Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

1. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In ieder geval erg onhandig, ook al heeft Mrotzek nog zo veel ervaring.

2. JOCHEMPIE

JOCHEMPIE

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Hallo Gerald,

Ik geloof dat ik het inderdaad verkeerd heb uitgelegd, maar met jou voorbeeld wordt dit gelijk rechtgezet. Ik weet ook niet of het van toepassing is op turbines, maar het was maar een idee.

Groetjes,
    Richard jochems

3. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    juist gerald,

Alleen wel de juiste link plaatsen :p

De druk in 1 is inderdaad hoger als bij 2, omdat plaats 2 vanaf plaats 1 gezien wordt als een vernauwing. De verhoudingen van de druk is geloof ik gelijk aan de oppervlaktes (ook diameter).

Gr. Rik

4. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    het afblazen van een vlam komt doordat de verbrandingssnelheid(is de snelheid waarmee het vlamfront zich in een stilstaand gas/lucht mengsel voortbeweegt) lager is dan de uitstroomsnelheid.
    om het afblazen te voorkomen dien je dus de verbrandingssnelheid te verhogen (andere brandstofsoort) of de uitstroomsnelheid te verlagen.
    ik denk dat ,hoe kleiner de motor hoe kritiser (of hoe schrijf je dat:Fade-color) dit verhaal word.
    bij branders word wel eens een hulpgasconstruktie toegepast. dit zijn kleine vlammetjes naast de hoofdvlam , hierdoor word het uitstromende gas/luchtmengsel verhit waardoor de verbrandingssnelheid omhoog gaat.
    je zou ook een andere constructie kunnen bedenken waardoor de het nog niet verbrande gas/lucht mengsel verhit word
    groeten Gertjan

5. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Jullie zijn lekker bezig op m,n draadje.
    Geeft niks hoor ,alle info is welkom.

Maar die laatste , Gertjan ,die heeft het goed volgens mij.

De snelheid van de lucht in het kamertje is te hoog en geeft de kero geen tijd om te mengen met lucht.
    RESULTAAT : vlam achter uit de motor ,en lui ,dwz er is geen druk in de kamer ,want de warmte zit op de verkeerde plek.

Er heb er wel een oplossing voor ,als het dit is natuurlijk, maar dat zeg ik nog niet ,eerst even proberen.

Weten jullie trouwens dat er belangrijke info gelekt is over de kolibri turbine.

Ik heb een aantal foto's van verbrandings kamer ,ngv astunnel , compressor turbine , diffussor.

Groetjes,

Martin.

6. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Moet er iemand over de knie ??
    :D :p

7. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Het is een japanner ,en die heeft de Kolibri gekocht ,en volledig uit elkaar gehaald .

Mooi om te zien, even googlelen.

Groetjes,

Martin.

8. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
  9. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ja dat is hem ,kijk ook eens naar de prachtige zuiger motoren die hij gebouwd ,en verbouwd heeft.

Groetjes,

Martin.

10. PlUiS

PlUiS

Lid geworden:
    25 dec 2007
    De grote wereld leert ons dat een lucht snelheid ook een druk is. Een dynamische. Bij een turbine kan dit dus meer kracht aan de bladen meegeven.

11. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Allemaal.

Jullie hebben al en tijdje niets meer van mij gehoord, en dat betekend dat het nog niet goed gaat met de kleine turbine.

Ik ben nu een nieuwe brandkamer aan het maken ,en er komt ook en nieuwe ngv in.

Dan ga ik weer proberen , en ik verander dan steeds 1 onderdeel , zodat ik weet waar het aan lag dat de motor niet goed wou lopen .

Groetjes,

Martin.

12. Hallo Martin Stouten
    Ik heb zeer veel respect voor u werk,echt alles zeer netjes alles.
    Ik heb zelf een project scooter die nu bijna is afgerond,dus tijd voor wat nieuws.
    Was een tijdje opzoek maar ik heb zelf nog een benzine autoje(nitro)
    Allen dat is opbouwen en klaar,ik kwam op de micropulling site.
    Daar zag ik U zelfbouw puller.
    Gelijk was ik helemaal verkocht,ik ben meer info gaan zoeken via google,ik vond dit forum/project pagina.
    Dus had me gelijk effe ingelogd,ik ben zelf metaal bewerker,we hebben CNC banken op het bedrijf staan als ik zie wat u gebruikt voor het bouwe van de turbine heb ik er veel respect voor,ik ben zelf iemand die veel bezig wilt zijn met bouwen ect..
    Ik wil zelf een nieuwe uitdaging dit lijkt mij perfect,een turbinebouw project.
    Ik heb er totaal geen verstand van dus ik zoek zo veel mogelijk info op deze pagina...
    Gelukkig staat er erg veel op,ik ben zelf van plan een CMD frtame te bouwe aangezien dit sterker is als alu,ik ben er bijna zeker van dit project te starten.
    Ik stuur u even een PM want ik had nog wat vraagjes over wat onderdelen.
    Het project hou ik zeker in de gaten ik ben zeer benieuwd naar alles,hoezo de keuzen 3 kleine turbine motortjes IPV 1 grote vooral zeker het doorontwinkelen? en lekker beig zijn zeker? ik ben echt zeer benieuwd hoe U nieuwe puller gaat worden.
    Erg veel sterkte en suc6 met de bouw geef zeker nieet op dit word echt super

Groeten Delano Langedijk

13. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Bedankt voor je reactie Delano.

Ik rij al een paar jaar met turbines , maar nooit heb ik een puller gebouwd met meerdere turbines, en daarom heb ik eerst wat ervaring opgedaan met kleinere motoren ,en nu ben ik nog kleiner bezig ,en hoop de motor goed draaiend te hebben op de tractorpulling in Ahoy Rotterdam.

Groetjes,

Martin.

14. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo allemaal .

Ben weer druk bezig met de kleine motor.

De nieuwe brandkamer is ondertussen al af ,en heb vanavond nog even de nieuwe inspuit ring gemaakt zodat ik morgen met de nieuwe ngv kan beginnen.

Ik ga nu met 12 sticks draaien ,dan komt er minder kero in per stick ,en ik heb de sticks ook bijna een halve cm langer gemaakt.

Ik denk dat het in combinatie met de nieuwe ngv ,waar meer bladen in komen ,beter moet gaan werken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Martin.

15. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Hoi Martin, ik volg dit draadje al een tijdje met veel belangstelling omdat ik ook van plan ben eens een turbine te bouwen. Ongeloofelijk hoeveel ik hier al bijgeleerd heb. Blijf aub je ervaringen posten, zeer leerzaam !

Puik werk !

16. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Allemaal.

Als het een beetje mee zit komt er van het weekend weer een vuurtje te branden in de 40rs.

De nieuwe brandkamer is klaar , en ook de stator is bijna af ,dus vingers gekruist en hopen maar dat het gaat lukken .

Als er verbetering in zit ,dan laat ik het natuurlijk weten ,maar ook al zit er geen verbetering in ,dan kunnen jullie dat hier lezen.

We hopen maar,

Groetjes,

Martin.

17. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    Hallo Martin
    Veel succes met je kleine turbine.
    We wachten in spanning af wanneer het gaat lukken.
    Een vraag inconel pijp voor de sticks gebruik je die ook kun je er gemakkelijk aan komen.
    Met vriendelijkje groet Gerrit Jan

18. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Martin.

Geweldig wat je allemaal aan het doen bent, toppie hoor.

Als je nog sticks nodig hebt van inconel stuur maar even een pbtje, iemand die zo goed bezig is als jij wil ik graag helpen.

19. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    @ Gerrit Jan.

Bedankt voor je reactie .

IK wil nu een test uitvoeren met hitte bestendig staal.

Kijken of dat voldoende wil gloeien ,en blijft gloeien.

Ik wil kijken of het dus ook zonder inconel sticks goed kan functioneren.
    Is enkel maar een test hoor , ik ben nu toch bezig ,dus dan kun je net zo goed even verder gaan met testen ,dan weet je weer meer.

@ Jaap.

Bedankt voor je reactie , ja het zal mij benieuwen of het gaat lukken .

Dit was al een paar jaar een soort wens van ,dat dit zou lukken ,maar zoals m,n vader altijd zegt, die motor heeft geen wil ,jij hebt de wil om hem goed te krijgen.

Maar we zullen zien.

Bedankt voor het aanbieden van de sticks , dat is altijd een lekker gevoel ,als je mensen kent die voor onderdeeltjes kunnen zorgen.

Bedankt , en natuurlijk zondag even hier kijken ,want dan zal het spannend worden wat er gebeurd is .

Groetjes,

Martin.

20. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Geweldig Martin je lijkt Peter r d Vries wel hihihi daar moeten we ook wachten tot zondag, maar maakt niks uit toppie van je dat je alles hier plaatst.

Lijkt me leuk en vooral leerzaam om eens een bakkie te doen bij je.

We wachten af

Deel Deze Pagina