Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

  1. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nee , ik heb eigenlijk nooit problemen met het knippen van de plaat.

    Het is zo taai dat het bijna niet vervormd onder het knippen.

    Ik hou de diameter altijd 1mm groter, niet meer .


    Hoi Jacques, nee dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, de as eerst balanceren
    Ik zal het eens doen ,om te kijken of er wat onbalans in zit, maar ik doe altijd eerst het turbine wiel samen met de as , en dan pas de compressor erbij met de spacer en spinner.


    Groetjes,

    Martin.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Deze draad maakt al veel duidelijk over hoe een modelturbine in elkaar steekt, maar graag zou ik ook eens een opengewerkte versie willen zien waar duidelijk te zien is hoe de luchtstroom door de motor is.
     
  3. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hallo Theo,

    Bedoel je, dat er een stuk uit een turbine is gesneden, dat je kan zie hoe het geheel in elkaar zit, en dat er met mogelijk pijltjes, of tekst uitleg wordt uitgelegd hoe de lucht stroming is.

    Zo ja, ik zal morgen een foto maken van zo'n turbine, en hier morgen op de site posten.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    jep, dat bedoel ik, en dan duidelijk erbij wat de bewegende en stilstaande onderdelen zijn.
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    40RS , maken van turbine wiel.

    Gaan we weer verder.

    Vandaag ben ik begonnen aan het turbine wiel.

    Eerst heb ik gaatjes van 1 mm geboord aan het begin van de schoepen.

    Dit is om te zorgen dat de schoepen niet door scheuren.

    Daarna worden de schoepjes ingezaagd met een zaagfrees van 0,3mm dik.
    Dit is om zo weinig mogelijk oppervlakte van de schoepenweg te halen.

    Hier onder een foto van het turbine wiel dat ingezaagd word.

    [​IMG]



    Hier het turbine wiel kompleet gezaagd .

    [​IMG]

    Ik probeer de holle kant van de schoepjes te slijpen met een powerfile ,maar ik weet nog niet of dit gaat lukken.

    Morgen meer.

    Groetjes,

    Martin.
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Zoals aangegeven, zou ik een foto plaatsen van een opengeslepen turbine.

    Ik heb de uitleg ook in de foto weergegeven, met een gele lijn en rode pijlen.
    Ik heb niet meer kleuren pijlen/lijnen gebruikt, om het overzichtelijk te houden.

    De rode pijlen zijn de draaiende onderdelen in de turbine. De gele lijn geeft globaal aan hoe de lucht door de turbine gaat. Als ik dit in details moet uitleggen, dan zie je weinig meer op de foto, dan allemaal gele pijlen.

    Alle rode pijlen wijzen naar de volgende onderdelen;
    De linkse rode pijl; de compressor
    De middelste rode pijl; de as
    De rechtse rode pijl; het turbinewiel.

    Al deze 3 onderdelen zitten aan elkaar vast. Dus draai je de compressor, dan draait het turbinewiel ook, en wederzijds natuurlijk.

    De uitleg van de gele lijn;
    Deze gaat links de motor in, en komt dan bij de compressor. Deze zorgt voor een flow richting de diffusor. De diffusor begint, bij de eerste bocht van de gele lijn, en stopt net iets na de 2e bocht van de gele lijn. De diffusor heeft de functie om de snelle lucht die uit de compressor komt af te remmen en dus druk te generen. Als je dit niet doet, dan blijft de luchtsnelheid te hoog in de motor, en is het zo goed als onmogelijk om de motor draaiende te krijgen, want er blijft geen vlam in de verbrandingskamer staan. Blaas maar eens naar een kaars, als je te hard blaast, gaat deze uit. Dit gebeurt dus ook in de turbine als de luchtsnelheid te hoog is.
    Als de gele lijn verder gevolgt wordt, dan zie je dat hij in 3 lijntjes splitst. Dit is om aan te geven, dat de lucht door de gaten van de verbrandingskamer gaat. Het is de kunst van een verbrandingskamer, om de vlam in de voorzijde te houden (kant van de compressor). Hoe verder de vlam naar achteren is (bij het turbinewiel), des te warmer wordt het turbinewiel en stator. In de verbrandingskamer wordt de lucht opgewarmt door de vlam. En omdat er door de compressor steeds lucht wordt aangevoerd, kan de warme lucht dus maar 1 kant op. En dat is naar achteren (naar rechts). De warme lucht verlaat de verbrandingskamer en komt bij de stator. Deze buigt de lucht af, zodat deze onder een hoek tegen het turbinewiel, waardoor deze dus begint te draaien. En omdat het turbinewiel via de as weer vast zit aan de compressor, wordt er dus steeds lucht aangevoerd, en kan het verbrandingsproces behouden blijven.
    Na het turbinewiel, wordt de uitlaat nog wat kleiner, om wat extra stuwdruk te krijgen. Maar je moet ook weer niet te ver knijpen, want dan gaat de temperatuur flink omhoog. En dan zijn we de turbine weer uit.

    Dit is de globale uitleg, hoe de lucht door de turbine heen gaat. Je moet alleen niet denken, van ik neem een paar dingen, die ik uit mijn duim zuig, en hoppa ik heb een goed lopende motor. Er komt veel bij kijken, en kleine veranderingen kunnen er al voor zorgen dat je motor ineens niet meer goed loopt.

    Hopelijk is het duidelijk, anders horen we het wel

    [​IMG]
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    He, Paul.

    Prachtig die Amt turbine ,kun je alles mooi zien.
    Bedankt voor het plaatsen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  8. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Dergelijke foto's hebben vaker op internet gestaan, zoals de wren mw54 vind je ook wel vaker terug.

    Momenteel ben ik me ook aan het orienteren voor het maken van turbine.
    Ik ben aan het twijfelen tussen een KJ66 of de MW54. Ik denk dat ik ga beginnen met de KJ66. Hier is meer info van te vinden, en ook is de ruimte in de motor groter.
    Bij de MW54 en ook bij de mooie 44RS die jij aan het maken bent, komt het allemaal wat kritieker. De verbrandingskamer (en dus temperatuur) is dichter bij alle belangrijker onderdelen die moeten overleven. Een motor verkleinen in autocad is geen probleem. Maar luchtdeeltjes kun je niet verkleinen.

    Ik vind het ook petje af, dat je jouw eerst 44rs nog steeds lopende hebt, en niet het achterste lager eruit gebrandt hebt.
     
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Bedankt Paul.

    Ja, die frema 44 er daar stond ik zelf ook een beetje van te kijken ,wat dat is vrij snel gegaan.

    Maar ik heb wel in 1 weekend 10 lagers a 50 euro kapot gedraaid voor hij goed liep.

    De oorzaak was lucht lekkage ,zodat er geen koellucht genoeg bij het achterste lager kwam.

    Ja, en voordat je daar achter bent ,ben je 500 euro armer, maar ja zo gaan die dingen.

    Als je wilt ontwikkelen ,zul je het af en toe voelen in je portemonee.

    Even over jou.
    Ik denk dat de kj het beste is om te beginnen ,want niet alleen kan je er veel info over vinden, ze zijn ook nog heel makkelijk aan het draaien te krijgen , althans dat is mijn ervaring.
    Denk er maar ens over na.

    Groetjes,

    Martin.
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Vanavond nog even geprobeerd om de schoepjes hol te slijpen met de powerfile.
    Zonder enige aanpassing aan de powerfile ,ging het prima.


    Hier onder een paar foto's van het slijpen van de binnenkant van het turbine wiel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen probeer ik de schoepjes te buigen .

    Groetjes,

    Martin.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Mooi Paul, bedankt voor de foto en de uitleg.
    Nee, het is niet om zelf een motor te maken, maar om te begrijpen hoe die motor werkt.
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Mart,
    Nog blaren op je vingertoppen??

    ---Overigens waarschuwing voor een ieder die inconel op deze manier aan het verslijpen is. (Doe ik ook zo)
    Gebruik absoluut een goed stofmasker. Dit materiaal (inconel 625) is volgens de geleerden tov andere materialen echt troep en helemaal niet goed in onze longetjes...!!! (natuurlijk gebruikt iedereen stofmaskers...)


    Weinig twistruimte nog. Hoop dat ze allen ver genoeg te verbuigen zijn, hoe verder in de kern hoe beter... maar gevaarlijk inzake breken.
    Ik denk niet dat je ze nu tot 60 graden moet doorzetten. (en de toppen terug naar 37).

    Ik heb al eens een schoep verloren bij het twisten (die knak gaat door merg en been...)
    Keep fingers crossed voor je...

    jacques.
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Geen probleem Jacques, heb ze eerst allemaal een beetje gedraaid,daarna 60 graden ,en de tip weer terug naar 25 ,want het moet een gasgenerator worden.

    Ik wil iets meer power op de as hebben.

    Groetjes,

    Martin.
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Perfect Mart,

    En nu profieleren maar. (is het leukste werk, vind ik althans).

    Ook hier weer, hoe beter het smoelt, hoe beter het werkt...

    F18 schiet op, staat nu op de wielen...
    Jacques
     
  15. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    :offtopic:
    Van welke kit als ik vragen mag?
    :eek:ntopic:

    Groeten, Bart.
     
  16. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Vandaag even geprobeerd de schoepjes te buigen ,en dat ging perfect.

    Eerst allemaal 60 graden ,en daarna de tip terug naar 25 graden gedraaid.

    Hieronder een foto van het gereedschapje wat ik er voor gemaakt heb.

    [​IMG]

    Het draaien van de schoepjes.

    [​IMG]

    Alle schoepjes zijn nu gedraaid.

    [​IMG]


    Tegen het licht kun je al zien dat het een turbine wiel word.

    [​IMG]

    Ik heb ook al geprobeerd om een schoepje bol te slijpen ,en dat gaat ok prima ,met een kleine aanpassing op de powerfile.

    Morgen ga ik nieuwe schuur bandjes halen en dan ga ik het wieltje verder slijpen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  17. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Bart,

    De Sport F18 Hornet is/wordt gebouwd van een tekening (aangepast tot romplengte 1,40 en spanwijdte 1.00 mtr).
    Het kistje is geheel traditioneel balsa bouw.
    De tekening is organiek van ene Rick James.

    Het is de bedoeling om het totale vlieggewicht onder de 3 kg te houden.
    Ik heb de tekening geleend van Ger Covacs, die dit kistje inmiddels bijna gereed heeft.

    Het 44 torretje van Martin zoals in dit draadje beschreven, zal de aandrijving gaan verzorgen (levert nu ook rond de 3 kg). Mogelijk gaan we deze nog verder optimaliseren naar 4kg. (er zit nog speelruimte in).

    Is leuk project: tekening van Ger, kistje door mij en motortje door Mart.
    Als dat geen samenwerking is.... :)

    Martin heeft veelvuldig met dit motortje staan testen/demonstreren en wil deze nu wel eens in een kistje zien presteren/vliegen.

    Het kisje was organiek voor een duwpropellor bedoeld. Er moet dus hier en daar constructief behoorlijk wat aanpassingen gemaakt worden, al was het alleen maar inzake bereikbaarheid van de motor, lucht aanvoer, tanks en electronica.

    Ik probeer alles zo simpel mogelijk te houden, (geen retracts, flaps etc) en maak gebruik van elevons. (met deze elevons had ik goede ervaringen mee met de F15 en F16)

    Het is allemaal beetje back to basic, bijna alles zelfbouw, maar (we) heb(ben) er heel veel plezier aan.

    OK Bart?

    groet,
    Jacques.
     
  18. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Jacques, ik had eerder gehoopt dat het een ARF-chinees zou zijn, daar had ik dan waarschijnlijk héél veel nuttige informatie uit kunnen halen. Ik ben nu voor een vriend een Boomerang Elan aan het bouwen, maar als deze klaar is komt er een Fei Bao F18 (diamondback uitvoering) op de bouwtafel. Deze is nog van de eerste reeks, dus geen kant en klaar geplaatste roeren, landingsgestel en -deuren. Ik heb de kit al eens goed bekeken en kan maar één ding zeggen, daar is een PAK werk aan!

    Excuses voor de vervuiling, terug ontopic!!!
     
  19. Hee Martin

    ik zie dat je al aardig vordert met je nieuwe puller
    mooi wark man

    groeten Erik
     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Bedankt Erik.

    Ja, het zal een hele klus worden ,maar we zijn op weg.

    Groetjes aan vrouw en kinderen.

    Martin.
     

Deel Deze Pagina