Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

1. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gerald.

eerst even een verhaaltje voor jou.

Zand in de lagers heb ik geen problemen mee, want het zand word naar buiten geslingerd.

Een keer op voltoeren de inlaat helemaal vol met grond gehad ,maar de lagers absoluut niets mee aan de hand.

Ik haal de turbine open en spoel alles uit.

Het zand verzameld de motor achterin het huis, alleen moet je een filter monteren in de uitgaande luchtleiding die naar je freepower gaat, dat is alles.

Compressor slijt bijna niet (kkk)

Hallo Rene .

.

Ik zal wel eens een foto sturen van het wieltje.
    Bedankt in iedergeval voor je reactie Rene.
    Wat ik ook weet is dat de brandstof pomp van deze motor ,een vertragingsbakje heeft ,want hij draait stationair op 15 tot 20 ml kerosine per minuut, en volgas 65 ml per minuut.
    Ook de verbrandings kamer weet ik al een beetje ,maar niet het gaten patroon ,de kamer is 45mm buiten ,en rond de 20mm binnen diameter.
    Dan het volgende ,die foto die jaap mailde , dat is volgens mij de eerste 44 motor van wren.

zo,n soort motor staat namelijk op de paul's microjet pagina.
    Kijk maar eens goed ,dan kan je zien dat er ook zo,n ring rondom de motor zit bij de diffussor.

De diffussor zit namelijk aan de verbrandings kamer vast.

Dit hadden ze toen (heb ik van Mike gehoord) gedaan om de motor snel van voren uit elkaar te halen ,om veranderingen toe te passen.
    Ik weet het natuurlijk niet zeker dat het die motor is ,maar hij lijkt er heel veel op.

De brandstof word net achter de diffussor naar binnen geleid ,net als de eerte kj motoren .

Groetjes,

En bedankt voor alle reacties,

Martin.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  2. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    Mischien is dit een oplossing zoals howerd turbine,s het stof tegen gaat . [​IMG] oh beetje klein fototje, :roll:
    kijk maar eens op de howerd website! via Jetbeetle link kom je er wel http://www.jetwatts.com/
    groetjes Rene.
    ps turbine weels zijn per 10 stuks leverbaar 80 dollar.

3. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Bedankt voor de info Rene.

Als ik het goed begrijp ,zouden ze dus voor mijn 44 motortje ook turbine wielen kunnen leveren.
    mischien helemaal zo gek nog niet.

dat fod screen is voor stof natuurlijk ideaal , maar ik heb 1 probleem ,ik kan het niet kwijt ivm de maximale lengte van mijn puller .
    Ik heb nu gewoon een fijnmazig gaas
    en heb de onderkant dicht geplakt met een plakbandje ,gaat prima ,geen temperatuurs verhoging.

Hier onder een foto van het gaas, en een foto van de 3 compressor wielen afkomstig uit een smart turbo.

Ze zijn geschikt voor de kolibri motor.

Groetjes,

Martin.
    [​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]

4. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    Hoi Martin ,ik denk dat je even contact moet opnemen met Lamberd turbine voor 55mm weel,die kan in ieder geval leveren,dus iets dichterbij.anders wil ik het ook voor je doen als je er op prijs steld.
    groetjes Rene

5. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Rene.

nee,ik bedoelde eigenlijk de turbine wieltjes voor mijn 44 motortje ,die zijn namelijk maar 45mm diameter, en ik weet niet of Martin Lambert die kan leveren.

voor 55 wieltjes ga ik altijd naar Wren ,omdat ik daar al een tijdje goede vrienden mee ben.

Maar bedankt voor het aanbod , zal ik zeker onthouden.

Groetjes, en succes met je jet.

Martin.

6. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
  7. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    Hallo Gerald, zo te zien turbine draaid mooi koel ,best goed gelukt filmpje,het is altijd lastig de parameters te filmen bij zonlicht.
    Bij de volgende video zien we hem wel door het luchtruim scheuren.
    Suc6 :wink: groetjes Rene.

8. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    ziet er goed uit gerald mooi filmpje
    en nu vliegen en gaan!!!!!!!!!!

9. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Gerald.

Mooi filmpje hoor , top , en een lage temperatuur :thumbsup:

Ik ben van het weekend naar Ahoy geweest ,om samen met de NMPO twee mooie demo sessies te geven.

Alles ging prima ,de turbines liepen perfect, tot bij de laatste run van de Childs play er ineens een raar geluid uit de motor kwam .
    Snel de motor uit gedaan , maar het kwaad was al geschied, toen we bij de puller kwamen bleek er een enorme onbelans te zijn ,maar alles draaide nog keurig uit.
    Toen ik in de uitlaat keek ,zag ik een blaadje van het freepowerwiel liggen .

Ik heb de motor behoorlijk veilig gemaakt , veel stangen in de uitlaat gemaakt ,voor het geval er iets uitkomt dit direct afgeremd word.
    Ik kan je verzekeren dat tijdens de breuk van het blaadje ,er zeker 70.000 tpm gedraaid werd ,want ik had de motor volgas .

Gelukkig voor de veiligheid dat er niets gebeurt is , maar ik moet nu flink gaan sleutelen om de machine weer draaiend te krijgen voor over twee weken in Lochem .
    Heb inmiddels al twee turbine wielen besteld bij Wren, en ik moet nu twee nieuwe ngv,s maken ,maar als het een beetje beetje mee zit gaat het allemaal wel goed komen.

Ik hou je op de hoogte ,

Groetjes,
    Martin.

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Wow, wel geluk gehad dan :eek: Schade kan heel snel oplopen met de energie die dan vrij komt, in ieder geval belangrijkst dat er niemand in de buurt iets heefd.
    Heb zelf één keer ook een dramatische vastloper op een van mijn KJ's gehad met mijn F15. Om een vage reden :? deed ik een tweede run-up voor take-off en ongeveer 2 seconden in vol gas (120K) sprongen er een paar bladen. Motor was afgeschreven, bijna alles gelukkig binnen gebleven en minimale schade aan F15. Normaal gesproken doe ik één full run-up aan de data unit en daarna op de startbaan nog een keer tot 70% op de remmen. Had ik die tweede run-up niet gedaan was ik nét take-off geweest......., hieronder een plaatje van NGV en turbine wielletje van toen.

Je hebt het vast wel weer zo gerepareerd, da's deel van de hobby zullen we maar zeggen..... :lol:

Groetjes,
    Gerald

11. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    ja, ik hoop dat ik het snel ,en goed gemaakt krijg.
    Er moeten namelijk twee nieuwe ngv's gemaakt worden omdat de binnen diameter van de fabrieks wieltjes groter zijn.

Ik hoop dat Wren de wieltjes snel kan leveren.

Anders zal ik geduld moeten hebben ,het is niet anders, maar wel erg mooi hoor die demo in Ahoy.
    Heel veel publiek gehad, en heel veel vragen .

Groetjes,

Martin.

12. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Hallo Mart,

Is alleen je freepower(NGV) wiel defect? Gebruik je nu daar de Wren wielen voor of was dit nog een(de) samengestelde...?
    Je zal het altijd zien he.. gaat 100 keer goed en dan tijdens demo of net voor wedstrijd...

Is de motor zelf nog OK?

Jacques

13. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    ja, met de motor is alles goed.

Ik gebruikte de zelfbouw turbine wielen nog, maar stap nu over op gegoten wren wielen.

Ik denk dat de bladen van de power turbine te lang waren ,en dat er daarom 1 afgescheurt is.

Voor de rest ,op een deukje na in het huis ,is er helemaal niets mee aan de hand.

Ik ga morgen verder met de ngv voor de freepower ,dan is alles mooi klaar als de wielen komen.

Ik verwacht ze half volgende week.

Als alles weer in orde is ,laat ik het wel weten .

Groetjes,

Martin.

14. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Allemaal.

Even een berichtje over de freepower turbine die kapot was gegaan in Ahoy.

De schade viel achteraf mee, maar om het geheel weer wedstrijd klaar te maken ,dat viel toch behoorlijk tegen.

Ik heb nu de motor klaar ,met gegoten turbine wiel, maar het power wiel voor de freepower turbine ,krijg ik half volgende week

Ook de ngv voor de freepower is klaar en is iets steviger uitgevoerd dan de vorige.
    Is nu compleet uit inconel 600 gemaakt zodat het iets beter tegen hoge temperaturen zou moeten kunnen.

Als ik het power wiel heb , dan kan ik verder ,en kan ik kijken wat de motor met deze afstelling doet.
    a.s zaterdag is er een oefendag in Lochem.

Dan even een berichtje over de kleine eigenbouw 44 motor.
    Ik heb de ecu's thuis ,en ze zijn heel klein ,en licht.

Het toerental kan ingesteld worden tot 251.000 tpm.

Ik ga eerst kijken of de motor 175.000 aankan ,en daarna ga ik naar 180.000 tpm.

Groetjes,

Martin.

15. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    helaas ,helaas ,het power wiel is nog steeds niet thuis gekomen, en zaterdag moet ik rijden in Lochem. :cry: .

Ik hoop dat het morgen nog komt ,maar doen moet ik wel flink sleutelen ,en snachts doorgaan om de volgende dag te kunnen rijden.

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

Ik heb proefgedraaid met de kleine 44 motor ,en de nieuwe ecu werkt prima.

Groetjes,

Martin.

16. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi,

Jammer kerel, ma waar moet je rijden ??? lijkt me leuk om daar weer eens te gaan kijken.

17. Morgen in Lochem
    Bij de firma Hoftijzer (loonwerker/transportbedrijf)

groeten Erik

18. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    Hoi martin,
    Vandaag was m,n broer Rene bij me thuis om wat dingen door te nemen t.a.v. bouw en kleurenschema thundertail.[​IMG]
    al snel kwam het idee om eens te gaan kijken naar jou pulling machientjes uitgerust met eigenbouw turbines.
    Ik had van deze tak in de modelbouwsport nog niet gehoord of gezien,en het was zeer de moeite waard om het te zien.
    ik vond het indrukwekkend om een turbine op een zandbaan zien weg te acceleren,is een raar idee turbine en zand,maar trekt tie zich niets vanaan,hij accelereerd zoals turbine,s doen,en je kwam dus mooi ver.
    de 44er die je had opgesteld op testbank,zag er ook gelikt uit,wat een mooie kleuter,jammer van het probleempje met de brandstofpomp,maar hoort erbij zeg ik maar.
    Ik vond het leuk(Henk nu hier achter pc van Rene) weer iemand te ontmoeten,die met passie hier mee bezig is,en ik denk dat je met die 44er hoge ogen gaat gooien.
    wij houden je uiteraard op de hoogte van onze vorderingen van de thundertail,en als alles klaar is,en turbine ingebouwd,is het mischienwel een leuk idee om,samen met limme als tie z,n kist ook klaar heeft,samen te gaan brullen met die spullen in de polder,maar dat spreken we dan wel een keer af.
    gr,henk(R.M.T.)

19. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Rene ,en Henk.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie komst naar Lochem.

Ik heb er zeer van genoten ,ondanks alle problemen die ik had.

Het proefdraaien met de 44 er moest ik jullie helaas onthouden ,maar dat gaat vast goed komen

Ben nu bezig met de motor van de Childs play (mw54)

Er is eigenlijk niets aan te zien ,alleen een heel klein raak spoortje in het huis .

Dus deze machine staat zo weer in elkaar .

Met de kj is niets aan de hand dus alles valt achteraf best mee.

Groetjes , en tot ziens, en natuurlijk succes met de hobby.

Martin.

20. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo allemaal.

ik heb zaterdag op de oefendag in Lochem gereden met de Childs play ,maar vanwege technische problemen kon ik maar 1 keer rijden.
    Vandaag heb ik het motor turbine wiel vervangen door het orginele gasgenerator wiel , en ga morgen kijken of er verbetering is.

Power had de motor genoeg ,want de 100km/uur wielspin ging makkelijk rond.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Martin.

Deel Deze Pagina