Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hey Ger, Hoest?
    .....hij heefd er anders al heel wat geplaatst hier hoor, ik zou hem er al van na kunnen bouwen.....misschien doe'k dat ook wel.....als dat mag van Martin!

Hoe gaat jou turbine projectje trouwens? Hoop niet dat je ergens op blijft hangen...., gewoon effe een ander onderdeel maken om weer zin te krijgen.

Groetjes,
    Gerald

2. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Zuchhht, er kwamen effe 2 spit's tussendoor en nu moet ik direkt een 'jetstar' gaan bouwen die Ton v Munsteren heeft getekend, turbine kist overigens, Harry Goossens heeft al een frees pakket gemaakt van deze kist en ik moet de foutjes eruit vissen.
    Die 44er gaat er natuurlijk komen, heb de meeste en lastigste onderdelen al zoals de compressor en de iconel plaatjes voor het turbine wiel, ook de 5mm iconel pijpjes enz.
    Ook de puntlasser en de balanceerbank moeten eerst worden gemaakt.
    Hoop het toch wel dit jaar te kunnen verwezenlijken, maar ja diverse meetings, show's enz en o ja ook nog effe trachten m'n jetbrevet te behalen ;) is verplicht geworden op Rozenburg.

Kortom 'hoeist'?druk druk druk, lekker veel te doen.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2008
  3. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Vorderingen 40RS

Hallo allemaal.

Vanavond weer even proefgedraaid , en het ging wederom super.

200.000 tpm gedraaid ,en geen probleem ,en weer iets geleerd.

Bij de 200.000tpm begint de compressor te grommen ,dus dit betekend dat er achter iets niet helemaal in orde is.

Temp is perfect, 630graden op 200.000 toeren.

Dat verklaart ook dat ik nu nog maar 1kg stuwdruk heb ,maar ik weet zeker dat het straks veel meer word,want die compressor is loei sterk.

Morgen ga ik naar iemand toe ,en daar word ook weer proefgedraaid.

Groetjes,

Martin.

4. G J Broekhuizen

G J Broekhuizen

Lid geworden:
    12 jul 2004
    kolibri

Als je een kolibri gaat maken martin mag ik hem dan afkijken

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    "200.000 toeren".......... allejezus! Dat zijn pas toeren, wordt er bijna bang van......

Dat grommen zou wel eens een té restrictieve NGV kunnen zijn. Heb onlangs wat testen gedaan met de Dieter Albisser NGV die ook wat conservatief is. Levert veel tegendruk op met gereduceerd vermogen maar tegelijk wel erg koel. Heb de schoepen aan de uitlaatzijde voorzichtig ingekort met stapjes van 0.25mm wat elke keer ongeveer 200 gram stuwdruk winst gaf. Heb nu totaal 0.75 weggehaald en de motor levert meer vermogen op en gromt ook niet meer wat hij voorheen wel eens wilde doen. Heb dit met Dieter kortgesloten en hij gaf toe dat deze NGV inderdaad wat krap is en en dat er zo wat gewonnen kan worden. Let wel zei hij; het gaat hier om fine-tuning wat per motor verschillend is maar er kan idd soms meer dan een kilo (!) gewonnen worden......

Groetjes,
    Gerald

Oh, ja, vannavond mijn motorke ook voor het eerst op propaan laten draaien. Niet echt een run te noemen maar kwam tot 30.000 (lagertjes van te voren met turbine olie nat gemaakt) waar hij zichzelf al aandreef......Kickuh! Zit echter nog te wachten op een pompje en moet eerst nog effe twee weken weg voor werk......kan niet wachten om hem de sporen te geven!

6. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    kolibri

@Gertjan

Afkijken ???? jij alleeeeennnnnnnnnnn ????????? !!!!!!!!

Wij hopen toch niet he, wij willen dat allemaal zien hier natuurlijk !!!!!!!! pfffffff

@Gerald

Dat ziet er weer toppie uit man, als ik dit allemaal weer zie, krijg ik toch weer zin om aan de gang te gaan.
    Eerst even verder men hobbywerkplaats opruimen en plaats maken, dan de boel maar eens aantrappen.

Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  7. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    @ Gerrit Jan.

Tuurlijk mag dat,maar je kan hem al zien hoor , hij staan al helemaal op een japanse site.

Kan je zo over nemen,heb ik ook gedaan met de brandkamer, ach ,je moet af en toe een beetje na aapen niet?

@ Gerald.

Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan op gas proefdraaien ,tot ik met dit kleintje begon, daar kun je inderdaad veel van leren.

Als hij namelijk de gasvlam er al bij stationair toerental uitgooit,dan weet je al dat je hem nooit van z,n leven op kero opgestart krijgt, in iedergeval dat heb ik geleerd.

Ziet er mooi Gerald ,zal wel gaan werken ,ben ik niet bang voor.

200.000 tpm valt nog mee hoor,ik denk dat hij nog veel hoger kan,met lagers geen probleem.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  8. henkbraam

henkbraam

Lid geworden:
    11 jul 2004
    afkijken alleeeen?
    dat staat er niet als je het begrijpt wat mensen bedoelen hier op het forum.

9. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    link

Hoi Martin ,als je een link hebt zien we hem graag,met de nadruk op we!!!
    maar dat begrijp jij gelukkig wel,nu ik toch het over linken heb ik speciaal voor turbine en jet VRIENDEN op mijn sitemap 118 linken geplaatst waarvan de meeste wel bekeken zullen zijn,maar mischien zit ie er wel bij.
    groeten Rene.

10. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
  11. henkbraam

henkbraam

Lid geworden:
    11 jul 2004
    ga je nu via pb,s jou frustratie afreageren?,ga hier niet mee door anders wordt die
    flauwekul op het forum geplaatst

12. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Henk (Knabbel)

Je kan opeens praten, dat is lang geleden, pffff gelukkig hoor ik geen geluid.

De reden, dat ik jou een pbtje stuur is, dat ik niet het geweldige draadje van Martin wil verpesten hier. Maar zoals ik al tegen je in dat pbtje zei, volg eens een cursus BEGRIJPENT LEZEN en neem je broer Rene (Knibbel) ook mee.

Wat ik zei over dat afkijken, lees dat maar eens goed, dan lees je dat ik het anders bedoel als jij suggereert hier, IEDEREEN wil het graag afkijken van Martin toch!!!!!! en Gertjan bedoelde zijn reactie hier echt niet voor zichzelf hoor, dat is duidelijk te lezen toch!!!!!

Misschien plaatsen jullie dan niet meer van zulke achterlijke, ondoordachte reactie`s hier en nu snel in je mandje en snaveltje toe.

Zo en nu ga ik graag weer verder met de hobby.

@Martin

Sorry voor het geplaatste hier, ik lees graag wat jij hier te vertellen hebt en kijk met genoegen naar je foto`s, geweldig gewoon, blijf ermee doorgaan, ik en vele anderen blijven je volgen.

Laatst bewerkt: 10 feb 2008
  13. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    :offtopic:
    sorry Jaap,
    maar het is BEGRIJPEND LEZEN

:eek:ntopic:
    Doet de kleine motor het nu goed martin? :D Maakt een kleiner motortje standaard meer toeren, want de KJ66 bijvoorbeeld kan toch maar tot 180k ?

Gr. Rik

14. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Vorderingen 40RS

Hallo Rik.

Nee, een kj mag maar tot 120.000 en en mw54 waar jij de tekeningen van hebt ,die kan max 160.000 draaien.

De 40Rs draait nu super ,met een kleine verandering in de diffussor ,maar searched nog verschrikkelijk, maar is wel een stuk kouder ,en geeft meer stuwdruk.

Zit nu op 1100 gram stuw ,bij 560 ,580 graden ,en draait stationair 600 graden .

Toerental is 200.000

Groetjes,

Martin.

15. robbedoes

robbedoes Guest

Het lijkt hier soms wel een kleuterschool met al die persoonlijke vetes en dan afreageren hier in het forum. Snap eigenlijk niet dat er onderhand niet eens een moderator ingrijpt.

16. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Mart,
    Kan zijn, dat de uitblaasdiameter van de diffuser te groot is tov de doorsnede verbrandingskamer. Zoals je aangeeft dit proberen aan te passen (uitvijlen/frezen,meer taps toelaten lopen) of als test een guideplaatje erachterzetten, zodat de lucht ook makkelijker naar de binnenkant/tunnel gestuwd wordt. Bij een test van mijn motortje maakte dit niet veel uit, maar anderen hadden er veel baat bij. Luchtsnelheid in zo'n klein ding is relatief hoog en dit moet dus makkelijk in en uit en de bocht door, over korte afstanden. Zeker als de toerentallen beetje hoog gaan worden.
    Vanmiddag eens filmpje maken...

'''t spul staat klaar" :)

Jacques

17. jetpower

jetpower Guest

je hebt gelijk robert

Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2008
  18. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Vorderingen 40RS

Vandaag in Gouda geweest bij de Goudse modelvlieg club.

Heb m,n motortje mee genomen ,en een paar keer laten draaien ,gaat super.

Hij searched nog als een gek ,maar dat krijg ik er wel uit, kwestie van vijlen.

Voor de rest een prima dingetje.

Start vliegensvlug op ,ik denk een paar seconden.

Blijft nu met opstarten ruim onder de 700 graden (630)
    En draait nu op 200k op een prachtige 530 graden .

De stuwdruk gaat zeker nog omhoog , ik verwacht dat ik er nog een kilo bij kan krijgen .

Jacques heeft vandaag een paar mooie foto's gemaakt ,en een filmpje van een hele run ,dus die kunnen jullie in het vervolg zien .

Ik denk als het zo gaat dat het einde er aan komt, het gaat nu supersnel allemaal .

Volgend jaar een freepower turbine erachter , en dan kijken wat ie doet.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt: 10 feb 2008
  19. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Tatuu, tatuu... Hier de forumpliesie...

Heren, ik volg deze draad niet maar word er op gewezen dat e.e.a. niet helemaal netjes verloopt.. Hierbij roep ik de betrokkenen op zich een beetje aan de algehele omgangsregels te houden en zich er van te vergewissen dat meerdere mensen hun opmerkingen lezen. Daarnaas is het bijzonder jammer dat iemand zijn draad en vele mensen hun moeite teniet word gedaan zo...

Robert

20. henkbraam

henkbraam

Lid geworden:
    11 jul 2004
    hallo robert,ben het met je eens,ga ook niet meer reageren op hatelijke opmerkingen die via pbtjes geplaatst worden,maar heb wel wat berichten klaarliggen om te versturen,kan je zelf beoordelen wie er nu het forum aan het verzieken is.

Deel Deze Pagina