Hamburg II

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Thx. Ik wil graag op 6 volt varen ivm regelaar en accu die ik al heb. Zou zo'n ruitewisser motor dan direct op de as kunnen?
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... maar ook dat is al voor je uitgevonden :) Waarom denk je dat beste Jan dat oppert?

    Kiek moar uns :p

    aanjagermotor-sleepboot

    Is je aanlegsteiger stevig genoeg voor een full pull? :cool:

    Oude accuboor met reductie? Moet lukken. Onverwoestbare Mabuchi industriemotoren. Toerentallen meten bij 6 en 12 volt. 12 volt? De Hamburg heeft een hoop waterverplaatsing. Daar kunnen een bende accu's in, en een lel van een prop op. Doop je de boot Makita 1 hehehehehe....

    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.811
    Locatie:
    Salland
    6 volt...Hmmm....
    De aanjagermotor in mijn "Thames-tug" loopt niet aan op 6 volt.
    Moet echt 12 volt hebben, anders gaat er niets gebeuren.
     
  4. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort

    Daar was ik al bang voor.

    Zo'n beest van een propeller heb ik ook weer niet trouwens (wel cool). Bij mij zit er geloof ik een 50 mm vierbladen schroef onder. Nou was ik ook niet echt van plan om roeiboten vooruit te gaan trekken, hoewel wel gaaf natuurlijk!

    Ik wil er ook niet teveel aan uitgeven, want ik weet nog niet of ik hem wil houden als hij klaar is. Ik heb hem al zo lang, dat ik er wat op uitgekeken ben.

    De motor uit de metabo is van Johnson, en heeft het formaat van een 600 motor als ik hem zo bekijk. Er zitten mooie vertraginstandwielen bij, alleen is de as diameter daarvan 4mm en het aasje wat in de boot zit is volgens mij 3mm (moet ik nog even meten). Hij spint als een katje op 6 volt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb geen zin om andere schroefassen te gaan monteren, dus dat zal een lastig verhaal worden (of een "busje" voor in het tandwiel fabrieken. als dat werkt tenminste?) Ik zal vanavond even alle maten op het forum zetten.

    Bedankt voor uw aller hulp en input, wordt zoals gewoonlijk zeer gewaardeerd!
     
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Nou heb ik nog een vraag: Ik weet heeeeel weinig van slepers, en vraag me af of er überhaupt ergens een topic is hoe zo'n sleep bevestigd wordt.

    De Hamburg heeft geen sleephaak, maar zo'n balk waar de sleeptros overheen gaat en een grote winch (net gisteren gerestaureerd) die uit het midden staat. verder hoort er op het achterdek nog een bolder, die ik kwijt ben en even opnieuw moet maken.

    zie tekening

    [​IMG]

    Ik snap niet hoe dit in de praktijk in zijn werk ging en zou er graag wat over willen lezen. Iemand een idee waar ik moet zoeken? Ik heb al een avondje gezocht, maar gebruik waarschijnlijk niet de goede zoektermen.
     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Bijgaand nog wat foto's van anderen ter verduidelijking

    [​IMG]

    [​IMG]

    en blijkbaar zijn ze er ook op benzine, voor degenen die echt zware bootjes willen trekken ;-)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Asjes matchen? Kan je gewoon met messing buis doen.
    Conrad heeft wel maten die vrijwel zuigend passen.

    Zo heb ik zelfs rondsel op motoras gepast, wat in de overbrenging steekt.
    Loepzuiver. Gaat in het busje voor imbus stift op as te laten klemmen, voor iets meer houwvast. Problemen, die eigenlijk geen problemen zijn.
    Zou eigenlijk een straalbuisje moeten maken, met een roertje er bij in gesoldeerd. Ik verzin ze waar je bij staat.

    Heb je al een toeretalmeter? Kan wel eens handig wezen.
     
  8. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Motor diameter 36 mm
    Motoras 3 mm
    Schroefas 2,2 mm
    Schroef 49 mm

    Gaat lastig worden om dat tandwiel op de schroefas te krijgen. Wat ik hier aan messing heb liggen heeft allemaal een te dikke buitenmaat
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jammer dat je geen toeren kunt meten. Meten is weten. Altijd al zo geweest.
    Met een eenvoudig amperemetertje van een radiozaak kan je stroom meten.

    Zaak is te weten wat die motor onbelast draait op 6V en 12V. Heb je een getal. Ik heb wel andere Johnson DC motoren. Die heb ik ook allemaal gemeten, opgenoteerd wat ze doen.

    Ik kan geen gegevens vinden over die specifieke motor. Soms lukt je dat nog wel bij Mabuchi, hebben ze PDF datsheets online staan.
    Met de boormachinevertraging erop kan je dan toeren meten van eindreductie en zonder reductie.

    Die motor direct-drive op de as wordt met die schroef vast geen feest.
    Dat gaat iedereen je straks vertellen. Al helemaal niet lekker op zoon slepert.

    Motor heet, kachel, extreem stroom trekken, rook & fik etc.
    Is al eerder genoemd op het MBF.
    Gaat wel heel mooi draaien met reductie, net zoals een versnellingsbak in je auto. Wegtrekken in je 5 vindt ie ook niet echt fijn. (Enige wat dan stuk gaat zijn je krukas lagers, maar die vervang je dan gewoon weer)

    Desnoods met boorkop 'n al aangesloten... je moet toch wat in jou geval?
    De motor 'moet' altijd via een cardan worden aangesloten (tenzij speedbootconstructies). Is tevens 'de' manier om asdiktes te overbruggen.
    Maar een prop van 5 cm op een schroefas as van 3 vraagt ook om problemen. Vraag me as of er zulke props voor die asdikte waren... of hij zit vast gekit? Hummm....

    Met een oersterke motor zoals Roel op 12V loodaccu's, van de sloop? Ook die loodaccu's kosten de kop niet. Made in China mag niks kosten.
    Ik vaar met LifePo4 cellen, op +12V. Slank bootje, moet licht wezen. Maar dan kost het wel degelijk een rip uit je lijf.
    Voordeel. 10A accu laad je binnen een half uur op. Vliegt ook niet in de fik.
    Zeer onderhouds vriendelijk, wel erg lange vaartijd... (boring)
    Fractie zwaarder dan Lipo, die iets brandgevaarlijker is, waarbij je oplettend moet handelen...
    Zo maak je voor jezelf keuzes.

    Asdikte van een Johnson 12V DC motor? Vaak 3,17 mm. Gelijk Mabuchi...
     
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Bas,


    Mijn andere hobby is treintjes. Ook daar ben ik van het bouwen en niet van de electro. Het is niet dat ik er niks van snap,maar het is niet mijn hobby. Daar is de hele boel digitaal en wordt door de computer gestuurd, maar het toerental is minder belangrijk

    Om kort te gaan; ik weet dat het belangrijk is en bagatelliseer het niet, maar ik heb er geen verstand van en niet genoeg aardigheid in om me er enorm in te verdiepen. Een eerlijk antwoord denk ik :)

    Desalniettemin wil ik toch de Hmaburg weer in haar glorie herstellen, want dat is ze waard na zoveel jaren stof gehapt te hebben. Ik heb net weer wat bolders gereviseerd (waren wat ringetjes stuk) en wat geschilderd.

    Voor wat betreft de aandrijving: Hmmmmm. Ik heb geen idee hoe ik toeren of ampères moet meten. Ik heb ook gezocht op naar de Johnson specs, en net als jij kon ik ze niet vinden. Zal wel een OEM zijn voor metabo. Die tandwielen gaat sowieso niet lukken, want er zit geen schroefgat in het grote tandwiel om het op een as vast te zetten. Daar een gat in boren zou me nog wel lukken, maar er draad in tappen weer niet. Daar loop ik tegen mijn beperkingen aan vrees ik.

    1 Ding snap ik niet: Zowel Jan als Roel zeggen de aanjagermotor rechtstreeks op de as te zetten. Is dat dan zo'n laagtoerige motor? Ik had graag een 7,2 volt max snelheidsregelaar gebruikt, maar heb nog een robbe die wel 12 volt aankan, dus eventueel kan dat. Die kan ook 40A aan, dus met deze schroef moet dat wellicht lukken.

    Een 12 v accu kost idd de hele wereld niet en dan gebruik ik de 6v gewoon in de bermpohl ;-) en idd: ik ben met een half uurtje meestal wel klaar met varen, vind het bouwen leuker, en we hebben meestal een boot of 2-3 bij ons :)

    de schroef zit met een soort van splitpennetje op de as lijkt het.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het zal allemaal wel geen topkwaliteit zijn want is erg oud. Toch wil ik proberen hem zo origineel mogelijk te houden. Het roer is ook van messing.

    Ik hou me nog steeds aanbevolen voor alle tips over aandrijving, ik vind het namelijk zoals gezegd erg lastig, dus meedenkers zijn welkom!
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tijd kost het sowieso, en als je het een beetje goed wilt krijgen, moet je je toch in het een en ander verdiepen, anders blijf je hannesen en half werk, en is het ook dan weer zonde van je tijd. Niet?
    Soms is focus op 1 model te gelijkertijd beter (net als met auto's restaureren, zie ik het bij vrienden volledig verzanden), en zelf heb ik ook nogal wat projecten, waar heel wat centjes en tijd bij moeten. Maar ik houd van variatie...

    Daarnaast is het zo... goed gereedschap is het halve werk. Ook daar zijn grenzen. Maar met een goed minimum is het goed stoeien en ook voortgang kunnen boeken. Alleen een schroevendraaier en een hamer red je het niet.
    Met een 'Dremel set', goede tangetjes, soldeerboutje etc en 'grondstof'.
    Soms schaf je weer eens wat extra aan voor een klusje opdat dat dan vlotter en beter lukt. Zo heb ik het ook gedaan. Voor de 1:1 auto maar ook voor de RC bootjes en vliegtuigjes.

    Daarnaast is er al veel kennis op dit forum. Soms moet je goed zoeken, en dat kost ook tijd, tref je een vergelijkbaar probleem als met jou scheepsmodel. Ook wat aandrijving en aansluiting betreft hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden.

    Amperes meten kan je met een multimeter... of gewoon met een los metertje. En wat lengtes draad.
    De meter zet je in serie (dus tussen 1 van de kabels in) en sluit je de motor aan op de accu. En zie je dat de wijzer zich beweegt, stroom gaat meten.

    [​IMG]

    Amperemeter inbouw 15A

    Je kan er ook over lezen. Boekjes voor de modelbouw. Vaak in de ramsch te vinden voor bijna nop. Vaak bij De Slechte een tasje vol. Oude techniek, en dat is mooi inzichtelijk. Geeft weer nieuwe inzichten.

    Toerental meter...
    https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=toerental+meter

    Je hebt ze in geuren en kleuren. Heb er lang gelee een gekocht via Conrad. Type met plakstrookjes (reflector) die je moet opplakken, soms met CA lijm, ander fladdert het weg. Er zijn ook andere betere. Of die zonder reflexie meten, maar dan moet er een nokje of propellertje voorbij komen.
    Je hebt ze speciaal voor de modelbouw, en zijn niet extreem duur of zo.

    Verder kan ik telemetrisch via de zender/ontvanger meten als ik dat wil. Dan moet ik sensoren aanpluggen aan de interface.

    Hier een voorbeeldje daarvan in mijn bootje. Ik meet dan op 1 as het toerental. Op de as heb ik magneetjes gelijmd. Je ziet het sensortje boven de as. Feitelijk heb ik alles kunnen meten en loggen aan het model. Het is maar hoever je wilt gaan, en welke vragen die je je vooraf hebt gesteld, wilt beantwoorden...

    [​IMG]

    Voordeel was uiteindelijk een hele lange vaartijd, en geen overbelaste aandrijving en een realistisch vaarbeeld.

    Stel nu dat je de Bermpohl nog even in de wacht zet, de Hamburg prepareert tot een nette schuit, dan zou ik die Decaperm motor daar inbouwen. Aan de Bermpohl heb je nog een hoop te plannen. Daarvan maak je een lijstje. Daarmee vaart de Hamburg direct goed. Het zo bouwt dat de motor ook weer eenvoudig uitgebouwd kan worden. Kan je ten minste goed varen met het model. Je knikkert de motor immers niet weg?
    En kan je later nog even beslissen over de definitieve Bermpohl aandrijving.
    Internet afspeuren naar goeie gebruikte onderdeeltjes, zonder dat je een bom duiten kost. Er komt zoveel los bij de oudere generatie, wordt zo veel weg geknikkerd, terwijl het nog niet versleten is. Bouwmateriaal inslaan... Alles zoeken wat er over die Bermpohl't te vinden is?

    De prop is keurig geborgd. Vliegt niet los. Zit goed. Let even op of ie niet loopt te slingeren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo bas.

    Sorry als ik je de indruk gaf dat ik geen tools heb, ik heb een aardige werkplaats. Wat ik meer probeerde te zeggen is dat het spelen met toerentallen en amperages niet mijn interesse heeft, maar je hebt gelijk, het is wel nodig.

    Een multimeter heb ik wel dus de amperes kan ik meten. Toerental is een probleem. Idd doe ik 1 ding tegelijk, en heb ik besloten eerst aan de hamburg te beginnen. Het is echter zo dat ik de motor uit de bermpohl niet wil gaan gebruiken omdat ik nog niet weet of ik de hamburg wel wil houden.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik probeer je in de goede richting pushen :)

    Toerentalmetertjes...is gewoon heel handig. Ook al is het je ding niet (volgens mij is het wel je ding...).
    Verder is het ook interessant voor je kinders om mee te kijken, die kijken dan niet naar voetbal, maar naar techniek. Het brein doet dan de rest :p
    Was ook al vanaf zeer jong niet meer in voetbal geïnteresserd... modelbouw voor en na het eten... school etc...

    Maak die motor gewoon uitwisselbaar. Ik heb in mijn model zoveel motoren geplaatst gehad. Je bouwt hem in nog geen minuut uit bij mij. Maar dat was ook een doel. Motoren-testbed en me suf meten...

    Of je de Hamburg nu verkoopt of niet, als hij nu veel lekkerder vaart, krijg je er direct een ander (vaar)beeld van...

    Ik ken de Hamburg van vroeger. Mijn modelbouw-coach bij de HMBC had em. Is er Nederlands schaalkampioen mee geworden. Jaren 70. Zat ook een Deca in + straalbuis. Model heette de Aegir. Ik vraag me af waar dat model nu is, en in welke staat het is... Het schip voer prachtig. Mijn eerste RC boot ervaring op de Waterpartij in Den Haag :offtopic:

    Er staan wat plaatjes van in het boek van André Veenstra...
    Voor de rest zeer zinvolle informatie...

    Handboek varende scheepsmodellen van André Veenstra 7 x tweedehands te koop - Omero.nl
     
  14. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Nou pak ik net die decaperm uit de bermpohl. Geprobeerd terwijl ie erin zat: geen probleem

    Nu probeer ik hem weer: doet niks meer. Iemand enig idee wat dat kan zijn? :confused::confused:
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.992
    Locatie:
    Sneek
    Inderdaad, een 12V motor van een radiatorfan.
    Die loopt op 6V heel rustig, iets van 1000 - 1500 toeren.
    Voor het formaat van jouw boot is dat te weinig, zoals reeds gezegd, 12V is beter.

    Groeten, Jan.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.811
    Locatie:
    Salland
    De contactpunten willen soms nog wel eens loskomen... Zijn vrij fragiel. Zit er zo'n lipje op de achterkant waarmee je heb van draairichting kan laten veranderen?
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heeft de Decaperm een ompoolschakelaar?
    Weet wel van de Monopermpjes... en die kunnen soms losraken/smelten.

    [​IMG]

    Kan zijn een slecht Kontakt? Bedoel, als je hem op 6 of 12V zet, onbelast, kan er niet veel stuk gaan. Kan zijn dat de koolborstels geen goed contact maken, de collector iets geoxideerd is (rood koper), door lange stilstand.
    Motoren zijn demontabel met beleid.

    Je kan hem ook even laten rond tollen via de as met een accuboor, wellicht een beetje contactspray. Wordt het een dynamo ;-), kan je er een lampje op laten branden.

    Bijkans zijn de contacten iets gecorrodeerd. Zitten vast met moertjes... is het een kwestie van schoonmaken....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    heren, bedankt

    dit is de motor zonder de vertragingskast

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    het lipje bovenop lijkt iets van een aarde/ontstoringslipje? op de monoperms zit een omkeerschakelaasr, maar dat lijkt dit niet

    Contacten lijken niet gecorrodeerd. Ik zie zo niet goed hoe ik de motor open moet maken. Er lijken een soort van piepkleine inbusboutjes in te zitten?

    Het moet haast iets met contact of koolborstels zijn, want hij deed het goed en ik heb hem verder niet gebruikt.
     
  19. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    zo

    vandaag op jullie aanraden maar eens voor een tientje drie motoren op de sloop gehaald

    1) een ford motor met een asdiameter van 5 mm, die spint als een katje op 6 en 12 volt

    [​IMG]

    2) een bosch motor (een lel van een ding met 7mm schaft) die grappig genoeg drie aansluitingen heeft die hem op volle toeren en halve toeren laat draaien.

    [​IMG]



    en nog een derde wat kleinere als de "ford" die ik nog niet van het plastic afgehaald heb.

    hier een vergelijken met rechts de monoperm die erin zat:

    [​IMG]
    [​IMG]


    De bosch is enorm zwaar, heeft een erg dikke as (raboesh gaat maar tot 6mm dus dat kan problemen opleveren) en ik denk dat ik er mee in de haven van Rotterdam kan gaan werken ;-)

    Ik ga het dus proberen met de "Ford" en heb net de raboesch manchetten gekocht 2,3 mm voor de as, en 5 en 6 mm voor de motoras (de motoras is net wat meer dan 5mm dus je weet maar nooit)

    Eigenwijs als ik ben ga ik hem eerst eens op 6 volt proberen zoals ik van plan was. Ombouwen naar 12 volt is een kleinigheid.

    Nu eerst eens een motorsteun in elkaar flansen. De koperen banden van Roel lijkt me wel wat

    De decaperm zwijgt nog steeds. Eerst maar eens zo'n mini inbusje zien te krijgen
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi!
    Kijk, dat is het betere werk... voor een tientje :)
    De grote is voor de radiator-fan, de ander voor de 'interieurkachel'.

    3 draden? Veel van die motortjes draaiden twee standen. Zo ook in mijn klassiekertje.
    Die kleinere kachelmotor, zou wel eens het best in de buurt kunnen komen.
    Je kan de motor zeker op 6V testen. Mogelijk draait ie het lekkerst op de hoge toerenstand... gewoon proberen....

    Decapermiumzz....
    Nee, dat zijn geen imbusjes maar veerstiftjes/borgpenntjes. Bestaan uit verenstaal. Klemmen daarmee iets in het boorgat.
    Die kan je via de gaatjes in de kunststoffen kagerschilden met een fijn mechanische schroevendraaier er uit drijven/wippen. Ze komen dan iets uit de casing van de motor te steken. Dan trek je ze er voorzichtig er uit met een goed aangrijpend klein tangetje. Wrikken met een draaibeweging. Zo peuter je ze er uit. En later weer terug.
    Als je netjes werk kan je ze zo weer hergebruiken.

    Je ziet er links op de foto van de Monoperm Super, doch wazig, ook een uitsteken... borgpennetje/veertje... via het gaatje van het lagerschild dus toegankelijk :). En zo dus repareerbare motortjes....
    De zeskant is voor de aansluiting op de Pile. Op de as geperst... en da's wel lastig dat er netjes af te krijgen.... Zover hoefde ik niet te gaan.

    [​IMG]

    De lipje? Is dat er 1? Dan is dat de verbinding met de casing. Voor ontstoring.
    Het kapje waar dat lipje langs loopt kan je er af wippen. Dan moet je eerst die twee kunsstof wartels voorzichtig los draaien met een puntig tangetje. Het deksletje zit geclipped aan het lagerschild. Es is er af te wippen. Netzo als dat dekseltje met de schakelaar op de Monoperm.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina