Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

  1. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo allemaal .

    Hier onder een pdf bestandje over mijn turbine traktoren.
    gemaakt door AMT (auto en motor techniek)


    Veel lees plezier.


    Groetjes,
    Martin.








    boys toys
     
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    503
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Martin,
    Ik heb met zeer veel aandacht het stuk gelezen.
    Heel indrukwekend en strelend voor je ego, om in zo'n blad te staan.
    Top hoor.

    Kun je misschien iets meer vertellen over je puntlasapparaat.
    Zelf heb ik er een gemaakt (zie ander draadje) maar kom op 230v maar tot plaat 2x 0,5mm rvs. ipv bij jou 3mm?

    mvg Rene
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene.

    Eigenlijk moet ik me nu een beetje schamen :oops: ,want dit staat fout in het stukje.

    Ik heb er gewoon overheen gelezen . stom van me.

    Maar goed , de schrijver heeft dit verkeerd begrepen ,want ik bedoelde dat er twee plaatjes van 1.5 mm aan elkaar gelast kunnen worden van rvs.

    Dat heeft die goede man dus verkeerd begrepen ,en heeft er waarschijnlijk daardoor 3 van gemaakt.

    Dit is jammer ,want in het geval van jou ,lees je dat en denk je .zo dat is veel 3 mm.


    Ik begreep dat er een draad,of kabel warm werd als je aan het lassen was.

    Ik zag ook dat je een reactie van verfbrander gekregen hebt,en dat is een goede kennis van me.

    Wat ik ook moet melden is dat ik het puntlas machientje heb overgenomen ,van een kennis waar ik destijds samen turbines mee bouwde.

    Hij vertelde dat hij even wat anders wou maken dan turbines ,en ik heb hem toen overgenomen.

    Jacques ,of tewel verbrander heeft hem ,voorzover ik weet wel zelf gebouwd ,en die zal je vast verder kunnen helpen.

    Ik kan zo en zo proberen fotos van mijn puntlas apparaat te maken ,daar heb je mischien wel wat aan.

    Sorry voor het foutje,en succes met de hobby.

    Groetjes,
    Martin.
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo allemaal.

    Ben weer druk bezig geweest met de turbines.
    De kj66 ,en de mw54 hebben allebei een grondige inspectie beurt gehad.
    Alles is weer netjes uitgebalanceerd, en de pullers staan weer klaar voor Ahoy ,waar we een demo gaan rijden tijdens de ahoy tractorpulling.

    De compressor van de 54 motor (oude 10 schoeps) is vervangen door de nieuwe 12 schoeper ,en daardoor hoop ik meer vermogen uit de motor te krijgen om de ongeveer 100km/uur wielspin aan te kunnen.


    Ik hou jullie op de hoogte hoe het zal gaan in Ahoy Rotterdam.

    Groetjes,

    Martin.[​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    nog een paar foto's van de 'childs play' met de eigenbouw 54 motor.


    Groetjes,

    Martin.[​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]
     
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Martin, heb je draadje effe doorgelezen en ziet er allemaal erg goed uit hoor, mooi spul die pullers!

    Effe vraagje, ik zie dat je de compressor van je MW54 hebt vervangen door die met 12 bladen, weet jij het partnummer hier van? Ik wil binnenkort een paar MW54 turbinetjes gaan bouwen, alles eigenbouw behalve turbinewiel en compressor en zie overal dat 10 blads wielletje opduiken maar ben wel op zoek naar het meeste vermogen uit die torretjes.

    Alvast bedankt en succes te Ahoy!

    Groet,
    Gerald
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerald.

    Leuk dat je mijn draadje hebt gelezen.
    Ik probeer op deze manier mensen warm te krijgen ,om ook freepower turbines te gaan maken.


    Over de compressor.

    Het komt uit een t25 turbo van Garrett.

    Je hebt daar verschillende typen in .


    .



    ,en je krijg een hoop vermogen ,en lage egt ,omdat de inlaat lekker groot is.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groetjes,
    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ontzettend bedankt! :D

    Ben me reeds enige tijd aan het verdiepen in de MW54 en dan met name vermogen winst. Daarbij een blik werpend op de nieuwere SuperSport van Wren die uit hetzelfde motortje 81(!) newton weten te persen......hmmmm.... Enerzijds zou het de compressor zijn en daarnaast zou er ook een radicale diffuser wijziging zijn, ben er nog niet helemaal uit wat dat dan moet zijn. Leuk te horen van die -0003, had deze namelijk ook op een Garrett site gevonden ( http://www.turbomaster.info/eng/applications/compressor.php ) en was erg benieuwd hoe deze het zou doen.... :wink: ...goed dus! Hebben de diffuser radiale schoepen daarbij een andere hoek gekregen of past deze in de huidige diffuser?

    Heb zelf de conversie van KJ66 naar JG100 gedaan wat in principe ook voornamelijk om een grotere compressor draait en wil dit principe dus ook hier toepassen. Bij die conversie ben ik van 80 naar 120 newton gegaan, en inderdaad ook veel koeler lopen. Bij mij gaat het echter om directe voortstuwing vermogen en bij jou om as vermogen, jij zult daar denk ik een andere turbine wiel voor hebben?
    Hieronder een plaatje van mijn eigenbouw conversie turbine, vliegt nu in mijn F16:
    [​IMG]

    Groetjes,
    Gerald
     
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerald.


    Mooie foto van de onderdelen, en hartstikke mooie dat je het voor elkaar gekregen hebt ,de ombouw naar de jg 100.

    Ik moet het inderdaad van asvermogen hebben ,en daarom heb ik turbine wielen waarvan de bladen bijna dwars op de as richting staan. ik heb ze zelf gemaakt van inconel,wel veel werk ,maar het resultaat is erg goed.


    Ik heb een paar jaar geleden een jj1400 turbine gekocht op ebay ,en daar zat zo,n 0003 wieltje in ,althans precies de zelfde maten.

    Maar volgens mij was het een namaak ,want toen ik hem een keer aanraakte met de startmotor braken er twee stukken af.
    dit was tijdens het opstarten ,er ging iets fout met het rubbertje inde starter ,en schoot ik tegen het compressor wiel.

    Ik dacht ,gauw even een nieuwe bestellen bij wren ,maar toen die thuis kwam bleek het een wiel met een veel kleiner inlaat diameter 40.3 inplaats van 42mm . dus een nieuwe inlaat maken.

    Na deze verandering heeft de motor nooit meer zo snel gereageerd, en werd hij ook flink warm bij het opstarten.
    De reden daarvoor was , dat ze de ngv uitgeveild hadden ,en dat ging met de ander compressor prima ,maar niet met die kleinere.

    je hoeft de diffussor niet te veranderen ,bij mij was het precies volgens de tekeningen van wren, en dat ging prima.

    Over de supersport.

    Deze heeft een zogenaamde vortrex diffussor ,en heeft eigenlijk geen axiale schoepjes rond om de diffussor.
    De radiale wiggen lopen uit tot op het einde van de diffussor .
    Er word ook een grotere compressor gebruikt ,namelijk 60 mm , en door deze diffussor techniek gaat dit prima.

    Vergelijk dit maar met een 70mm compressor in een kj66.

    Ik ken iemand die al 7kg stuwdruk heeft uit een normale standaard mw54 motor, dus als je er een iets grotere compressor inzet , zal de stuwdruk wel naar boven gaan denk ik.

    Ja ik ga nu kleiner in plaats van groter, heb mijn eerste mw44 motortje gemaakt , en zit nu op de 3kg stuwdruk bij 185000 tpm, en een egt van 600 graden , er komen als het allemaal goed gaat, drie van deze monstertjes op 1 puller te staan ,zal wel genoeg vermogen leveren denk ik.

    Als je meer wilt weten over de diffussor , dan kan ik je wel een nieuws letter mailen van de gtba, Peter Chaffee heeft ook zo,n soort motor gemaakt .

    Groetjes,

    Martin.
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    hmmmm, zoiets dacht ik al. Deze trent zie je bij meerdere turbines ontstaan en lijkt wel de weg naar een minder restrictieve diffuser waardoor er dus meer vermogen overblijft. Had zelf ook al een tekening daarvan gemaakt die ik nu zeker wil uitproberen, daarbij lopen de bestaande wedges simpelweg door tot de casing. Je kunt ze dan curven maar ook recht laten, ben benieuwd of dat nog verschil uitmaakt......, hieronder een tekeningetje:
    [​IMG]


    Nu ben ik erg benieuwd welke 60mm wiel ik zou kunnen proberen, je kunt ze hebben met een inducer tot 47.2mm maar dat zou misschien iets té veel van het goede zijn. Dat heb ik ook al een keer ervaren met die JG100 conversie waarbij ik een 70mm uitprobeerde met een inducer van 54 mm. Motor liep ontzettend koel bij 400 graden :!: wat de potentie wel aangaf. Maar boven de 100K rpm bleef hij stallen en kreeg dat er maar niet uit. Zónder uitlaat zat hij dan al aan 85 newton wat erg hoog is in die regio. Uiteindelijk toch maar het standaard JG wieletje er in gezet met een inducer van 49.5mm, had misschien iets meer moeten experimenteren met de diffuser, dacht toen nog niet aan de ééntraps types....leercurve zullen we maar zeggen. 8)

    Ben een paar maanden geleden ook weer lid geworden van GTBA, was dit in het verleden ook al maar heb het laten varen vanwege minder hobby tijd toen.

    Erg leuk om te horen dat er meerdere zijn die dat bijltje willen hakken, kunnen we nog wat van elkaar leren :D

    Groetjes,
    Gerald
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Prachtige tekening Gerald, die zal zeker werken.

    Het mooiste aan deze diffussor is dat je altijd wat kan wegveilen als hij toch nog iets te veel lucht tegen zou houden.

    Ja ik mijn ervaring met flow in een turbine opgedaan toen ik met micropulling begon ,want je zit dan eigenlijk altijd in het zand en stof .

    Als je de motor open haalt ,dan zie je precies waar de lucht langs vliegt ,en je kan ook goed zien dat ,hoeverder je naar achter komt in de turbine ,de lucht steeds meer draait.

    Als je de normale diffussor hebt van de kj66 dan zie dat er veel open plekken zitten ,ik bedoel dat er geen komplete lucht vulling is .
    Dit komt omdat er naar mijn mening te veel axiale schoepen op de diffussor zitten.

    Ik heb dus gewoon de helft weg geveild zodat er veel meer lucht door kon.
    Voor dat ik dit gedaan had ,had ik bij het wegrijden voor de sleepwagen altijd een vlam ,en een raar geluid .
    Na de verandering reageerde de motor veel sneller ,en hield ook veel langer vol.
    Het grootste verschil was de egt ,want als ik m,n hand boven de uitlaat hield (freepower),en de motor draaide stationair ,dan kon ik tot 30 cm m.n hand houden ,geen probleem, maar dat hoefde ik daarvoor niet te doen ,au.

    Ik ga eerst even eten ,en dan schrijf ik de rest wel ,

    Groetjes,

    Martin.
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    leuk dat er mensen zijn die nu zelf ook kleinere turbines onwikkelen.
    ik denk ook dat daardoor turbine vliegen ook wat aantrekkelijker word voor de minder rijk bedeelde modelbouwers
    omdat je hier een kleinere kist om kunt bouwen en dus met minder sterke servo,s ed toekunt

    of zou het niet zo veel schelen in de kosten?

    groeten gertjan
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    nee, de kosten van het materiaal valt wel mee, alleen er gaat zoveel tijd in zitten om te ontwikkelen.

    En ik heb natuurlijk ook geen gegoten turbine wielen, en daar schrikken mensen toch wel een beetje van , die denken dan dat het niet veilig is ,maar hij heeft nu 230 keer volgas gedraaid ,en dan zouden op een gegeven moment toch de bladen uit moeten rekken, maar het gaat perfect.


    Groetjes,

    Martin.
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    zo Gerald ,om nog even mijn berichtje af te maken.

    Ik las dat je bekend bent met de turbomaster website.

    Er zijn veel verschillende uitvoeringen ,maar ik denk dat je inderdaad kleiner moet in inducer diameter.
    Bv 37.7mm of 40.5 alhoewel deze ook al behoorlijk is .

    Gerald ,weet jij iets van de lambert turbine?

    Het kriebelt namelijk enorm om deze motor te gaan bouwen.
    Het compressor wieltje heb ik al , alleen de verbrandings kamer weet ik niet precies.

    Groetjes,

    Martin.
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerald.

    Hier een foto van de onderdelen van mijn 54 motor.

    Als je goed kijkt ,kun je de lucht stroom in het huis links zien.


    Groetjes,

    En als je iets weet over het lambert turbinetje ,wil je me dat dan even laten weten.

    Alvast bedankt,

    Martin.
    [​IMG][/URL][/img]
     
  16. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi,


    Is dit wat ???

    [​IMG]
     
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Jaap.

    Bedankt voor de foto.
    Is dit die lambert turbine?

    Of een motor van ongeveer de zelfde grote?


    Groetjes,
    Martin.
     
  18. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo Martin wat ik wel weet is dat Lambert turbine turbineweels kan leveren van 55mm,ik Heb een jaar geleden een aanbieding van hun gehad.[​IMG]
    Groetjes rene.
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Martin, bedankt voor je info. :thumbsup: Je turbine onderdelen zien er goed uit, kan idd mooi de flow in je casing zien. Met al die stof die je daar hapt...is dat niet funest voor je lagers?? Elk winter seizoen gaan mijn turbines ook open voor inspectie en daar kan ik ook meestal mooi die flow strepen zien. Ook in de compressor deksel zie je mooi plekken waar het wel/niet gezandstraald is, is dus ruimte voor verbetering. Hieronder een andere motor met rechts die deksel:
    [​IMG]

    Weet helaas niet veel meer over die Lambert turbine dan anderen van hun site gehaald hebben... :cry:

    @Jaap: Ben ook erg benieuwd welke motor dat is, die diffuser ziet er ook al meer open uit, minder axiale schoepen en dunnere radiale schoepen.
    @Rene: Weet jij of ze die 55mm wieletjes nog steeds verkopen, en wat ze dan zouden moeten kosten?

    Groet,
    Gerald
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ben heel erg benieuwd waar de aanvoer van de brandstof langs gaat richting de verbrandingskamer, normaal is 'door' de/een radiale schoep?
    Ook in verband met de stroming en verneveling? van de brandstof.
    Verder ziet die diffuser er heel futuristisch uit, al gedraaid hiermee?
    Je kan ook te ver gaan en dan krijg je te veel turbulente stroming (entropie) en gaat het beoogde effect grotendeels verloren.

    Grtz Ger.
     

Deel Deze Pagina