Hallo mede turbine bouwers

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door frema, 7 feb 2007.

  1. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    De motorsteunen zitten er ook op.
    De aandrijving vanaf de turbines is ook klaar .
    Vanavond de lagerblokken gefreesd en gekotterd.

    Van het weekend moet de vooras er onder zitten ,en dan volgende week de achterbrug maken
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig om te zien dit allemaal Martin.

    Echt kunststukjes :worship:


    Wel een keer een filmpje maken he als je ze allebei opstart :yes:
     
  3. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    netjes martin,

    fijn dat het zo goed gaat met rhino, en dat ik er een steentje aan bij heb kunnen dragen :)

    Gr. Rik
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    de vooras zit er onder, en de achterbrug is bijna klaar .
    Schiet lekker op.
    Vanavond thuis even foto's maken.
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    proef draaien

    wanneer denk je proef te draaien ben erg benieuwd .
    Hoe ga je de motoren bedienen op het zelfde kanaal moet kunnen of zie ik dat verkeerd. gr Gerrit jan
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    dat kan ik nog niet zeggen ,je ziet het vanzelf als ik een test run gemaakt heb.
    Ik sluit de twee ecus met een y kabel aan op de ontvanger.
    Zo sloot wren ook die acht motoren van die b52 aan ,en dat werkte ook.
    De computers doen de rest.
    Ik start ze allebei tegelijk op , scheelt tijd en kero.
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Martin, ziet er weer mooi uit joh! Misschien een tip voor het opstarten bij wedstijden om een extra start brandstof tank te gebruiken, doe ik ook bij een wedstrijdvlucht zodat ik rustig en relaxed kan doen zonder door /drukte stress iets vergeten. Het werkt héél simpel; Je sluit op de overloop/ontluchting nippel van je normale kleine tank een extra tank aan met klunk en eigen ontluchting. Door het minimale vacuum dat de tank opbouwd zuigt hij vanzelf de extra tank leeg en blijft te interne tank altijd vol. Ben je helemaal klaar en zeker dan koppel je de extra tank eraf en vanaf dán worden je interne tanks pas gebruikt. Ik heb voor de F16 een externe tank van een liter, zo kan ik heel relaxed opstarten, alles checken, windrichting beoordelen voor de start en dan pas weg met volle tanks. Was voorheen ook altijd rennen en vliegen totdat een paar twijfelende juryleden errug lang over de afronding van je voorganger doen en je de run weer af moet breken omdat je anders het einde niet haalt..... Je kunt het zelfs heel simple testen op je testbankje met elke andere tank erbij.

    Groetjes,
    Gerald
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hoi Gerald.
    Ik moet je teleur stellen ,dat mag bij de micropulling niet een tank bij het starten.

    Dus er mag tijdens het starten niet bijgetankt worden .
    Ik moest dus de motor zeer zuinig maken ,en dat is gelukt.
    Starten van beide motoren verbruikt 10ml.
    De run is nogmaals 10 per stuk ,dus kom je uit op 40 ml totaal ,moet kunnen toch?
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2010
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Oke, dat wist ik niet, daar hebben wij gelukkig geen regels voor. (Maas in de wet...; tis technisch eigenlijk niet bijtanken, je verbruikt gewoon niet wat er in de interne tank zit, opstart vloeistof zeg maar...., gas mag je toch ook gebruiken?? ;))
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Dat begrijp ik Gerald ,maar zij bedoelen de brandstof die in de normale tank zit , dus daar valt opstartgas buiten.
    Er is in het verleden geknoeid met nitro tijdens het starten , vandaar dat ze een lijn getrokken hebben ,niet meer bijvullen tijdens starten voor alle brandstoffen.

    ik vind het niet erg hoor , heeft er toe geleid dat dat ik nu 1 van de zuinigste turbine motors heb
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2010
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    De foto's

    De achteras is bijna klaar.
    De vooras is af .

    [​IMG]
    [​IMG]
    De onderdelen van de achteras, het pignon gedeelte moet nog gemaakt worden.

    [​IMG]
     
  12. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Super gaaf martin :D

    Mooi gemaakt! Ik neem aan vanaf rhino ;)

    Gr. Rik
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    De komplete achteras is af inclusief trekhaak.

    Ik heb de motoren nu 10 graden gekanteld ,voor zover ik getest heb levert dit geen gevaarlijke situaties op voor het publiek.

    Meer als 10 graden ga ik niet want dan word de uitlaat stroom het publiek in geblazen.

    Het oogt ook wat mooier.

    De nieuwe trekhaak constructie met zwaluwstaart verbinding is niet makkelijk te maken ,maar wel heel licht en vooral snel te bedienen .

    Het gewicht van de puller nu zonder spatborden is 2150 gram .
    Alleen de koppeling moet nog gemonteerd worden,dan is de komplete aandrijf lijn klaar.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. f 18

    f 18

    Lid geworden:
    15 jan 2007
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Poortugaal
    Hallo Martin kan niets anders zeggen dat het echt een kunstwerk wordt, ziet er mooi uit.
    Kan wel zien dat je gouden handen hebt.
    Kom hem gauw eens van dichtbij bewonderen.
     
  16. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hee die Ger.
    Alles goed.
    Je ziet eeh ,druk druk druk.
    Maar langzaam maar zeker komen we er.
    Zal mooi zijn om ze samen voor de eerste keer te starten.

    Groet,

    Martin.
     
  17. f 18

    f 18

    Lid geworden:
    15 jan 2007
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Poortugaal
    Hee Martin bel je wel van de week.
     
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Op rcu site staat een lambert kolibri te koop voor 2200 euro.
    De motor is splinternieuw.
    Op de Wren site staat een supersport te koop voor 1900 pond.

    Op de engelse ebay staat een p80 te koop , er is nu 530 pond voor geboden,nog 5 dagen.
     
  19. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    de komplete koppeling gemaakt en gemonteerd.

    [​IMG]
     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    zo weer even een update.
    De nieuwe spatborden zijn klaar en zijn erg licht.

    Het volgende zal de proefstart zijn .
    Daarna de brandstof hoeveelheid uitrekenen ,en tanks bouwen.
    Totaal gewicht nu 2.5 kg.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes,

    Martin.
     

Deel Deze Pagina