H.M.S. Victory Caldercraft

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Henkl, 3 apr 2013.

1. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    De werkzaamheden aan de romp zijn nu afgerond. Kan nu starten met de hangmatnetten(zoals ik ze nu maar even noem). Het werken werd steeds moeilijker omdat je nu veel boven je macht aan het werk ben. Rekening houdend met je bureau, standaard en romp zit je al gauw op 115cm, als je aan de bovenzijde van de romp werkt.

Was onlangs bij Klaas en die had daarvoor een klein meubeltje. Goede tip wat ik nu over genomen heb. Omdat we toch nieuwe meubels krijgen heb ik direct de hoektafel ingepikt en voorzien van 4 zwenkwielen. Zo zit ik weer rond de 80 cm aan de bovenzijde romp. Bijkomend voordeel is dat ik de gehele boot nu gemakkelijk kan draaien en ik kan blijven zitten. :p

Ik zag het niet zitten om de hangmatnetten boven de reling in elkaar te zetten. Een paar collega's op een Engels forum hebben dit wel gedaan, maar je moet ontzettend voorzichtig zijn om geen geschutspoortluik te raken. Die tik je er vrij snel af en de Victory heeft er nog al wat.

Kreeg van Jan een tip, maar heb deze iets anders uitgewerkt.
    Ik neem de plekken van de houders over op een stuk MDF en boor daar gaten in.

Op deze manier kan ik linkse en rechtse maken. Ik werkt niet met spandraden waar de netten aan vast worden gemaakt. Heb 0,3 en 0,5 mm messingdraad gekocht wat ik hier voor ga gebruiken. Aan de binnenzijde doe ik een 0,5 mm door de ogen en aan de buitenzijde een 0,3 mm.

Uit wat proeven blijkt deze combinatie voldoende sterkte te geven en buigt het gehele deel niet door. Daarna soldeer ik de stangen zodanig vast, dat er nauwelijks druppels soldeer zijn te zien. Met dank aan mijn ouwe heer, die vroeger ook loodgieter was.

Na het geraamte even afgespoeld te hebben, weer terug gezet in de gaten en het eerste net aangebracht.

Foto is wat donker omdat het al laat was. Nadat het geheel op het schip is geplaatst wil ik de draden nog iets naar beneden drukken, zodat ze iets door lijken te hangen. Moet ik nog even bekijken... Op naar de rest.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    10 dagen bezig geweest met soldeerbout, naald en draad. Alle hangmatnetten zijn nu gereed.

Heb ze zodanig gemaakt dat het aparte onderdelen zijn met genoeg stijfheid. Nu nog een kwestie van maten overzetten op de relingen en ze passen dan perfect. Heb dit eerst uit geprobeerd op het voordek.

Na alles afgewerkt te hebben, heb ik de netten voorgespannen door een stuk aluminium rond 5 mm er in te leggen en daarna het net ingespoten met haarlak van mijn dochter. Na 2x is het volledig gefixeerd en blijft het perfect in vorm staan. :)

Nog even plaatsen, dan ben ik klaar met de romp en kan ik starten met de boegspriet, enz.

3. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi gemaakt henk

4. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Weer met de kenmerkende precisie van Henk: erg mooi :thumbsup:
    Waar zijn de netten van gemaakt? Zat het materiaal bij de kit of was dit ook iets van je dochter?

5. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Waar zijn de netten van gemaakt? Zat het materiaal bij de kit of was dit ook iets van je dochter?

Nee niet van mijn dochter en zaten ook niet in de kit. Heb ze gevonden bij; Artesania Latina Fittings - Hammock Stays & Netting

Heeft de juiste afmetingen, kleur, enz.

6. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Henk ,

Het ziet er allemaal weer netjes uit maar ik heb toch even 2 vragen
    De koperen plaatjes die tegen de borghouten aan zitten, ik zie dat jij ze heb laten doorlopen tot boven aan.
    Bij een andere Victory zag ik dat de bovenste 2 rijen horizontaal mee lopen met de borghouten. ( Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)
    Wat is nu een goede manier voor een Engels schip ?
    Vraag 2,
    Ik zie dat jij voor de netten een honingraat patroon heb gebruikt.
    Mij werd dat afgeraden omdat dat niet origineel zou zijn.
    Normaal zou dat een ruitjes patroon moeten zijn.
    Ik heb dat soort netten toegestuurd gekregen uit Australië.
    Ze zijn alleen wit dus moet ik ze nog zwart maken.
    Let wel, dit doet niets aan je complete bouw, dat is gewoon toppie !
    Ik wil niet betweterig overkomen of zo maar was gewoon ff nieuwsgierig.

7. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Sjors,
    Zoals je hier ziet heeft de Victory inderdaad een ruitjespatroon, maar zijn de touwen naturel. Ik zou ze dus wit laten of hooguit met thee iets kleuren.
    [​IMG]Jan Zwart

8. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Dag Sjors, in eerste instantie kreeg ik ook het advies de plaatjes er anders op te zetten, maar heb alles er toen weer afgehaald. Ik volg op MSW Gil met zijn Victory nauwlettend en die gaf mij de tip de handleiding van Caldercraft te volgen. Gewoon dus starten vanaf de kiel en dan komen de rondingen(zie ook Piet zijn tip) er goed in. Ze volgen niet de gehele berghouten. Ik heb daarvoor een lijn rond het schip gezet en de platen daar op laten aansluiten.

Ik heb ook proeven gedaan met een ruitpatroon, die ik bij verschillende leveranciers gekocht heb. Echter bij het aanspannen braken de ruiten kapot op het touw en onderling, waardoor je grote gaten kreeg. Kwaliteit was wellicht minder.? Ik weet dat het een ruitpatroon moet zijn, maar kon deze nergens vinden. De honinggraad is sterker, dus een bewuste keuze om af te wijken.

9. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik wordt soms al moedeloos van mezelf, maar deze perfectie doet de deur dicht hoor:(

10. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Ik denk ook dat ze niet de berghouten volgen. Gil heeft het mooi opgelost, daar ga ik ook voor.
    Gr. Paul

11. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Henk,

Bedankt voor je uitleg.
    Ik heb een foto gemaakt van de netten die ik heb gekregen.
    Er zal inderdaad kwaliteit verschil zijn.
    Ik heb zoveel gekregen dat ik waarschijnlijk 6 modellen kan doen met die netten:D
    Ik volg Gil ook op MSW en ik moet zeggen, jullie leveren allebei kwaliteit !
    Een genot om te volgen....
    Ik denk ( weet het bijna wel zeker ) dat ik jullie manier ga volgen wat betreft de plaatjes tegen de berghouten.
    Ik heb ook van Grant uit Australië blokken gekregen die hij zelf heeft gemaakt.
    Dan speciaal 2 mm blokken voor de kanonnen.
    Hoe ik die er op ga krijgen is mij een raadsel maar komt tijd komt raad.

@ Jan,

Mobbsie heeft ze zwart gemaakt maar eigenlijk ben ik ook wel in voor wit.
    Ben alleen bang dat het smoezelig word als het er op zit en er nog zoveel is om te doen.
    Ook daar geldt, komt tijd, komt raad

12. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Als ze een beetje smoezelig zouden worden is dat volgens mij niet héél erg, komt nog natuurlijker over ook :D

13. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    PS: Sjors
    Als je een stukje netting over hebt, hou ik mij aanbevolen, en neem graag een stukje van je over :grin:

14. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Ze worden bewaard voor je Klaas

15. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Toppie Sjors;)

16. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Even weer een tussenstand Ben nu een weekje bezig met de boegspriet. Het is veel pas en meetwerk

Nog een paar onderdelen en dan kan ik gaan schilderen. In de tussentijd het touwwerk maar eens goed bestuderen :cool:

17. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Dat is een eind boegspriet Henk !
    Als die op de boot zit moet je de kamer verlengen.....
    En oppassen met ronddraaien als hij zit !

18. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Dat word zeker 'n hele knaap.

19. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik denk dat ik eens bij Henk langs moet gaan; ik zie daar links een mooi draaibankje staan ;)

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Lijkt verdacht veel op mijn draaibankje. Zeer geschikt om masten, ra,s en andere rondhouten mee te maken.

Deel Deze Pagina