Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

1. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Hallo Martin.

mocht je nog ooit een andere brandkamer willen gaan maken/proberen.
    Misschien is het dan iets, om van die klepjes toe te voegen aan het design zoals op onderstaande foto.
    Het voordeel wat ermee is, is dat je ze open kunt buigen voor toevoegen van lucht in je primair of secondaire zone. Is het resultaat alleen maar slechter, dan buig je het klepje weer in verlengde met de brandkamer, en dan is de opening weer dicht. Zo hoef je niet iedere keer een nieuwe brandkamer te maken.

Het systeem met de klepjes werkt heel goed, de brandkamer verkleurt niet meer blauw. Het wordt hoogstens licht bruin. En dan is het niet omdat de kamer niet goed werkt. Maar de klepjes hebben een koelende werking op de brandkamer.
    Het enigste wat verbrand zijn je sticks, en als deze van inconel zijn, dan is dat ook nihiel

2. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Hallo Paul,
    Goed idee. Hoe krijg je deze klepvormpjes in het materiaal? Is dit ook zo in de binnenkern? Is dat vanwege de kleine radius nog open of dicht te buigen?
    Is in ieder geval een goede test mogelijkheid...Leuk dat er zoveel originele ideen op het forum komen !!

Jacques.

3. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    De brandkamer op de foto is niet van mij, heb hem op de frank turbine site geleent.
    Op de dortmund beurs, stond hij ook met de brandkamer daar, en ook de binnenring was met deze klepjes uitgerust.

Het maken van de klepjes kan op 2 manieren zover ik me nu kan bedenken. Misschien dat iemand nog een idee heeft.

De eerste zou zijn met een pons, die de vorm erin ponst.
    De 2e zou laser snijden zijn.

Het opbuigen lijkt mij geen probleem
    Kijk maar eens goed op de foto, naar de 4e klepjes ring (van voorzijde brandkamer geteld), die staan haaks op de brandkamer

Dicht maken, mogelijk aan de binnenzijde ondersteunen, en dan voorzichtig met een hamer terug tikken. (rond om het klepje tikken, zodat deze terug omhoog gedwongen wordt)

4. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Dat is inderdaad een mooie kamer .

Heb de heren van Franks turbine er al eens over gesproken .

Deze kamer word gebruikt met een 74mm compressor ,en omdat de 'gewone' kamer te warm werd hebben ze deze kamer ontwikkeld.

Het doel van die klepjes is om zowel binnen als buiten de kamer een lucht film te krijgen die de kamer koel houd .

Je kan haast geen verkleuring zien .

De binnen pot is precies het zelfde uitgevoerd.

De gehele kamer is gelaser sneden.

De opstaande klepjes zorgen er voor dat op hoge snelheid de lucht ook goed voorin blijft komen .

in de voorplaat zitten ook zichtbaar gaatjes met klepjes die ook weer voor koeling en wervel zorgen .

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 4 feb 2008
  5. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Vorderingen 40RS

Jippieeee, vanavond weer gedraaid met de de 40RS.

Het opstarten gaat nog wat moeizaam ,maar dat komt door de ecu ,regelt met stootjes ,en dat moet er nog uit.

Ik heb er een restrictor tussen zitten ,en dat vind die ecu niet zo lekker.

Eerst krijg je weinig brandstof ,en dan in 1keer de volle flats ,maar dan loopt hij ook in 1 keer mooi stationair(80.000tpm)

Die sticks blijken het toch nog even vol te houden ,dus ik kan nog experimenteren .

Maar wat een geweld he ,ik heb nu al op 40 gram na ,een kilo stuwdruk,en dat is nog maar op driekwart toerental ,en zonder stuwcone .

Het zal wel aan de temperatuur liggen ,want die zit gemiddeld op 690 graden, maar niet gek toch.

Ik meet de temperatuur 5mm van het turbine wiel ,en niet bij de tip ,maar aan de binnen zijde.

Ik heb vanavond 190.000 tpm gedraaid zonder probleem , en we gaan naar de 230.000 toe.

Ik weet zeker dat ik de 2kg stuwdruk ga halen met stuwcone,en dat voor een motortje van 320 gram .

Groetjes, en o ja de foto,s komen er aan .

Martin.

Laatst bewerkt: 4 feb 2008
  6. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Gaaf Mart,

Was niet zo raar he om even een ander brandkorfje te maken ..
    Kan je de regeling geen kortere pulsjes naar de pomp laten geven? Ik dacht dat deze Ecu hiertoe instellingen aan kan.
    Inderdaad een reduceer wil vaak (afhankelijk van de slip/verlies van de pomp) opeens de vloeistof laten "doorschieten". Ecuutje kan daar inderdaad niet best tegen ( meet dan ook vreemde waarden, die hij weer wil compenseren (gaat hunten)).

Gelukkig dat er nu muziek in zit,

groet,
    Jacques

7. Hoi Martin,

Gaaf man dat je motortje nu goed draaid. Proficiat. Ik weet hoe blij je bent. Je ziet maar dat de aanhouder wint.

Zou ik via jou lijntje een oproep mogen plaatsen? Ik ben namelijk op zoek naar turbine olie. Mijn blik is bijna leeg. Ik heb nu Mobil jet oil. Wie kan mij hier aan helpen?

Mart ik ben echt blij voor jou.

Groeten Alex

8. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Vorderingen 40RS

Hallo Allemaal.

Vandaag weer geprobeerd te starten ,maar het wou vandaag niet lukken.

Niet dat de motor niet wou ,maar ik heb 1 accu cel minder op mijn manuel ecu gezet maar dan komt de motor niet op idle.

Ik heb de pump start ramp al op 9 gezet ,maar er zit geen verandering in.

Heel mooi kun je op de display aflezen dat op een gegeven moment de PW waarde op 259 blijft hangen ,wat ik ook verander,en dat is bij 69.000 tpm.

De temperatuur van de motor is dan 550 graden.(tijdens opstarten met lucht)

Wie weet dat iemand meer ervaring heeft met de fadec manual ecu's ,en mij kan helpen .
    Ik denk zelf dat ik terug moet naar 4 cellen ipv 3

Goed nieuws omtrent de inconel sticks ,ik heb al 3mm dunwandig ,en zaterdag ga ik 4mm dunwandig halen ,dus dan zal de motor nog beter moeten kunnen starten.

Ik hou jullie op de hoogte
    Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 6 feb 2008
  9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Martin, zie dat je goed op weg bent.

Heb er geen ervaring mee maar...: Ik heb dezelfde ecu's als jij besteld en wil deze opereren met één enkele lipo 3.7V/2200mah. Volgens Gaspar's site moet dat makkelijk kunnen dus dan zouden jou 3 cellen van 1.2V ook moeten kunnen lijkt me? (Of komt het dat jou miniscule kleine motortje, hele kleine spanninkjes nodig heefd??) Ik ben zelf volledig nieuw met lipo's dus ik ga het ook eerst met die 3 cellekes proberen voordat ik de cellen/laad spul ga kopen. Ben benieuwd van jou resultaat hier.

Ben zelf weer een paar daagjes thuis, overmorgen weer weg......, gisteren nog een paar kleine dingetjes aan m'n wren upgrade toegevoegd zoals een uitlaatje, rpm sensor en aluminium spinnertje met de magneet sensor. Effe de Fadec leven ingeblazen en de toerensensor werk heel mooi! (Voorheen altijd met optische sensoren gewerkt.)

Groetjes,
    Gerald

10. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gerald.

Nou jij mag toch ook niet klagen zeg , ziet er mooi uit hoor.

Die conus heb je mooi gemaakt .

Ik zit altijd te tobben met dat conische gedeelte.

Gelukkig maar dat ze puntlassers uitgevonden hebben , kun je je foutjes wegwerken .

Groetjes, en succes met de 60er.

Martin.

11. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    O, ja Gerald, nog even over die accu cellen ,ik bedoelde gewone nicad ,of nihm cellen.

Groetjes,

Martin.

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ja, ik bedoelde ook NiCd of NiMh. 3 cellen van 1.2V is 3.6V totaal , is gelijk aan één Lipo van 3.6V wat voldoende zou moeten zijn volgens Gaspar. Zal mijn bevindingen doorgeven, zal nog wel een paar weekjes duren.....

Die uitlaat is gemaakt van 0.25mm RVS #304, makkelijk met een gewone schaar te knippen en buigt gemakkelijk. Ook het flensje om de cone op het rechte stuk te puntlassen is simpelweg er op getikt met een hamertje. Hieronder fottooke van ingredienten.

Groetjes,
    Gerald

13. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Bedankt Gerald .

Ik heb zojuist weer proefgedraaid met de 40RS.

Het gaat nu echt stukken beter.

Ik heb nu 4 cells nicad van 1700mah.

Ik gebruik de flightworks pomp de 100A

Maar ik heb de vernouwing eruit gehaald ,en dat werkt prima .

Geen stoten meer in de brandstof toevoer ,en een hoop vlammen minder.

Zo zie je maar, als je wat probeerd kom je veel te weten.

Groetjes,

Martin.

14. henkbraam

henkbraam

Lid geworden:
    11 jul 2004
    hoi martin,

wij hebben dit verschijnsel ook gehad.

fadec manuel start
    flightworks pomp 100A
    3 cellen 2100mah
    handmatig starten met speed 400

bij de start hevige schommelingen van pompwaarde,en kwam ook niet verder dan 259
    motor uitelkaar gehaald,niets visueel te zien.
    parameters ecu veranderd,geen resultaat.
    pomp gecontrolleerd,geen verstopping.
    met perslucht de ringleiding doorgeblazen,hierna ging het wel.
    weet niet zeker of dit de echte oorzaak was,het lijkt er wel op,maar je weet dat het vaak kleine dingetjes zijn,die samen een probleem kunnen geven.
    wat ik wel zeker weet dat het bij ons niet aan de ecu of spanning lag.
    gr,henk

15. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Bedankt Henk .

Nou bij mij is het opgelost hoor, de vernouwing uit de persleiding ,en probleem opgelost.

Net weer gedraait ,en tsjonge jonge, je zou er gewoon verslaafd aan raken ,zo mooi werkt het allemaal.

De stuw is nog laag hoor ,maar elke keer als ik gedraaid heb met de motor dan is de plaat achter de motor kompleet zwart van het verbrande metaal van de sticks.

Dus het zal wel een keer ophouden ,maar goed,van het weekend ga ik toch ander buisjes halen,is dat probleem opgelost.

Het mooie is de throttle respons boven de 160.000tpm ,die is bloedje snel ,en net zo snel terug zonder flameout.

Hoogste temperatuur 730 graden bij 90.000tpm ,en 650 bij 190.000.

Hier onder nog wat foto's

Groetjes

Martin.

16. henkbraam

henkbraam

Lid geworden:
    11 jul 2004
    mooi werk martin,proficiat met het behaalde resultaat.
    we zien hem vast wel een keer draaien op een of andere meeting of demo,gr, henk

17. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Dat gaat zeker goed komen,probeer er weer bij te zijn in Rozenburg op de jet meeting.

Groetjes,

Martin.

18. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    rs 40

Hallo Martin
    Deze motor is die net zo groot als de kolibrie.
    Of is die nog kleiner.
    Gr Gerrit Jan

19. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gerrit Jan.

Nee ,helaas Gerrit Jan ,dan moet ik je teleur stellen ,de mijne is iets groter.

De 40RS is 64 mm buitendiameter ,en de kolibri is 55mm.

Maar ik heb nog een turbine wieltje ,en compressor wiel liggen voor de kolibri ,dus die zal je ook weer wel een keer op dit forum langs zien komen.

Mijn motor is vergelijkbaar met de Flea van Jetcentral.

Groetjes,

Martin.

20. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

sticks.

Hoi Mart.

Over die sticks, steken de naalden er nu een klein stukje in of steken ze ongeveer 1/3 in de sticks, misschien is hiermee nog wat winst te behalen, RVS gloeit toch beter zeg je, dan beter proberen die RVS sticks te blijven gebruiken.
    Van de motor, hoe die nu in elkaar steekt? maak je daar nog wat plaatjes van?
    Vind het toch heel knap allemaal, geen Ir Ing of Dr voor je naam ;) en toch dit alles kunnen uitdokteren, klasse man :thumbsup:

Zie waarschijnlijk wel weer op Rozenburg 25 mei. Ger.

Deel Deze Pagina