Haakse tandwielen.

Hallo mannen,
Ik moet een nieuwe boegschroef maken, hoe weet ik wel, maar het matriaal voor de haakse tandwielen niet.
Dit om herrie te voorkomen, moet ik daarvoor messing of kunststof nemen?
En welk type?
Hoor het graag :)
Grt peter

Alles hangt af van de ruimte die je hebt voor de tandwielen. Tegenwoordig worden voor boegschroeven veelal de Brushless motoren gebruikt. Afhankelijk van hun toerental wat meestal nogal hoog ligt, wordt er in de haakse overbrenging een vertraging gemaakt van 1:2 of 1:2,5. Tandwielen van kunststof zijn in principe stiller, maar bij het geweld van een brushless raad ik zeker messing tandwielen aan. Ook voor de slijtage. Er is ook nog een optie voor stalen tandwielen maar heb daar zelf geen ervaring mee. Voor messing tandwielen raad ik www.GHW.de aan. Grote sortering en snelle levering.

Heb er direct besteld :)
Grt peter

Of je had een complete boegschroef van bewezen kwaliteit gekocht bij Raboesch: www.raboeschmodels.com
Dealer, Raboesch levert alleen via dealers: www.modelbouwshopnederland.nl/

Voorbeeld complete inbouw klare boefschroef,
upload_2020-4-18_14-15-56.png

Leuk, maar vind het leuker om er zelf een te maken :)
Grt peter

Als je dit kunt maken en ook de waterdichte doorvoering van de motoras, eveneens de watergesmeerde lagers van de haakse tandwielen en de bijbehorende schroefas, dan ben ik benieuwd hoe je dit oplost.
Of ga je alles in een soort behuizing maken met dichtingen, gevuld met waterafstotend vet?

Knobbelen en bedenken, foto,s komen er van hier. Maar nu even kalm aan door het werk wat ik nog buiten aan het huis moet doen. Word vervolgt :)
Grt peter.

Back