H.M.S. SOVEREIGN of the SEAS van deA

De laatste paar dagen weer zoetjes aan verder gegaan met de Sots, waarbij als eerste het kleine grut voor in de barkas geschilderd werd, o.a. de emmer, deze werd voorzien van de zwarte randen:
F137BA5F-1429-4393-BF06-60732AA020E1.jpeg

Dit kreng is maar liefst 4mm hoog.................

De Barkas zelf heeft zijn rode bies gekregen:
91F7134F-910E-4BF5-830D-4FD45F0FD833.jpeg

En de roeispanen zijn gelakt en samengebonden met een touwtje in twee bosjes van vier:
4226C45C-4D67-4082-8826-DCD3EE823A72.jpeg

Inmiddels ben ik dan bij deel #20 aanbeland, de delen #17 t/m #19 betrof het aanbrengen van de eerste beplanking op het schip en wat schilderwerk etc. aan de barkas.

Deel #20 dus, wederom wat beplanking van de Sots maar als eerste werden de reeds aangebrachte overlangse versterkingen zwart geschilderd:
C8E07327-98C7-40CC-ABBD-512A145DBEC9.jpeg

Vervolgens het derde dek erbij genomen, en deze passend gemaakt tussen de spanten en de masten:
8EAF3E0B-EC83-44FB-A0FE-485D05B64124.jpeg

Het tweede dek is onder de roosters ook reeds zwart geschilderd, voor de rest zit en ligt alles er nog dry fitt in en op............

Nu kon ik de eerste bamboe latten aanbrengen maar omdat er nogal een forse zeeg in zat werden de eerste twee planken naar achteren verjongd zodat deze nu ook weer stroken met de handleiding :
D64D6F2E-96CA-416E-BCAD-2D4D552AC321.jpeg

Ook werd er een huidgang naar onderen aangebracht:
287F939E-30F6-456B-B641-235CB28A159F.jpeg

Ter voltooiing van dit deel werd er voor de barkas nog een vlondertje gemaakt en wit geschilderd:
8C200F19-2C05-4A14-AC3A-521F83989188.jpeg

Aan de onderzijde van dit vlondertje heb ik twee dwarslatjes gelijmd om alles zo bij elkaar te houden............

Deel #21
de romp werd op zijn kop gelegd om aan de onderzijde een gang aan te brengen met achterin een insteker:
5859DCD1-F46D-496E-A248-1234C2278008.jpeg

Voor dit deel dient er nog een huidgang aangebracht te worden maar dat is iets voor de volgende keer, wel werd de vlonder nog in de barkas gelijmd en werden er twee gaas- roostertjes (bagage roosters) op maat gemaakt en in de barkas gelijmd:
82299671-991E-40F0-8F03-1E33B54C2F27.jpeg

Zover zijn we dan weer voor nu zeg ik tot de volgende keer maar weer,
Groetjes, Koos.

Laatst bewerkt:
Nog even en je doet alleen maar scratch :)
Dat gaat het niet worden hoor Sjors daar ontbreekt mij de ruimte voor, maar bedankt voor je complimenten :thumbsup:;)

De laatste paar dagen flink aan het stoeien geweest met de beplanking, en stoeien is het wat een taaie rommel zeg dat bamboe krom, dikte verschillen noesten etc etc. maar ja we tobben er maar mee aan.

Na de laatste plankjes van de vorige post ook hier gekozen om eerst de romp naar boven te beplanken dan zijn de spantkoppen later beter beschermd en kun je er nog eens een lijmklem opzetten:
7BA6CE42-BFB7-47CD-96CD-DA11FDFFE57A.jpeg

7D5DCAC3-E091-4227-A799-FE28A4E2943F.jpeg

En zo zit deze dicht tot boven, wel wat lastig want diverse latjes komen boven de spanten uit maar het is tot zover weer gelukt.

Nu een paar dagen laten drogen en dan gaan we weer verder met de onderkant,

Allemaal nog een fijne avond en voor de carnavals- vierders onder ons zeg ik Alaaaaaf,
Groetjes Koos

Dat gaat het niet worden hoor Sjors daar ontbreekt mij de ruimte voor, maar bedankt voor je complimenten :thumbsup:;)

De laatste paar dagen flink aan het stoeien geweest met de beplanking, en stoeien is het wat een taaie rommel zeg dat bamboe krom, dikte verschillen noesten etc etc. maar ja we tobben er maar mee aan.

Na de laatste plankjes van de vorige post ook hier gekozen om eerst de romp naar boven te beplanken dan zijn de spantkoppen later beter beschermd en kun je er nog eens een lijmklem opzetten:
Bekijk bijlage 528609

Bekijk bijlage 528612

En zo zit deze dicht tot boven, wel wat lastig want diverse latjes komen boven de spanten uit maar het is tot zover weer gelukt.

Nu een paar dagen laten drogen en dan gaan we weer verder met de onderkant,

Allemaal nog een fijne avond en voor de carnavals- vierders onder ons zeg ik Alaaaaaf,
Groetjes Koos

Als je het verslag van Piet terug leest dan zie je dat hij ook zo aan het stoeien was met de bamboe latten. Ik zou ze meteen vervangen voor een andere houtsoort zoals Linde. Veel makkelijker in gebruikt, goedkoop aan te komen en in verschillende afmetingen verkrijgbaar. Straks moet je die ellende ook nog eens schuren en dat valt niet mee met die verdikkingen. o_O
Daarbij is bamboe ook geen hout maar een grassoort, dus feitelijk ongeschikt voor deze hobby... ;)

De bamboe latten zijn inderdaad niet de meest ideale keuze om te beplanken van DeA. :rolleyes:, zal vast wel lekker goedkoop zijn geweest...o_O. Maar des te groter is het plezier en de verademing als je met de 2e laag aan de gang gaat ;)

Ik zou ze meteen vervangen voor een andere houtsoort
Ach op zich is het weer wel een aparte uitdaging hoor Peter, en er komt nog een tweede laag op dus we kunnen best wel wat sjoemelen ;)
Maar des te groter is het plezier en de verademing als je met de 2e laag aan de gang gaat
Kijk er is nog hoop dan ;)
En je bent zo ook weer een ervaring rijker toch…

Maar het is wel eens maar nooit weer

Overigens heb ik het pakket van Sergal van SoTS, ik ben benieuwd in hoeverre deze afwijkt van de Deagostini versie aangezien ze wel veel gelijkenissen hebben.

Met bamboe is er altijd hoop Koos, zelfs een beginneling als ik kon daar nog een romp van maken :p:p:p
Bedankt voor deze motiverende woorden Peter ;)
Nou Koos, hoop doet leven zeggen we dan maar.... :rofl::)
En zo is het maar net :thumbsup:
Overigens heb ik het pakket van Sergal van SoTS, ik ben benieuwd in hoeverre deze afwijkt van de Deagostini versie aangezien ze wel veel gelijkenissen hebben.
Ook ik ben hier wel benieuwd naar Peter :rolleyes:
Succes als je m net zo mooi bouw als de vic kont dat helemaal goed...
Dank je Rijk, ik zal er mijn best voor doen :koud:
Maar hoe is het met jou bouw activiteiten?? het is aardig rustig in je verslag..........

Ik was nog niet eerder wezen lijken oo je nieuwe verslag, Koos. Het ziet er weer goed uit. Mijn stoeltje is neergezet.
Gr. Pete

Dank je Rijk, ik zal er mijn best voor doen :koud:
Maar hoe is het met jou bouw activiteiten?? het is aardig rustig in je verslag...
Tja het is op het moment nogal druk op mn werk, ik heb niet zoveel vrije tijd.. maar dat komt wel, af en toe is er wel de gelegenheid om te bouwen

Ik was nog niet eerder wezen lijken op je nieuwe verslag, Koos. Het ziet er weer goed uit. Mijn stoeltje is neergezet. Gr. Pete
Ook jij welkom hier Peter :thumbsup:
Tja het is op het moment nogal druk op mn werk, ik heb niet zoveel vrije tijd.. maar dat komt wel, af en toe is er wel de gelegenheid om te bouwen
Tja ik weet het Rijk, werken is leuk alleen jammer dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten :p

We zijn weer een stapje verder, nadat de klemmen verwijderd waren was het boven de waterlijn schuren, schuren en nog eens schuren, zodat de spanten er op getekend kunnen worden:
E4B2FA5F-EBB6-44D9-A873-CA2B113747E1.jpeg

Bakboord.......

9BA3C689-7C76-42BD-9659-6BF8039D1CFA.jpeg

En stuurboord...........

Op sommige plaatsen en dan met name bij de noesten die teveel terug lagen, moest de romp wat gevuld worden met laminaatvuller:
4D67E4A0-5E6C-4A5F-AE0D-A3400A3F213D.jpeg

Deze werd vervolgens weer gelijk geschuurd en de spanten afgetekend:
0C3E3930-FD46-45D8-B362-B79FFBDC4AE5.jpeg

De witte vlekken betreft de laminaatvuller.......

Vanaf hier gaan we weer verder met deel #23, de beplanking aan de onderzijde:
40B21311-1E5F-4D78-AE30-22735294A517.jpeg

De eerste zit er alweer op.......

Tussen het lijmen door kunnen er alvast al wat kanons in elkaar gefreubeld worden dus stilzitten is er voorlopig niet bij :D
C903D431-8EBD-4749-9002-588EAD095632.jpeg

Allen nog een fijne avond,
Groetjes Koos

Laatst bewerkt:
Weer bedankt voor je duimpjes Tim ;)
De romp is al bijna dicht Koos, je gaat als een raket.
Das wel wat overdreven hoor Peter, er moeten best nog wel wat plankjes op hoor, maar toch bedankt voor je positieve reactie :thumbsup::thumbsup:
Het gaat weer mooi Koos :):)
Dank Peter, op zich gaat het wel ja..... :p
Nou Koos! succes maar weer he. En ik weet nog wel ergens een mooi verslag te staan als voorbeeld:) Maar die kon je al vermoed ik....
Yep die heb ik er regelmatig bij Hans, net als die van Peter @Pingu57, dus zo moet het dan helemaal goed gaan komen :yes:

Voor de rest alle anderen weer bedankt voor jullie likes en berichten en wat allemaal nog meer tot mij komt, dat geeft deze bouwer moed om door te gaan... :koud:

En doorgaan doen we, de laatste dagen druk doende geweest met de plankjes en dat vordert gestaag:
CC767B78-E56B-4500-84F6-746679B779FC.jpeg

FF553B91-BEFA-4F2D-8559-5129024EC2C3.jpeg

Nog een negental huidgangen te gaan voordat deze dicht is ......

Aangezien ik nu deel voor deel oppak werd er tussendoor volop gewerkt aan de kanons:
1FA8A98F-1CE7-474B-9AA3-950887B34615.jpeg

De laatste affuiten in elkaar gelijmd.......

7E613F35-53A6-4FC7-A2F6-9EE2E2D22256.jpeg

Geschilderd en voorzien van de assen en wielen.....

613CFCFE-9B95-4484-86A8-8C3C57238A6B.jpeg

De assen ingekort en gevijld....

Ook de barkas kwam nog even aan de beurt, daar werden de vier doften voor op maat gemaakt:
F0F487CC-58FC-4AF4-B33E-FF9572BB08FA.jpeg

Al met al vordert het gestaag, ik ben nu inmiddels bij deel #26 aan beland dus we kunnen nog genoeg vooruit,
Tot de volgende keer maar weer,

Groetjes, Koos

Laatst bewerkt:
Back