H&M supersport 21

Discussie in 'Speedboten' gestart door elvis, 9 dec 2008.

1. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Hi arnold,

mooi om te zien dat ze weer vaart! Op afstand precies vertellen hoe de afstelling zou moeten zijn is altijd moeilijk, maar je motor mag gerust wat blauwe rook uitstoten. Hij staat dan wel rijk, maar zal in ieder geval niet te arm lopen. Hoeveel slagen staat de hoofdsproeier nu open? En die voor onderin? Mocht je de mogelijkheid hebben om eens hier naar Friesland te komen als het niet lukt, dan kunnen we er samen naar kijken. Vooral Hendrik (opelckadett) heeft het afstellen goed in de vingers met die 3,5cctjes

grtz

2. elvis

elvis Guest

ja oke bedankt, ik vond het ondanks het zo koud was toch wel mooi om mee
    te varen. en zoals jullie mij vertelde dat ik alles netjes weg moest stoppen in een radio box, daar heb ik ook nog even een foto van gemaakt.
    ja eigenlijk is het logisch dat je er niets van weer ziet maar de zender twee servo's en het accu pakket zitten er in. heb er een heel klein laagje siliconenkit rond om heen gedaan en alles is mooi weg gewerkt.

en hier nog een foto hoe ik het heb opgelost met het gas. kwam er achter dat ik zelf kon bepalen op mijn zender hoe ik gas wilde geven. ik wilde de stuur knuppel al om draaien maar dat was alleen een functie veranderen ja dat was makkelijker.

Groet arnold

3. elvis

elvis Guest

kijk ik kan wel een klein beetje vertellen wat er tijdens het varen gebeurd
    met de motor. de pennetje op foto 1 staat 21 tikkjes (ongeveer 240 graden)
    open. dan begint ie ook een beetje blauw te roken. dus dan staat ie een beetje te rijk maar als ik dan vol gas geef dan slaat ie af. en dat snap ik niet zo goed. maar waar is het stel schroefje voor op foto 2?

ik denk dat ik er online wel uit ga komen, maar jurriaan natuurlijk wil ik wel een keer naar friesland komen om daar samen een keer ideeen of ervaringen al heb ik die niet uit te wisselen.

Foto 1: op foto 1 geef ik met een klein rood puntje aan hoever ik dat stel schroefje los draai en dat is meer dan 180 graden.

Foto 2

4. JvdZ

JvdZ

Lid geworden:
    25 sep 2006
    ziet er weer goed uit dit bootje zo, radiobox en gas bedieding lijkt me lekker geinstalleerd zo.

Wat betreft je motor afstelling; heb je geen handleiding van 2bro bij je motortje gehad?

Eerst goed lezen welke schoefjes op je carb waarvoor zijn! Ik heb de handleiding nog even voor je opgezocht, het is toch de 21RG-M? Hier de link https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/marine/manual/21rg-m_mx.pdf

De grote schroef op de carb is de hoofdafstelling (midden en hoge toeren bereik) en deze heb je nu 240 graden (of 180 zeg je ook) open staan. Dit is in elk geval veel te weinig voor het inlopen van de motor!!! Inloop afstelling (volgens Os Max) is 2.5 slag open, 900 graden dus...

Voor het inlopen moet de motor erg rijk staan zodat ie goed gesmeerd wordt en de tijd heeft om een goede passing te vormen tussen de zuiger en de cylinder. Dat de motor dat op volgas nog heel niet lekker loopt of afstaat is niet belangrijk, dit komt later. Na elk tankje dat je leeg vaart tijdens de inloop periode zet je de hoofdsproeier een kwart slag (of nog minder 1/8ste slag) dicht, zodat het mengsel steeds iets armer wordt en de motor beter gaat lopen. Dit moet je toch wel 5 tankjes volhouden voor een goed ingelopen motor.

Afstellen op afstand is inderdaad moeilijk, en keertje naar friesland zal zeker helpen.

Ten tweede zou je uitlaat wat aan de lange kant kunnen zijn omdat je deze verlengd hebt met een tussenstukje, maar dit is nu ook nog minder van belang. kan je later is mee gaan testen als de de goede motor afstelling hebt gevonden na het inlopen.

Mooi dat alles weer vaart in elk geval, dat doet een boot altijd goed. Bij vragen gewoon stellen hier, hoop mensen die ze kunnen beantwoorden. En natuurlijk ook bouw/vaar foto/filmmateriaal posten! :)

5. opelckadett

opelckadett

Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Mooi dat de boot weer gevaren heeft Arnold.Als Drachten voor jou beter te doen is kan dat ook wel hoor heb ik ook wel een mooie plek om te varen. Denk er wel om dat met dit koude weer het eigenlijk heel moeilijk is om een motor lekker af te stellen.Deze komen gewoon niet op temperatuur vanwege het koude koelwater wat ze door het lijf krijgen.Aangezien jij hem aan het invaren bent is het ook moeilijk om te kijken naar de rook omdat een motor met deze kou al gauw lekker lijkt te roken. Het beste is gewoon (mijn mening) om de motor zo rijk te zetten dat de nitro gewoon uit de uitlaat weg drupt of sputtert in jouw geval. Ik hoor het wel als je in Drachten wil varen,ben even vergeten waar je weg kwam anders kan ik ook jouw kant op komen als je een mooie plek hebt om te varen.

6. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    JvdZ ... ga jij eens fietsen met je goede gasbediening .... het is huilen.
    Stangetjes ... diverse keren gebogen ... omkeer-hevel ertussen.
    En dat allemaal omdat men niet weet hoe 'n Sullivankabel te monteren.
    Stukje van nog géén decimeter had hier al genoeg geweest ,
    niks speling .. niks nooit niet breuk.

Nieuwe motor van Peter.vL zonder manual ????? ha ha RTFM
    Maar ja .. ze verzieken 't tegenwoordig liever , dan éérst de gebruiksaanwijzing te lezen.

En Hendrik ... warmere plug en je (water)toevoerslangetje knijpen met 'n ty-wrap ,
    kan je zelfs tussen de ijsschotsen door varen hoor. (Been there .. done that)

Oldebroek(stukkie onder Zwolle) > Drachten is 100Km , moet te doen zijn toch ?

Ik ben in ieder geval alvast met m'n ijszeiler bezig geweest ,
    nog 'n paar nachtjes zo ... en hij kan zó de Kralingse Plas OP ( ha ha ipv IN)

7. JvdZ

JvdZ

Lid geworden:
    25 sep 2006
    haha Henk, laten we het erop houden dat het een creatieve oplossing is die nog verbeterd kan worden :) met rechte stangetjes moet het ook kunnen...

Elvis? inmiddels al wat wijzer over het afstellen van je motortje? in elk geval veel rijker met dat ding ;) tot de nitro eruit sputtert :D

Jeroen

8. elvis

elvis Guest

ja bedankt voor het compliment, maar het eerste stukkie hendricx dat
    snap ik niet helemaal als leak. maar dat zal wel een beetje humor zijn.
    daar hou ik wel van. maar ik heb wel voor de eerste keer voor de weg
    met de minste weerstand gekozen, inderdaar met een omkeer hefel en
    wat rechte stangetjes, er zijn immers meer wegen die naar rome lijden.

maar zeker gaan we elkaar een keer ontmoeten en samen varen.
    maar als je google earth oldebroek intikt, zul je zien dat ik dicht bij elburg
    woon en daar een enorm mooi stuk water is. daar worden een keer in de zoveel tijd ook meeting gehouden met powerboats. dus als het weer een keer, dat zal wel maart worden het weer een beetje aan de temperatuur is maar een keer een vaar meeting houden in elburg. ( ben niet te beroerd om naar drachten te komen hoot);).

groet arnold

9. opelckadett

opelckadett

Lid geworden:
    21 mrt 2007
    @ Arnold ik zie dat je dichterbij almere woont.Ook daar ben ik regelmatig te vinden.Is misschien gemakkelijker.(zie pm)
    @ Henk inmiddels ben ik daar ook achter.Het vreemde is echter dat ik de vorige winter er nooit geen problemen mee gehad heb en nu wel vandaar.Vorig jaar vaarde ik inderdaad ook tussen de ijsschotsen door hahaha.Ik vaar outboard dus ik kan de koelslang er ook af laten met dit koude weer.

10. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Hendrik schreef 't al ... wil je ruzie .. moet je stangetjes op 'n nitro-carb-hevel gebruiken.

Zit géén veer op zoals 'n Zenoah-carb. en beweegt naar binnen en buiten.

Hevel breekt gegarandeerd af ....... ooit.

Want dat zijn fabrieks-hevels , 2 x omgezet plaatijzer ,
    eigenbouw alu-volmateriaal hevel kan wél wat hebben.

Arnold ... voor 'n kwartje statiegeld ben je geholpen .
    Neem 'n kunststof limonadefles en lijm 'n kort stukje buis in de dop.
    In de bodem boor je 'n 3mm gaatje.
    Fles vullen met water en hoog ophangen , slangetje eraan naar je koelkop ,
    andere kant in 'n emmer laten lopen.
    Motor starten en volgas zetten , met de GROTE naald 3,5 slag open zou die volgas moeten blijven lopen ,
    al zal dat niet optimaal zijn .
    Nu ga je die naald INDRAAIEN , de motor zal steeds beter lopen ,
    draai je te vér ... hoor je dat meteen (motor houdt in), dan moet je 1/4 slag terug.
    Zooooooooooooooooo ... nou heb je 't volgas .. nou moet die nog stationair blijven lopen.
    Daar moet je de naald bij je bedieningshevel voor hebben.
    Carburateur-ton moet 'n lucifertje open staan , draai je de naald in gaat de motor gillen ,
    draai je 'm uit .... loopt de motor 'horkerig' en slaat af.
    Je moet nu zoeken naar die stand vd naald dat de motor netjes stationair loopt met de ton 'n pietsje open ,
    en als je gas geeft moet de motor reageren.
    Ton helemaal dicht hoort de motor af te slaan.

Burenruzie door proefdraaien in de tuin ??????? Nooit van gehoord ... ha ha

11. elvis

elvis Guest

ja bedankt voor de online handleiding. maar dus gewoon lekker een tankie
    nitro op laten roken in de tuin zeg maar. en ja buren, ik heb ze wel alleen ik zie ze nooit. dat zal dan ook wel niet.

maar ik heb nog een vraag over een prop die op de boot zit ik heb er nu een
    op zitten van rond 40mm. maar wat maakt het uit als ik die ga vervangen door een messing prop. en wat kan er gebeuren als ik er een grotere of kleinere op zet. want als ik de door ga dan zakt ie iets in toeren.

Groet arnold

12. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Denk dat je "bocht" vergeten bent ......... , gelukkig snap ik het zo ook .

Als die nu al in de bocht afzakt , kan je groter wel vergeten.

Ofschoon volgens D E Z E proplijst 't zou moeten kunnen.
    Die andere Hendrik kan je wel vertellen wat KAN lopen.
    Zit zelf te denken aan 'n Octura X437/3.

Kan dus óók aan de nog niet ingelopen motor liggen ,
    verkeerde brandstof , verkeerde plug , off-tune uitlaat enz.

Kunststof vervormd (onder het varen) ....... metaal niet.
    Bronzen/RVS props kan je zelf "expres" vervormen voor betere prestatie's.
    Meer fabrikanten .. meer keuze.
    Voordelen van kunststof ; Licht en goedkoop , en niet of nauwelijks nabewerking nodig.
    Aluminiumprops zitten hier tussenin , licht en kosten 1/3 van bronzen/rvs props ,
    weinig nabewerking nodig , maar kunnen niet vervormd worden.

Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  13. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Heb nog een aantal vaarfoto's gevonden 'uit mijn tijd'. Dit was vlak nadat ik de binnenkant klaar had.

Hoezo hydro's houden niet van vlak water :)

14. elvis

elvis Guest

nou het gaat goed met de hydro. hij staat mooi op het schap.
    zoals veel maatjes van hem ook lekker droog staan denk ik ;).
    maar ik heb even een vraag over de besturing van de boot.
    ik vaar nu met een futuba 4EXA FM, met knuppels op zich
    geen slecht ding. maar is het varen met een pistool wheel veel
    makkelijker of maakt dat niet zoveel uit. ik hoor het graag wat
    de voordelen of nadelen zijn.

groet arnold

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Een stick- of pistoolzender, 't is maar wat je gewend bent.

Ik vaar alles met m'n stick zender, met een pistoolzender moet ik vreselijk wennen en ben ik 'all over the place'...

Groeten, Jan.

16. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Ja, ben al langzamer gaan bouwen... het water is overal nogal hard.. en wat er nog is is flink koud. Verre van ideaal, dus ook hier staan ze op de plank :)

Ik zelf vaar met een stuurwiel zender, het is niet zozeer dat deze beter zijn. Het is net wat Jan zegt een kwestie van je eigen gevoel. Wat jij lekker vind sturen. Zelf vind ik een stuurwiel zender net even makkelijker vasthouden en scherper besturen. Maar dat is persoonlijk. Je moet het even 'voelen' zeg maar.
    Wel worden stuurwielzenders aardig veel gebruikt tegenwoordig in de botenwereld.

groeten Jurriaan

17. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Moet er écht niet aan denken .. stuurwielzender ,

voor mij (na 45jr 'stick's') totaal "gevoelloos" .

Net wat Jan schrijft , ik was overal ..... behalve daar waar ik zijn wilde.

Heb 't écht serieus 2 weekenden geprobeerd , maar was blij dat

mijn winkelier niet moeilijk deed , en 'm gewoon omruilde.

18. elvis

elvis Guest

zo ik zit een beetje te kijken naar wat 3.5cc motoren.
    zelf heb ik nu in de hydro een os .21 zitten en die heeft
    1.7 ps bij 28.000 toeren. maar wat gebeurt er met dit bootje
    als daar nog 1 ps bij komt en 10.000 extra gaat maken.

ik ga natuurlijk eerst eens even varen als het ijs weg is met het
    os motortje maar ik zou wel eens willen weten als je er een cmb
    of novarossi in bouw. want een cmb of novarossi hebben 1 ps meer
    en 10.000 toeren meer.

groet arnold

19. elvis

elvis Guest

ik heb een nieuwe prop op de hydro om de kijken of het beter zal gaan dan met een kunstof prop. ik heb een messing of bronzen abc prop H1415 een iets kleinere (37.5MM). en ik had het laatst ook een spoiler er op gemaakt want zou dat de vaar eigenschappen ook niet veranderen? en waar ik nog een vraag over heb.de boot moet als ik het zo op jur zijn foto's zie uit het water komen maar dat gebeurt niet de boot scheerd strak over het water. maar de schroef staat ook paralel met de onderkant van de boot zelf. is dat goed?

Groet arnold.

20. jurriaan

jurriaan

Lid geworden:
    24 apr 2005
    Hey arnold,

de vaarfoto's zijn wel gemaakt op ruwer water dan waar jij denk ik op vaart. Hierdoor komt de hydro los van het water. Op vlak water zal deze strak over het water gaan. De strut horizontaal aan de bodem is een goed uitgangspunt. Als je vaart kan je met kleine beetjes de strut verstellen om te kijken of de boot beter gaat lopen.

groeten Jurriaan

Deel Deze Pagina