Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Martin, leuk hé, om zo te zoeken naar allerdaagse spullen voor je motor. Zo heb ik onlangs een olie filter gevonden die ik voor mijn MW54 ga gebruiken. Is ietswat groter dan de standaard '54 casing maar dat komt de grotere compressor alleen maar ten goede. Van de week komt dat compressortje binnen en gaan we definitief van start, ben erg beniewd.


    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes,
    Gerald
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Martin,


    Ff een paar vraagjes over je verbrandingskamer.

    [​IMG]


    rood : wat is dat voor leiding ??.

    geel : waarom zitten daar geen gaten zoals bij de KJ66 ??.

    blauw : daar mis ik ook gaten waarom ??.
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerald,
    Leuk dat je zo je spulletjes bij elkaar kan krijgen.
    Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
    veel succes ermee.






    hallo Jaap.


    allereerst,zo,n kleine motor kun je niet vergelijken met een kj motor.
    ik heb verschillende pogingen geprobeerd om verbrandingskamers te maken na het kj pincipe,maar zonder resultaat.
    je moet begrijpen dat het kamertje maar 63 mm in diameter is , en maar 45mm lang ,dus de luchtsnelheid is zo groot dat dat de lucht overal tegen botst dus snel van richting veranderd.
    bij deze kleine motoren vind de verbranding plaats rond de binnen pot van de verbrandings kamer .
    ik kan je zeggen dat het niet eenvoudig is om een goede verbranding plaats te laten vinden in dit kleine kamertje.

    een mooie uitdaging voor je ,om dat ook eens te proberen.

    wel nu je vragen:

    rood: dit is een ring die ik rond de binnenpot gepuntlast hebt,om de inkomende lucht even iets langer vast te houden zodat het goed kan mixen met kerosine.
    zonder deze ring kun je niet draaien .
    geel: als je hier gaatjes maakt ,dan verstoord dit direct de verbranding, met flame outs tot gevolg.

    blauw: als je goed kijkt ,zie je dat daar de sticks zitten ,daar mogen absoluut geen gaatjes zitten,want dat koelt de sticks te veel en vind er geen goede verbranding plaats.

    Al deze dingen heb ik al meerdere keren uitgeprobeerd ,en ben uiteindelijk uitgekomen op het principe op de foto.
    Dit werkt perfect,geen hoge egt ,hoge stuwdruk, en snellea spoolup en down zonder flame outs.

    groetjes,
    Martin
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo allemaal.

    zoals jullie weten, ben ik druk bezig met het steeds verbeteren van het kleine 44motortje.

    het starten ging de laatste tijd wat slecht ,en al gauw werd de motor dan te warm, en schakelde de computer de motor uit.

    over vermogen hoefde ik niet te klagen ,want de 3 kg stuwdruk werd met gemak gehaald, en met een egt van 580 graden celcius.

    Dus dat was het probleem niet.

    Maar hoe los je dat probleem van moeilijk starten op ?

    Dus weer maar wat veranderd in de verbrandings kamer ,maar zonder resultaat.

    Dan is het eigenlijk heel moeilijk om er achter te komen ,waar nu precies het probleem zit,en er is ook eigenlijk niemand in nederland die je daar mee kan helpen, omdat er weinig met zulke kleine turbinetjes word geexperimenteerd.

    Dan het gezonde verstand maar laten werken ,en verder nadenken.

    Ik heb toen de diffussor veranderd, van 30axiale schoepen ,naar 34 ,om meer druk te krijgen, want ik had toch een vermoeden dat het daar ergens moest zitten.

    Maar helaas ,na tweedagen van s,ochtends 9:00 uur tot s,avonds 22:00 uur in de werkplaats zitten ,was het resultaat nul.


    Geen verandering dus , en dan moet je heel rustig blijven ,anders gaat het niet goed.

    De volgende dag opnieuw begonnen ,en nog eens goed gekeken tijdens het starten, wat er nu te zien was, maar dat is heel moeilijk,want eigenlijk moet je dat in het donker doen.

    Opeens zag ik iets ,en hoorde iets ,waardoor ik gelijk wist waar het aan lag.
    Ik hoorde dat er wel kerosine verbrand werd ,maar dat het toerental niet steeg
    Nu is dat natuurlijk eenvoudig te zien op het display van de ecu,maar tijdens het starten kijk je daar nauwelijks naar omdat je met andere dingen bezig bent.
    Ik heb toen goed de ecu in de gaten gehouden , en eerst viel het toerental van de motor iets terug , daarna steeg de temperatuur fors ,en dan pas toerde de motor weer op.

    Dus de conclusie: drukval vlak voor de ngv.
    Oplossing: een ngv maken met zoveel mogelijk bladen ,in dit geval 17, en de doorgang vernouwen ,zodat er op lager toerental veel lucht tegen de turbine bladen komt,zodat de turbine sneller rond wil ,en daardoor de motor dus veel sneller opstart, en de egt snel zakt.

    Jullie begrijpen wel dat ik het eerst geprobeerd heb voor dat ik dit schreef.

    Ik heb dus vandaag proefgedraaid met de nieuwe ngv.

    De motor start binnen 25 seconden op van het gas open doen tot idle ,dus dat heb ik al gewonnen.
    De egt bij het starten komt niet hoger dan 600 graden celcius , en op idle draait de motor rond de 500 graden celcius.

    De axeleratie is veel beter ,en het vermogen is bijna het zelfde.
    De huisdruk is behoorlijk gestegen , en dat is goed ,want nu kan ik ook lager dan 60.000tpm draaien ,zonder dat de motor wegvalt.

    Een hoop geleerd dus vandaag, en gelukkig resultaat.

    Hieronder twee foto's van het kleine monstertje.
    Op de eerste is duidelijk het verschil in grote te zien met de kj66 kamer ernaast.
    Op beide foto's is duidelijk de ring te zien op de verbrandingskamer ,om de juiste lucht verdeling te zoeken.



    groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  5. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    goed zo martin je heb het maar weer voor me kaar ga zo door :thumbsup:
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    hallo Limme.

    dank je wel , ik heb je nog probreren te bellen ,maar er nam niemand op.


    vandaag opnieuw gedraaid, en ongeloofelijk ,bij 180k 440 graden egt, tijd voor een nieuwe stuw conus.

    hou je op de hoogte.


    groetjes,

    Martin.
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Mart,

    Perfect.. Volgens mij binnenkort in een vingerhoed. :thumbsup:

    Jacques
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja Jacques, daar gaat het wel naar toe.


    We moeten even kijken hoeveel stuwdruk ik overhou als ik naar een huisje ga van 70mm.

    Op dit filmpje is duidelijk te zien dat met hoog en laag toeren het turbinewiel rood staat,maar met de nieuwe ngv is dit nu over.

    Groetjes,

    Martin.
    [/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Wat is de spleet die je hebt, tussen NGV en turbinewiel.

    Want het wiel wordt wel roodgloeiend, dus zou ik zeggen, dat is de maximale uitzetting wat het wiel kan bereiken.
    En de NGV lijkt niet compleet roodgloeiend te worden. En toch loopt de boel niet aan.
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ik draaide op het filmpje met 2 tiende tussen straal tunnel ,en turbine wiel.

    Wat duidelijk te zien is op het filmpje ,is dat de opening tussen de bladen van de ngv te groot zijn ,en er daarom een veel te warme lucht tegen het turbine wiel aankomt.


    Het is een turbine wiel van maar 45mm in diameter , dus uitzetten ,ondanks het rood staan , doet dit niet zoveel ,heeft bijna geen massa aan de tip van de schoepen.

    Heb nu,zoals je hierboven kon lezen , een nieuwe ngv gemaakt die dichter staat, en ik draai nu op 1 tiende speling tussen turbinewiel ,en straaltunnel.

    Op het filmpje was de eerste keer dat de motor liep , dus er moest nog het een en ander aan veranderd worden.


    Groetjes,

    Martin.
     
  11. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Martin,
    Wat kun je me vertellen over de invloed van de speling tussen rotor en straalbuis?
    Is e.e.a. van invloed op de uitstroomtemperatuur?
    Moet dit zo klein mogelijk zijn?
    Mag de rotor niet rood heet worden?
    Wat zijn de uiterlijke kenmerken van een goed lopende motor bij normale belasting?

    alvast bedankt, het zijn veel vragen maar ik heb nog geen maatstaf hiervoor.

    mvg Rene
     
  12. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene.

    Ik beantwoord je vragen met alle plezier.

    Als eerste: ja de afstand tussen het turbine wiel , en natuurlijk compresor wiel tenopzichte van de straalbuis ,en compressorhuis ,moet zo klein mogelijk zijn.

    De turbine kun je ,als je een gegoten exemplaar hebt, makkelijk tot op een tiende mm van de straalbuis laten draaien.

    Als je een te grote speling hebt tussen straalbuis ,en turbinewiel , dan word de motor lui ,en warmer.
    Het opstarten gaat moeilijker ,en al gauw is het voor de motor te veel(vlammen).

    De axelleratie word minder.

    het is absoluut waar dat de temperatuur naar boven gaat , en het turbine wiel even rood staat bij het starten, en bij het plots gasgeven ook

    Ik heb zelf dit probleem mee gemaakt met de kj66 op de tractor , en die wou ,omdat de speling te groot werd, niet meer trekken, en ik had onder belasting ook een raar bulderend geluid.
    Ik heb toen een nieuwe straal tunnel gedraaid , en het probleem was over, en de motor trok veel harder , en bleef een stuk lager in temperatuur.

    Het turbine wiel mag best rood worden , maar dan heb ik het over donker rood .. iets wat je zo en zo overdag niet ziet( dan moet het echt donker zijn)
    Het mag absoluut niet hel rood staan.

    De kenmerken van een goed lopende motor bij normale belasting,dus met een stuwconus zijn:


    Direct toerental verhoging hoorbaar bij overschakelen van gas naar kerosine.
    De motor moet snel op toeren komen (dus niet met vlammen etc).
    De temperatuur mag niet hoger dan 600 graden zijn bij het opstarten( liefst 500-550 of kouder).
    Als de motor loopt,dus rond de 35000 tpm stationair ,dan mogen bij plotseling gas geven geen vlammen zichtbaar zijn (gele vammen) ,en de motor moet direct reageren.
    De temperatuur mag dan even (bij snel gasgeven) de 650 graden berijken ,maar moet dan onmiddelijk weer afzakken tussen de 500-550 graden.
    Bij volgas (120.000 tpm) moet de temperatuur tusen de 550 -600 graden zitten.

    Als je met stuwconus voldoet aan al deze bovenstaande punten ,maar je temperatuur komt niet hoger dan 450 ,of 500 graden ,dan kan je de conus nog iets knijpen.

    Draai nog maar eens proef en kijk maar eens of je motor voldoet aan deze punten.

    Probeer met zoveel mogelijk lucht de motor te starten ,dan blijft hij lekker koud ,en axelereerd snel , en als je het lucht pistool weg haalt mag eigenlijk het toerental niet meer zakken.

    Ik hoor het wel hoe het gegaan is Rene.

    Succes,

    Martin.
     
  13. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Bedankt Martin,
    Kijk daar kun je nu iets mee met dit soort antwoorden.
    Wat bedoel je met het knijpen van de uitlaatconus?
    Bedoel je het stijler maken van de buitenring of de binnenconus?
    Wat voor invloed heeft dit op de temperatuur?
    Moet de bedrijfstemp. dan om hoog of omlaag?

    Hoe heb jij de brandstoftoevoer geregeld,
    Ik zelf heb de kavan pomp op 6 volt lopen en knijp deze middels een naaldafsluiter.
    Hier kun je dus eigenlijk niet snel "gas geven".
    Hoe doe jij dit?
    Heb je de pomp afgesteld op een bepaalde werkdruk of opbrengst?

    alvast bedankt mvg Rene
     
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene.

    Ik zelf gebruik bij m,n tractoren een electronische vaartregelaar van hitec .

    Deze regelaar word gestuurd door de ontvanger , en de zender (afstandbediening)


    Ik weet uit ervaring ,dat je stationair 80 tot 120ml /minuut kerosine nodig hebt , en volgas draai ik op 400 ml/minuut.
    Let wel, bij mij zit er een tweede turbine wiel achter ,dus dit vraagt meer vermogen van de motor,dus meer brandstof.

    Dan regel ik dus de zender net zolang tot ik inderdaad aan die twee waardes kom.

    ik doe gewoon het slangetje van de pomp in een maatbekertje, en tel dan 1 minuut, en dan kijk ik hoeveel er in het potje zit.

    Daarna start ik de motor en kijk ik of de motor met de minimale hoeveelheid blijft lopen (120ml/min)

    Voor vol vermogen ,kijk ik op de wedstrijd , bv een proefrun met een zware sleepwagen , dan moet de motor, tot de tractor zich ingraaft ,goed blijven draaien.


    Ik heb ook een keer een testbank van een collega mogen lenen,en die had ook een kavan pomp,en die had een spannings regelaar ingebouwd.
    Dit is een soort potmetertje wat aangesloten is op de pomp.
    Er zit een draaiknop op ,en daarmee kun je perfect gasgeven ,langzaam ,of snel.
    Ik weet niet of je toeren kan meten , maar anders moet je je huisdruk in de gaten houden.
    Ik denk dat die spanningsregelaar in jou geval het beste is .

    Voor zover ik weet is deze module te koop bij CONRAD electronic.

    Dan de stuwconus:

    Kijk eerst maar even of het nodig ,want als je straks draaid met de motor met stuwcone en je komt aan 600 graden ,of 550 ,dan hoef je helemaal niets te veranderen.

    Wat ik bedoelde met knijpen,is de buiten ring iets langer maken zodat de lucht iets langer geforceerd word,en niet anders kan dan recht naar achter.

    Je zal zeker temperatuurs verhoging zien ,en een feller geluid horen.

    Ik hoop dat je er wat mee kunt ,met deze info.

    Groetjes,

    O ja ,voordat ik het vergeet , kijk of je het pompje zo langzaam mogelijk op kan laten starten , dus druppeltje voor druppeltje,dan start je de motor het mooist op.

    Martin.
     
  15. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Hoi Martin,
    Dus als ik het goed begrijp is de bedrijfstemperatuur tussen de 550 en 600 graden?
    De pomp heb ik nu geschakeld dus in 1 keer aan, hier zit dus het e.e.a. mis.

    Met andere woorden het beste is de kavan pomp regelbaar te maken middels de spanning met een opbrengst van min. 80 en max
    400ml. met natuurlijk een kleine tolerantie omdat jij er zwaar werk mee verricht?

    mvg Rene
     
  16. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene.

    Dat klopt allemaal ,wat je zegt.

    Gewoon de pomp regelbaar maken , dan zal het en stuk beter gaan.

    Leersum.dat ligt toch bij Utrecht Rene? of heb ik het mis.

    Mischien is het een idee om langs te komen a.s zaterdag op het modelbouw evenement in Elst, bij hobma modelbouw.

    Daar rijden we onze eerste wedstrijd van het seizoen.

    Ik weet niet of je dan kan ,maar dat hoor ik dan wel.

    In ieder geval leuk om te zien.

    Groetjes,

    Martin.
     
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo allemaal.

    Hieronder een filmpje van de conrad dag 2004.

    Hier in zijn o.a mijn 5 motorige machine te zien ,en ook de twee turbines.


    Veel kijk plezier.








    [/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Mart, Rene,

    Mart doel je op mijn test bankje?

    Hierin zit/zat een Conrad spanningsregelingetje die de Kavan pomp regelde. Ik heb dit spul dit weekend toevallig op mijn brandstof tank gemonteerd om wat beter gedoseerd te kunnen tanken. De test bank moet ik toch opnieuw opbouwen, is intussen weer opgedoken en ook beetje "verkreukeld""heeft half NL intussen gezien...

    Inderdaad Rene, zeer voorzichtig de Kero gaan toedienen indien de motor op gas zijn max gehaald heeft. ( max hangt af van temp/gasdruk, maar hoe meer toertjes hoe beter).
    Je hoort dan bij voorzichtige toevoeging, dat de motor inzake geluid gaat veranderen en toeren opnemen, dan nog even iets erbij tot zo'n 30 k en dan gaskraan rustig dichtdraaien zodat er 25 k overblijft. ( Dit op de regelaar van de Kero(Kavan) pomp met een streepje merken. Weet je de "startstand" voor de volgende keer.) Indien je de "ineens" de Kero laat toevoeren, gaat dit natuurlijk redelijk ongecontroleerd en is helemaal niet best zowel voor de motor alswel het vertrouwd raken met deze materie. Laat staan de veiligheid....

    Het beste is toch om eens bij iemand langs te gaan die hier reeds ervaring mee heeft. Het komt meer dan regelmatig voor dat er bouwers zijn, die een pracht/goed motortje gemaakt hebben, maar eigenlijk niet weten hoe hier mee om te gaan. Moegelijk staat dit wel ergens beschreven, maar elke situatie is toch weer anders en heeft zeker te maken welke toeters en bellen je om de motor heb aangebracht.
    Zelfs een Kavan pompje is onderling kwa performance/aanloopspanning verschillend.

    M.a.w denken dat de motor niet goed is (terwijl die dat wel is) maar eenvoudigweg niet de ervaring of methodiek kennen/hebben om op een zo goed mogelijke manier de motor op te starten en/of afwijkingen te herkennen.
    Daarnaast zijn er wel degelijk zaken zoals veiligheid die zeker in het begin snel over het hoofd gezien worden, daar er nog geen routine aan de orde is en men zich op, in dit kader, minder belangrijke zaken focust.
    Met name de veiligheid is een aspect (zonder te overdrijven), wat je zeer goed in de gaten moet houden, en waar eigenlijk onvoldoende rekening mee gehouden wordt, en bij een bouwtekening niet te vinden is (als men de bouwbeschrijving al heeft of leest..)
    Je moet echt zorgen dat de brandstof altijd direct afgesloten kan worden (stel dat regeling defect raakt, dus Kavanpomp, vol pot gaat draaien... Of je motor is zonder dat je het weet voorzien van scheut Kero en je gaat hem lekker opstarten met gas en vervolgens gaat de kero opgezogen en met plonzen tegelijk je brandkamer in... is spectaculair, dat wel...

    Nogmaals, een motor goed opstarten ( zonder dat een Ecu dit voor je doet) is echt een wetenschap/vaardigheid op zich en niet te onderschatten. Als dat ding eenmaal op 30 a 40 k draait, is dit het mooiste wat je kan beleven (nou ja....)


    Maar het gaat helemaal lukken...

    groet,
    Jacques
     
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    @Hallo Jacques.

    Ik heb het test bankje van Fred mogen lenen,maar weet niet of het van hem ,of van jou was.

    Het werkte in ieder geval prima.




    @ Hallo Rene ,ik wil best wel een keer langs komen hoor ,dat is geen enkel probleem.

    Gewoon lekker een heledag proefdraaien.

    Groetjes,

    Martin.
     
  20. ko v d heuvel

    ko v d heuvel

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Hallo Martin

    Vanmiddag op Rozenburg je KLEINE turbine zien en horen draaien ,wel m'n complimenten het draait heel mooi,en toert lekker vlot op.
    leuk je ontmoet te hebben.
    Zo zie je maar wat je met doorzettingsvermogen kan bereiken.

    tot ziens
    Ko v d Heuvel
     

Deel Deze Pagina