1 blok die aan de lus zit, terug naar een blok onder de fokkemars:
    IMG_8291.jpeg

IMG_8292.jpeg

Uiteindelijk werd deze (tijdelijk) belegd aan een korvijnagel op de reling van het bakdek:
    IMG_8293.jpeg
    Volgens de wijsheden uit de boeken word deze belegd aan het voorlaatste wanttouw van de fokkemast, dus dat kan dan altijd nog.............

Als laatste de uiteindelijke takel, deze start via een gestropt vioolblok aan de lus:
    IMG_8294.jpeg

Vervolgd dan zijn weg door het 4-2 blok die voorzien is van een haak wat aan de messing oogjes gehaakt is weer terug door het vioolblok:
    IMG_8295.jpeg

IMG_8299.jpeg

Om dan uiteindelijk belegd te worden aan een klamp op het hoofdek aan bakboord naast de bijboot:
    IMG_8298.jpeg

En dit is dan het uiteindelijke totaalplaatje van deze sloeptakel:
    IMG_8296.jpeg
    Klaar om van boord gehesen te worden, tenminste bijna dan...........

Al met al was het best wel weer een heel werk maar ik ben niet ontevreden............

Tot de volgende maar weer,
    Groetjes Koos

Laatst bewerkt: 23 mrt 2024
    P Voogt, Pingu57, Dave Bekers en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Het zal best veel werk zijn, maar het resultaat mag er zijn.:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dit vind je ook niet in mijn verslag Koos omdat ik er geen melding van heb gemaakt, ik heb zelfs behoorlijk in mijn bestanden moeten zoeken voor een foto waarop het te zien is. Het is dat je het hier aankaart en dat ik me realiseer dat het inderdaad ongebruikelijk is. En niet te vergeten Herman ( @Herby63 ) natuurlijk die er met zijn alziende blik melding van maakt ;):)

P Voogt, Dave Bekers, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Mooi gedaan.
    Wie kan daar nu ontevreden over zijn ;)

Jaques vindt dit leuk.
  12. Dave Bekers

Dave Bekers

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Hoi Koos, Piet en Herman, dat is een interessant verhaal over de betouwing op de SotS. Koos, het ziet er erg goed uit. Voor mij zal 't nog even duren voor ik me aan zo'n model waag :).

Herby63, Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Koos, in antwoord op je vraag over de wanttouwen van de Sovereign, mag ik je zeggen dat die touwen de allereerste touwen waren die ik modelbouw geknoopt heb, en daar ben ik best wel mee aan het knoeien geweest.
    En de volgorde heb ik geprobeerd aan te houden, maar ook dat is broddelwerk geworden.

P Voogt en Jaques vinden dit leuk.
  14. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Hoi Koos, Moest weer aardig wat bijlezen. Mooie vorderingen.
    Gr. Peter

Jaques vindt dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dank voor het compliment Jaap :worship::worship:
    Tja maar dat is dan ook een ware millimeter zoeker :p:D
    Bedankt Patrick :thumbsup::thumbsup:
    Aldoende leert men Dave, bedankt voor je compliment en als je maar doorzet dan kun je op de duur alles aan ;)
    Nou dat broddelwerk van jou valt best wel mee hoor Peter :beer:
    Ook jij weer welkom hier en bedankt voor het compliment Peter :worship:
    Tis bijna een week geleden dat ik mijn laatste up- date gepost hebt en dat heeft te maken met het kampeerseizoen, dat gaat zo stilletjes aan weer beginnen :banana: de laatste paar dagen de caravan weer opgesteld en alles afgewerkt, dus het goede weer kan wat ons betreft gaan komen......

Tussen deze bedrijven door toch wel wat vooruitgang geboekt, als eerste werd het onderste blok van de sloeptakel vervangen:
    IMG_8311.jpeg
    Een stukkie gezwart messing draad om het blok "gevouwen" en aan de onderzijde voorzien van een haakje...........

En verder met de sprei- en spree- latten voor het grootwant, deze werden eerst met een drupje lijm tegen de wanttouwen gelijmd:
    IMG_8302.jpeg

IMG_8303.jpeg

Waarna deze met een zwarte dunne draad van 0,15mm dikte werd vastgezet:
    IMG_8304.jpeg
    De onderste spreilatten...............

IMG_8305.jpeg
    En bovenin de spreeworsten..................

En dan kan het knopen van de weeflijnen beginnen:
    IMG_8310.jpeg

IMG_8314.jpeg

De eerste 15 lijnen zitten erop, dus in totaal alweer zo'n 180 knoopjes verder :oops:

Mocht het nou echt slecht weer worden dan kunnen we thuis gewoon de weeflijnen gaan afwerken, maar ik hoop dat dat nog hééééél lang gaat duren....

Dus tot de volgende maar weer,
    Gegroet Koos

Dave Bekers, Herby63, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Geweldig stukje knoop werk, ziet er heel netjes uit. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

Jaques vindt dit leuk.
  17. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Zo! Errug netjes en mooi gemaakt :thumbsup:

Jaques vindt dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ziet er weer heel deftig uit Koos :rofl::rofl:

Jaques vindt dit leuk.
  19. Dave Bekers

Dave Bekers

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Hoi Koos, ik ben weer een "nieuw" boek aan 't lezen, Het Schip van Bjorn Landstrom, en kom ook daarin de Sovereign tegen :). Ik heb enkele fotootjes van de relevante pagina's gemaakt.

Foto_BjornLandstrom_HetSchip_SotS_01.jpg Foto_BjornLandstrom_HetSchip_SotS_02.jpg Foto_BjornLandstrom_HetSchip_SotS_03.jpg

Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  20. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Bedankt Jaap :thumbsup:

Ook jij bedankt Eric :thumbsup:

Dat geld uiteraard ook voor jou Peter ;)

Mooi hoor, dank je :)

Even dit verslag weer opgezocht en afgestoft, stond al op pagina 4, want het kampeerseizoen zit er weer op dus kunnen we eerdaags weer verder met de SotS
    Tot snel
    Groetjes Koos

Laatst bewerkt: 21 okt 2024
    Pingu57, Baker, Hans Groenenberg en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina